4.5.2018
Kannanotot

Kommentti Helsinginkadun ja Läntisen Brahenkadun katusuunnitelmaluonnoksista

Helsinginkadun perusratkaisu siirtyä yksisuuntaisiin pyöräteihin on hyvä ja suunnitelma sisältää monia parannuksia nykytilanteeseen. Näemme siinä kuitenkin myös parannusmahdollisuuksia.

Yksisuuntaisen ja kaksisuuntaisen infran liitoskohdat

Suurin ongelma on yksi- ja kaksisuuntaisen pyöräinfran liitoskohta suunnittelualueen rajalla. Sekä Helsinginkadun että Läntisen Brahenkadun osalta yksisuuntaiset pyörätiet muuttuvat suunnitelman mukaan kaksisuuntaisiksi ilman minkäänlaisia merkintöjä tai suunniteltua ratkaisua tarpeellisille puolenvaihdoille. Tämä tulee johtamaan huomattavaan määrään virheellistä väärään suuntaan ajoa ja heikentämään ymmärrystä yksisuuntaisesta pyöräinfrasta tämän alueen lisäksi kaikkialla muuallakin. Kun yksisuuntaiset ratkaisut ovat Helsingissä vielä melko uusia, eivätkä pyöräilijät ole tottuneet niihin, yksisuuntaisten osuuksien alkuihin ja loppuihin tulee kiinnittää erityistä huomiota.

Sturenkadulle, johon kumpikin nyt suunnitelluista kaduista päättyy, on suunnitteilla myös katusuunnitelma, jossa siirrytään yksisuuntaisiin ratkaisuihin ja jonka yhteydessä Sturenkatu-Helsinginkatu ja Sturenkatu-Läntinen Brahenkatu -risteysten ratkaisuja suunnitellaan. Tämä olisi hyvä ratkaisu, jos Sturenkatu oltaisiin toteuttamassa samaan aikaan Helsinginkadun ja Läntisen Brahenkadun suunnitelmien kanssa. Näin ei kuitenkaan ole, ja suunnitelmilla on mahdollisesti jopa useiden vuosien ero toteutusaikataulussa.

Yksisuuntaisen ja kaksisuuntaisen infran liitoskohdat tulisi suunnitella erityisellä huolella ja niin, että ne toteutetaan heti samalla kertaa kun yksisuuntaista infraa otetaan käyttöön – vaikka kyseinen kohta olisi tulevaisuudessa muuttumassa uudelleen. Tämä on ensiarvoisen tärkeää hyvän pyöräilykulttuurin ja ratkaisujen ymmärrettävyyden kannalta. Uutta infraa toteutettaessa sen täytyy ohjata lailliseen ja tarkoitettuun ajotapaan.

Helsinginkadun ja Sturenkadun risteyksen osalta suunnitelma on syytä päivittää sisältämään Sturenkadun itäpuoliset osat risteyksestä Sturenkadun liikennesuunnitelman 6437-7 mukaisesti täydennettynä riittävillä Helsinginkadun ylityksillä ja ohjauksella, että Sturenkadun kaksisuuntaisilta pyöräteiltä tulevat pyöräilijät pääsevät sujuvasti Helsinginkadun oikean reunan pyörätielle ja toisaalta Helsinginkatua tulevat pyöräilijät pääsevät sujuvasti jatkamaan risteyksen toisen puolen kaksisuuntaisia pyöräteitä – erityisesti myös Helsinginkadun eteläpuolen kaksisuuntaista pyörätietä.

Vaihtoehtoisesti väliaikaisen siirtymän kaksisuuntaiseen infraan voi suunnitella Linnanmäen ratikkapysäkin itäpuolelle. Suunnitelmaluonnoksen mukainen ratkaisu on kuitenkin vaarallinen ja ohjaa laittomaan ajamiseen, eikä sitä tule toteuttaa tässä muodossa.

Läntisen Brahenkadun osalta suunnitelmaan tulisi lisätä Porvoonkadun ja Läntisen Brahenkadun risteysalue sekä täydentää suunnitelmaa riittävillä ohjaavilla merkinnöillä jotka ohjaavat pohjoisesta pyörätietä tulevat pyöräilijät ajoradalle.

