14.11.2019
Kannanotot
Kommentti Kulosaaren puistotien katusuunnitelmaluonnoksesta

Kulosaaren puistotielle on suunnitteilla pyöräkatu, joka toimisi osana pyöräliikenteen pääreittiä, Itäbaanaa. Katusuunnitelmien luonnosversiot olivat kommentoitavina elo-syyskuussa 2019.
Toteutuessaan Kulosaaren puistotien muuttaminen pyöräkaduksi tuo selkeän parannuksen kadun nykytilaan. Vaikka suunnitelma onkin erittäin hyvä, sitä voisi edelleen parantaa muuttamalla joitakin yksityiskohtia, kuten risteysalueiden järjestelyitä pyöräkadun molemmissa päissä ja kiinnittämällä huomiota pintojen tasaisuuteen.
Suunnitelmassa pyöräkadun molemmissa päissä pyöräkatua edeltää osuus, jossa autoliikenne ja pyöräliikenne ovat ensin erillään omilla kaistoillaan, minkä jälkeen pyöräkaista päättyy ja pyöräliikenne joutuu siirtymään sivuttaissuunnassa autoliikenteen eteen. Ratkaisu on vaarallinen ja se tulisi vähintään korjata Pyöräliikenne.fi-suunnitteluohjeen mukaiseksi siten, että pyöräliikenteen ajolinja kulkee suoraan ja autoliikenne siirtyy sivuttaissuunnassa (Pyöräliikennejärjestelyjen saumakohdat linjaosuuksilla, kuvat 43 ja 44).
Parempi ratkaisu olisi kuitenkin siirtää pyöräkadun alkamiskohta aikaisemmaksi ja jättää pyöräkaistaosuus pois ainakin kadun länsipäässä. Tämä ratkaisu poistaisi konfliktipisteen kohdasta, jossa kaksi kaistaa muuttuu yhdeksi pyöräkadun alkamiskohdassa.
Pyöräkadun keskellä olevan yliajosaarekkeen suunnittelussa tulee huomioida pyöräliikenteen tarve ylittää saareke turvallisesti. Saarekkeen voi joutua ylittämään ohitustilanteessa ja se on pakko ylittää tultaessa pyöräkadulle pihasta tai risteävältä tieltä, kuten Adjutantinpolulta tai Purjehtijankujalta.
Suunnitelmassa saareke on samassa tasossa pyöräkadun kaistojen kanssa, mikä onkin oikea ratkaisu. Lisäksi saarekkeen tulisi olla riittävän tasainen. Suunnitelmassa esitetty nupukivi on todella epätasainen pintamateriaali, eikä sovellu pyöräilyyn. Lisäksi kivien väliset saumat ovat usein niin leveitä, että ne ovat vaarallisia kapearenkaisille pyörille. Epätasainen pinta vie huomion pois muun liikenteen seuraamiselta. Nupukivet tulisi vaihtaa tasaisempaan pintamateriaaliin, joka ei ole jäisenä liukas.
Yliajosaareketta tulisi myös kaventaa, jotta ajokaistoista saadaan leveämmät ja ohitustarve näin pienenee. Suunnitelmassa esitetty 2,10 metriä leveä kaista on liian kapea pyöräilijöiden keskinäiseen turvalliseen ohittamiseen, jos erotuskaista on epätasaista nupukiveä.
Suunnitelmassa ovenavaustilan leveys on Pyöräliikenne.fi-ohjeen mukaisesti 0,75 metriä. Tilaa tulisi mahdollisuuksien mukaan leventää. Riittävän leveä ovenavaustila pienentää todennäköisyyttä, että auton ovi yltäisi pyöräliikenteen ajolinjalle tai vaarallisen lähelle sitä. Liian lähelle avautuva ovi voi säikäyttää pyöräilijän ja näin aiheuttaa vaaratilanteen, vaikka varsinaista törmäysvaaraa ei olisikaan.
Baanat, kuten Itäbaanan osana toimiva Kulosaaren puistotie, ovat pyöräliikenteen verkon korkeatasoisimpia väyliä ja niillä pyöräliikenteen tulee olla priorisoitu muiden kulkumuotojen edelle. Muiden kulkumuotojen tarpeisiin perustuvia ratkaisuita, kuten suojateitä tai autoliikenteen hidastamiseksi tarkoitettuja hidastetöyssyjä tulee välttää baanoilla.
