Kannanotot

Kannanotot

16.6.2020

Kommentti Itäväylän reunapuiston suunnitelmaluonnoksesta

Helsingin Polkupyöräilijät ry toivoo eräitä muutoksia esilläolleisiin Itäväylän reunapuiston suunnitelmaluonnoksiin. Muutokset parantaisivat pyöräilyolosuhteita ja pyöräilyn turvallisuutta tulevalla, todennäköisesti hyvin vilkkaasti liikennöidyllä Itäbaanalla. Hiihtomäentien risteys Hiihtomäentien risteys on epäselvä ilman käsitystä, millaiseksi Hiihtomäentien pyöräilyinfra on suunniteltu. Suunnitelmaluonnos ei tuo tähän mitään valoa, vaan jostain syystä siinä todetaan koko Herttoniemen aseman seudun jätetyn Itäbaanan suunnittelusta pois. Vaikkei […]

Lue lisää

Kannanotot

26.4.2020

Kommentti Hämeentien liikenteen­ohjaus­suunnitelmasta

Hämeentien ja sen ympäristön liikenteenohjaussuunnitelma välillä Siltasaarenkatu – Mäkelänkatu hyväksyttiin viranhaltijapäätöksellä 27.3.2020. Toisin kuin kaavoihin ja katusuunnitelmiin, liikenteen­ohjaus­suunnitelmiin ei voi mitenkään tutustua eikä niitä voi kommentoida ennen suunnitelmien hyväksymistä. Hämeentien liikenteen­ohjaus­suunnitelmaan onkin jäänyt puutteita, jotka olisi syytä korjata. Helsingin Polkupyöräilijät ry toivoo alla esitettyjä muutoksia Hämeentien liikenteen­ohjaus­suunnitelmaan. Mikäli muutoksia ei jostain syystä pystytä toteuttamaan, toivomme, […]

Lue lisää

Kannanotot

23.4.2020

Mielipide Puolarintien asemakaavasta

Kestävä Espoo -ohjelman mukaan tavoitteena on edistää kestävää liikkumista niin, että Espoossa asuvien ja työskentelevien jalankulun, pyöräilyn, joukkoliikenteen ja uusien liikkumispalvelujen kulkumuoto-osuus kasvaa. Asemakaavan valmisteluaineistossa esitetyn uuden autoliikennettä palvelevan katuyhteyden rakentaminen keskelle asuin- ja virkistysalueita ei ole tämän tavoitteen mukaista. On hyvin tiedossa oleva tosiasia, että uusien liikenneväylien rakentaminen johtaa liikenteen kasvuun. Tämä koskee niin […]

Lue lisää

Kannanotot

1.4.2020

Kommentti Tattariharjuntien ja Ilmasillantien katusuunnitelmien luonnoksista

Helsingin Polkupyöräilijät ry pitää positiivisena kehityksenä sitä, että yksisuuntaisia pyöräliikenteen järjestelyitä toteutetaan kantakaupungin ulkopuolellakin ja näin parannetaan pyöräliikenteen verkkoa myös esikaupunkialueilla. Onnistuessaan yksisuuntaiset pyöräliikenteen järjestelyt parantavat turvallisuutta etenkin risteyksissä ja sujuvoittavat liikkumista erityisesti silloin, kun pyöräliikenteen ja jalankulun määrät ovat suuria. Tattariharjuntien yksisuuntaiset järjestelyt Tattariharjuntien katusuunnitelmaluonnoksessa on kuitenkin vakavia ongelmia, joiden vuoksi yksisuuntaiset järjestelyt tulevat […]

Lue lisää

Kannanotot

30.3.2020

Muistutus Ainonaukion, Korkeakouluaukion ja Otaniementien katusuunnitelmista

Otaniemen kampusalue on erittäin vilkasta jalankulkualuetta ja lisäksi alueella on runsaasti sekä alueen sisäistä että läpikulkevaa pyöräliikennettä. Tällä hetkellä näitä liikennemääriä ei ole riittävästi huomioitu erityisesti metroaseman ja Väreen ympäristössä, mikä osittain johtunee alueen keskeneräisyydestä. Alueella on kuitenkin myös jo valmistuneita jalankulun reittejä, joiden suunnittelu on pahasti epäonnistunut. Todisteena tästä alueen nurmialueet ovat täynnä mutaisia […]

Lue lisää

Kannanotot

10.3.2020

Kommentti Hämeentien katu­suunnitelman luonnoksesta välillä Kustaa Vaasan tie – Annalantie

