Kannanotot

8.11.2019

Kannanotot

Muistutus Uusimaa-kaava 2050 -kaavaehdotuksesta

Maakuntakaava on kaavoituksen ylin taso, joka ohjaa yleis- ja asemakaavoitusta sekä muuta alueidenkäyttöä. Maakuntakaavassa esitetään alueidenkäytön ja yhdyskuntarakenteen periaatteet sekä osoitetaan maakunnan kehittämisen kannalta tarpeellisia aluevarauksia ja yleispiirteisiä sijainteja maakunnallisesti merkittäville toiminnoille. Maakuntakaavassa ei käsitellä paikallisia, esimerkiksi kuntien sisäisiä alueidenkäytön tarpeita. Uusimaa-kaava 2050 kokoaa yhteen kaikki maankäytön keskeiset teemat, jotka tulee maakuntakaavalla ratkaista. Kaava käsittää […]

Lue lisää

20.10.2019

Kannanotot

Kommentti luonnoksesta Hietaniemenkadun, Merikannontien ja Hietakannaksentien liikennejärjestelyiksi

Hietaniemenkadun, Hietakannaksentien ja Merikannontien liikennejärjestelyihin suunnitellaan parhaillaan muutoksia. Kaupungin tavoitteena on parantaa jalankulku- ja pyöräliikenteen turvallisuutta sekä ohjata runsasta autoliikenteen läpiajoa alueen pääkadulle, Mechelininkadulle. Suunnitelmien mukaan pyöräliikenne siirrettäisiin ajoradalle ja pyörätiet muutettaisiin jalkakäytäviksi. Autoliikenteen läpiajoa puolestaan vähennettäisiin muuttamalla Merikannontie autoliikenteelle yksisuuntaiseksi Kesäkadun ja Pohjoisen Hesperiankadun välillä. Hietaniemenkadulle on tehty kaksi vaihtoehtoista suunnitelmaa Hietakannaksentien ja Mechelininkadun […]

Lue lisää

1.10.2019

Kannanotot

Kävelykeskustan, joukkoliikenteen ja pyöräilyn kehittämistä jatkettava ilman keskustatunnelia

Helsingin kaupunkiympäristölautakunnalle 1.10.2019 Helsingin kaupunki on asettanut tavoitteeksi vähentää hiilidioksidipäästöjä ja edistää joukkoliikennettä, kävelyä ja pyöräilyä. Esitetty maanalainen kokoojakatu eli keskustatunneli on ristiriidassa näiden tavoitteiden kanssa. Kävelykeskustaa voidaan laajentaa ilman keskustatunnelia. Keskustatunnelin sijasta liikennesuunnitteluresurssit tulisi käyttää joukkoliikenne-, pyöräily- ja kävelyhankkeisiin. Kasvavan kaupungin liikennetarpeita ei voi ratkaista rakentamalla yhä lisää autoväyliä. Esitetty nelikaistainen keskustatunneli lisäisi kaupungin […]

Lue lisää

28.9.2019

Kannanotot

Turvallinen kävely ja pyöräliikenne Lauttasaaren sillalla taattava

Mielipidekirjoitus on julkaistu Helsingin Sanomissa 22.9.2019. Lauttasaaren sillan työmaan aikaisissa liikennejärjestelyissä kävely ja pyöräliikenne on ohjattu samaan kapeaan tilaan. Ratkaisu on erikoinen, kun huomioidaan, että kyseessä on Helsingin vilkasliikenteisin pyöräväylä. Työmaan nykyinen vaihe jatkunee kevääseen, joten on kyse pitkästä poikkeusjärjestelystä. Väylällä on päivittäin vaaratilanteita eikä liikenne ole sujuvaa. Kosmeettisia muutoksia lukuun ottamatta väylän kapeutta tai […]

