3.9.2024
Kannanotot
Kommentti Espoon uudesta yleiskaavasta
Helsingin seudun pyöräilijät (Hepo) kiittää mahdollisuudesta kommentoida Espoon uutta yleiskaavaa.
Baanat
Hepo kiittää eritoten sitä, että baanaverkosto on otettu mukaan uuteen yleiskaavaan velvoittavana elementtinä. Baanaverkosto takaa turvalliset ja sujuvat yhteydet pidemmillä osuuksilla eri keskuksien välillä ja myös niiden läpi. Vaikka baanaverkoston sijainti onkin esitetty ohjeellisena, oleellisia muutoksia baanojen reitteihin ei myöhemmän kaavoituksen myötä tulisi sallia.
Uusi yleiskaava ei kuitenkaan ota kantaa kriteereihin, millä perusteella jokin pyöräliikenteen pääväylä voidaan katsoa baanaksi. Hepo suosittelee käytettäväksi samoja, jo käytössä olevia kriteereitä Helsingin kanssa, jolloin pyöräilystä tulee ennakoitavampaa ja sujuvampaa kuntarajojen yli.
Reittipohjainen ajattelu
Yleiskaavan pyöräliikenteen tavoiteverkko -kartan pienen mittakaavan takia kartasta ei kunnolla selviä pyöräilyn pääreittien ja aluereittien sijainnit. Vaarana on kuitenkin suunnitella pyöräily-yhteydet alueellisesti eikä reitillisesti. Pyöräilijät ovat kuitenkin yleensä matkalla paikkojen välillä, jolloin reittien tulee olla yhtenäisiä ja selkeitä myös baanaverkoston ulkopuolella. Myös pääreittien ja aluereittien kohdalla tulee olla selkeät laatukriteerit baanaverkoston tapaan. Reitit eivät esimerkiksi saa vaihdella ajoradan reunalta toiselle.
Reittien tulee myös yhdistyä saumattomasti muiden pääkaupunkiseudun kuntien pyöräliikenteen reitistöön. Kuntien rajat ylittävä yhteistyö on oleellisessa roolissa pyöräliikenteen reittejä laadittaessa.
Pyöräliikenteen reittien yksisuuntaistamista tulisi toteuttaa samalla tahdilla Helsingin kanssa, jotta saadaan yhtenäiset järjestelyt kuntarajojen yli pyöräileville. Yksisuuntaisten pyöräväylien ehdoton etu on turvallisuus risteyksissä moottoriajoneuvoliikenteen kanssa.
Kevyt liikenne vs. pyöräily ja jalankulku
Uuden yleiskaavan myötä tulee jättää käsite “kevyt liikenne” historiaan ja lähteä suunnitteluun toisistaan erotellun pyöräilyn ja jalankulun kanssa. Samalla tulee luopua yhdistetyistä jalankulun ja pyöräilyn väylistä ja eritoten siirtää kaikki mopoliikenne ajoradoille, kuten esimerkiksi Helsingissä on tehty muutamaa poikkeusta lukuunottamatta.
Talviolosuhteet
Kaavoituksessa tulee huolehtia siitä, että pyöräväylien talvikunnossapito on mahdollista. Pyöräilyn kulkutapaosuuden kasvaminen edellyttää myös pyöräilyn lisääntymistä talvisin.
Aikataulu ja prioriteettijärjestys toteutuksessa
Uudessa yleiskaavassa varsin suuri osa pyöräväylistä on merkitty katkoviivoilla, eli suurta osaa väylästöä ei ole toteutettuna. Todennäköisesti myöskään kaikki yhtenäisillä viivoilla merkityt pääreitit ja aluereitit eivät ole laadullisesti samalla tasolla, vaikka tämä on todettu ainoastaan baanojen osalta.
Yleiskaavassa tulisikin ottaa kantaa niin olemassaolevien yhteyksien parantamiseen kuin uusien yhteyksien rakentamiseen aikataulun ja prioriteettijärjestyksen suhteen. Espoon asukasluvun odotetaan kasvavan merkittävästi lähivuosina ja -vuosikymmeninä, jolloin uutta asuinrakentamista on odotettavissa useilla alueilla Espoossa. Pyöräliikenne tulee ottaa mukaan suunnitteluun alusta alkaen omana liikennemuotonaan sen sijaan, että ajoratojen rinnalle lisätään vain yhdistettyjä jalkakäytäviä ja pyöräteitä.
