10.12.2019
Kannanotot
Mielipide Kauppatorin asemakaavan luonnoksesta
Helsinki valmistelee parhaillaan uutta asemakaavaa Kauppatorille. Alueelle suunnitellaan entistä sujuvampia kävelyn ja pyöräilyn yhteyksiä, huoltorakennusta torikaupan ja alueen käyttäjien tarpeisiin sekä muutosta pysäköintipaikkojen sijoittumiseen.
Kauppatorin alueen kehittäminen on erittäin tervetullutta. Alueen läpi kulkee paljon pyöräliikennettä ja sen turvallisuuden ja sujuvuuden parantaminen on tärkeää.
Nykyisellään Kauppatorin alue on pyörällä liikkuvan näkökulmasta hyvin hankala ja vaarallinen. Alueella liikkuu paljon jalankulkijoita, joista merkittävä osa turisteja, ja autoliikennettä on paljon. Erityisen hankala on Eteläesplanadin ja Etelärannan risteys, jossa risteävät pyöräliikenne, autoliikenne, jalankulkijat ja raitiovaunut. Nykyiset liikennejärjestelyt ovat turvattomat sekä jalan että pyörällä liikkuville.
Ongelmallisena on pidettävä myös Kauppahallin ympäristöä, nykyisellään pyöräliikenne ohjataan huonosti merkitylle kiertoreitille hallin ympäri. Tämä on omiaan aiheuttamaan konflikteja jalankulkijoiden ja autoilijoiden kanssa, koska he eivät hahmota olevansa pyörätiellä.
Kauppatorin pohjois- ja länsireunan pyöräliikenteen järjestely
Paras ratkaisu Kauppatoria kiertävälle pyörätielle on ns. kolmitasoratkaisu, jossa pyöräliikenne on erotettu tasoerolla sekä jalkakäytävästä että ajoradasta. Kaksisuuntaisen pyörätien on oltava vähintään 3 metrin levyinen.
Jalankulkijoiden ja pysäköityjen autojen määrää on pyrittävä vähentämään pyörätiellä tasoeron lisäksi myös muilla ratkaisuilla, kuten pollareilla tai aidoilla. Ketjuaidoilla erottelu toimii jo hyvin Kauppatorin eteläpäässä, mutta sen sijaan Pohjoisesplanadin puoleisella sivulla erottelu puuttuu ja aiheuttaa vaaratilanteita sekä pyörällä että jalan liikkuville.
Torikauppiaiden tavaranpurkua ja lastausta varten on osoitettava tilaa siten, että pyörätietä ei ole tarpeen käyttää tähän tarkoitukseen missään tilanteessa.
Kiitämme Linnanaltaan alueen parannuksesta pyörällä ja jalan liikkuvien näkökulmasta ja lisätilasta molemmille kulkumuodoille. Toivomme, että alueen talvikunnossapidon edellytyksiin kiinnitetään erityistä huomiota jo alueen rakennusvaiheessa.
Eteläesplanadin ja Etelärannan risteykseen on tehtävä huomattavasti nykyistä suuremmat ryhmitysalueet, joilla pyöräilijät voivat odottaa liikennevalojen vaihtumista ja jonne voi väistää odottamaan että jalankulkijat ovat ylittäneet suojatien.
Pyöräpysäköinti ja kaupunkipyörät
Pidämme hyvänä ratkaisuna, että “Pyöräpysäköinti on suunniteltu toteutettavaksi nykyisen Suomenlinnan lauttapaviljongin läheisyyteen ajoneuvojen pysäköintialueen vierustalle runkolukittaviin telineisiin.” Jatkosuunnittelussa tulisi lisäksi tarkastella mahdollisuutta korvata osa pollareista ja aidoista pysäköintiin soveltuvilla kaaritelineillä. Pyörätelineitä tarvitaan huomattavasti lisää, sillä kesäkaudella niitä on aivan liian vähän Suomenlinnan kävijöiden tarpeisiin. Pyörät jäävät joko runkolukitsematta ja alttiiksi varkauksille, tai niitä lukitaan kaiteisiin yms. Kunnolla suunniteltu ja toteutettu pyöräparkki myös jättää toritilaa muuhun käyttöön, kun pyörät voidaan sijoittaa turvallisesti ja asianmukaisesti niille varattuun tilaan.
