Kannanotot

Kannanotot

20.10.2019

Kommentti luonnoksesta Hietaniemenkadun, Merikannontien ja Hietakannaksentien liikennejärjestelyiksi

Hietaniemenkadun, Hietakannaksentien ja Merikannontien liikennejärjestelyihin suunnitellaan parhaillaan muutoksia. Kaupungin tavoitteena on parantaa jalankulku- ja pyöräliikenteen turvallisuutta sekä ohjata runsasta autoliikenteen läpiajoa alueen pääkadulle, Mechelininkadulle. Suunnitelmien mukaan pyöräliikenne siirrettäisiin ajoradalle ja pyörätiet muutettaisiin jalkakäytäviksi. Autoliikenteen läpiajoa puolestaan vähennettäisiin muuttamalla Merikannontie autoliikenteelle yksisuuntaiseksi Kesäkadun ja Pohjoisen Hesperiankadun välillä. Hietaniemenkadulle on tehty kaksi vaihtoehtoista suunnitelmaa Hietakannaksentien ja Mechelininkadun […]

Lue lisää

Kannanotot

1.10.2019

Kävelykeskustan, joukkoliikenteen ja pyöräilyn kehittämistä jatkettava ilman keskustatunnelia

Helsingin kaupunkiympäristölautakunnalle 1.10.2019 Helsingin kaupunki on asettanut tavoitteeksi vähentää hiilidioksidipäästöjä ja edistää joukkoliikennettä, kävelyä ja pyöräilyä. Esitetty maanalainen kokoojakatu eli keskustatunneli on ristiriidassa näiden tavoitteiden kanssa. Kävelykeskustaa voidaan laajentaa ilman keskustatunnelia. Keskustatunnelin sijasta liikennesuunnitteluresurssit tulisi käyttää joukkoliikenne-, pyöräily- ja kävelyhankkeisiin. Kasvavan kaupungin liikennetarpeita ei voi ratkaista rakentamalla yhä lisää autoväyliä. Esitetty nelikaistainen keskustatunneli lisäisi kaupungin […]

Lue lisää

Kannanotot

28.9.2019

Turvallinen kävely ja pyöräliikenne Lauttasaaren sillalla taattava

Mielipidekirjoitus on julkaistu Helsingin Sanomissa 22.9.2019. Lauttasaaren sillan työmaan aikaisissa liikennejärjestelyissä kävely ja pyöräliikenne on ohjattu samaan kapeaan tilaan. Ratkaisu on erikoinen, kun huomioidaan, että kyseessä on Helsingin vilkasliikenteisin pyöräväylä. Työmaan nykyinen vaihe jatkunee kevääseen, joten on kyse pitkästä poikkeusjärjestelystä. Väylällä on päivittäin vaaratilanteita eikä liikenne ole sujuvaa. Kosmeettisia muutoksia lukuun ottamatta väylän kapeutta tai […]

Lue lisää

Kannanotot

21.9.2019

Mannerheimintien pyöräkaistoilla poljetaan paikallaan

Mielipidekirjoitus on julkaistu Helsingin Sanomissa 31.8.2019. Helsingin kaupunki on viime vuosina tehnyt hyvää työtä pyöräliikenteen edistämiseksi. Etenkin infrastruktuurin parannuksina on saatu baanoja ja pyöräkaistoja. Keskustassa pyöräliikenteen isona pullonkaulana on Mannerheimintie Runeberginkadulta Postikadulle, jonka pyöräkaistat ovat olleet suunnitteluasteella vuosia. Päätös osuuden rakentamisesta on vuodelta 2013 ja odottanut siis etenemistään jo 6 vuotta. Seuraavakin osuus on jo […]

Lue lisää

Kannanotot

31.8.2018

Alikulku on vaihtoehdoista paras

HePo on tyytyväinen että suunnitellaan oikoreittiä Kansalaistorin ja Kaisaniemenpuiston välille. On tärkeää että tulee vaihtoehto päärautatieaseman kiertämiselle tai Linnunlaulun mäkien kiipeämiselle, varsinkin pyöräliikenteen kasvaessa voimakkaasti. Tämä tulee nopeuttamaan itä-länsisuuntaista pyöräliikennettä ja parantamaan jalankulun ja pyöräliikenteen turvallisuutta päärautatieaseman edessä merkittävästi.

