Kannanotot
Kannanotot
20.12.2022
Kommentti Sörnäistenkadun katusuunnitelman luonnoksesta
Tässä kommentissa esitetyt huomiot koskevat suunnitelmaa: Piirustus 31885/1 ja asemakaava nro 10900. Katusuunnitelma puuttuu ansiokkaasti liikenneturvallisuutta vaarantavan risteyksen toteutukseen. Erityisesti kiitämme mottoriajoneuvoliikenteen katkaisua Sörnäistenkadun ja Lautatarhankadun risteyksessä. Haluamme kuitenkin tehdä […]
Kannanotot
9.12.2022
Muistutus Hakunilantien katusuunnitelmaan
Yhdistetty jalankulku- ja pyörätie on suunnitelmassa kapeimmillaan 2 metriä. Näin kapea väylä ei ole sujuva eikä turvallinen jalankulku- ja pyöräliikenteelle. Polkupyörän lain sallima maksimileveys on 1,25 metriä. Väylä on aivan […]
Kannanotot
13.10.2022
Mielipide asemakaavaluonnokseen 052600 Muuran kaupunkikylät

1. Polkupyöräpysäköinti Kaavaluonnos ei näytä asettavan tarkempia ehtoja polkupyöräpysäköinnin sijoittamisesta kaupan palvelujen välittömään läheisyyteen. Keskustatoimintojen korttelialueelle tulisi lisätä polkupyöräpysäköinnin määräyksiin mitoituksen lisäksi määräys asiakaspysäköintipaikkojen sijoittamisesta kaupallisten palveluiden välittömään läheisyyteen, jotta […]
Kannanotot
6.10.2022
Muistutus Kyytitien katusuunnitelmasta välillä Tukkukaupankuja – Vanha Porvoontie

1. Kyytitien ja logistiikkakeskuksen tonttiliittymän risteyksessä ylityksen linjausta tulisi suoristaa. Risteyksessä huomiota ei pitäisi joutua kiinnittämään turhiin mutkiin, jotta voi keskittyä muuhun liikenteeseen. Ylityksen länsipuolella haasteena on raitiotien ylityksen odotusalueen […]
Kannanotot
19.9.2022
Kommentti Rantaradanbaanan yleissuunnitelmasta Kauniaisten kaupungin alueella

Tässä kommentissa esitetyt huomiot koskevat seuraavia suunnitelmia: Rantaradanbaanan yleissuunnitelma PLV 3012-3896, PLV 3896-4607, PLV 5148-6147, Tyyppipoikkileikkaus nro 2298/004 ja Kauniaisten kaupungin Yleissuunnitelman esittely. Olemme jättäneet nämä palautteet tämän kommentin lisäksi […]
Kannanotot
12.9.2022
Pääkaupunkiseudun kunnat tiivistävät kaupunkikuvaa: Kulkumuotojen priorisoinnin analyysin puute asemakaavan suunnittelussa johtaa huonompaan kaupunkiin

Nykymuotoisessa asemakaavasuunnittelussa ei lainkaan suunnitella kulkumuotojen prioriteettijärjestystä kävely – pyöräily – julkinen liikenne – logistiikka – yksityisautoilu. Asemakaavavaihe edeltää liikenne- ja katusuunnitteluvaiheita ja linjaa suunnitteluraamit seuraaviin suunnitteluvaiheisiin ja asemakaavan lopulliseen […]
Kannanotot
30.6.2022
Mielipide Vantaan ratikan kaavarungon luonnoksesta

Liikenteen kaavamerkinnät Pyöräliikenteen pääreitti I ja pääreitti II tason väylät tulisi esittää kaavakartalla. (Autoliikenteelle paikalliset ja alueelliset kokoojakadut on esitetty.) On tärkeää, että jatkosuunnittelussa baanojen lisäksi myös pyöräliikenteen pääreitit ymmärretään […]
Kannanotot
19.4.2022
Kommentti Vantaan ratikan katusuunnitelmien luonnoksista (Aviapolis, Tikkurila, Hakunila)
Olemme jättäneet yksityiskohtaiset palautteet karttakyselyn kautta. Tässä koko esillä ollutta aineistoa koskevia huomioita. Monin paikoin jalankulku ja pyöräliikenteen erottelu puuttuu tai väylän leveys on minimitasoa, vaikka tilaa olisi laadukkaampaankin ratkaisuun. […]
Kannanotot
10.2.2022
Kommentti Vantaan ratikan katusuunnitelmien luonnoksista
Yleistä Olemme jättäneet yksityiskohtaiset palauteet karttakyselyn kautta. Tässä yhteenvetoa huomioista. Baanan sivusuunnat tulisi merkitä väistämisvelvollisiksi (B5 + L2), ja valaista niin että pääsuuntaa ajavan pyörän kuljettajan on helppo havaita sivusuunnasta […]
Kannanotot
14.12.2021
Muistutus Rusthollinrinteen asemakaavasta

Helsingin seudun pyöräilijät ry haluaa nostaa esiin kävelyn ja pyöräilyn yhteyksien parantamisen Rusthollinrinteen kaavassa. Rusthollinrinteen asemakaava-alue on tiivis kerrostalovaltainen kaupunkimainen alue. Kävelyn ja pyöräilyn yhteydet on esitetty osin yhdistettyinä jalankulku- […]