13.12.2019
Kannanotot

Kommentti Töölönlahden tulvasuojeluhankkeen puistosuunnitelman luonnoksesta

Helsingin kaupunki laatii parhaillaan Töölönlahden tulvasuojeluhankkeen puistosuunnitelmaa. Suunnittelu koskee Tokoinrannassa ja Kaisaniemenpuistossa junaradan itäpuolella sijaitsevaa jalankulun ja pyöräilyn siltaa ja sen lähiympäristöä. Sillan yhteyteen toteutetaan tulvapumppaamo, jotta Töölönlahden vesiä voidaan hallita paremmin tulvatilanteessa.

Pohjoisbaanan reitillä sijaitsevan sillan uusimisen myötä puiston pinnan tasaus nousee sillan ympärillä. Uusi silta on huomattavasti vanhaa leveämpi, mikä parantaa jalankulun ja pyöräliikenteen oloja. Puistosuunnitelma ei kuitenkaan paranna väylää baanatasoiseksi.

Jalankulku- ja pyöräilymäärät

Suunnitelma-alueella liikkuu varsin paljon sekä jalankulkijoita että pyöräilijöitä. Rautatieaseman ali toteutettavan pyöräilyn alikulun myötä pyöräilijöiden määrä tulee hyvin suurella todennäköisyydellä nousemaan nykyisestä merkittävästi. Näin ollen reitistä muodostuu Töölönlahtea kiertävää reittiä suorempi eritoten Kallion suuntaan pyöräileville, mutta mahdollisesti myös pohjoiseen kohti Pasilaa suuntaaville.

Pohjois-eteläsuuntainen pyörätie on merkitty Helsingin baanasuunnitelmassa Pohjoisbaanan osaksi. Sen suunnitteluun tulisi siten käyttää pyöräilybaanojen suunnittelukriteereitä. Tästä huolimatta suunnitelma-alueen risteyksessä on kuitenkin priorisoitu Eläntarhanlahden pyörätietä, kun taas Pohjoisbaanan suunnalta tulevat joutuvat T-risteykseen.

Pyöräteiden risteys

Suunnitelmaluonnos muuttaa pohjois-eteläsuuntaista pyörätietä vielä entistäkin vaarallisemmaksi ja hankalammaksi. Se on vaarallinen ja hankala jo nyt jyrkän mäen takia, mutta tämän suunnitelman myötä ongelmat ainoastaan lisääntyvät.

Pohjoiseen pyöräilevät menettävät mahdollisuuden saada minkäänlaista alkuvauhtia erittäin jyrkkään pyörätiemäkeen. Tämä käytännössä estää lähes kaikilta mahdollisuuden pyöräillä mäkeä ylös.

Etelään pyöräileville mäki muuttuu erittäin vaaralliseksi, paljon vielä aiempaa vaarallisemmaksi. Jyrkässä alamäessä tehdään ensin tiukka käännös vasemmalle, jonka jälkeen käytännössä kaikki pyöräilijät joutuvat välittömästi tekemään 90 asteen käännöksen oikealle, samalla irroittaen toisen käden ohjaustangosta suuntamerkkiä näyttääkseen. Mäki on geometriansa takia talvella hyvin usein erittäin liukas; märällä säällä hiekoitussepeli tyypillisesti valuu jyrkässä mäessä olevaa jäätä pitkin alas. Tällaiseen mäkeen suunnitelman mukaisen mutkan ja risteyksen toteuttaminen on pyöräilijöille kirjaimellisesti hengenvaarallinen ratkaisu.

Toimenpide-ehdotukset

Pohjois-eteläsuuntaisen pyörätien linjaus tulee ehdottomasti toteuttaa suorana ilman minkäänlaista mutkajärjestelyä. Koska tulvaporttien takia siltaa korotetaan merkittävästi, tämä korotus tulee suoraan käyttää loiventamaan pyörätien mäkeä Linnunlaulun suuntaan huomioiden samalla, että etelästä tultaessa sillalle noustessa on enintään 5% pituuskaltevuus. Näillä järjestelyillä mahdollistetaan pyöräilijöille alkuvauhti ylämäen jyrkimmälle osuudelle. Samalla aiheutuu toki Hakaniemen suunnalta tuleville jonkinasteinen lisänousu, mutta tämä on hyvin maltillinen verrattuna pohjois-eteläsuunnassa saavutettuun hyötyyn.

