1.10.2019
Kannanotot

Kävelykeskustan, joukkoliikenteen ja pyöräilyn kehittämistä jatkettava ilman keskustatunnelia

Helsingin kaupunkiympäristölautakunnalle 1.10.2019

Helsingin kaupunki on asettanut tavoitteeksi vähentää hiilidioksidipäästöjä ja edistää joukkoliikennettä, kävelyä ja pyöräilyä. Esitetty maanalainen kokoojakatu eli keskustatunneli on ristiriidassa näiden tavoitteiden kanssa.

Kävelykeskustaa voidaan laajentaa ilman keskustatunnelia. Keskustatunnelin sijasta liikennesuunnitteluresurssit tulisi käyttää joukkoliikenne-, pyöräily- ja kävelyhankkeisiin. Kasvavan kaupungin liikennetarpeita ei voi ratkaista rakentamalla yhä lisää autoväyliä.

Esitetty nelikaistainen keskustatunneli lisäisi kaupungin tilaamien selvitysten mukaan autoliikennettä ja hiilidioksidipäästöjä. Tunnelin rampit repisivät monille alueille kävelyä vaikeuttavia rumia kuiluja. Keskustatunneli johtaisi henkilöautoliikenteen lisääntymisen takia ympäristöhaittojen ja maankäytön menetyksiin myös tunnelille johtavien väylien varrella.

Helsingin tavoitteena on olla hiilineutraali vuonna 2035. Autoliikennettä lisäävä sekä joukkoliikenteen käyttöä ja pyöräilyä vähentävä tunneli-investointi on räikeästi ristiriidassa tämän tavoitteen kanssa. Sen sijaan, että tehdään miljardiluokan investointeja saastuttavan yksityisautoilun edistämiseen, tulee nykyisessä ilmastokriisin tilanteessa katsoa tulevaisuuteen ja tehdä viisaampia ratkaisuja päästöjen vähentämiseksi.

Keskustatunnelin hinnaksi on arvioitu 1,3–1,4 miljardia euroa. On todennäköistä, että lopullinen hinta tulisi olemaan merkittävästi tätä korkeampi, sillä maanalaisiin liikennehankkeisiin liittyy huomattavia kustannusriskejä ja keskustatunnelin suunnitelmat ovat varsin alustavat. Helsingillä on huomattava investointitarve joukkoliikenteen ja pyöräilyn kehittämiseen sekä peruspalveluihin.

Tunnelin rakentamisen rahoittaminen edes osittain käyttömaksuilla ei ole realistista. Lautakunnalle esitetyn selvityksen mukaan käyttömaksuilla voidaan kerätä vain 4–8 miljoonaa euroa vuodessa, mikä ei riitä kattamaan edes keskustatunnelin ylläpitokustannuksia.

Kävelykeskustaa on perusteltu keskustassa asioinnilla ja satamien auto- ja rekkaliikenteen ohjaamisella pois keskustan katuverkosta. Selvitysten mukaan keskustatunneli palvelisi kuitenkin lähinnä läpiajoa keskustan ali. Massiivisia tunneleita kestävämpi ratkaisu rekkaliikenteen osalta olisi ohjata rekkoja kuljettavat laivat Vuosaaren satamaan ja tehdä sinne myös matkustajaliikennettä palvelevat investoinnit.

Kävelykeskustan laajentamisen sekä joukkoliikenteen ja pyöräliikenteen kehittämisen suunnittelua on syytä jatkaa ilman, että se kytketään keskustatunneliin.

Helsingissä 26.9.2019

Dodo ry
Helsingin Eläkeläisten Aluejärjestö ry
Helsingin Polkupyöräilijät ry
Helsingin seudun Maan ystävät ry
Hermanni-Vallila-seura ry
Kallio-Vallilan Eläkeläiset ry
Kenkää keskustatunnelille -ryhmä
Kumpula-seura ry
Liikennepoliittinen yhdistys Enemmistö ry
Luonto-liitto ry
Luonto-Liiton Uudenmaan piiri ry
Töölön kaupunginosat – Töölö ry

Tulevat tapahtumat

Su 16.8. klo 10:15 – 13:15

Pyöräretki Helsingin ympäristön ulkotaiteeseen

Tervetuloa HePon matalan kynnyksen pyöräretkelle, jolla tutustutaan Helsingin ympäristön ulkotaiteeseen.

Kokoontuminen sunnuntaina 16.8. Maunulan majalla (Metsäläntie 9) klo 10:15. Retki alkaa klo 10:30. Retkelle ei ole määritelty tarkkaa päättymisaikaa. Tarkista tiedot
retkikalenterista mahdollisten viime hetken muutosten varalta.