Yleensä hidastetöyssyt heikentävät pyöräliikenteen sujuvuutta kohtuuttomasti. Oikein suunniteltuina ja toteutettuina – eli sileäpintaisina ja loivaprofiilisina – niitä on mahdollista käyttää, jos rakenteellisten hidasteiden käyttäminen on välttämätöntä ja muut vaihtoehdot, kuten kavennukset, eivät sovellu kyseiseen kohteeseen.
Lähtökohtaisesti Kulosaaren puistotiellä tulisi kuitenkin pyrkiä vähentämään autoliikennettä esimerkiksi läpiajokiellolla tai siirtämällä metroaseman liityntäpysäköinti. Kulosaaren metroasemalta on kaikkialle saareen kävelymatka, ja kauempaa saapuvat voivat pysäköidä auton Herttoniemeen tai Kalasatamaan.
Kulosaaren puistotien auto- ja jalankulkuliikenteen määrät ovat niin vähäisiä, että suojateiden tarpeellisuutta tulisi tarkastella uudestaan ja poistaa tarpeettomat suojatiet. Jalankulkijan on helppo ylittää pyöräkatu haluamastaan kohdasta ilman suojatietäkin.
- Kulosaaren puistotie välillä Itäväylä – Purjehtijankuja, katusuunnitelmaluonnos
- Kulosaaren puistotie välillä Purjehtijankuja – Ukko-Pekan porras, katusuunnitelmaluonnos
- Kulosaaren puistotie välillä Ukko-Pekan porras – Tupasaarenkatu, katusuunnitelmaluonnos
- Adjutantinpolku välillä Kulosaaren puistotie – Kulosaarentie, katusuunnitelmaluonnos
- Hopeasalmentien silta välillä Itäväylä – Hopeasalmentien silta, katusuunnitelmaluonnos
- Ukko-Pekan porras välillä Svinhufvudintie – Kulosaaren puistotie, katusuunnitelmaluonnos
Päivitys 21.1.2020: Valmiit katusuunnitelmaehdotukset olivat nähtävillä 20.11.–3.12.2019 sekä uudestaan 8.–21.1.2020, sillä marraskuisen postilakon vuoksi kaupungin lähettämä nähtävilläolokirje ei tavoittanut kaikkia vastaanottajia ajoissa. HePo ei jättänyt muistutusta katusuunnitelmista. Nähtävillä olleet katusuunnitelmaehdotukset:
- Kulosaaren puistotie, katusuunnitelman kooste
- Kulosaaren puistotie, katusuunnitelman selostus
- Kulosaaren puistotie välillä Lautturinkuja – Purjehtijankuja, katusuunnitelma
- Kulosaaren puistotie välillä Purjehtijankuja – Ukko-Pekan porras, katusuunnitelma
- Kulosaaren puistotie välillä Ukko-Pekan porras – Tupasaarentie, katusuunnitelma
- Adjutantinpolku välillä Kulosaaren puistotie – Kulosaarentie, katusuunnitelma
- Adjutantinpolku, katusuunnitelman selostus
- Hopeasalmentien silta välillä Itäväylä – Hopeasalmentien silta, katusuunnitelma
- Hopeasalmentien silta, katusuunnitelman selostus
- Ukko-Pekan porras välillä Ukko-Pekan polku – Kulosaaren puistotie, katusuunnitelma
- Ukko-Pekan porras, katusuunnitelman selostus
Tulevat tapahtumat
Ke 23.4. klo 18:00 – 20:00
Hepon kevätkokous
Hepon sääntömääräinen kevätkokous pidetään keskiviikkona 23.4.2024 kello 18 alkaen toimistollamme Polkimolla (Iso Roobertikatu 3-5 A 22, 2. krs, summeri "Kuvasto, Suomen Taiteilijaseura, Pyöräliitto, Pyöräilykuntien verkosto").
Kokouksessa käsitellään sääntöjen mukaiset asiat, kuten vuoden 2024 tilinpäätös ja toimintakertomus. Kokousta voi seurata ja keskusteluun osallistua etänä, mutta päätöksentekoon voi osallistua ainoastaan paikan päällä.
Kokouksen seuraaminen etäyhteydellä tästä linkistä: meet.google.com/qnb-gbis-nvu
Kokouksen jälkeen on mahdollisuus myös vapaamuotoiseen keskusteluun. Lämpimästi tervetuloa tutustumaan yhdistyksen toimintaan ja tapaamaan Hepon aktiiveja!
