Kannanotot

Kannanotot

1.4.2020

Kommentti Tattariharjuntien ja Ilmasillantien katusuunnitelmien luonnoksista

Helsingin Polkupyöräilijät ry pitää positiivisena kehityksenä sitä, että yksisuuntaisia pyöräliikenteen järjestelyitä toteutetaan kantakaupungin ulkopuolellakin ja näin parannetaan pyöräliikenteen verkkoa myös esikaupunkialueilla. Onnistuessaan yksisuuntaiset pyöräliikenteen järjestelyt parantavat turvallisuutta etenkin risteyksissä ja sujuvoittavat liikkumista erityisesti silloin, kun pyöräliikenteen ja jalankulun määrät ovat suuria. Tattariharjuntien yksisuuntaiset järjestelyt Tattariharjuntien katusuunnitelmaluonnoksessa on kuitenkin vakavia ongelmia, joiden vuoksi yksisuuntaiset järjestelyt tulevat […]

Lue lisää

Kannanotot

30.3.2020

Muistutus Ainonaukion, Korkeakouluaukion ja Otaniementien katusuunnitelmista

Otaniemen kampusalue on erittäin vilkasta jalankulkualuetta ja lisäksi alueella on runsaasti sekä alueen sisäistä että läpikulkevaa pyöräliikennettä. Tällä hetkellä näitä liikennemääriä ei ole riittävästi huomioitu erityisesti metroaseman ja Väreen ympäristössä, mikä osittain johtunee alueen keskeneräisyydestä. Alueella on kuitenkin myös jo valmistuneita jalankulun reittejä, joiden suunnittelu on pahasti epäonnistunut. Todisteena tästä alueen nurmialueet ovat täynnä mutaisia […]

Lue lisää

Kannanotot

10.3.2020

Kommentti Hämeentien katu­suunnitelman luonnoksesta välillä Kustaa Vaasan tie – Annalantie

Hämeentielle suunnitellaan parhaillaan yksisuuntaisia pyöräliikenteen järjestelyitä Kustaa Vaasan tien ja Annalantien väliselle osuudelle. Suunnitelmien mukaiset järjestelyt parantaisivat eritoten suunnitelma-alueen keskivaiheilla liikenne­­järjestelyitä, joissa nykyinen kaksisuuntainen pyörätie on erittäin kapea ja vaarallinen. Suunnitelmissa on kuitenkin merkittäviä puutteita, joihin toivomme selkeää parannusta ennen toteutusta. Hämeentien pohjoispää Verkatehtaanpolun ja Viikintien välinen osuus Hämeentien pyörätiejärjestelystä on jostain syystä jätetty ennalleen […]

Lue lisää

Kannanotot

25.2.2020

Muistutus Aleksis Kiven kadun ja Fleminginkadun katusuunnitelmista

HePo kiittää Helsingin kaupunkia Aleksis Kiven kadun suunnitelmien edistämisestä, sillä yhteys on erittäin keskeinen osa yksisuuntaisten pyöräväylien verkostossa. HePo pitää kadun liikenteellistä ratkaisua kuitenkin vanhentuneena ja toivoo, että pyöräkaistasta pysäköityjen autojen vasemmalla puolella luovuttaisiin. Suunnitelman kriittisin kohta on Sturenkadun ja Fleminginkadun välinen osuus, jossa kapea pyöräkaista on sijoitettu pysäköinnin ja raitiotien väliin. Pyöräkaistan leveys on […]

Lue lisää

Kannanotot

24.1.2020

Kommentti Finlandiatalon väistötilojen pyörätiejärjestelyistä

Finlandia-talon peruskorjaus on suunniteltu toteutettavaksi vuosina 2022-2024. Töiden ajaksi osa Finlandia-talon toiminnoista on tarkoitus siirtää väliaikaiseen väistötilaan, Pikku-Finlandiaan, joka on suunniteltu rakennettavaksi Finlandia-talon vieressä kulkevan pyöräliikenteen baanan päälle. Väistötilan hankesuunnittelun aikana kaupunki on tutkinut useita vaihtoehtoja väistötilan alle jäävien pyöräliikenteen ja jalankulun reittien väliaikaisten järjestelyiden toteuttamiseksi Töölönlahden alueella. Vaihtoehtojen tarkastelussa on arvioitu järjestelyiden sujuvuutta ja […]