Tulee myös huomioida, että laadukkaatkin pyöräväylät maksavat vain pienen murto-osan moottoriliikenteen väylien kustannuksiin verrattuna. Tärkeää on myös huolehtia siitä, että kaupungilla on riittävät ja osaavat pyöräliikenteen suunnittelijaresurssit käytettävissään.
Pyöräpysäköinti
Pyöräilyn kulkutapaosuuden lisäämiseksi avainroolissa laadukkaiden pyöräväylien rinnalla ovat laadukkaat ja turvalliset pyörien pysäköintijärjestelyt, jotka toimivat myös talviolosuhteissa. Pysäköintitiloja tulee järjestää paikkoihin, joissa pyörällä kulkevat käyvät: Kouluille, päiväkodeille, liikuntapaikoille, liikekeskuksille, julkisen liikenteen pysäkkien tuntumaan kuten myös muihin vastaaviin paikkoihin. Tämä tulisi huomioida myös yleiskaavassa – joka ottaa tällä hetkellä kantaa ainoastaan autojen pysäköintijärjestelyihin.
Kestävä kehitys ja terveysaspektit
Pyöräily liikennemuotona on erinomainen tapa päästöjen vähentämiseksi. Lisäksi pyöräily on loistava tapa lisätä liikuntaa.
Espoo on ilmoittanut tavoitteekseen päästä hiilineutraaliksi vuoteen 2030 mennessä. Vaikka autokannan sähköistyminen vähentääkin paikallisia päästöjä, se ei kuitenkaan vähennä muita autoilun haittoja, vaan esimerkiksi autojen painon kasvaessa saattaa jopa lisätä tiettyjä haittoja aiempaan verrattuna. Sähköistyminen ei myöskään vähennä millään tavoin ruuhkia. Autojen koon kasvaessa myös autojen pysäköintipaikat vaativat jatkuvasti enemmän tilaa.
Vaikka Espoo koostuukin useista eri aluekeskuksista etäällä toisistaan, suurin osa päivittäisistä matkoista on kuitenkin lyhyitä. Näiden lyhyiden matkojen siirtäminen auton ratista pyörän satulaan palkitsee niin ympäristön kannalta kuin myös yksilön terveydenkin suhteen lisääntyneestä liikunnasta johtuen.
Tulevat tapahtumat
Ke 23.4. klo 18:00 – 20:00
Hepon kevätkokous
Hepon sääntömääräinen kevätkokous pidetään keskiviikkona 23.4.2024 kello 18 alkaen toimistollamme Polkimolla (Iso Roobertikatu 3-5 A 22, 2. krs, summeri "Kuvasto, Suomen Taiteilijaseura, Pyöräliitto, Pyöräilykuntien verkosto").
Kokouksessa käsitellään sääntöjen mukaiset asiat, kuten vuoden 2024 tilinpäätös ja toimintakertomus. Kokousta voi seurata ja keskusteluun osallistua etänä, mutta päätöksentekoon voi osallistua ainoastaan paikan päällä.
Kokouksen seuraaminen etäyhteydellä tästä linkistä: meet.google.com/qnb-gbis-nvu
Kokouksen jälkeen on mahdollisuus myös vapaamuotoiseen keskusteluun. Lämpimästi tervetuloa tutustumaan yhdistyksen toimintaan ja tapaamaan Hepon aktiiveja!