Tapahtuma Facebookissa: https://fb.me/e/2vblptjFp Join with Google Meet: https://meet.google.com/qnb-gbis-nvu Or dial: (FI) +358 9 23132695 PIN: 587180724# More phone numbers: https://tel.meet/qnb-gbis-nvu?pin=8786413506333&hs=7 Learn more about Meet at: https://support.google.com/a/users/answer/9282720
To 24.4. klo 17:00 – 19:00
Hepo ja Espoon pyöräilyn edistämisohjelman päivittäminen
Join with Google Meet: https://meet.google.com/ifm-zrpq-syv Or dial: (FI) +358 9 23132695 PIN: 839166033# More phone numbers: https://tel.meet/ifm-zrpq-syv?pin=2152588533681&hs=7 Learn more about Meet at: https://support.google.com/a/users/answer/9282720
La 26.4. klo 9:30 – 14:30
Retkikauden prologi, lauantairetki
N. 65 km retki Lepsämään Krannin tilalle kahville. Poljetaan hieman ripeämmin kuin sunnuntaisin, mutta kuitenkin retkivauhtia. Lisää Hepon retkistä https://hepo.fi/toiminta/retket/
Maunulan Maja, Metsäläntie 9, 00620 Helsinki, Suomi
Su 27.4. klo 10:30 – 14:30
Retkikauden avaus
Leppoisaa pyöräilyä. Lisätietoja https://hepo.fi/toiminta/retket/
Maunulan Maja, Metsäläntie 9, 00620 Helsinki, Suomi
La 3.5. klo 12:00 – 17:00
Pyöräilyviikko | Avajaiset
Hepo yhteistyökumppaneineen järjestää pääkaupunkiseudun Pyöräilyviikon avajaiset Helsingin Kansalaistorilla, Oodi-kirjaston vieressä, lauantaina 3. toukokuuta kello 12–17.
Avajaisissa riittää monenlaista kivaa ohjelmaa ja tekemistä kaikille! Tule koeajamaan Paralympiakomitean vuokrapyörävalikoiman erilaisia erityispyöriä, kuten noja- ja käsipyöriä Paralympiakomitean pyörät soveltuvat aikuisille ja nuorille. Lisäksi avajaisissa on mahdollisuus kokeilla erikoispyörien asiantuntija Apuväline Avuxin pyöriä, jotka mahdollistavat pyöräilyn lähes kaikille. Pyörämalleja löytyy myös lapsille ja nuorille. Koeajettavissa on myös Helkaman vakaa kolmipyöräinen sähköpyörä. Työsuhdepyörien asiantuntija Vapaus on myös mukana avajaisissa, ja heillä pääset koeajamaan huippulaatuisia kiertotalouspyöriä heidän Precycled-valikoimastaan sekä keskustelemaan verovapaasta pyöräedusta. Voit katsastuttaa oman pyöräsi ilmaiseksi pyörähuoltojen ammattilaisella Helsingin Pyörähuolto Oy:lla ja koristella pyöräsi paraatikuntoon. Paikalla on Helsingin kaupungin asiantuntijoita, jotka kertovat pyöräliikenteen kehittämisestä.
Avajaisissa on myös tietenkin musiikkia, Trash Heroes DJ:t tahdittavat tapahtumaa klo 12–15. Ohjatulla Zumba-tunnilla voi lämmitellä ennen pyöräparaatia. Myös Helsingin seudun pyöräilijöiden edustajat ovat luonnollisesti tavattavissa. Kansalaistorin tapahtumasta saat vinkkejä ja tietoa niin pyöräilystä kuin pyöräilyn liikennesäännöistä.
Tapahtuma Facebookissa: https://fb.me/e/2IlbJQLFC
________________________
Valtakunnallista Pyöräilyviikkoa vietetään 2.–11.5.2025. Tänä vuonna teemana on “Pyöräily kuuluu kaikille”. Pääkaupunkiseudulla järjestetään useita inspiroivia tapahtumia.
Pyöräilyviikkoa pääkaupunkiseudulla koordinoi Helsingin seudun pyöräilijät ry (Hepo). Viikon tapahtumat järjestetään yhteistyössä Helsingin, Vantaan ja Espoon kaupunkien ja HSL:n, sekä muiden pyöräalan toimijoiden kanssa. Tapahtumissa ovat mukana myös Hepon vapaaehtoiset.
#pyöräilyviikko2025 #pyöräily #pyöräliikenne #pyöräilyviikko #pyöräilykuuluukaikille #cyclingforall #DesignforAll