10.12.2019
Kannanotot
Muistutus Nöykkiönkadun katusuunnitelmista
Nöykkionkadulle Espoon Latokaskessa on suunnitteilla parannuksia alueen katuverkkoon, kuten uusi pyörätie Nöykkiönkadun pohjoispuolelle sekä jalkakäytävän ja pyörätien erottelu kadun eteläpuolelle.
Suunnitelmat sisältävät lisäksi mm. kaksi uutta liikenneympyrää Nöykkiönkadun ja Kaskitien sekä Nöykkiönkadun ja Kaskenpolttajantien risteyksiin. Liikenneympyröiden poistumissuunnille on suunniteltu yliajettavat kavennukset, jotka parantavat turvallisuutta. Suunnitelmissa on kuitenkin myös puutteita.
Liikenneympyrät
Liikennejärjestelyiden tulee ohjata tienkäyttäjää oikeanlaiseen toimintaan sekä tukea liikennesääntöjen noudattamista. Liikennejärjestelyiden merkitystä ei ole syytä vähätellä, sillä liikenteessä on aina tienkäyttäjiä, jotka eivät tunne liikennesääntöjä. Erityisesti väistämissäännöt liikenneympyrässä tunnetaan huonosti, ja suuri osa autoilijoista ei tiedä olevansa väistämisvelvollisia poistuessaan liikenneympyrästä.
Liikenneympyrän tulee olla ympyrän muotoinen, jolloin pyörän etenemissuunta on helposti ennakoitavissa ja samalla saavutetaan sujuvan ajamisen mahdollistava kaarresäde. Luonnoksessa ainoastaan ajorata on ympyrän muotoinen, kun taas pyörätie on vaikeasti ajettavan epäsäännöllisen kuvion muotoinen, kuten alla olevasta kuvasta ilmenee. Pyöräilijä joutuu useissa kohdissa tekemään teräviä 90 asteen käännöksiä väistämisvelvollisen autoilijan eteen. Autonkuljettajan on näissä tilanteissa mahdotonta ennakoida pyörän etenemissuuntaa. Pyöräilijän puolestaan on mahdotonta havainnoida autoliikennettä monissa kohdissa, joissa autoliikenne tulee pyöräilijään nähden takaa.

Suunnitelmassa esitetty ratkaisu hankaloittaa myös jalankulkua, sillä kauas kiertotilasta viety suojatie pidentää jalankulkijan matkaa ja tämä yhdistettynä jyrkkiin käännöksiin johtaa helposti oikaisuun pyörätien kautta. Tämä lisää konfliktitilanteita, heikentää turvallisuutta ja tekee liikkumisesta epämiellyttävää.
Liikenneympäristö tulee suunnitella siten, että se ohjaa ennakoitavaan ja turvalliseen käyttäytymiseen. Nöykkiönkadun suunnitelmissa näin ei ole. Alla olevissa kuvissa on esitetty esimerkkejä tavoiteltavista liikenneympyräratkaisuista, ja liikenneympyröiden suunnitteluohjeita löytyy lisäksi Pyöräliikenne.fi-ohjeesta.


Pyörätien jatkeet
Kaskitien linjaosuudelle lähelle Nauriskasken risteystä sekä Nöykkiönkadulle lähelle Tillinmäentien risteystä on merkitty pyörätien jatkeet. Näissä merkinnöissä tulee ottaa huomioon ensi kesänä voimaantuleva tieliikennelaki, jossa viimeisimmän ehdotuksen (LVM005:00/2019) mukaan pyörätien jatketta ei tule merkitä ylityksiin, jollei risteävää liikennettä ole merkitty väistämisvelvolliseksi liikennemerkein. Mikäli tämä ehdotus muodostuu laiksi, pyörätien jatkeen merkitseminen näihin ylityksiin vaatisi merkitsemään Kaskitien ja Nöykkiönkadun suuntaisen ajoradan liikenteen väistämisvelvolliseksi.
Nöykkiönkadun ylittävä pyörätien jatke Tillinmäentien risteyksessä on sijoitettu väistämissääntöjen kannalta vaaralliseen paikkaan. Liikennesääntöjen mukaan Tillinmäentieltä vasemmalle Nöykkiönkadulle kääntyvän ajoneuvon kuljettaja on väistämisvelvollinen Nöykkiönkatua ylittävään pyöräilijään nähden, mutta suunnitelmassa pyörätien jatke on sijoitettu niin kauas risteyksestä, että on epäselvää, onko se osa risteystä vai ei. Ylityskohta on sijoitettava selkeästi joko kauemmas risteyksestä tai lähemmäs sitä.