Tapahtuma Facebookissa: https://fb.me/e/2vblptjFp Join with Google Meet: https://meet.google.com/qnb-gbis-nvu Or dial: (FI) +358 9 23132695 PIN: 587180724# More phone numbers: https://tel.meet/qnb-gbis-nvu?pin=8786413506333&hs=7 Learn more about Meet at: https://support.google.com/a/users/answer/9282720
To 24.4. klo 17:00 – 19:00
Hepo ja Espoon pyöräilyn edistämisohjelman päivittäminen
Join with Google Meet: https://meet.google.com/ifm-zrpq-syv Or dial: (FI) +358 9 23132695 PIN: 839166033# More phone numbers: https://tel.meet/ifm-zrpq-syv?pin=2152588533681&hs=7 Learn more about Meet at: https://support.google.com/a/users/answer/9282720
La 26.4. klo 9:30 – 14:30
Retkikauden prologi, lauantairetki
N. 65 km retki Lepsämään Krannin tilalle kahville. Poljetaan hieman ripeämmin kuin sunnuntaisin, mutta kuitenkin retkivauhtia. Lisää Hepon retkistä https://hepo.fi/toiminta/retket/
Maunulan Maja, Metsäläntie 9, 00620 Helsinki, Suomi
Su 27.4. klo 10:30 – 14:30
Retkikauden avaus
Leppoisaa pyöräilyä. Lisätietoja https://hepo.fi/toiminta/retket/
Maunulan Maja, Metsäläntie 9, 00620 Helsinki, Suomi
La 3.5. klo 12:00 – 17:00
Pyöräilyviikko | Avajaiset
Hepo yhteistyökumppaneineen järjestää pääkaupunkiseudun Pyöräilyviikon avajaiset Helsingin Kansalaistorilla, Oodi-kirjaston vieressä, lauantaina 3. toukokuuta kello 12–17.
Avajaisissa riittää monenlaista kivaa ohjelmaa ja tekemistä kaikille! Tule koeajamaan Paralympiakomitean vuokrapyörävalikoiman erilaisia erityispyöriä, kuten noja- ja käsipyöriä Paralympiakomitean pyörät soveltuvat aikuisille ja nuorille. Lisäksi avajaisissa on mahdollisuus kokeilla erikoispyörien asiantuntija Apuväline Avuxin pyöriä, jotka mahdollistavat pyöräilyn lähes kaikille. Pyörämalleja löytyy myös lapsille ja nuorille. Koeajettavissa on myös Helkaman vakaa kolmipyöräinen sähköpyörä. Työsuhdepyörien asiantuntija Vapaus on myös mukana avajaisissa, ja heillä pääset koeajamaan huippulaatuisia kiertotalouspyöriä heidän Precycled-valikoimastaan sekä keskustelemaan verovapaasta pyöräedusta. Voit katsastuttaa oman pyöräsi ilmaiseksi pyörähuoltojen ammattilaisella Helsingin Pyörähuolto Oy:lla ja koristella pyöräsi paraatikuntoon. Paikalla on Helsingin kaupungin asiantuntijoita, jotka kertovat pyöräliikenteen kehittämisestä.
Avajaisissa on myös tietenkin musiikkia, Trash Heroes DJ:t tahdittavat tapahtumaa klo 12–15. Ohjatulla Zumba-tunnilla voi lämmitellä ennen pyöräparaatia. Myös Helsingin seudun pyöräilijöiden edustajat ovat luonnollisesti tavattavissa. Kansalaistorin tapahtumasta saat vinkkejä ja tietoa niin pyöräilystä kuin pyöräilyn liikennesäännöistä.
Tapahtuma Facebookissa: https://fb.me/e/2IlbJQLFC
________________________
Valtakunnallista Pyöräilyviikkoa vietetään 2.–11.5.2025. Tänä vuonna teemana on “Pyöräily kuuluu kaikille”. Pääkaupunkiseudulla järjestetään useita inspiroivia tapahtumia.
Pyöräilyviikkoa pääkaupunkiseudulla koordinoi Helsingin seudun pyöräilijät ry (Hepo). Viikon tapahtumat järjestetään yhteistyössä Helsingin, Vantaan ja Espoon kaupunkien ja HSL:n, sekä muiden pyöräalan toimijoiden kanssa. Tapahtumissa ovat mukana myös Hepon vapaaehtoiset.
#pyöräilyviikko2025 #pyöräily #pyöräliikenne #pyöräilyviikko #pyöräilykuuluukaikille #cyclingforall #DesignforAll