Asemakaavan selostusluonnoksen mukaan “Kaupunkipyöräasemat sijoittuvat kaava-alueen ulkopuolelle pyöräteitä pitkin helposti saavutettaville paikoille vilkkaan käytön aiheuttaman kuormituksen välttämiseksi muutoinkin ahtaalla toriaukiolla.”
Kauppatorin alue on yksi tärkeimmistä matkailukohteista ja kaupunkipyörällä liikkuminen on yksi parhaista tavoista nähdä kaupunkia. Olisi kaupungin tavoitteiden vastaista, jos kaupunkipyöräasema puuttuisi torilta. Kaupunkipyörät toimivat myös osana joukkoliikenteen matkaketjua, ja asemalle tuleekin löytää tila Suomenlinnan lauttalaiturin läheisyydestä vähintään siihen saakka kunnes laituri mahdollisesti siirtyy jonnekin muualle lähialueelle. Kaupunkipyöräasemaa huomattavasti enemmän vie tilaa autojen pysäköinti, joten ahtaus ei ole hyväksyttävä peruste aseman puuttumiselle. Haluamme myös muistuttaa Helsingin kaupungin liikennemuotojen priorisoinnista, jossa ensimmäisenä ovat jalan ja pyörällä liikkuminen.
Etelärannan pyöräliikenteen järjestely
Asemakaavan selostusluonnoksen mukaan “Ajoneuvoliikenteen tilavarauksiin katualueilla [ei] esitetä muutoksia asemakaavaluonnoksessa.“ Kuitenkin aivan kaava-alueen rajalla Etelärannassa yleiselle jalankululle varattu alueen osa levenee vieden pyörätielle varatun tilan, mikä käytännössä tarkoittaa, että pyörätie siirtyy nykyisen reunimmaisen ajokaistan paikalle.
Ratkaisu on oikea, sillä rajallinen katutila tuleekin jakaa kulkumuodoille kaupungin asettamien prioriteettien mukaisesti siten, että kestävät kulkumuodot ovat etusijalla. Samalla periaatteella Kauppahallin kohdalla pyörätie tulee siirtää kadun puolelle Kauppahallin länsipuolelle samalla kun kävely-yhteys siirretään mukailemaan rantamuuria. Pyöräliikenteen ja jalankulun erotteluun on tässä kohtaa kiinnitettävä erityistä huomiota ja tehtävä se mahdollisimman helposti hahmotettavaksi ja selkeäksi liikennemerkeillä ja lisäkilvillä, katumaalauksilla ja mahdollisuuksien mukaan tasoerottelulla, jotta jalankulkijoiden eksyminen kadun varressa kulkevalle pyörätielle vältetään. Pyöräliikenteen suunnittelussa tulee huomioida erityisesti riittävä väylän leveys sekä kauppahallin sisäänkäynnin vaatima tila.
Tulevat tapahtumat
Ke 5.2. klo 17:00 – 19:00
Talvipyöräilykokemukset pyörän kunnossa pysymisen näkökulmasta -tapahtuma
Helsingin seudun pyöräilijät ry (Hepo) järjestää jäsenilleen ja muille asiasta kiinnostuneille tapaamisen Kaisantunnelin pyörätallissa keskiviikkona 5.2. klo 17-19. Tapaamisen tarkoitus on keskustella ja oppia yhteisön jäsenten talvipyöräilykokemuksista pyörän kunnossa pysymisen näkökulmasta. Tapahtuman tavoite on yhdessä keskustelemalla löytää yhteiset nimittäjät, miksi toisten pyörät menevät teiden kunnossapidossa käytetystä suolasta huonoon kuntoon ja toisten eivät. Tapahtuman tarkoitus on mahdollistaa avoin keskustelu ja ihmisten kokemusten vaihto ystävällisessä ilmapiirissä. Saavu paikalle pyöräsi kanssa ja laita pyöräsi muiden mukaan jonoon sen perusteella, miten koet harjasuolauksen vaikuttaneen pyöräsi tuhoutumiseen. Tämän tarkoituksena on etsiä yhteisiä nimittäjiä esim: huono voimansiirron suojaus, pyörän materiaalit, ajomäärä tai kokemus itselle liian suuresta haitasta tai joku