Pohjois-eteläsuuntainen pyörätie on jo nykyään eroteltu jalankulkijoille ja pyöräilijöille heti sillasta etelään. Nyt, kun siltaa merkittävästi levennetään, erottelua tulee ehdottomasti jatkaa mäen juurelle asti, samoin kuin Hakaniemeen päin. Tilaa erottelulle on runsaasti. Erottelussa käytettävän liikenteenjakajan tms. osalta on huomioitava, ettei se saa muodostaa
minkäänlaista näkemäestettä risteysalueelle. Sama koskee risteysalueen reunaistutuksia sekä valaistusta. Risteysalueen valaistusta tulisi myös parantaa nykyisestä, jotta kaikkien tienkäyttäjien näkyminen on varmaa myös pimeään vuoden- ja vuorokaudenaikaan.

Näillä muutoksilla turvallisuus paranee huomattavasti, kun jalankulkijoille ja pyöräilijöille on molemmille omat puolensa ja kaikki tienkäyttäjät näkevät toisensa. Hakaniemen suunnalta tulevat jalankulkijat ohjautuvat suoraan omalle puolelleen, eivätkä päädy törmäyslinjalle mäkeä alas pyöräilevien kanssa. Nykytilanteesta parantunut näkyvyys ja valaistus lisää kaikkien tienkäyttäjien turvallisuutta mahdollistamalla myös ennakoinnin ja sen myötä sujuvamman liikenteen risteyksessä.

Kulkumuodot tulee erotella ja pohjois-eteläsuuntaista liikennettä varten tulee toteuttaa suora yhteys. Liikenteenjakaja ohjaa pohjoisesta etelään ja idästä etelään kulkevat liikennevirrat vierekkäin, mikä vähentää törmäysriskiä.

Päivitys

Helsingin kaupunkiympäristölautakunta hyväksyi Töölönlahden tulvasuojeluhankkeen puistosuunnitelman 31.3.2020.