Lue lisää

Kannanotot

28.8.2018

HePon kommentti Lauttasaaren sillan katusuunnitelmaluonnoksista

HePo on tyytyväinen että sillalle esitetään rakennettavaksi yksisuuntaiset pyörätiet kolmeen tasoon. Pyöräliikenteen määrä sillalla on erittäin suuri ja kasvanee edelleen tulevina vuosina. Suunnitelma noudattaa myös kaupungin linjauksia pyöräteiden rakenteesta. On hyvä että Lauttasaarentien ja Porkkalankadun liikennesuunnitelmia aletaan uudistaa, sillä myös siltaa edeltävät pyöräliikenteen ratkaisut kaipaavat päivitystä sillan peruskorjauksen yhteydessä.

Lue lisää

Kannanotot

19.8.2018

Pyöräilijän kiilaaminen ajoradalla on erittäin vaarallista

Helsingin sanomat uutisoi 16.8. pyöräilijän joutuneen linja-auton kiilaamaksi ajaessaan ajoradalla. Tällaista pyöräilijän “kouluttamista” kiilaamalla tapahtuu sen vaarallisuuteen nähden aivan liikaa. Toki on samaan hengenvetoon sanottava että liikennekulttuuri on tämän osalta parantunut ilahduttavasti viime vuosina.

Lue lisää

Kannanotot

15.8.2018

Kommentti Läntisen Tarvonsillan suunnitelmaluonnoksista

Espoon kaupunki suunnittelee parhaillaan vanhan huonokuntoisen kelluvan ponttonisillan korvaamista uudella kiinteällä sillalla Tarvossa Helsingin ja Espoon rajalla. Silta on osa Tarvonbaanaa, vilkasta pyöräliikenteen väylää, joka on yksi neljästä tärkeimmästä yhteydestä Espoon ja Helsingin välillä. Nykyisin reitti ei täytä baanoille asetettuja laatuvaatimuksia mm. liian kapean ja muutoinkin huonon sillan sekä kaupunkien rajalla sijaitsevan korkean ja jyrkän […]

Lue lisää

Kannanotot

5.6.2018

Kommentti Jousensillan suunnitelmaluonnoksista

Espoon kaupunki suunnittelee Jousensillan rakentamista Merituulentien ylitse lähelle Urheilupuiston metroasemaa. Sillan on tarkoitus palvella jalankulkijoita ja pyöräilijöitä. Helsingin Polkupyöräilijät ry (HePo) kiittää Espoon kaupunkia siitä, että se aikoo ryhtyä poistamaan Merituulentien mittavia estevaikutuksia jalankulkijoilta ja pyöräilijöiltä. Helsingin Polkupyöräilijät ry ei kuitenkaan näe parhaana ratkaisuna spiraalimaisen sillan rakentamista. Ehdotamme, että sillan rakentamiseen varatuilla rahoilla parannetaan Merituulentien […]

Lue lisää

Kannanotot

17.5.2018

Helsingin Polkupyöräilijät vaatii Kansalaistorin työmaan poikkeusjärjestelyjen parantamista

Avoin kirje Helsingin kaupungilleKaupunkiympäristön toimialaRakennusten ja yleisten alueiden palvelukokonaisuus Näkemämme suunnitelmat kansalaistorin työmaan poikkeusjärjestelyistä eivät ole riittäviä takaamaan sujuvaa ja turvallista pyöräliikennettä alueella, eivätkä ne ole pyöräliikenteen osalta riittävällä tarkkuudella. Helsingin Polkupyöärilijät vaatii, että suunnitelmia kehitetään paremmin pyöräliikenteen huomioiviksi ja tarjoamme kaupungille apuamme suunnittelussa. Kansalaistorilla risteävät Helsingin keskeiset pyöräväylät: Pohjoisbaana pääradanvarresta, Länsibaana alkuperäistä Baanaa pitkin […]

Lue lisää

Tulevat tapahtumat

La 25.7. klo 10:00 – 15:00

Pyöräretki Taiteen kotitaloon Keravalle


Tervetuloa HePon pyöräretkelle
Taiteen kotitaloon Keravalle. Retkelle lähdetään lauantaina 25.7. Viikin Prisman edestä klo 10:00. Mukaan voi liittyä myös Vantaan Kuusijärvellä, missä pysähdytään kahvilan luona noin klo 10:45. Matkaa kertyy noin 60 km, perillä Taiteen kotitalossa vietetään yksi tunti ja retki päättyy takaisin Viikkiin.

