15.12.2019
Kannanotot
Kommentti Laajasalontien katusuunnitelman luonnoksesta
Laajasalontietä ollaan muuttamassa moottoritiemäisestä autoliikenteen väylästä kaupunkimaiseksi kaduksi raitioteineen, katupuineen ja pyöräteineen. Katusuunnitelman luonnoksessa pyöräliikenteen järjestelyt on esitetty yksisuuntaisina, vaikka tavoiteverkon mukaan kadulle on esitetty kaksisuuntaista järjestelyä ja baanaa.
Kaksisuuntainen vs. yksisuuntainen järjestely
Laajasalontien estevaikutus pyöräliikenteelle ja jalankululle on suuri myös sen jälkeen kun tien moottoritemäisyys on tämän suunnitelman myötä muutettu. Etenkin tulevaisuudessa Kruunuvuorenrannan uuden kantakaupunkimaisen asuinalueen valmistuttua ja Laajasalontien bulevardisoinnin myötä tulee Laajasalontien merkitys pyöräliikenteen alueellisena pääväylänä korostumaan entisestään. Oletettavasti myös pyöräliikenteen määrissä on odotettavissa kasvua uusien asukkaiden ja toimitilojen myötä.
Laajasalontiestä juuri tämä osa kuuluu Helsingin baanaverkkoon ja esikaupunkialueen pyöräliikenteen tavoiteverkossa sunnittelualueelle on merkitty kaksisuuntaiset pyörätiet molemmin puolin Laajasalontietä. Kaksisuuntaisuutta puoltaa em. lisäksi se, että osuudella on hyvin vähän risteävää liikennettä, joka aiheuttaisi mahdollisia vaaratilanteita risteyksissä. Toivomme kuitenkin huomioitavan reitistön yhteneväisyyden ja jatkuvuuden sekä toteuttamaan koko väylälle johdonmukaisesti samanlaisen ratkaisun.
Muun muassa yllä mainittujen seikkojen vuoksi pyydämme arvioimaan vielä mahdollisuutta toteuttaa alueelle kaksisuuntainen pyöräliikenteen järjestely molemmille puolille tietä. Tiedostamme sen, että kaksisuuntaisuus vaatii enemmän tilaa katutilasta, mutta tällä kyseisellä osuudella tilanpuute ei näytä rajoittavan kaksisuuntaisten pyöräteiden toteuttamista. Ainakin tämän katuosuuden liikennesuunnitelmassa 6717-1 kaksisuuntaisuus näyttää erittäin toimivalta ratkaisulta.
Mikäli joissain kohdissa Laajasalontietä Yliskylästä Herttoniemeen tilanpuute muodostuu tekijäksi, jonka takia kaksisuuntaisuus vaikuttaa hankalalta, toivoisimme, että yksisuuntaisuutta ei tämän vuoksi tehtäisi koko kadulle vaan kavennettaisiin kaikkia kaistoja reittien jatkuvuuden nimissä. Lisäksi mikäli tila sallii voisi toiselle puolen katua tehdä kauttaaltaan kaksisuuntaisen pyörätien ja vain sille ahtaammalle puolelle yksisuuntaisen pyörätien (esim. Paciuksenkatu).

