Kannanotot

Kannanotot

28.9.2019

Turvallinen kävely ja pyöräliikenne Lauttasaaren sillalla taattava

Mielipidekirjoitus on julkaistu Helsingin Sanomissa 22.9.2019. Lauttasaaren sillan työmaan aikaisissa liikennejärjestelyissä kävely ja pyöräliikenne on ohjattu samaan kapeaan tilaan. Ratkaisu on erikoinen, kun huomioidaan, että kyseessä on Helsingin vilkasliikenteisin pyöräväylä. Työmaan nykyinen vaihe jatkunee kevääseen, joten on kyse pitkästä poikkeusjärjestelystä. Väylällä on päivittäin vaaratilanteita eikä liikenne ole sujuvaa. Kosmeettisia muutoksia lukuun ottamatta väylän kapeutta tai […]

Lue lisää

Kannanotot

21.9.2019

Mannerheimintien pyöräkaistoilla poljetaan paikallaan

Mielipidekirjoitus on julkaistu Helsingin Sanomissa 31.8.2019. Helsingin kaupunki on viime vuosina tehnyt hyvää työtä pyöräliikenteen edistämiseksi. Etenkin infrastruktuurin parannuksina on saatu baanoja ja pyöräkaistoja. Keskustassa pyöräliikenteen isona pullonkaulana on Mannerheimintie Runeberginkadulta Postikadulle, jonka pyöräkaistat ovat olleet suunnitteluasteella vuosia. Päätös osuuden rakentamisesta on vuodelta 2013 ja odottanut siis etenemistään jo 6 vuotta. Seuraavakin osuus on jo […]

Lue lisää

Kannanotot

31.8.2018

Alikulku on vaihtoehdoista paras

HePo on tyytyväinen että suunnitellaan oikoreittiä Kansalaistorin ja Kaisaniemenpuiston välille. On tärkeää että tulee vaihtoehto päärautatieaseman kiertämiselle tai Linnunlaulun mäkien kiipeämiselle, varsinkin pyöräliikenteen kasvaessa voimakkaasti. Tämä tulee nopeuttamaan itä-länsisuuntaista pyöräliikennettä ja parantamaan jalankulun ja pyöräliikenteen turvallisuutta päärautatieaseman edessä merkittävästi.

Lue lisää

Kannanotot

28.8.2018

HePon kommentti Lauttasaaren sillan katusuunnitelmaluonnoksista

HePo on tyytyväinen että sillalle esitetään rakennettavaksi yksisuuntaiset pyörätiet kolmeen tasoon. Pyöräliikenteen määrä sillalla on erittäin suuri ja kasvanee edelleen tulevina vuosina. Suunnitelma noudattaa myös kaupungin linjauksia pyöräteiden rakenteesta. On hyvä että Lauttasaarentien ja Porkkalankadun liikennesuunnitelmia aletaan uudistaa, sillä myös siltaa edeltävät pyöräliikenteen ratkaisut kaipaavat päivitystä sillan peruskorjauksen yhteydessä.

Lue lisää

Kannanotot

19.8.2018

Pyöräilijän kiilaaminen ajoradalla on erittäin vaarallista

Helsingin sanomat uutisoi 16.8. pyöräilijän joutuneen linja-auton kiilaamaksi ajaessaan ajoradalla. Tällaista pyöräilijän “kouluttamista” kiilaamalla tapahtuu sen vaarallisuuteen nähden aivan liikaa. Toki on samaan hengenvetoon sanottava että liikennekulttuuri on tämän osalta parantunut ilahduttavasti viime vuosina.