Lue lisää

Kannanotot

20.1.2020

Muistutus Marian kasvuyrityskampuksen asemakaavaehdotuksesta

Baanan tunneli Hankkeen aiemmassa liikennekaaviossa esitettiin pyöräliikenteen tavoiteverkon mukaista pyörätunnelia Baanalta Lapinlahdentielle, mutta uusimmassa 26.11.2019 päivätyssä liikennesuunnitelmassa pyörätunnelia ei enää ole. Kuten 19.12.2016 päivätyssä asemakaavan luonnoksesta laaditussa mielipiteessämme toteamme, kannatamme tunneliyhteyden selvittämistä Baanalta Lapinlahdentielle. Tunneli sujuvoittaisi merkittävästi Lauttasaaren suunnan pyöräliikennettä, tekisi työmatkapyöräilystä entistä houkuttelevamman vaihtoehdon ja tukisi näin kaupungin tavoitteita pyöräliikenteen kulkutapaosuuden lisäämiseksi. Pidämme erittäin […]

Lue lisää

Kannanotot

20.1.2020

Mielipide Tapiolan jalkapallo­stadionin asemakaavan osallistumis- ja arviointi­suunnitelmasta

Espoossa Tapiolan urheilupuistoon on suunnitteilla jalkapallostadion, jonka viereen tulisi myös asuintaloja. Asemakaavan valmisteluaineistossa esitetyissä vaihtoehdoissa autopysäköinti on maanpinnan tasossa ja varsinainen stadion pysäköinnin yläpuolella kannen päällä. Ratkaisussa kävellen tai polkupyörällä stadionille saapuvat joutuvat kiipeämään toiseen kerrokseen, jossa sisäänkäynti on. Tämä heikentää saapumiskokemusta oleellisesti. Olisi syytä pyrkiä ratkaisuun, jossa sisäänkäynti stadionille on maanpinnan tasossa ja autopysäköinti […]

Lue lisää

Kannanotot

7.1.2020

Mielipide Kalevalantien asemakaavan valmisteluaineistosta

Espoon kaupunki on käynnistänyt Tapiolassa sijaitsevan Kalevalantien kaavamuutoksen, jonka tavoitteena on kadun ajoneuvoliikenteen toimivuuden parantaminen. Tämä sisältää mm. riittävät tilavaraukset pyöräliikenteen laatureitille eli baanalle sekä jalankululle ja joukkoliikenteelle. Kalevalantien kehittäminen on pyöräliikenteen kannalta tervetullut parannus. Baanaverkon rakentaminen on tärkeä osa pyöräliikenteen olosuhteiden kehittämistä ja verkon toteuttamista tulisi nopeuttaa nykyisestä. Jotta parannuksista saadaan paras hyöty, tulee […]

Lue lisää

Kannanotot

23.12.2019

Muistutus Vartiokylän ja Gotlanninkadun asemakaavaehdotuksesta

Itäkeskuksessa Gotlanninkadun varrella sijaitsevalle tontille on suunnitteilla asuinkerrostalo alueelle, jonka läpi Itäbaanan pitäisi kulkea tulevaisuudessa. Kaavaratkaisun yhteydessä laaditun liikennesuunnitelman mukaan Asujanpolku ja Itäpolku uudistetaan siten, että ne ovat osa vaiheittain valmistuvaa pyöräilyn baanaverkkoa. Käytännössä asemakaavaehdotuksen mukainen ratkaisu olisi sellainen, että baana kulkisi talon läpi. Itäbaana ja HOAS:in asuntokortteli Helsingin Polkupyöräilijät ry huomauttaa, että Itäbaana on […]

Lue lisää

Kannanotot

19.12.2019

Kommentti Kansalaistori-Kaisaniemi -alikulkuun liittyvistä suunnitelmaluonnoksista

Helsingin kaupunginvaltuusto hyväksyi Kansalaistori−Kaisaniemi jalankulun ja polkupyöräilyn alikulkuyhteyden yleissuunnitelman 30.1.2019. Suunnittelu on edennyt vuoden 2019 aikana katusuunnitteluvaiheeseen, ja rakentamisen on määrä alkaa syksyllä 2020. Suunnittelun aikana valtuuston hyväksymässä yleissuunnitelmassa esitetty alikulkuun johtava kierreramppi on korvattu suoralla ajoluiskalla. Joulukuussa 2019 kommentoitavina olleet Töölönlahdenkadun ja Bergbominkujan katusuunnitelmien luonnokset sekä Kaisaniemenpuiston puistosuunnitelman luonnos käsittävät suunnittelualueen ne kohdat, joissa […]

Lue lisää