Tulevat tapahtumat

Ke 5.2. klo 17:00 – 19:00

Talvipyöräilykokemukset pyörän kunnossa pysymisen näkökulmasta -tapahtuma

Helsingin seudun pyöräilijät ry (Hepo) järjestää jäsenilleen ja muille asiasta kiinnostuneille tapaamisen Kaisantunnelin pyörätallissa keskiviikkona 5.2. klo 17-19. Tapaamisen tarkoitus on keskustella ja oppia yhteisön jäsenten talvipyöräilykokemuksista pyörän kunnossa pysymisen näkökulmasta. Tapahtuman tavoite on yhdessä keskustelemalla löytää yhteiset nimittäjät, miksi toisten pyörät menevät teiden kunnossapidossa käytetystä suolasta huonoon kuntoon ja toisten eivät. Tapahtuman tarkoitus on mahdollistaa avoin keskustelu ja ihmisten kokemusten vaihto ystävällisessä ilmapiirissä. Saavu paikalle pyöräsi kanssa ja laita pyöräsi muiden mukaan jonoon sen perusteella, miten koet harjasuolauksen vaikuttaneen pyöräsi tuhoutumiseen. Tämän tarkoituksena on etsiä yhteisiä nimittäjiä esim: huono voimansiirron suojaus, pyörän materiaalit, ajomäärä tai kokemus itselle liian suuresta haitasta tai joku muu. Hepon toiminnanjohtaja Henni ottaa tapahtumassa kuvia, erityisesti pyöristä. Jos et halua esiintyä kuvissa tule kertomaan tästä Hennille saapuessasi tapahtumaan. Kuvien ja muun avulla yritämme dokumentoida yhteiset päätelmämme. Kaikki kiinnostuneet saavat osallistua raportin tarkastamiseen ja viimeistelyyn Google docs -dokumentissa tapahtuman jälkeen ennen kuin se jaetaan Hepon kanavissa. Paikalla on tavattavissa Hepon toiminnanjohtaja Henni, Hepon hallituksen jäseniä sekä Hepon vaikuttamisryhmän jäseniä. Kaisantunnelin pyörätalliin mahdollistetaan tapahtuman aikana sisäänpääsy tapahtuman osallistujille myös ilman HSL-matkakorttia. Jos sinulla ei ole HSL-matkakorttia, älä jätä pyörääsi pyörätalliin tilaisuuden päättymisen jälkeen, koska tapahtuman jälkeen pyörätalliin pääsee vain HSL-matkakortilla. Tapahtumassa on tarjolla kuumaa mehua ja pullaa. Kaisantunneli sijaitsee Helsingin päärautatiesemalla. Yksi Kaisantunnelin päistä lähtee osoitteestaa Töölönlahdenkatu 3 läheltä Oodi-kirjastoa ja toinen pää on Kaisaniemenpuistokujan ja Bergbominkujan kulmassa Kaisaniemenpuiston reunalla. Kaisantunnelin pyöräparkin sisäänkäynti, josta tapahtumaan saavutaan on Kaisantunnelin keskellä. Taustaa ja lisätietoa: Syy ja idea tapahtumalle syntyi, koska muutaman vuoden harjasuolaus- ja raesuolauskeskusteluita seurannut Hepon toiminnanjohtaja Henni on huomannut, että joukossamme on monilla tavoilla asiaan vahvasti suhtautuvia. Uusille ja vanhoille keskusteluun osallistujille tiedoksi vielä, että pk-seudulla yritetään kehittää pyöräväylien talvihoitoa välillä siinä onnistuen ja välillä epäonnistuen. Yksi metodeista, joilla hoitoa tilataan on harjasuolaus. Harjasuolatulla väylällä ei kuulu olla sohjoa, vettä tai näkyvää suolaa, vaan sen kuuluu olla kuiva ja lopputulokseltaan mahdollistaa pyöräily kaikenikäisille ja -kuntoisille läpi talven. Lisäksi vielä, Hepo ei tee päätöksiä talvihoito- tai liukkaudentorjuntametodeista tienpitäjien puolesta. Lisätietoja tapahtumasta: Henni Ahvenlampi, henni.ahvenlampi@hepo.fi,  tai puh. +358 41 319 1002.

Ke 5.2. klo 17:00 – 19:00

Talvipyöräilykokemukset pyörän kunnossa pysymisen näkökulmasta -tapahtuma

5.2. klo 17-19 Talvipyöräilykokemukset pyörän kunnossa pysymisen näkökulmasta -tapahtuma Kaisantunnelin pyörätallissa

Helsingin seudun pyöräilijät ry (Hepo) järjestää jäsenilleen ja muille asiasta kiinnostuneille tapaamisen Kaisantunnelin pyörätallissa keskiviikkona 5.2. klo 17-19. Tapaamisen tarkoitus on keskustella ja oppia yhteisön jäsenten talvipyöräilykokemuksista pyörän kunnossa pysymisen näkökulmasta. Tapahtuman tavoite on yhdessä keskustelemalla löytää yhteiset nimittäjät, miksi toisten pyörät menevät teiden kunnossapidossa käytetystä suolasta huonoon kuntoon ja toisten eivät. Tapahtuman tarkoitus on mahdollistaa avoin keskustelu ja ihmisten kokemusten vaihto ystävällisessä ilmapiirissä.

Saavu paikalle pyöräsi kanssa ja laita pyöräsi muiden mukaan jonoon sen perusteella, miten koet harjasuolauksen vaikuttaneen pyöräsi tuhoutumiseen. Tämän tarkoituksena on etsiä yhteisiä nimittäjiä esim: huono voimansiirron suojaus, pyörän materiaalit, ajomäärä tai kokemus itselle liian suuresta haitasta tai joku muu.

Hepon toiminnanjohtaja Henni ottaa tapahtumassa kuvia, erityisesti pyöristä. Jos et halua esiintyä kuvissa tule kertomaan tästä Hennille saapuessasi tapahtumaan. Kuvien ja muun avulla yritämme dokumentoida yhteiset päätelmämme. Kaikki kiinnostuneet saavat osallistua raportin tarkastamiseen ja viimeistelyyn Google docs -dokumentissa tapahtuman jälkeen ennen kuin se jaetaan Hepon kanavissa.