muu. Hepon toiminnanjohtaja Henni ottaa tapahtumassa kuvia, erityisesti pyöristä. Jos et halua esiintyä kuvissa tule kertomaan tästä Hennille saapuessasi tapahtumaan. Kuvien ja muun avulla yritämme dokumentoida yhteiset päätelmämme. Kaikki kiinnostuneet saavat osallistua raportin tarkastamiseen ja viimeistelyyn Google docs -dokumentissa tapahtuman jälkeen ennen kuin se jaetaan Hepon kanavissa. Paikalla on tavattavissa Hepon toiminnanjohtaja Henni, Hepon hallituksen jäseniä sekä Hepon vaikuttamisryhmän jäseniä. Kaisantunnelin pyörätalliin mahdollistetaan tapahtuman aikana sisäänpääsy tapahtuman osallistujille myös ilman HSL-matkakorttia. Jos sinulla ei ole HSL-matkakorttia, älä jätä pyörääsi pyörätalliin tilaisuuden päättymisen jälkeen, koska tapahtuman jälkeen pyörätalliin pääsee vain HSL-matkakortilla. Tapahtumassa on tarjolla kuumaa mehua ja pullaa. Kaisantunneli sijaitsee Helsingin päärautatiesemalla. Yksi Kaisantunnelin päistä lähtee osoitteestaa Töölönlahdenkatu 3 läheltä Oodi-kirjastoa ja toinen pää on Kaisaniemenpuistokujan ja Bergbominkujan kulmassa Kaisaniemenpuiston reunalla. Kaisantunnelin pyöräparkin sisäänkäynti, josta tapahtumaan saavutaan on Kaisantunnelin keskellä. Taustaa ja lisätietoa: Syy ja idea tapahtumalle syntyi, koska muutaman vuoden harjasuolaus- ja raesuolauskeskusteluita seurannut Hepon toiminnanjohtaja Henni on huomannut, että joukossamme on monilla tavoilla asiaan vahvasti suhtautuvia. Uusille ja vanhoille keskusteluun osallistujille tiedoksi vielä, että pk-seudulla yritetään kehittää pyöräväylien talvihoitoa välillä siinä onnistuen ja välillä epäonnistuen. Yksi metodeista, joilla hoitoa tilataan on harjasuolaus. Harjasuolatulla väylällä ei kuulu olla sohjoa, vettä tai näkyvää suolaa, vaan sen kuuluu olla kuiva ja lopputulokseltaan mahdollistaa pyöräily kaikenikäisille ja -kuntoisille läpi talven. Lisäksi vielä, Hepo ei tee päätöksiä talvihoito- tai liukkaudentorjuntametodeista tienpitäjien puolesta. Lisätietoja tapahtumasta: Henni Ahvenlampi, henni.ahvenlampi@hepo.fi, tai puh. +358 41 319 1002.
Ke 5.2. klo 17:00 – 19:00
Talvipyöräilykokemukset pyörän kunnossa pysymisen näkökulmasta -tapahtuma
5.2. klo 17-19 Talvipyöräilykokemukset pyörän kunnossa pysymisen näkökulmasta -tapahtuma Kaisantunnelin pyörätallissa
Helsingin seudun pyöräilijät ry (Hepo) järjestää jäsenilleen ja muille asiasta kiinnostuneille tapaamisen Kaisantunnelin pyörätallissa keskiviikkona 5.2. klo 17-19. Tapaamisen tarkoitus on keskustella ja oppia yhteisön jäsenten talvipyöräilykokemuksista pyörän kunnossa pysymisen näkökulmasta. Tapahtuman tavoite on yhdessä keskustelemalla löytää yhteiset nimittäjät, miksi toisten pyörät menevät teiden kunnossapidossa käytetystä suolasta huonoon kuntoon ja toisten eivät. Tapahtuman tarkoitus on mahdollistaa avoin keskustelu ja ihmisten kokemusten vaihto ystävällisessä ilmapiirissä.
Saavu paikalle pyöräsi kanssa ja laita pyöräsi muiden mukaan jonoon sen perusteella, miten koet harjasuolauksen vaikuttaneen pyöräsi tuhoutumiseen. Tämän tarkoituksena on etsiä yhteisiä nimittäjiä esim: huono voimansiirron suojaus, pyörän materiaalit, ajomäärä tai kokemus itselle liian suuresta haitasta tai joku muu.
