Kannanotot

Kannanotot

16.6.2021

Lausunto Helsingin Liikenneturvallisuuden kehittämisohjelmasta

Kiitämme Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimialaa mahdollisuudesta lausua liikenneturvallisuuden kehittämisohjelmasta. Kehittämisohjelmassa on useita erinomaisia linjauksia liikenneturvallisuuden kehittämiseksi myös pyöräliikenteen osalta. Erityisen hienoa on mm. liikenteen rauhoittaminen, joka parantaa kaikkien liikkujien turvallisuutta sekä tiedolla johtaminen, jotta asia etenee varmasti oikeaan suuntaan. Pyöräliikenteen osalta erityisen kannattava toimenpide on numero 5, jossa kehitetään risteysturvallisuutta. Olemme kuitenkin huolissaan toimepiteen myöhäisestä […]

Lue lisää

Kannanotot

17.5.2021

Kommentti Mannerheimintien liikennesuunnitelman luonnoksesta välillä Helsinginkatu – Reijolankatu

Pyörätiet Mannerheimintien tällekin osuudelle ovat tervetullut parannus pohjois-eteläsuuntaiselle pyöräliikenteelle. Vaikka samaan suuntaan onkin pyöräily-yhteys Urheilukadun kautta, tätä kaksisuuntaiseksi toteutettua yhteyttä on vaikea sovittaa sujuvaksi Mannerheimintielle osin jo toteutettuihin yksisuuntaisiin pyöräliikennejärjestelyihin. Urheilukadun yhteys on myös ongelmallinen aina jäähallin ja jalkapallostadionin tapahtumien aikaan, jolloin pyörätie on poikkeuksetta jalankulkijoiden valtaama. Urheilukatua käyttävä yhteys myös aiheuttaa tarpeetonta kiertoa ja […]

Lue lisää

Kannanotot

26.4.2021

Muistutus Kyläsepäntien kaava-alueen katusuunnitelmista

Stensintie Stensintie on keskeinen yhteys Kauniaisten ja Kaakkois-Espoon välillä. Stensintie on lyhin reitti Kauniaisten ja Kehä II:n välillä, ja Nihtisillan kautta kulkevaan reittiin verrattuna suunnilleen samanpituinen Mankkaan ja Turvesuontien suuntaan. Pyöräliikenteen pääreitti kulkee Nihtisillan kautta, mutta Stensintie tarjoaa huomattavasti viihtyisämmän yhteyden Nihtisillan epämiellyttävään autoliikenneympäristöön verrattuna. Lisäksi Stensintie on liityntäliikenteen reitti Kauniaisten rautatieasemalle (Pyöräilyn edistämisohjelma, sivu […]

Lue lisää

Kannanotot

1.2.2021

Muistutus Matroonanportin katusuunnitelmasta

Matroonanportissa, Luoteisrinteessä ja Matroonankadulla pyöräliikenne kulkee  sekaliikenteessä, mikä on tällaisilla hiljaisilla asuinkaduilla sopiva ratkaisu. Vielä parempi ratkaisu olisi pyöräkatu, joita tulisi jatkossa rakentaa tämäntyyppisille kaduille enemmän. Sivukadun (Matroonanportti) sekaliikennejärjestelyn ja pääkadun (Suomenlahdentie) kaksisuuntaisen pyöräliikenteen järjestelyn saumakohdan suunnittelu vaatii erityistä huomiota, jotta järjestely olisi käyttäjälle mahdollisimman selkeä. Pyörällä on oltava mahdollista, turvallista ja sujuvaa edetä risteyksessä […]

Lue lisää

Kannanotot

26.1.2021

Muistutus Leppävaaran keskuksen asemakaavaehdotuksesta

Baanan linjaus ja laatutaso Rantaradanbaana kulkee nimensä mukaisesti rantaradan vierellä samassa ratakäytävässä junaradan kanssa. Tällä linjauksella on useita etuja. Koska junarata kulkee suoraan, ilman suuria korkeuseroja eikä se risteä samassa tasossa minkään muun liikenneväylän kanssa, sen varrella kulkeva pyörätie on mahdollista toteuttaa laadukkaasti samoja etuja hyödyntäen: suorana, ilman suuria korkeuseroja ja ilman risteämisiä muiden liikennemuotojen […]