Hämeentielle suunnitellaan parhaillaan yksisuuntaisia pyöräliikenteen järjestelyitä Kustaa Vaasan tien ja Annalantien väliselle osuudelle. Suunnitelmien mukaiset järjestelyt parantaisivat eritoten suunnitelma-alueen keskivaiheilla liikenne­­järjestelyitä, joissa nykyinen kaksisuuntainen pyörätie on erittäin kapea ja vaarallinen. Suunnitelmissa on kuitenkin merkittäviä puutteita, joihin toivomme selkeää parannusta ennen toteutusta. Hämeentien pohjoispää Verkatehtaanpolun ja Viikintien välinen osuus Hämeentien pyörätiejärjestelystä on jostain syystä jätetty ennalleen […]

Lue lisää

Kannanotot

25.2.2020

Muistutus Aleksis Kiven kadun ja Fleminginkadun katusuunnitelmista

HePo kiittää Helsingin kaupunkia Aleksis Kiven kadun suunnitelmien edistämisestä, sillä yhteys on erittäin keskeinen osa yksisuuntaisten pyöräväylien verkostossa. HePo pitää kadun liikenteellistä ratkaisua kuitenkin vanhentuneena ja toivoo, että pyöräkaistasta pysäköityjen autojen vasemmalla puolella luovuttaisiin. Suunnitelman kriittisin kohta on Sturenkadun ja Fleminginkadun välinen osuus, jossa kapea pyöräkaista on sijoitettu pysäköinnin ja raitiotien väliin. Pyöräkaistan leveys on […]

Lue lisää

Kannanotot

24.1.2020

Kommentti Finlandiatalon väistötilojen pyörätiejärjestelyistä

Finlandia-talon peruskorjaus on suunniteltu toteutettavaksi vuosina 2022-2024. Töiden ajaksi osa Finlandia-talon toiminnoista on tarkoitus siirtää väliaikaiseen väistötilaan, Pikku-Finlandiaan, joka on suunniteltu rakennettavaksi Finlandia-talon vieressä kulkevan pyöräliikenteen baanan päälle. Väistötilan hankesuunnittelun aikana kaupunki on tutkinut useita vaihtoehtoja väistötilan alle jäävien pyöräliikenteen ja jalankulun reittien väliaikaisten järjestelyiden toteuttamiseksi Töölönlahden alueella. Vaihtoehtojen tarkastelussa on arvioitu järjestelyiden sujuvuutta ja […]

Lue lisää

Kannanotot

20.1.2020

Muistutus Marian kasvuyrityskampuksen asemakaavaehdotuksesta

Baanan tunneli Hankkeen aiemmassa liikennekaaviossa esitettiin pyöräliikenteen tavoiteverkon mukaista pyörätunnelia Baanalta Lapinlahdentielle, mutta uusimmassa 26.11.2019 päivätyssä liikennesuunnitelmassa pyörätunnelia ei enää ole. Kuten 19.12.2016 päivätyssä asemakaavan luonnoksesta laaditussa mielipiteessämme toteamme, kannatamme tunneliyhteyden selvittämistä Baanalta Lapinlahdentielle. Tunneli sujuvoittaisi merkittävästi Lauttasaaren suunnan pyöräliikennettä, tekisi työmatkapyöräilystä entistä houkuttelevamman vaihtoehdon ja tukisi näin kaupungin tavoitteita pyöräliikenteen kulkutapaosuuden lisäämiseksi. Pidämme erittäin […]

Lue lisää

Kannanotot

20.1.2020

Mielipide Tapiolan jalkapallo­stadionin asemakaavan osallistumis- ja arviointi­suunnitelmasta

Espoossa Tapiolan urheilupuistoon on suunnitteilla jalkapallostadion, jonka viereen tulisi myös asuintaloja. Asemakaavan valmisteluaineistossa esitetyissä vaihtoehdoissa autopysäköinti on maanpinnan tasossa ja varsinainen stadion pysäköinnin yläpuolella kannen päällä. Ratkaisussa kävellen tai polkupyörällä stadionille saapuvat joutuvat kiipeämään toiseen kerrokseen, jossa sisäänkäynti on. Tämä heikentää saapumiskokemusta oleellisesti. Olisi syytä pyrkiä ratkaisuun, jossa sisäänkäynti stadionille on maanpinnan tasossa ja autopysäköinti […]

Lue lisää