Lue lisää

21.9.2019

Kannanotot

Mannerheimintien pyöräkaistoilla poljetaan paikallaan

Mielipidekirjoitus on julkaistu Helsingin Sanomissa 31.8.2019. Helsingin kaupunki on viime vuosina tehnyt hyvää työtä pyöräliikenteen edistämiseksi. Etenkin infrastruktuurin parannuksina on saatu baanoja ja pyöräkaistoja. Keskustassa pyöräliikenteen isona pullonkaulana on Mannerheimintie Runeberginkadulta Postikadulle, jonka pyöräkaistat ovat olleet suunnitteluasteella vuosia. Päätös osuuden rakentamisesta on vuodelta 2013 ja odottanut siis etenemistään jo 6 vuotta. Seuraavakin osuus on jo […]

Lue lisää

31.8.2018

Kannanotot

Alikulku on vaihtoehdoista paras

HePo on tyytyväinen että suunnitellaan oikoreittiä Kansalaistorin ja Kaisaniemenpuiston välille. On tärkeää että tulee vaihtoehto päärautatieaseman kiertämiselle tai Linnunlaulun mäkien kiipeämiselle, varsinkin pyöräliikenteen kasvaessa voimakkaasti. Tämä tulee nopeuttamaan itä-länsisuuntaista pyöräliikennettä ja parantamaan jalankulun ja pyöräliikenteen turvallisuutta päärautatieaseman edessä merkittävästi.

Lue lisää

28.8.2018

Kannanotot

HePon kommentti Lauttasaaren sillan katusuunnitelmaluonnoksista

HePo on tyytyväinen että sillalle esitetään rakennettavaksi yksisuuntaiset pyörätiet kolmeen tasoon. Pyöräliikenteen määrä sillalla on erittäin suuri ja kasvanee edelleen tulevina vuosina. Suunnitelma noudattaa myös kaupungin linjauksia pyöräteiden rakenteesta. On hyvä että Lauttasaarentien ja Porkkalankadun liikennesuunnitelmia aletaan uudistaa, sillä myös siltaa edeltävät pyöräliikenteen ratkaisut kaipaavat päivitystä sillan peruskorjauksen yhteydessä.

Lue lisää

19.8.2018

Kannanotot

Pyöräilijän kiilaaminen ajoradalla on erittäin vaarallista

Helsingin sanomat uutisoi 16.8. pyöräilijän joutuneen linja-auton kiilaamaksi ajaessaan ajoradalla. Tällaista pyöräilijän “kouluttamista” kiilaamalla tapahtuu sen vaarallisuuteen nähden aivan liikaa. Toki on samaan hengenvetoon sanottava että liikennekulttuuri on tämän osalta parantunut ilahduttavasti viime vuosina.

Lue lisää

15.8.2018

Kannanotot

Kommentti Läntisen Tarvonsillan suunnitelmaluonnoksista

Espoon kaupunki suunnittelee parhaillaan vanhan huonokuntoisen kelluvan ponttonisillan korvaamista uudella kiinteällä sillalla Tarvossa Helsingin ja Espoon rajalla. Silta on osa Tarvonbaanaa, vilkasta pyöräliikenteen väylää, joka on yksi neljästä tärkeimmästä yhteydestä Espoon ja Helsingin välillä. Nykyisin reitti ei täytä baanoille asetettuja laatuvaatimuksia mm. liian kapean ja muutoinkin huonon sillan sekä kaupunkien rajalla sijaitsevan korkean ja jyrkän […]

Lue lisää

5.6.2018

Kannanotot

Kommentti Jousensillan suunnitelmaluonnoksista

Espoon kaupunki suunnittelee Jousensillan rakentamista Merituulentien ylitse lähelle Urheilupuiston metroasemaa. Sillan on tarkoitus palvella jalankulkijoita ja pyöräilijöitä. Helsingin Polkupyöräilijät ry (HePo) kiittää Espoon kaupunkia siitä, että se aikoo ryhtyä poistamaan Merituulentien mittavia estevaikutuksia jalankulkijoilta ja pyöräilijöiltä. Helsingin Polkupyöräilijät ry ei kuitenkaan näe parhaana ratkaisuna spiraalimaisen sillan rakentamista. Ehdotamme, että sillan rakentamiseen varatuilla rahoilla parannetaan Merituulentien […]

Lue lisää

Tulevat tapahtumat

Kalenteri