Lue lisää

Kannanotot

15.1.2021

Mielipide Vantaan ratikan osallistumis- ja arviointisuunnitelmasta

Pyöräliikenne vuonna 2030 Suunnittelussa on kaikilta osin pidettävä mielessä kohdevuosi 2030 ja sen jälkeinen aika. Tämä tarkoittaa mm. voimakkaasti kasvanutta pyöräliikenteen määrää ja kulkutapaosuutta, ympärivuotista pyöräliikennettä, ja sähköavusteisilla kuormapyörillä tapahtuvaa logistiikkaa. Ratikalla on vahva symbioosi jalankulun ja pyöräliikenteen kanssa. Jalankulku- ja pyöräliikenneympäristön houkuttelevuus takaa ratikan suosion. Sujuvat pyöräliikenteen järjestelyt ovat jalankulun ja siten myös ratikan […]

Lue lisää

Kannanotot

30.12.2020

Mielipide Hämeenlinnanväylän ja Kuninkaantammen eritasoliittymän sekä näihin liittyvien katujen ja asemakaavan suunnitelmaluonnoksista

Yleistä suunnittelun lähtökohdista ja maankäytöstä Hämeenlinnanväylän tiesuunnitelma ja siihen liittyvät katusuunnitelmat sisältävät selkeitä parannuksia nykytilaan, kuten Kaarelantien ja Kanneltien ylittävät sillat sekä pyörätien jatkuminen keskeytyksettä Hämeenlinnanväylän itäpuolella. Kannatamme näiden parannusten toteuttamista. Samalla haluamme kuitenkin tuoda esiin, että moottoriliikenteen väylät eritasoliittymineen aiheuttavat poikkeuksetta myös lukuisia ongelmia ja estevaikutuksia jalankululle ja pyöräliikenteelle. Erityisen vahingollista on liittymien suunnittelu […]

Lue lisää

Kannanotot

8.12.2020

Kommentti Jokiniementien ja Larin Kyöstin tien katusuunnitelmien luonnoksista

Jokiniementien pyöräliikenteen järjestely Jokiniementie on vilkkaasti liikennöity paikallinen kokoojakatu. Koko Veräjämäen ja Veräjälaakson liikenne kulkee tämän kadun kautta ja moottoriajoneuvojen määrän vuorokaudessa arvioidaan olevan 5400 (lähde). Kyseisillä kaduilla kulkee myös bussi 65, jolla on normaalisti ruuhka-aikoina kuusi vuoroa tunnissa molempiin suuntiin. Pyöräliikenteen tavoiteverkossa Jokiniementie on “muu reitti” (kuva alla). Pyöräliikenteen suunnitteluohjeen mukaan “muulla reitillä”, jolla […]

Lue lisää

Kannanotot

1.12.2020

Kommentti Mannerheimintien, Korppaanmäentien, Nauvontien ja Koroistentien katusuunnitelmien luonnoksista

Korppaanmäentie Korppaanmäentie on paikallinen kokoojakatu, joka on Haapalahdenkadun ympäristön ja Korppaanmäentien varren asukkaiden ainoa suora pyöräliikenteen yhteys Mannerheimintielle. Kadulla on nykyisin molemminpuoliset kaksisuuntaiset yhdistetyt jalkakäytävät ja pyörätiet ja osan matkaa toisella puolen katua eroteltu jalkakäytävä ja kaksisuuntainen pyörätie. Nykyinen pyöräliikenteen ratkaisu on vanhentunut eikä täytä laadukkaita pyöräliikenteen suunnittelukriteereitä. Siksi onkin hyvä, että pyöräliikenteen järjestelyt uudistetaan […]

Lue lisää

Kannanotot

1.12.2020

Kommentti Zaidankadun katusuunnitelman luonnoksesta

Paciuksenkadun ja Zaidankadun väliin on suunnitteilla uusi sairaalarakennus, Tammisairaala. Sairaalan rakentaminen edellyttää Zaidankadulle tehtäviä muutoksia, joita kaupunki parhaillaan suunnittelee. Tammisairaalan ja Meilahden liikuntapuiston lisäksi Zaidankatu palvelee osana pyöräliikenteen baanaverkkoa. Nopeusvarmistettu suojatie baanalla Zaidankadun ja Paciuksenkadun väliin sijoittuvan uudisrakennuksen kohdalla pyöräliikenteen baanan yli on merkitty kaksi suojatietä, joista toinen korotuksella nopeusvarmistettuna. Ymmärrämme ratkaisun taustalla vaikuttavat tekijät […]

Lue lisää