28.1.2019

Vaikuttamisuutisia: investointitukea Espoolle ja Vantaalle, EU luopui sähköpyörien vakuutuspakosta

Valtion investointitukea Espoon ja Vantaan pyörähankkeille

Valtion investointitukea on jaettu ensimmäistä kertaa kuntien kävelyn ja pyöräilyn hankkeille. Nyt jaossa oli 3,5 miljoonaa euroa, ja tukea haettiin yhteensä 67 hankkeelle. Näistä tukea sai vain 15 hanketta, joten tarve lisärahoitukselle on ilmeinen.

Pyöräliitto ja Pyöräilykuntien verkosto ovat tehneet vaikuttamistyötä kävelyn ja pyöräilyn investointiohjelman puolesta ja seuraava tavoite on kasvattaa investointituen määrää. Rahoituksen nostaminen 30 miljoonaan euroon onkin järjestöjen tärkein tavoite tulevaan hallitusohjelmaan.

Traficomin tiedote: Kävelyn ja pyöräilyn investointitukea myönnettiin 15 kunnalle

Espoon kaupunki: Läntinen Tarvonsilta

Läntinen Tarvonsilta on yksi vilkkaimmista pyöräily-yhteyksistä Espoosta Helsinkiin ja se jatkuu Helsingin puolella jo rakennettuna baanaosuutena Munkinpuistossa. Espoo sai investointitukea 345 000 euroa Läntisen Tarvonsillan rakentamiseen. Sillan alustava rakennuskustannus on 2 852 000 euroa. Silta on osa seudulliseen baanaverkostoon kuuluvaa Tarvonbaanaa.

Läntinen Tarvonsilta (Espoon kaupunki)

Vantaan kaupunki: Pyöräilyn laatukäytävä Tikkurila – Hakunila

Hankkeessa parannetaan Tikkurilan ja Hakunilan välisen pyöräliikenteen yhteyden laatutasoa neljässä erilliskohteessa. Isompina toimenpiteinä on kaksi pyörätieosuutta ja kaksi korotettua suojatietä. Lisäksi laatukäytävän parantaminen sisältää lukuisia pienempiä toimenpiteitä kuten päällysteen uusimista, reunakivien madaltamista ja viitoituksen uusimista. Vantaan kaupunki sai avustusta 345 000 euroa. Kokonaiskustannukset tälle baanaverkon osalle ovat 775 000 euroa.

Sähköavusteisten pyörien vakuutuspakosta luovuttiin

EU-parlamentin sisämarkkinoiden ja kuluttajasuojan valiokunta teki 22.1. merkittävän päätöksen: alle 250 watin tehoiset sähköavusteiset pyörät eivät jatkossakaan tarvitse liikennevakuutusta.

Pohjaesityksessä ehdotettiin vakuutuspakkoa, mutta European Cyclists’ Federationin onnistuneen vaikutustyön ansiosta tästä luovuttiin. Myös Pyöräliitto oli yhteydessä valiokunnan suomalaisjäseniin ennen äänestystä.

Päätös takaa sen, että sähköavusteiset pyörät rinnastetaan jatkossa tieliikennelainsäädännön lisäksi myös vakuutuspuolella tavallisiin polkupyöriin. Päätös mahdollistaa sähköavusteisten pyörien suosion kasvamisen ja liikenteen päästöjen vähentämisen tehokkaasti.

Tarkempaa tietoa itse direktiivistä