Pyörätien jatkeiden kohdalla pyörätien ja ajoradan saumakohta on toteutettava tasaisena ilman kiveyksiä. Pyörätien tasaus tuodaan ajoradan tasoon niin pitkällä matkalla, että luiskasta saadaan loiva. Reunakiven ja noppakiviraitojen yhdistelmällä ei voida saavuttaa riittävää laatutasoa, kuten tähän mennessä toteutetut ratkaisut ovat osoittaneet, ja saumakohta onkin toteutettava ilman kiveyksiä.
Yhdistetyt jalkakäytävät ja pyörätiet
Nöykkiönkadun pohjois- ja länsireunoilla sekä Kaskitien länsireunalla on suunnitelmaan merkitty yhdistetty jalkakäytävä ja pyörätie. Tilaa erotellulle jalkakäytävälle ja pyörätielle näyttäisi kuitenkin olevan suunnitelma-alueella, joten turvallisuuden ja sujuvuuden perusteella nämä yhdistetyt jalkakäytävät ja pyörätiet tulisi korvata erotetuilla jalkakäytävillä ja pyöräteillä. Alueella liikkuville pyöräilijöille ja jalankulkijoille on sekavaa, jos toisella puolella tietä kulkee eroteltu väylä ja toisella puolella yhdistetty. Jatkuvuus on myös tärkeätä; pyörätien ja jalkakäytävän tulee jatkua eroteltuna myös suunnitelma-alueen ulkopuolella.
Teerimäenportti
Teerimäenporttiin liittyvältä raitilta tulee olla ajoyhteys Teerimäenportin ajoradalle, mikäli raitin on tarkoitus olla sallittu pyöräliikenteelle. Suunnitelmassa ajaminen raitille/raitilta on estetty reunakivellä. Reunakivi tulee madaltaa tai poistaa.
Tulevat tapahtumat
Ke 15.10. klo 17:00 – 19:00
Hallituksen kokous
Su 19.10. klo 10:30 – 15:00
Sunnuntairetki
Lisätietoja https://hepo.fi/toiminta/retket/
Maunulan Maja, Metsäläntie 9, 00620 Helsinki, Suomi
Ke 22.10. klo 18:00 – 20:00
Syyskokous
Tervetuloa Hepon sääntömääräiseen syyskokoukseen 22.10. Aika: Keskiviikko 22.10.2024 klo 18.00 Paikka: Polkimo, Iso Roobertinkatu 3-5 A 22, 2 krs. Summeri: Suomen taiteilijaseura ja Pyöräliitto Kokousta voi seurata etänä, mutta päätöksentekoon voi osallistua ainoastaan paikan päällä. Kokouksen seuraaminen etäyhteydellä tästä linkistä: meet.google.com/exd-kvdq-zfb Kokouksessa käsitellään sääntöjen mukaiset asiat, kuten - Jäsenmaksun ja kannatusjäsenmaksun vahvistaminen vuodeksi 2026 - Luottamushenkilöiden palkkioista päättäminen - Vuoden 2026 toimintasuunnitelman ja talousarvion vahvistaminen - Puheenjohtajan ja hallituksen jäsenten valitseminen - Toiminnantarkastajan ja varatoiminnantarkastajan valitseminen ***Ryhdy aktiivi-hepolaiseksi, tule mukaan hallitukseen!*** Haluatko vaikuttaa pyöräliikenteen kehittämiseen pyöräilijöiden näkökulmasta? Hepon hallituksen jäsenyys on oiva paikka osallistua pyöräilytoiminnan edistämiseen. Asettaudu ehdolle Hepon puheenjohtajaksi tai hallituksen jäseneksi kaudelle 2026 Täytä lomake: https://forms.gle/CPa2vMTrLDWdRAzC9 Hallitukseen valitaan puheenjohtaja ja 4-6 varsinaista jäsentä sekä enintään kaksi varajäsentä syyskokouksessa keskiviikkona 22.10. kello 18 alkaen. Kokous pidetään Polkimolla, Iso Roobertinkatu 3-5 A 22, 2 krs. Summeri: Suomen taiteilijaseura ja Pyöräliitto Kokousta voi seurata etänä, mutta päätöksentekoon voi osallistua ainoastaan paikan päällä. Kokouksen seuraaminen etäyhteydellä tästä linkistä: meet.google.com/exd-kvdq-zfb Hallituskausi kestää yhden vuoden, ja hallituksessa voi toimia joko varsinaisena tai varajäsenenä tai puheenjohtajana. Hallitus valitsee keskuudestaan varapuheenjohtajan, jonka hallituskausi myös kestää yhden vuoden. Hallitukseen voi ilmoittautua ehdolle vaikka ei pääsisi paikalle syyskokoukseen, ja toisaalta ehdolle voi ilmoittautua vasta kokouspaikallakin. Jos olet kiinnostunut hallitustoiminnasta, mutta et pääse paikalle kokoukseen, ota yhteyttä puheenjohtaja Tuure Savuojaan, tuure.savuoja@hepo.fi. Tapahtuma Facebookissa: https://fb.me/e/51No4OZG5