Lisätietoja HePon matalan kynnyksen ohjatuista retkistä voit lukea kotisivuiltamme: https://hepo.fi/toiminta/retket/. Retkille ovat tervetulleita kaikki, joille pyöräily on jo tuttua.


HePon retket ovat maksuttomia, eikä niille tarvitse ilmoittautua erikseen. Taiteen kotitalon sisäänpääsymaksu 6 euroa.



Retki Facebookissa.


Tarkista tiedot retkikalenterista mahdollisten viime hetken muutosten varalta.

Lue lisää taideprojektista Helsingin Sanomien artikkelista.

Prisma Viikki, Viikintori 3, 00790 Helsinki, Suomi
Ma 10.8. klo 17:00 – 19:00

Hallituksen kokous

Polkimo, Iso Roobertinkatu 3-5 A 22
Ke 19.8. klo 16:00 – 17:00

Pyöräilykaupunki Pasila -etätapahtuma

Pasilasta halutaan tehdä Suomen saavutettavin paikka, mutta vielä on paljon tehtävää. Miten sujuva ja turvallinen pyöräily mahdollistetaan?

Paneelikeskustelussa mukana:

- Harri Verkamo, Pasila-projektin liikennejärjestelyjen projektijohtaja, Helsingin kaupunkiympäristön toimiala
- Oskari Kaupinmäki, pyöräilykoordinaattori, Helsingin kaupunkiympäristön toimiala
- Petri Kangassalo, kaupunkisuunnitteluryhmän koordinaattori, Dodo ry
- Tapio Keihänen, hallituksen jäsen, Helsingin Polkupyöräilijät (HePo) ry
- Jenni Ekholm, asukasaktiivi, Pasila-liike

Paneelin puheenjohtajana toimii Helsingin Polkupyöräilijöiden toiminnanjohtaja Henni Ahvenlampi ja yleisökysymyksien välittäjänä Malm Nordlund Dodosta. Kysymyksiä voi esittää jo ennen tapahtumaa täällä:
https://forms.gle/hMbzF2v2F7VFURLx8

Etätapahtuman linkki päivitetään tänne lähempänä tapahtumaa.

Tapahtuman järjestävät Dodo ry ja Helsingin polkupyöräilijät ry.

Dodo ry on urbaani ympäristöjärjestö, jonka toiminnan aiheita ovat kestävä kaupunkisuunnittelu, kestävä ruoantuotanto, ilmasto, globaali kehitys ja vertaisoppiminen. Dodon toiminta on keskittynyt Pasilan veturitalleille, jossa sijaitsee Dodon kaupunkiviljely- ja tapahtumakeskus Kääntöpöytä. Dodo on myös laatinut Ratapihavision eteläisen Keski-Pasilan alueesta.
https://dodo.org/

Helsingin Polkupyöräilijät ry. (HePo) on pääkaupunkiseudun pyöräilyn ja pyöräliikenteen edistämisyhdistys. Järjestön toimintaan kuuluu kuuluu vaikuttamista, tiedottamista, tapahtumia, retkiä ja lenkkejä. Vaikuttamiseen kuuluu jatkuvaa vuoropuhelua kaupunkien virkamiesten ja poliitikkojen kanssa ja yhteistyötä muiden pyöräilyyn liittyvien tahojen kanssa. Liity jäseneksi! https://hepo.fi/yhdistys/liity-jaseneksi/

****
IN ENGLISH

Biking town Pasila

The panel discussion will be held in Finnish but questions can be asked also in English - in the event or here in advance: https://forms.gle/hMbzF2v2F7VFURLx8.

The discussion looks into the future of Pasila and how to develop biking in the area which aims to be the most easy to reach spot in Finland.

Panelists:
- Harri Verkamo, Pasila project's traffic solutions' director, Helsinki Urban Environment Division
- Oskari Kaupinmäki, cycling coordinator, Helsinki Urban Environment Division
- Petri Kangassalo, Coordinator of Urban planning group, Dodo
- Tapio Keihänen, board member, Helsinki cyclists
- Jenni Ekholm, community activist, Pasila movement

La 5.9. klo 0:00 – 23:59

Pyöräilyviikko

Kalenteri