Muita huomioita

Helsinginkadulla olisi pyöräteiden leveyden puolesta mahdollista käyttää kolmitasopyörätietä suurimmalla osalla matkaa. Kolmitasoratkaisua tulisi käyttää jalkakäytävän tasoisen pyörätien sijasta kaikkialla, missä se on tilan puolesta mahdollista. Pyöräliikenne.fi -suunnitteluohjeissa kolmitasoratkaisu on yksisuuntaisten järjestelyjen perusratkaisu.

Helsinginkadun ja Kirstinkadun risteyksessä eteläpuolen pyörätie kääntyy jyrkästi kohti ajorataa ennen risteystä. Tämä on omiaan ohjaamaan pyöräilijöiden ajolinjat risteämään autoliikenteen kanssa, mikä lisää onnettomuusriskiä. Turvallisempi ja sujuvampi ratkaisu olisi, että pyörätie jatkuisi suoraan tai lähes suoraan risteyksen läpi joko pyöräkaistana tai pyörätienä jatketun jalkakäytävätn rinnalla. Kirstinkadun ylittävä jatkettu jalkakäytävä on sinänsä hyvä ja tähän paikkaan sopiva ratkaisu, mutta jalkakäytävän ei tarvitse risteyksen kohdalla leventyä näin paljon normaalia leveyttään suuremmaksi.

Läntisellä Brahenkadulla Josafatinkadun ja Kalliolanrinteen risteyksessä pyöräilijöiden liittymiin ajoradalle on merkitty luiskattu reunatuki. Luiskattu reunatuki ei sovellu käytettäväksi pyörätien poikki kulkevissa ratkaisuissa, eikä ole suunnitteluohjeiden mukainen. Näissä kohdissa ratkaisu toimii parhaiten ilman minkäänlaista reunakiveä.

Myös Läntisellä Brahenkadulla kolmitasoratkaisu olisi leveyden puolesta mahdollinen ja selkiyttäisi järjestelyn yksisuuntaista luonnetta verrattuna nykyiseen kaksisuuntaiseen pyörätiehen.

Päivitys: Kaupunkiympäristölautakunnan 4.9.2018 hyväksymät katusuunnitelmat:

