Kannanotot
Kannanotot
1.2.2021
Muistutus Matroonanportin katusuunnitelmasta

Matroonanportissa, Luoteisrinteessä ja Matroonankadulla pyöräliikenne kulkee sekaliikenteessä, mikä on tällaisilla hiljaisilla asuinkaduilla sopiva ratkaisu. Vielä parempi ratkaisu olisi pyöräkatu, joita tulisi jatkossa rakentaa tämäntyyppisille kaduille enemmän. Sivukadun (Matroonanportti) sekaliikennejärjestelyn ja pääkadun (Suomenlahdentie) kaksisuuntaisen pyöräliikenteen järjestelyn saumakohdan suunnittelu vaatii erityistä huomiota, jotta järjestely olisi käyttäjälle mahdollisimman selkeä. Pyörällä on oltava mahdollista, turvallista ja sujuvaa edetä risteyksessä […]
Kannanotot
26.1.2021
Muistutus Leppävaaran keskuksen asemakaavaehdotuksesta

Baanan linjaus ja laatutaso Rantaradanbaana kulkee nimensä mukaisesti rantaradan vierellä samassa ratakäytävässä junaradan kanssa. Tällä linjauksella on useita etuja. Koska junarata kulkee suoraan, ilman suuria korkeuseroja eikä se risteä samassa tasossa minkään muun liikenneväylän kanssa, sen varrella kulkeva pyörätie on mahdollista toteuttaa laadukkaasti samoja etuja hyödyntäen: suorana, ilman suuria korkeuseroja ja ilman risteämisiä muiden liikennemuotojen […]
Kannanotot
15.1.2021
Mielipide Vantaan ratikan osallistumis- ja arviointisuunnitelmasta

Pyöräliikenne vuonna 2030 Suunnittelussa on kaikilta osin pidettävä mielessä kohdevuosi 2030 ja sen jälkeinen aika. Tämä tarkoittaa mm. voimakkaasti kasvanutta pyöräliikenteen määrää ja kulkutapaosuutta, ympärivuotista pyöräliikennettä, ja sähköavusteisilla kuormapyörillä tapahtuvaa logistiikkaa. Ratikalla on vahva symbioosi jalankulun ja pyöräliikenteen kanssa. Jalankulku- ja pyöräliikenneympäristön houkuttelevuus takaa ratikan suosion. Sujuvat pyöräliikenteen järjestelyt ovat jalankulun ja siten myös ratikan […]
Kannanotot
30.12.2020
Mielipide Hämeenlinnanväylän ja Kuninkaantammen eritasoliittymän sekä näihin liittyvien katujen ja asemakaavan suunnitelmaluonnoksista

Yleistä suunnittelun lähtökohdista ja maankäytöstä Hämeenlinnanväylän tiesuunnitelma ja siihen liittyvät katusuunnitelmat sisältävät selkeitä parannuksia nykytilaan, kuten Kaarelantien ja Kanneltien ylittävät sillat sekä pyörätien jatkuminen keskeytyksettä Hämeenlinnanväylän itäpuolella. Kannatamme näiden parannusten toteuttamista. Samalla haluamme kuitenkin tuoda esiin, että moottoriliikenteen väylät eritasoliittymineen aiheuttavat poikkeuksetta myös lukuisia ongelmia ja estevaikutuksia jalankululle ja pyöräliikenteelle. Erityisen vahingollista on liittymien suunnittelu […]
Kannanotot
8.12.2020
Kommentti Jokiniementien ja Larin Kyöstin tien katusuunnitelmien luonnoksista

Jokiniementien pyöräliikenteen järjestely Jokiniementie on vilkkaasti liikennöity paikallinen kokoojakatu. Koko Veräjämäen ja Veräjälaakson liikenne kulkee tämän kadun kautta ja moottoriajoneuvojen määrän vuorokaudessa arvioidaan olevan 5400 (lähde). Kyseisillä kaduilla kulkee myös bussi 65, jolla on normaalisti ruuhka-aikoina kuusi vuoroa tunnissa molempiin suuntiin. Pyöräliikenteen tavoiteverkossa Jokiniementie on “muu reitti” (kuva alla). Pyöräliikenteen suunnitteluohjeen mukaan “muulla reitillä”, jolla […]
Kannanotot
1.12.2020
Kommentti Mannerheimintien, Korppaanmäentien, Nauvontien ja Koroistentien katusuunnitelmien luonnoksista