Lue lisää

Kannanotot

15.8.2018

Kommentti Läntisen Tarvonsillan suunnitelmaluonnoksista

Espoon kaupunki suunnittelee parhaillaan vanhan huonokuntoisen kelluvan ponttonisillan korvaamista uudella kiinteällä sillalla Tarvossa Helsingin ja Espoon rajalla. Silta on osa Tarvonbaanaa, vilkasta pyöräliikenteen väylää, joka on yksi neljästä tärkeimmästä yhteydestä Espoon ja Helsingin välillä. Nykyisin reitti ei täytä baanoille asetettuja laatuvaatimuksia mm. liian kapean ja muutoinkin huonon sillan sekä kaupunkien rajalla sijaitsevan korkean ja jyrkän […]

Lue lisää

Kannanotot

5.6.2018

Kommentti Jousensillan suunnitelmaluonnoksista

Espoon kaupunki suunnittelee Jousensillan rakentamista Merituulentien ylitse lähelle Urheilupuiston metroasemaa. Sillan on tarkoitus palvella jalankulkijoita ja pyöräilijöitä. Helsingin Polkupyöräilijät ry (HePo) kiittää Espoon kaupunkia siitä, että se aikoo ryhtyä poistamaan Merituulentien mittavia estevaikutuksia jalankulkijoilta ja pyöräilijöiltä. Helsingin Polkupyöräilijät ry ei kuitenkaan näe parhaana ratkaisuna spiraalimaisen sillan rakentamista. Ehdotamme, että sillan rakentamiseen varatuilla rahoilla parannetaan Merituulentien […]

Lue lisää

Kannanotot

17.5.2018

Helsingin Polkupyöräilijät vaatii Kansalaistorin työmaan poikkeusjärjestelyjen parantamista

Avoin kirje Helsingin kaupungilleKaupunkiympäristön toimialaRakennusten ja yleisten alueiden palvelukokonaisuus Näkemämme suunnitelmat kansalaistorin työmaan poikkeusjärjestelyistä eivät ole riittäviä takaamaan sujuvaa ja turvallista pyöräliikennettä alueella, eivätkä ne ole pyöräliikenteen osalta riittävällä tarkkuudella. Helsingin Polkupyöärilijät vaatii, että suunnitelmia kehitetään paremmin pyöräliikenteen huomioiviksi ja tarjoamme kaupungille apuamme suunnittelussa. Kansalaistorilla risteävät Helsingin keskeiset pyöräväylät: Pohjoisbaana pääradanvarresta, Länsibaana alkuperäistä Baanaa pitkin […]

Lue lisää

Kannanotot

4.5.2018

Kommentti Helsinginkadun ja Läntisen Brahenkadun katusuunnitelmaluonnoksista

Helsinginkadun perusratkaisu siirtyä yksisuuntaisiin pyöräteihin on hyvä ja suunnitelma sisältää monia parannuksia nykytilanteeseen. Näemme siinä kuitenkin myös parannusmahdollisuuksia. Yksisuuntaisen ja kaksisuuntaisen infran liitoskohdat Suurin ongelma on yksi- ja kaksisuuntaisen pyöräinfran liitoskohta suunnittelualueen rajalla. Sekä Helsinginkadun että Läntisen Brahenkadun osalta yksisuuntaiset pyörätiet muuttuvat suunnitelman mukaan kaksisuuntaisiksi ilman minkäänlaisia merkintöjä tai suunniteltua ratkaisua tarpeellisille puolenvaihdoille. Tämä tulee […]

Lue lisää

Kannanotot

23.4.2018

Kommentti Kauppatorin asemakaavasta ja asemakaavan muutoksesta

Helsingin Polkupyöräilijät lähetti Helsingin kaupungille 23.4.2018 kommentin Kauppatorin asemakaavasta ja asemakaavan muutoksesta. Helsingin Polkupyöräilijät on tyytyväinen siihen että Kauppatorin aluetta kehitetään. Alueen läpi kulkee paljon pyöräliikennettä ja sen turvallisuuden ja sujuvuuden parantaminen on tervetullutta. Reittien ja pyöräpysäköinnin parantaminen on todella tarpeen. Nykyisellään Kauppatorin alue on pyörällä liikkuvan näkökulmasta hyvin hankala. Alueella liikkuu paljon jalankulkijoita (joista […]

Lue lisää

Tulevat tapahtumat

Ma 13.12. klo 17:00 – 19:00

Hallituksen kokous

Polkimo (Pyöräliitto, Pyöräilykuntien verkosto, Helsingin Polkupyöräilijät), Iso Roobertinkatu 3-5 A 22, 00120 Helsinki, Finland
Kalenteri