19.8.2018
Kannanotot
Pyöräilijän kiilaaminen ajoradalla on erittäin vaarallista
Helsingin Sanomat uutisoi 16.8. pyöräilijän joutuneen linja-auton kiilaamaksi ajaessaan ajoradalla: ”Hermostunut polkupyöräilijä pysäytti Onnibusin keskelle Mannerheimintietä, poliisi nuhteli osapuolet – ’Minusta oli täydellisen perusteltua jäädä kaistalle’”
Tällaista pyöräilijän “kouluttamista” kiilaamalla tapahtuu sen vaarallisuuteen nähden aivan liikaa. Toki on samaan hengenvetoon sanottava että liikennekulttuuri on tämän osalta parantunut ilahduttavasti viime vuosina.
Pyöräilijän ohittamiseen pätee sama tieliikennelain kohta kuin muitakin ajoneuvoja ohitettaessa: “Ohittajan on pidettävä turvallinen väli ohitettavaan ajoneuvoon”. Liikenneturva suosittaa että pyöräilijä on ohitettava kokonaan vasenta kaistaa käyttäen.
Erityisesti ammatikseen autoa ajavien ja poliisien pitäisi tietää, että autoilijan kiilatessa pyöräilijää on todellinen mahdollisuus että pyöräilijä kuolee tai vammautuu vakavasti. Olisikin tärkeää että poliisi suhtautuisi tällaisiin tapauksiin vakavammin kuin antamalla kiilaajalle pelkän suullisen varoituksen.
Helsingissä on monia vilkasliikenteisiä katuja, joiden varrella ei ole pyöräteitä. Näitä ovat esimerkiksi pitkät pätkät Mannerheimintietä, Hämeentietä ja Runeberginkatua. Kuten HSL:n ja Helsingin kaupungin yhteinen kampanja muistuttaa, pyörätien puuttuessa pyöräilijän on lain mukaan ajettava ajoradalla.
Maltti on valttia liikenteessä, myös pyöräilijää ohitettaessa. Kaupungissa täpärillä ohituksilla saatu ajansäästö on varsin pieni. Onko toisen ihmisen hengen vaarantaminen joidenkin kymmenien sekuntien säästön arvoista?