1.4.2020
Kannanotot

Kommentti Tattariharjuntien ja Ilmasillantien katusuunnitelmien luonnoksista

Helsingin Polkupyöräilijät ry pitää positiivisena kehityksenä sitä, että yksisuuntaisia pyöräliikenteen järjestelyitä toteutetaan kantakaupungin ulkopuolellakin ja näin parannetaan pyöräliikenteen verkkoa myös esikaupunkialueilla. Onnistuessaan yksisuuntaiset pyöräliikenteen järjestelyt parantavat turvallisuutta etenkin risteyksissä ja sujuvoittavat liikkumista erityisesti silloin, kun pyöräliikenteen ja jalankulun määrät ovat suuria.

Tattariharjuntien yksisuuntaiset järjestelyt

Tattariharjuntien katusuunnitelmaluonnoksessa on kuitenkin vakavia ongelmia, joiden vuoksi yksisuuntaiset järjestelyt tulevat hankaloittamaan liikkumista ja tekemään siitä vaarallisempaa. Tattariharjuntiellä pyörätiet on yksisuuntaistettu ainoastaan reilun 600 metrin matkalta ja siirtymiset kadun yli ovat hankalia.

Suunnitelman mukainen ratkaisu pakottaa pohjoiseen polkevan pyöräilijän pysähtymään alamäen jälkeen ja ylittämään kahdessa vaiheessa risteyksen – eli odottamaan kahdet liikennevalot. Risteys, jossa pyöräilijä joutuu tekemään pistemäisen 90° käännöksen on pitkän ja jyrkän mäen alla, joka aiheuttaa omat haasteensa varsinkin liukkaalla kelillä.

Risteyksestä selvittyään pyöräilijä jatkaa 600 metriä ainoastaan ylittääkseen Tattariharjuntien uudelleen sekavassa Tempelhofinkadun risteyksessä palatessaan kaksisuuntaiselle pyörätielle, käytännössä pysähdyksistä kahden 90 asteen käännöksen jälkeen jyrkkään ylämäkeen. Ylittävä pyöräilijä tulee todennäköisesti autoilijalle melkoisena yllätyksenä keskellä risteysaluetta paikassa, jossa autoliikenteen nopeus todennäköisesti myös tulee olemaan melko suuri pitkästä suorasta ja ilmeisesti 4 metriä leveistä ajokaistoista johtuen.

Käytännössä suurin osa etelästä pohjoiseen kulkevista pyöräilijöistä tulee ajamaan tämän yksisuuntaisen osan vastoin liikennesuuntaa, joka luonnollisesti tulee aiheuttamaan jatkuvia vaaratilanteita kapealla, yksisuuntaiseksi tarkoitetulla pyörätiellä.

Tattariharjuntien suunnitelmassa ei ole huomioitu mitenkään etelästä ja pohjoisesta tulevan pyöräliikenteen kääntymistä vasemmalle muissa kuin Ilmasillantien risteyksessä sekä suunnitelma-alueen pohjoispäässä edellämainitussa Tempelhofinkadun risteyksessä. Suunnitelman estevaikutus on melkoinen, jos pyöräilijällä on mahdollisuus vaihtaa kadun toiselle puolelle ainoastaan noissa kahdessa risteyksessä. Alueelle on kuitenkin suunniteltu useita risteäviä katuja ja hyvin merkittävä määrä rakennuksia.

Kannatamme ehdottomasti pyörätieinfran yksisuuntaistamista tällaisilla normaalien katujen varsilla olevilla pyöräteillä, mutta sitä ei missään tapauksessa tule tehdä tällaisina lyhyinä, irrallisina pätkinä. Suunnitelman mukainen ratkaisu haittaa pyöräilyn edistämistä, se ei ole millään mittapuulla sujuva ja lisäksi se on toteutettu vaarallisesti.

Yksisuuntaistaminen tulee ehdottomasti toteuttaa huomattavasti pidempänä ratkaisuna Malmin kalmistotieltä Alppikylään ulottuvana yksisuuntaisena pyörätienä. Suunnitelmassa esitetyn katuosuuden rakentamista ei voida käynnistää ennen kuin kaupunki on valmis toteuttamaan yksisuuntaiset järjestelyt toimivana ja järkevänä kokonaisuutena.

Välikaista pyörätien ja ajoradan välissä

Sekä Tattariharjuntiellä että Ilmasillantiellä ei ole pyörätien ja ajoradan välissä minkäänlaista välikaistaa. Tattariharjuntien länsireunalla välikaista (puurivi) on sijoitettu jalkakäytävän ja pyörätien eikä pyörätien ja ajoradan väliin.