Baana
Toisin kuin kaikissa muissa baanoissa, Laajasalonbaanan rinnalla kulkisi tavoiteverkon mukaan koko pituudelta Herttoniemestä Yliskylään kadun toisella puolella tavallinen kaksisuuntainen pyörätie. Samalla Laajasalonbaana on yksi Helsingin lyhimmistä, eikä baana ole välttämättä yhtä kuormitettu kuin muut toistakymmentä kilometriä pitkät säteittäiset ja poikittaiset baanat.
Kaksisuuntaisen baanan suunnitteleminen vain toiselle puolen katua on varmasti hankalaa juuri tilanpuutteen vuoksi, mutta kehotamme kuitenkin pohtimaan olisiko tämän baanan kohdalla mahdollista tehdä poikkeus ja toteuttaa normaalia baanaa kapeammat kaksisuuntaiset pyörätiet Laajasalontien molemmin puolin. Baanojen suunnitteluohjeessa oletetaan, että kaksisuuntaisen baanan rinnalla ei kulje kauttaaltaan toista kaksisuuntaista pyöräväylää, minkä takia leveys on vähintään neljä metriä. Tässä suhteessa Laajasalonbaana on poikkeus, sillä tavoiteverkossa baanan rinnalla kulkisi myös toinen kaksisuuntainen yhteys alusta loppuun saakka.
Toteuttamalla normaalia baanaa kapeampi kaksisuuntainen pyörätie molemmin puolin katua voidaan saavuttaa yksisuuntaisia pyöräteitä parempi laatutaso juuri em. Laajasalontien estevaikutuksen vuoksi. Baanojen keskeinen tavoite on parhain mahdollinen laatutaso ja uskomme, että parempi laatutaso Laajasalontien tapauksessa saavutetaan kahdella normaalia kapeammalla kaksisuuntaisella pyörätiellä kuin kauttaaltaan yksisuuntaisilla järjestelyillä.
Sivuttaissiirtymät ja liikennevalojen ohitus
Mikäli Laajasalontien pyöräliikennejärjestelyt toteutetaan suunnitelmaluonnoksen mukaisesti yksisuuntaisina, tulisi risteysten suunnittelussa huomioida seuraavat seikat.
Laajasalontien kolmesta liikennevalo-ohjatusta risteyksestä yhdessä eli Koirasaarentien/Sarvastonkaaren risteyksessä pyörätie on eroteltu ajoradasta koko risteysalueella. Kahdessa muussa eli Isosaarentien/Reposalmentien ja Yliskyläntien risteyksissä yksisuuntainen pyörätie tuodaan risteysalueilla ajokaistojen viereen pyöräkaistaksi, mikä luo epäjatkuvuutta Laajasalontien peräkkäisiin liikennevaloristeyksiin.
Risteyksissä tulisi suosia mahdollisimman samankaltaisia ratkaisuja, sillä liikennevalo-ohjauksen kannalta pyöräliikenne käyttäytyy nyt esitetyssä ratkaisussa eri tavoin. Koirasaarentien risteyksessä pyöräliikenteellä on aina vapaa oikea, mutta toisissa risteyksissä tätä ei sivuttaissiirtymien takia ole. Myöskään Koirasaarentien risteyksessä pyöräliikenteen ja jalankulun välisiä risteämiskohtia ei ohjata liikennevaloilla niin kuin kahdessa muussa risteyksessä.
Pyöräliikenteen sujuvuuden kannalta olisi suositeltavaa luoda muihinkin risteyksiin vapaat oikeat ja valo-ohjaamattomat jalankulun ylitykset pyörätien ylitse. Myös pyöräliikenteen turvallisuuden kannalta olisi suositeltavampaa sivuttaissiirtymien sijaan pitää pyörätie myös risteysalueilla erotuskaistojen takana, kuten Koirasaarentien risteyksessä on nyt esitetty.
Yliskyläntien ja Laajasalontien T-risteykseen on esitetty tarpeeton sivuttaissiirtymä lännen puoleisella pyörätiellä. Nyt esitetyssä ratkaisussa pyöräliikenteen sujuvuus kärsii kun pyörätien ylittävä suojatie on valo-ohjattu. Tässä kohtaa tulisi toteuttaa valojen ohitus ja luopua sivuttaissiirtymästä kokonaan. Lisäksi kääntymiskaista vasemmalle kääntyviä varten on selkeyden ja ymmärrettävyyden takia perustellumpaa sijoittaa pyöräkaistan vasempaan eikä oikeaan reunaan kuten nyt on esitetty.

Mikäli sivuttaissiirtymistä ei voida luopua ja pyöräliikennettä ohjataan moottoriajoneuvoliikenteen tahdissa, tulee erityistä huomiota kiinnittää siitymien kääntösäteisiin ja kaltevuuksiin, jotta risteysten ylitys pysyisi mahdollisimman turvallisena ja sujuvana. Osa luonnoksen sivuttaisiirtymistä näyttää yläperspektiivistä melko tiukoilta ja niihin toivotaan loivennuksia mahdollisuuksien mukaan.
Pysäkit
Pyöräteiden yli ei ole esitetty turhan paljon suojateitä ja jalankulkijat voivat kulkea pysäkeille vapaasti, mikä on hyvä ratkaisu. Laajasalontien ja Sarvastonkaaren risteyksessä olevan bussipysäkin pysäkkialueen jatkamista risteykseen saakka olisi hyvä pohtia. Nyt esitetyssä ratkaisussa jalankulkijoiden suorimmalle tielle istutettaisiin puu, mikä voi ohjata jalankulkijat kävelemään pitkin pyörätietä.