Korppaanmäentie Korppaanmäentie on paikallinen kokoojakatu, joka on Haapalahdenkadun ympäristön ja Korppaanmäentien varren asukkaiden ainoa suora pyöräliikenteen yhteys Mannerheimintielle. Kadulla on nykyisin molemminpuoliset kaksisuuntaiset yhdistetyt jalkakäytävät ja pyörätiet ja osan matkaa toisella puolen katua eroteltu jalkakäytävä ja kaksisuuntainen pyörätie. Nykyinen pyöräliikenteen ratkaisu on vanhentunut eikä täytä laadukkaita pyöräliikenteen suunnittelukriteereitä. Siksi onkin hyvä, että pyöräliikenteen järjestelyt uudistetaan […]
Kannanotot
1.12.2020
Kommentti Zaidankadun katusuunnitelman luonnoksesta

Paciuksenkadun ja Zaidankadun väliin on suunnitteilla uusi sairaalarakennus, Tammisairaala. Sairaalan rakentaminen edellyttää Zaidankadulle tehtäviä muutoksia, joita kaupunki parhaillaan suunnittelee. Tammisairaalan ja Meilahden liikuntapuiston lisäksi Zaidankatu palvelee osana pyöräliikenteen baanaverkkoa. Nopeusvarmistettu suojatie baanalla Zaidankadun ja Paciuksenkadun väliin sijoittuvan uudisrakennuksen kohdalla pyöräliikenteen baanan yli on merkitty kaksi suojatietä, joista toinen korotuksella nopeusvarmistettuna. Ymmärrämme ratkaisun taustalla vaikuttavat tekijät […]
Kannanotot
16.6.2020
Kommentti Itäväylän reunapuiston suunnitelmaluonnoksesta

Helsingin Polkupyöräilijät ry toivoo eräitä muutoksia esilläolleisiin Itäväylän reunapuiston suunnitelmaluonnoksiin. Muutokset parantaisivat pyöräilyolosuhteita ja pyöräilyn turvallisuutta tulevalla, todennäköisesti hyvin vilkkaasti liikennöidyllä Itäbaanalla. Hiihtomäentien risteys Hiihtomäentien risteys on epäselvä ilman käsitystä, millaiseksi Hiihtomäentien pyöräilyinfra on suunniteltu. Suunnitelmaluonnos ei tuo tähän mitään valoa, vaan jostain syystä siinä todetaan koko Herttoniemen aseman seudun jätetyn Itäbaanan suunnittelusta pois. Vaikkei […]
Kannanotot
26.4.2020
Kommentti Hämeentien liikenteenohjaussuunnitelmasta

Hämeentien ja sen ympäristön liikenteenohjaussuunnitelma välillä Siltasaarenkatu – Mäkelänkatu hyväksyttiin viranhaltijapäätöksellä 27.3.2020. Toisin kuin kaavoihin ja katusuunnitelmiin, liikenteenohjaussuunnitelmiin ei voi mitenkään tutustua eikä niitä voi kommentoida ennen suunnitelmien hyväksymistä. Hämeentien liikenteenohjaussuunnitelmaan onkin jäänyt puutteita, jotka olisi syytä korjata. Helsingin Polkupyöräilijät ry toivoo alla esitettyjä muutoksia Hämeentien liikenteenohjaussuunnitelmaan. Mikäli muutoksia ei jostain syystä pystytä toteuttamaan, toivomme, […]
Kannanotot
23.4.2020
Mielipide Puolarintien asemakaavasta

Kestävä Espoo -ohjelman mukaan tavoitteena on edistää kestävää liikkumista niin, että Espoossa asuvien ja työskentelevien jalankulun, pyöräilyn, joukkoliikenteen ja uusien liikkumispalvelujen kulkumuoto-osuus kasvaa. Asemakaavan valmisteluaineistossa esitetyn uuden autoliikennettä palvelevan katuyhteyden rakentaminen keskelle asuin- ja virkistysalueita ei ole tämän tavoitteen mukaista. On hyvin tiedossa oleva tosiasia, että uusien liikenneväylien rakentaminen johtaa liikenteen kasvuun. Tämä koskee niin […]