Pidämme toisaalta positiivisena, että puurivi parantaa huomattavasti jalankulun ja pyöräliikenteen erottelua, mutta muistutamme samalla, että pyörätien ja moottoriliikenteen väliin sijoitettuna puurivi tekisi pyöräilystä miellyttävämpää ja houkuttelevampaa sekä toimisi lumitilana. Puurivin sijoittamista tulee siis vielä harkita, kuitenkin siten, että jalkakäytävän ja pyörätien välisenä erotteluna on vähintään tasoero (kolmitasoratkaisu).

Mikäli puurivi sijoitetaan suunnitelmaluonnoksessa esitetyllä tavalla, tulee ajoradan ja pyörätien väliin jättää 0,5-1 metrin levyinen välikaista, joka palvelee lumitilana ja lisää etäisyyttä moottoriliikenteeseen. Välikaista tulee jättää molemmin puolin ajorataa sekä Tattariharjuntielle että Ilmasillantielle. Välikaistan merkitys korostuu Ilmasillantiellä, joka on osa baanaverkkoa ja jonka tulee siis olla erityisen korkealaatuinen väylä.

Tulevat tapahtumat

Ke 27.5. klo 17:00 – 19:00

Jatketaanko HePon lenkkitoimintaa?

HePo lenkkitoiminnan järjestämiseksi etsitään edelleen yhtä tai useampaa lenkkivastaavaa. Ns. HePon lenkit ovat pyörineet viime kausina ilman lenkkivastaavaa. Jotta HePon nimellä toimivaa lenkkitoimintaa voidaan jatkaa enää tämän pidempään, edellytyksenä on, että tarvittavat vapaaehtoiset lenkkivastaavat löytyvät. Valitettavasti, jos yhtä tai useampaa lenkkivastaavana toimivaa vapaaehtoista ei löydy, HePon lenkkitoiminta päättyy tänä keväänä.

Mitä lenkkivastaava tekee?

Lenkkivastaava koordinoi lenkinvetäjien toimintaa ja koulutusten järjestämistä sekä huolehtii, että HePon lenkkitoiminta antaa ystävällisen ja tervetulleeksi toivottavan kuvan HePon toiminnasta. Vastaava huolehtii, että lenkkiohjelmistossa on myös matalan kynnyksen yhteislenkkejä eli takuulenkkejä (vauhti max. 25 km /h), joiden osallistujille annetaan takuu mukana pitämisestä. Lenkkivastaava huolehtii, että jos vetäjättömiä ja itseohjautuvia lenkkejä järjestetään, vetäjättömyys ja itseohjautuvuus tiedotetaan osallistujille selkeästi.

Lenkkivastaavan ei itse tarvitse vetää lenkkejä tai osata kouluttaa, vaan riittää että hän koordinoi toimintaa. Lenkkitoiminnan vastuita voidaan jakaa useammalle henkilölle, joista voidaan muodostaa lenkkitiimi. Tiimilläkin tulee kuitenkin olla yksi vastuuhenkilö samaan tapaan kuin yhdistyksellä on hallitus ja hallituksella puheenjohtaja.

Lenkkitoiminnasta saa lisätietoja HePon toiminnanjohtajalta:
henni.ahvenlampi@hepo.fi.

Jos olet kiinnostunut toimimaan lenkkivastaavana mahdollistaen HePon lenkkitoiminnan jatkumisen osallistu ke 27.5. Klo 17-19 järjestettävään lenkkikokoukseen, jossa HePon lenkkitoiminnan jatkumisesta tai päättymisestä päätetään.

Paikka: Polkimolle osoitteeseen Iso Roobertinkatu 3-5 A (sisäpihan/porttikongin kautta sisään, summeri ”Kuvasto, Suomen Taiteilijaseura, Pyöräliitto, Pyöräilykuntien verkosto”, 2. krs).

Tapahtuma Facebookissa: https://www.facebook.com/events/3003886539665353/

Kokouksen voi osallistua etäyhteydellä seuraavan linkin kautta: meet.google.com/jcx-mttp-avg


This event has a video call. Join: https://meet.google.com/jcx-mttp-avg +358 9 85691237 PIN: 163350965# View more phone numbers: https://tel.meet/jcx-mttp-avg?pin=8138692822164&hs=7

Polkimo (Pyöräliitto, Pyöräilykuntien verkosto, Helsingin Polkupyöräilijät), Iso Roobertinkatu 3-5 A 22, 00120 Helsinki, Suomi
Ma 8.6. klo 17:00 – 19:00

Hallituksen kokous

Polkimo, Iso Roobertinkatu 3-5 A 22
Pe 12.6. klo 16:00 – 17:00

Pyöräilykaupunki Pasila -paneelikeskustelu

Ympäristöjärjestä Dodo ry ja Helsingin polkupyöräilijät ry. järjestävät Helsinki-päivänä 12.6. klo 16-17 Pasilaa ja pyöräilyä käsittelevän paneelikeskustelun.