Paikalla on tavattavissa Hepon toiminnanjohtaja Henni, Hepon hallituksen jäseniä sekä Hepon vaikuttamisryhmän jäseniä.

Kaisantunnelin pyörätalliin mahdollistetaan tapahtuman aikana sisäänpääsy tapahtuman osallistujille myös ilman HSL-matkakorttia. Jos sinulla ei ole HSL-matkakorttia, älä jätä pyörääsi pyörätalliin tilaisuuden päättymisen jälkeen, koska tapahtuman jälkeen pyörätalliin pääsee vain HSL-matkakortilla. Tapahtumassa on tarjolla kuumaa mehua ja pullaa. Ei ennakkoilmoittautumista.

Kaisantunneli sijaitsee Helsingin päärautatiesemalla. Yksi Kaisantunnelin päistä lähtee osoitteestaa Töölönlahdenkatu 3 läheltä Oodi-kirjastoa ja toinen pää on Kaisaniemenpuistokujan ja Bergbominkujan kulmassa Kaisaniemenpuiston reunalla. Kaisantunnelin pyöräparkin sisäänkäynti, josta tapahtumaan saavutaan on Kaisantunnelin keskellä.

Taustaa ja lisätietoa:
Syy ja idea tapahtumalle syntyi, koska muutaman vuoden harjasuolaus- ja raesuolauskeskusteluita seurannut Hepon toiminnanjohtaja Henni on huomannut, että joukossamme on monilla tavoilla asiaan vahvasti suhtautuvia. Uusille ja vanhoille keskusteluun osallistujille tiedoksi vielä, että pk-seudulla yritetään kehittää pyöräväylien talvihoitoa välillä siinä onnistuen ja välillä epäonnistuen. Yksi metodeista, joilla hoitoa tilataan on harjasuolaus. Harjasuolatulla väylällä ei kuulu olla sohjoa, vettä tai näkyvää suolaa, vaan sen kuuluu olla kuiva ja lopputulokseltaan mahdollistaa pyöräily kaikenikäisille ja -kuntoisille läpi talven. Lisäksi vielä, Hepo ei tee päätöksiä talvihoito- tai liukkaudentorjuntametodeista tienpitäjien puolesta.

Lisätietoja tapahtumasta: Henni Ahvenlampi, henni.ahvenlampi@hepo.fi, tai puh. +358 41 319 1002

Tapahtuma Facebookissa: 
https://fb.me/e/JT7gNclCl

Kaisantunneli, 00100 Helsinki, Suomi
Ma 10.2. klo 17:00 – 19:00

Hallituksen kokous

Ke 12.2. klo 17:00 – 19:00

Hepon vaikuttamisryhmän kokous

Tervetuloa Hepon vaikuttamisryhmän kokoukseen Polkimolle 12.2. klo 17-19! Keskustelemme ajankohtaisista pyöräliikenteeseen liittyvistä aiheista. Esityslistan luonnos: https://docs.google.com/document/d/12wqyklDcJCrjmt-OPNJeXWiF3Fjsx30jqsuO9hlANhQ/edit Hepon vaikuttamisryhmä suunnittelee ja toteuttaa yhdistyksen vaikuttamistoimintaa yhdistyksen kokouksien vetämien suuntaviivojen mukaisesti. Vaikuttamisryhmä laatii kannanottoja, kommentteja, mielipidekirjoituksia ja blogeja yhdistyksen puolesta. Lisäksi vaikuttamisryhmä tapaa virkamiehiä ja poliitikkoja, toteuttaa kampanjoita ja tarvittaessa mielenosoituksiakin. Työ tehdään pääasiassa vapaaehtoispohjalta. Paikka: Iso Roobertinkatu 3-5 Sisäpihan/porttikongin kautta sisään, summeri "Kuvasto, Suomen Taiteilijaseura, Pyöräliitto, Pyöräilykuntien verkosto" 2. Krs. Tapaamiseen voi osallistua etäyhteydellä tämän linkin kautta: meet.google.com/wik-aodb-dqv Tapahtuma Facebookissa: https://fb.me/e/5KKY5EfqC

Ke 12.3. klo 17:00 – 19:00

Hallituksen kokous

Kalenteri