Lisätietoja HePon matalan kynnyksen ohjatuista retkistä voit lukea kotisivuiltamme: https://hepo.fi/toiminta/retket/. Retkille ovat tervetulleita kaikki, joille pyöräily on jo tuttua. Ota vain pyöräsi ja saavu paikalle. Retkellä on maltillinen tahti, viihtyisä tunnelma ja mahdollisuus pullakahveihin taukopaikalla.

HePon retket ovat maksuttomia, eikä niille tarvitse ilmoittautua erikseen.

Retki Facebookissa

Maunulan Ulkoilumaja, Metsäläntie 9, 00620 Helsinki, Suomi
Ma 17.8. klo 17:00 – 19:00

HePon vaikuttamisryhmän kokous

Tervetuloa syksyn ensimmäiseen HePon vaikuttamisryhmän kokoukseen!

os. Iso Roobertinkatu 3-5 Sisäpihan/porttikongin kautta sisään, summeri "Kuvasto, Suomen Taiteilijaseura, Pyöräliitto, Pyöräilykuntien verkosto" 2. krs.

Lisätietoja: 
henni.ahvenlampi@hepo.fi

Kokoukseen voi osallistua myös etänä. Liity palaveriin tästä linkistä: meet.google.com/xmz-hnjo-ojg 

Tämä esityslista täydentyy vielä ennen palaverin alkua: 
https://docs.google.com/document/d/1_EH7zCtQ7W7TATXmaxf9CmT3_-NZ2ILYLHOJtUwwEKI/edit?usp=sharing

Myös uudet - tervetuloa mukaan!

Polkimo (Pyöräliitto, Pyöräilykuntien verkosto, Helsingin Polkupyöräilijät), Iso Roobertinkatu 3-5 A 22, 00120 Helsinki, Suomi
Ke 19.8. klo 16:00 – 17:00

Pyöräilykaupunki Pasila -etätapahtuma

Pasilasta halutaan tehdä Suomen saavutettavin paikka, mutta vielä on paljon tehtävää. Miten sujuva ja turvallinen pyöräily mahdollistetaan?

Paneelikeskustelussa mukana:

- Harri Verkamo, Pasila-projektin liikennejärjestelyjen projektijohtaja, Helsingin kaupunkiympäristön toimiala
- Oskari Kaupinmäki, pyöräilykoordinaattori, Helsingin kaupunkiympäristön toimiala
- Petri Kangassalo, kaupunkisuunnitteluryhmän koordinaattori, Dodo ry
- Tapio Keihänen, hallituksen jäsen, Helsingin Polkupyöräilijät (HePo) ry
- Jenni Ekholm, asukasaktiivi, Pasila-liike

Paneelin puheenjohtajana toimii Helsingin Polkupyöräilijöiden toiminnanjohtaja Henni Ahvenlampi ja yleisökysymyksien välittäjänä Malm Nordlund Dodosta. Kysymyksiä voi esittää jo ennen tapahtumaa täällä:
https://forms.gle/hMbzF2v2F7VFURLx8

Etätapahtuman linkki päivitetään tänne lähempänä tapahtumaa.

Tapahtuman järjestävät Dodo ry ja Helsingin polkupyöräilijät ry.

Dodo ry on urbaani ympäristöjärjestö, jonka toiminnan aiheita ovat kestävä kaupunkisuunnittelu, kestävä ruoantuotanto, ilmasto, globaali kehitys ja vertaisoppiminen. Dodon toiminta on keskittynyt Pasilan veturitalleille, jossa sijaitsee Dodon kaupunkiviljely- ja tapahtumakeskus Kääntöpöytä. Dodo on myös laatinut Ratapihavision eteläisen Keski-Pasilan alueesta.
https://dodo.org/

Helsingin Polkupyöräilijät ry. (HePo) on pääkaupunkiseudun pyöräilyn ja pyöräliikenteen edistämisyhdistys. Järjestön toimintaan kuuluu kuuluu vaikuttamista, tiedottamista, tapahtumia, retkiä ja lenkkejä. Vaikuttamiseen kuuluu jatkuvaa vuoropuhelua kaupunkien virkamiesten ja poliitikkojen kanssa ja yhteistyötä muiden pyöräilyyn liittyvien tahojen kanssa. Liity jäseneksi! https://hepo.fi/yhdistys/liity-jaseneksi/

****
IN ENGLISH

Biking town Pasila

The panel discussion will be held in Finnish but questions can be asked also in English - in the event or here in advance: https://forms.gle/hMbzF2v2F7VFURLx8.

The discussion looks into the future of Pasila and how to develop biking in the area which aims to be the most easy to reach spot in Finland.

Panelists:
- Harri Verkamo, Pasila project's traffic solutions' director, Helsinki Urban Environment Division
- Oskari Kaupinmäki, cycling coordinator, Helsinki Urban Environment Division
- Petri Kangassalo, Coordinator of Urban planning group, Dodo
- Tapio Keihänen, board member, Helsinki cyclists
- Jenni Ekholm, community activist, Pasila movement

Kalenteri