Hepon toiminnanjohtaja Henni ottaa tapahtumassa kuvia, erityisesti pyöristä. Jos et halua esiintyä kuvissa tule kertomaan tästä Hennille saapuessasi tapahtumaan. Kuvien ja muun avulla yritämme dokumentoida yhteiset päätelmämme. Kaikki kiinnostuneet saavat osallistua raportin tarkastamiseen ja viimeistelyyn Google docs -dokumentissa tapahtuman jälkeen ennen kuin se jaetaan Hepon kanavissa.
Paikalla on tavattavissa Hepon toiminnanjohtaja Henni, Hepon hallituksen jäseniä sekä Hepon vaikuttamisryhmän jäseniä.
Kaisantunnelin pyörätalliin mahdollistetaan tapahtuman aikana sisäänpääsy tapahtuman osallistujille myös ilman HSL-matkakorttia. Jos sinulla ei ole HSL-matkakorttia, älä jätä pyörääsi pyörätalliin tilaisuuden päättymisen jälkeen, koska tapahtuman jälkeen pyörätalliin pääsee vain HSL-matkakortilla. Tapahtumassa on tarjolla kuumaa mehua ja pullaa. Ei ennakkoilmoittautumista.
Kaisantunneli sijaitsee Helsingin päärautatiesemalla. Yksi Kaisantunnelin päistä lähtee osoitteestaa Töölönlahdenkatu 3 läheltä Oodi-kirjastoa ja toinen pää on Kaisaniemenpuistokujan ja Bergbominkujan kulmassa Kaisaniemenpuiston reunalla. Kaisantunnelin pyöräparkin sisäänkäynti, josta tapahtumaan saavutaan on Kaisantunnelin keskellä.
Taustaa ja lisätietoa:
Syy ja idea tapahtumalle syntyi, koska muutaman vuoden harjasuolaus- ja raesuolauskeskusteluita seurannut Hepon toiminnanjohtaja Henni on huomannut, että joukossamme on monilla tavoilla asiaan vahvasti suhtautuvia. Uusille ja vanhoille keskusteluun osallistujille tiedoksi vielä, että pk-seudulla yritetään kehittää pyöräväylien talvihoitoa välillä siinä onnistuen ja välillä epäonnistuen. Yksi metodeista, joilla hoitoa tilataan on harjasuolaus. Harjasuolatulla väylällä ei kuulu olla sohjoa, vettä tai näkyvää suolaa, vaan sen kuuluu olla kuiva ja lopputulokseltaan mahdollistaa pyöräily kaikenikäisille ja -kuntoisille läpi talven. Lisäksi vielä, Hepo ei tee päätöksiä talvihoito- tai liukkaudentorjuntametodeista tienpitäjien puolesta.
Lisätietoja tapahtumasta: Henni Ahvenlampi, henni.ahvenlampi@hepo.fi, tai puh. +358 41 319 1002
Tapahtuma Facebookissa: https://fb.me/e/JT7gNclCl
Kaisantunneli, 00100 Helsinki, Suomi
Ma 10.2. klo 17:00 – 19:00
Hallituksen kokous
Ke 12.2. klo 17:00 – 19:00
Hepon vaikuttamisryhmän kokous
Tervetuloa Hepon vaikuttamisryhmän kokoukseen Polkimolle 12.2. klo 17-19! Keskustelemme ajankohtaisista pyöräliikenteeseen liittyvistä aiheista. Esityslistan luonnos: https://docs.google.com/document/d/12wqyklDcJCrjmt-OPNJeXWiF3Fjsx30jqsuO9hlANhQ/edit Hepon vaikuttamisryhmä suunnittelee ja toteuttaa yhdistyksen vaikuttamistoimintaa yhdistyksen kokouksien vetämien suuntaviivojen mukaisesti. Vaikuttamisryhmä laatii kannanottoja, kommentteja, mielipidekirjoituksia ja blogeja yhdistyksen puolesta. Lisäksi vaikuttamisryhmä tapaa virkamiehiä ja poliitikkoja, toteuttaa kampanjoita ja tarvittaessa mielenosoituksiakin. Työ tehdään pääasiassa vapaaehtoispohjalta. Paikka: Iso Roobertinkatu 3-5 Sisäpihan/porttikongin kautta sisään, summeri "Kuvasto, Suomen Taiteilijaseura, Pyöräliitto, Pyöräilykuntien verkosto" 2. Krs. Tapaamiseen voi osallistua etäyhteydellä tämän linkin kautta: meet.google.com/wik-aodb-dqv Tapahtuma Facebookissa: https://fb.me/e/5KKY5EfqC