Tulevat tapahtumat

Ke 5.2. klo 17:00 – 19:00

Talvipyöräilykokemukset pyörän kunnossa pysymisen näkökulmasta -tapahtuma

Helsingin seudun pyöräilijät ry (Hepo) järjestää jäsenilleen ja muille asiasta kiinnostuneille tapaamisen Kaisantunnelin pyörätallissa keskiviikkona 5.2. klo 17-19. Tapaamisen tarkoitus on keskustella ja oppia yhteisön jäsenten talvipyöräilykokemuksista pyörän kunnossa pysymisen näkökulmasta. Tapahtuman tavoite on yhdessä keskustelemalla löytää yhteiset nimittäjät, miksi toisten pyörät menevät teiden kunnossapidossa käytetystä suolasta huonoon kuntoon ja toisten eivät. Tapahtuman tarkoitus on mahdollistaa avoin keskustelu ja ihmisten kokemusten vaihto ystävällisessä ilmapiirissä. Saavu paikalle pyöräsi kanssa ja laita pyöräsi muiden mukaan jonoon sen perusteella, miten koet harjasuolauksen vaikuttaneen pyöräsi tuhoutumiseen. Tämän tarkoituksena on etsiä yhteisiä nimittäjiä esim: huono voimansiirron suojaus, pyörän materiaalit, ajomäärä tai kokemus itselle liian suuresta haitasta tai joku muu. Hepon toiminnanjohtaja Henni ottaa tapahtumassa kuvia, erityisesti pyöristä. Jos et halua esiintyä kuvissa tule kertomaan tästä Hennille saapuessasi tapahtumaan. Kuvien ja muun avulla yritämme dokumentoida yhteiset päätelmämme. Kaikki kiinnostuneet saavat osallistua raportin tarkastamiseen ja viimeistelyyn Google docs -dokumentissa tapahtuman jälkeen ennen kuin se jaetaan Hepon kanavissa. Paikalla on tavattavissa Hepon toiminnanjohtaja Henni, Hepon hallituksen jäseniä sekä Hepon vaikuttamisryhmän jäseniä. Kaisantunnelin pyörätalliin mahdollistetaan tapahtuman aikana sisäänpääsy tapahtuman osallistujille myös ilman HSL-matkakorttia. Jos sinulla ei ole HSL-matkakorttia, älä jätä pyörääsi pyörätalliin tilaisuuden päättymisen jälkeen, koska tapahtuman jälkeen pyörätalliin pääsee vain HSL-matkakortilla. Tapahtumassa on tarjolla kuumaa mehua ja pullaa. Kaisantunneli sijaitsee Helsingin päärautatiesemalla. Yksi Kaisantunnelin päistä lähtee osoitteestaa Töölönlahdenkatu 3 läheltä Oodi-kirjastoa ja toinen pää on Kaisaniemenpuistokujan ja Bergbominkujan kulmassa Kaisaniemenpuiston reunalla. Kaisantunnelin pyöräparkin sisäänkäynti, josta tapahtumaan saavutaan on Kaisantunnelin keskellä. Taustaa ja lisätietoa: Syy ja idea tapahtumalle syntyi, koska muutaman vuoden harjasuolaus- ja raesuolauskeskusteluita seurannut Hepon toiminnanjohtaja Henni on huomannut, että joukossamme on monilla tavoilla asiaan vahvasti suhtautuvia. Uusille ja vanhoille keskusteluun osallistujille tiedoksi vielä, että pk-seudulla yritetään kehittää pyöräväylien talvihoitoa välillä siinä onnistuen ja välillä epäonnistuen. Yksi metodeista, joilla hoitoa tilataan on harjasuolaus. Harjasuolatulla väylällä ei kuulu olla sohjoa, vettä tai näkyvää suolaa, vaan sen kuuluu olla kuiva ja lopputulokseltaan mahdollistaa pyöräily kaikenikäisille ja -kuntoisille läpi talven. Lisäksi vielä, Hepo ei tee päätöksiä talvihoito- tai liukkaudentorjuntametodeista tienpitäjien puolesta. Lisätietoja tapahtumasta: Henni Ahvenlampi, henni.ahvenlampi@hepo.fi,  tai puh. +358 41 319 1002.

Ke 5.2. klo 17:00 – 19:00

Talvipyöräilykokemukset pyörän kunnossa pysymisen näkökulmasta -tapahtuma

5.2. klo 17-19 Talvipyöräilykokemukset pyörän kunnossa pysymisen näkökulmasta -tapahtuma Kaisantunnelin pyörätallissa

Helsingin seudun pyöräilijät ry (Hepo) järjestää jäsenilleen ja muille asiasta kiinnostuneille tapaamisen Kaisantunnelin pyörätallissa keskiviikkona 5.2. klo 17-19. Tapaamisen tarkoitus on keskustella ja oppia yhteisön jäsenten talvipyöräilykokemuksista pyörän kunnossa pysymisen näkökulmasta. Tapahtuman tavoite on yhdessä keskustelemalla löytää yhteiset nimittäjät, miksi toisten pyörät menevät teiden kunnossapidossa käytetystä suolasta huonoon kuntoon ja toisten eivät. Tapahtuman tarkoitus on mahdollistaa avoin keskustelu ja ihmisten kokemusten vaihto ystävällisessä ilmapiirissä.

Saavu paikalle pyöräsi kanssa ja laita pyöräsi muiden mukaan jonoon sen perusteella, miten koet harjasuolauksen vaikuttaneen pyöräsi tuhoutumiseen. Tämän tarkoituksena on etsiä yhteisiä nimittäjiä esim: huono voimansiirron suojaus, pyörän materiaalit, ajomäärä tai kokemus itselle liian suuresta haitasta tai joku muu.

Hepon toiminnanjohtaja Henni ottaa tapahtumassa kuvia, erityisesti pyöristä. Jos et halua esiintyä kuvissa tule kertomaan tästä Hennille saapuessasi tapahtumaan. Kuvien ja muun avulla yritämme dokumentoida yhteiset päätelmämme. Kaikki kiinnostuneet saavat osallistua raportin tarkastamiseen ja viimeistelyyn Google docs -dokumentissa tapahtuman jälkeen ennen kuin se jaetaan Hepon kanavissa.