Pasilasta halutaan tehdä Suomen saavutettavin paikka, mutta vielä on paljon tehtävää. Miten sujuva ja turvallinen pyöräily mahdollistetaan? 

Paneelikeskustelussa mukana:

  • Helsingin kaupunkiympäristön toimiala, Oskari Kaupinmäki, pyöräilykoordinaattori
  • Dodo ry, Petri Kangassalo, kaupunkisuunnitteluryhmä
  • Helsingin Polkupyöräilijät (HePo) ry, Tapio Keihänen, hallituksen jäsen
  • Pasila-liike, Jenni Ekholm
  • (Viides panelisti varmistuu pian.)

Paneelin puheenjohtajana toimii Helsingin polkupyöräilijöiden toiminnanjohtaja Henni Ahvenlampi ja yleisökysymyksien välittäjänä Malm Nordlund Dodosta. 

Tapahtuma on osa Helsinki-päivää, jonka kaikki tapahtumat ovat tänä vuonna verkossa. 

Tapahtumaan osallistutaan etäyhteydellä ja osallistumislinkki päivitetään ennen tapahtumaa tälle sivulle: https://hepo.fi/2020/05/12/pyorailykaupunki-pasila-etatapahtuma-12-6/

Yleisökysymyksiä voi lähettää ennen tapahtumaa seuraavan linkin kautta: https://forms.gle/hMbzF2v2F7VFURLx8

Tapahtuma Facebookissa: https://www.facebook.com/events/573609153281128/

Su 14.6. klo 10:30 – 16:00

Pyöräretki ja retkien suunnittelukokous

Oletko jo kokeillut Helsingin Polkupyöräilijät (HePo) ry:n leppoisia pyöräretkiä? Haluaisitko toimia retkenvetäjänä ja järjestää retken suosikkikohteeseesi?

Tervetuloa suunnittelemaan HePon retkikauden 2020 pyöräretkiä Maunulan ulkoilumajalle sunnuntaina 14.6. klo 14 (Metsäläntie 9, Helsinki). HePo tarjoaa kokoukseen osallistuville pullakahvit. Ennen kokousta poljemme retken Tapiolaan, jonne lähtö Maunulan majalta klo 10:30.

Tapahtuma Facebookissa: 
https://www.facebook.com/events/253027409144125/  

HePon ohjattuja pyöräretkiä järjestetään koko kesän lauantaisin ja sunnuntaisin Maunulan majalta keskuspuistosta. HePon retkille on ominaista mielenkiintoiset retkikohteet, rento pyöräilyvauhti sekä kahvittelu pyöräilyhenkisessä seurassa.

Suunnittelutapaamiseen ovat tervetulleita kaikki retkitoiminnan pyörittämisestä kiinnostuneet hepolaiset, niin uudet kuin vanhatkin tekijät. Tapaamisessa suunnitellaan tulevan kesäkauden retkiohjelmaa ja päätetään kauden päättäjäispäivä.

Retkien lisäksi tapaamisessa käydään läpi hyvältä retkenvetäjältä toivottuja taitoja, joiden avulla retkistä tulee entistä parempia, ja uusienkin on helpompi liittyä mukaan.

Jos et pääse paikalle kokoukseen, mutta haluat toimia retkenvetäjänä, ota yhteyttä retkivastaava Matti Takalaan (matti.takala@hepo.fi, puh. 041-7558691). Retkiä koskevia kysymyksiä, ideoita ja ehdotuksia voi esittää retkivastaavan lisäksi apulaisretkivastaava Satu Leppäselle (satu.leppanen@hepo.fi, puh. 040-5382873).

Lisätietoa HePon retkitoiminnasta löytyy HePon verkkosivuilta. Kun kesäkauden 2020 retkiohjelmasta on päätetty, tieto päivitetään alle linkatulle sivulle kohtaan HePon retkikalenteri: https://hepo.fi/toiminta/retket/

Maunulan Ulkoilumaja, Metsäläntie 9, 00620 Helsinki, Suomi
Kalenteri