1.2.2021
Kannanotot

Muistutus Matroonanportin katusuunnitelmasta

Matroonanportissa, Luoteisrinteessä ja Matroonankadulla pyöräliikenne kulkee  sekaliikenteessä, mikä on tällaisilla hiljaisilla asuinkaduilla sopiva ratkaisu. Vielä parempi ratkaisu olisi pyöräkatu, joita tulisi jatkossa rakentaa tämäntyyppisille kaduille enemmän.

Sivukadun (Matroonanportti) sekaliikennejärjestelyn ja pääkadun (Suomenlahdentie) kaksisuuntaisen pyöräliikenteen järjestelyn saumakohdan suunnittelu vaatii erityistä huomiota, jotta järjestely olisi käyttäjälle mahdollisimman selkeä. Pyörällä on oltava mahdollista, turvallista ja sujuvaa edetä risteyksessä kaikkiin suuntiin.

Suunnitelmassa Matroonanportin ajoradalta tuleva pyöräliikenne on ohjattu  sivusuunnalta yksisuuntaiselle pyörätielle pääopastimen ohi ja edelleen Suomenlahdentien kaksisuuntaiselle pyörätielle. Yksisuuntaiselle pyörätielle siirrytään ajoissa ennen liikennevaloristeystä, kuten pitääkin.

Vastakkaiseen suuntaan eli Suomenlahdentieltä Matroonanporttiin pyöräliikenne on ilmeisesti myös tarkoitus ohjata liikennevalojen ohi Matroonanportin ajoradalle, mutta liikenne on ohjattu väärään suuntaan (kohta ympyröity alla olevassa kuvassa).

Yksisuuntaista pyörätietä tulee jatkaa jonkin matkaa Matroonanportin suuntaisesti ja ohjata pyöräliikenne ajoradalle hieman kauempana liikennevaloristeyksestä alla olevan kuvan mukaisesti. Suunnitelmassa esitetty järjestely on epäselvä paitsi ajosuunnan kannalta, myös väistämisvelvollisuuksien kannalta. Epäselvää on myös se, noudattaako ajoradalle siirtyvä pyöräliikenne liikennevalo-ohjausta vai ei, koska siirtymäkohta ajoradalle on aivan liikennevaloristeyksen vieressä.

Kuvan lähde: Pyöräliikennejärjestelyjen saumakohdat risteysalueilla, kuva 146.

Lisäksi muistutamme, että pääkadun eli Suomenlahdentien järjestelyn tulee jatkua yhtenäisenä. Suunnitelmassa pyöräilyn ja jalankulun erottelu katkeaa Matroonanportin risteykseen ja samalla väylän pinnoite muuttuu huonolaatuisemmaksi. Erottelua tulee jatkaa koko kadun pituudelta ja vähintään pyörätien tulee olla asfaltoitu.

Päivitys

Espoon tekninen lautakunta hyväksyi katusuunnitelmat 17.3.2021.

Tulevat tapahtumat

Ti 14.1. klo 17:00 – 19:00

Vaikuttamisryhmän kokous

Tervetuloa Hepon vaikuttamisryhmän kokoukseen Polkimolle  14.1. klo 17-19!

Keskustelemme ajankohtaisista pyöräliikenteeseen liittyvistä aiheista.

Esityslistan luonnos:
https://docs.google.com/document/d/1s_3P_tKffZRHTINBZgn8yIDKGuaN-Rd2xJqWQ13-WIY/edit

Hepon vaikuttamisryhmä suunnittelee ja toteuttaa yhdistyksen vaikuttamistoimintaa yhdistyksen kokouksien vetämien suuntaviivojen mukaisesti. Vaikuttamisryhmä laatii kannanottoja, kommentteja, mielipidekirjoituksia ja blogeja yhdistyksen puolesta. Lisäksi vaikuttamisryhmä tapaa virkamiehiä ja poliitikkoja, toteuttaa kampanjoita ja tarvittaessa mielenosoituksiakin. Työ tehdään pääasiassa vapaaehtoispohjalta.

Paikka: Iso Roobertinkatu 3-5 Sisäpihan/porttikongin kautta sisään, summeri "Kuvasto, Suomen Taiteilijaseura, Pyöräliitto, Pyöräilykuntien verkosto" 2. Krs.

Tapaamiseen voi osallistua etäyhteydellä tämän linkin kautta: meet.google.com/hrr-isbp-oxk

Tapahtuma Facebookissa: https://fb.me/e/6QDqTG8JO Join with Google Meet: https://meet.google.com/hrr-isbp-oxk Or dial: (FI) +358 9 85691575 PIN: 587411076# More phone numbers: https://tel.meet/hrr-isbp-oxk?pin=7273959782621&hs=7 Learn more about Meet at: https://support.google.com/a/users/answer/9282720

Kalenteri