Paikalla on tavattavissa Hepon toiminnanjohtaja Henni, Hepon hallituksen jäseniä sekä Hepon vaikuttamisryhmän jäseniä.

Kaisantunnelin pyörätalliin mahdollistetaan tapahtuman aikana sisäänpääsy tapahtuman osallistujille myös ilman HSL-matkakorttia. Jos sinulla ei ole HSL-matkakorttia, älä jätä pyörääsi pyörätalliin tilaisuuden päättymisen jälkeen, koska tapahtuman jälkeen pyörätalliin pääsee vain HSL-matkakortilla. Tapahtumassa on tarjolla kuumaa mehua ja pullaa. Ei ennakkoilmoittautumista.

Kaisantunneli sijaitsee Helsingin päärautatiesemalla. Yksi Kaisantunnelin päistä lähtee osoitteestaa Töölönlahdenkatu 3 läheltä Oodi-kirjastoa ja toinen pää on Kaisaniemenpuistokujan ja Bergbominkujan kulmassa Kaisaniemenpuiston reunalla. Kaisantunnelin pyöräparkin sisäänkäynti, josta tapahtumaan saavutaan on Kaisantunnelin keskellä.

Taustaa ja lisätietoa:
Syy ja idea tapahtumalle syntyi, koska muutaman vuoden harjasuolaus- ja raesuolauskeskusteluita seurannut Hepon toiminnanjohtaja Henni on huomannut, että joukossamme on monilla tavoilla asiaan vahvasti suhtautuvia. Uusille ja vanhoille keskusteluun osallistujille tiedoksi vielä, että pk-seudulla yritetään kehittää pyöräväylien talvihoitoa välillä siinä onnistuen ja välillä epäonnistuen. Yksi metodeista, joilla hoitoa tilataan on harjasuolaus. Harjasuolatulla väylällä ei kuulu olla sohjoa, vettä tai näkyvää suolaa, vaan sen kuuluu olla kuiva ja lopputulokseltaan mahdollistaa pyöräily kaikenikäisille ja -kuntoisille läpi talven. Lisäksi vielä, Hepo ei tee päätöksiä talvihoito- tai liukkaudentorjuntametodeista tienpitäjien puolesta.

Lisätietoja tapahtumasta: Henni Ahvenlampi, henni.ahvenlampi@hepo.fi, tai puh. +358 41 319 1002

Tapahtuma Facebookissa: 
https://fb.me/e/JT7gNclCl

Kaisantunneli, 00100 Helsinki, Suomi
Ma 10.2. klo 17:00 – 19:00

Hallituksen kokous

Ke 12.2. klo 17:00 – 19:00

Hepon vaikuttamisryhmän kokous

Tervetuloa Hepon vaikuttamisryhmän kokoukseen Polkimolle 12.2. klo 17-19! Keskustelemme ajankohtaisista pyöräliikenteeseen liittyvistä aiheista. Esityslistan luonnos: https://docs.google.com/document/d/12wqyklDcJCrjmt-OPNJeXWiF3Fjsx30jqsuO9hlANhQ/edit Hepon vaikuttamisryhmä suunnittelee ja toteuttaa yhdistyksen vaikuttamistoimintaa yhdistyksen kokouksien vetämien suuntaviivojen mukaisesti. Vaikuttamisryhmä laatii kannanottoja, kommentteja, mielipidekirjoituksia ja blogeja yhdistyksen puolesta. Lisäksi vaikuttamisryhmä tapaa virkamiehiä ja poliitikkoja, toteuttaa kampanjoita ja tarvittaessa mielenosoituksiakin. Työ tehdään pääasiassa vapaaehtoispohjalta. Paikka: Iso Roobertinkatu 3-5 Sisäpihan/porttikongin kautta sisään, summeri "Kuvasto, Suomen Taiteilijaseura, Pyöräliitto, Pyöräilykuntien verkosto" 2. Krs. Tapaamiseen voi osallistua etäyhteydellä tämän linkin kautta: meet.google.com/wik-aodb-dqv Tapahtuma Facebookissa: https://fb.me/e/5KKY5EfqC

Ke 12.3. klo 17:00 – 19:00

Hallituksen kokous

Kalenteri