Pyöräkaistan päättyminen
Poikkileikkauksen K kohdalla pyöräkaista päättyy pyöräliikenteen suunnitteluohjeen vastaisesti (kuva 43), ja Isosaarentielle tulisi toteuttaa jokin muu ratkaisu.

Reunakivet
Laajasalontien ja Eteläisen Kuvernöörinkujan välissä kulkevan nimettömän kujanpätkän päähän olisi syytä merkitä luiskattu reunakivi, jotta pyörätieltä pääsee kujalle esteettömästi.

- Laajasalontie, Reposalmentie, Isosaarentie ja Kuvernöörinpolku, katusuunnitelmaluonnos
- Tiedote Laajasalontien katusuunnitelman esilläolosta
Päivitys
Laajasalontien katusuunnitelmat olivat nähtävillä 3.-16.6.2020. HePo ei jättänyt suunnitelmista muistutusta. Helsingin kaupunkiympäristölautakunta hyväksyi suunnitelmat 1.9.2020.
Tulevat tapahtumat
Ke 23.4. klo 18:00 – 20:00
Hepon kevätkokous
Hepon sääntömääräinen kevätkokous pidetään keskiviikkona 23.4.2024 kello 18 alkaen toimistollamme Polkimolla (Iso Roobertikatu 3-5 A 22, 2. krs, summeri "Kuvasto, Suomen Taiteilijaseura, Pyöräliitto, Pyöräilykuntien verkosto").
Kokouksessa käsitellään sääntöjen mukaiset asiat, kuten vuoden 2024 tilinpäätös ja toimintakertomus. Kokousta voi seurata ja keskusteluun osallistua etänä, mutta päätöksentekoon voi osallistua ainoastaan paikan päällä.
Kokouksen seuraaminen etäyhteydellä tästä linkistä: meet.google.com/qnb-gbis-nvu
Kokouksen jälkeen on mahdollisuus myös vapaamuotoiseen keskusteluun. Lämpimästi tervetuloa tutustumaan yhdistyksen toimintaan ja tapaamaan Hepon aktiiveja!
Tapahtuma Facebookissa: https://fb.me/e/2vblptjFp Join with Google Meet: https://meet.google.com/qnb-gbis-nvu Or dial: (FI) +358 9 23132695 PIN: 587180724# More phone numbers: https://tel.meet/qnb-gbis-nvu?pin=8786413506333&hs=7 Learn more about Meet at: https://support.google.com/a/users/answer/9282720
To 24.4. klo 17:00 – 19:00
Hepo ja Espoon pyöräilyn edistämisohjelman päivittäminen
Join with Google Meet: https://meet.google.com/ifm-zrpq-syv Or dial: (FI) +358 9 23132695 PIN: 839166033# More phone numbers: https://tel.meet/ifm-zrpq-syv?pin=2152588533681&hs=7 Learn more about Meet at: https://support.google.com/a/users/answer/9282720
La 26.4. klo 9:30 – 14:30
Retkikauden prologi, lauantairetki
N. 65 km retki Lepsämään Krannin tilalle kahville. Poljetaan hieman ripeämmin kuin sunnuntaisin, mutta kuitenkin retkivauhtia. Lisää Hepon retkistä https://hepo.fi/toiminta/retket/
Maunulan Maja, Metsäläntie 9, 00620 Helsinki, Suomi
Su 27.4. klo 10:30 – 14:30
Retkikauden avaus
Leppoisaa pyöräilyä. Lisätietoja https://hepo.fi/toiminta/retket/
Maunulan Maja, Metsäläntie 9, 00620 Helsinki, Suomi
La 3.5. klo 12:00 – 17:00
Pyöräilyviikko | Avajaiset
Hepo yhteistyökumppaneineen järjestää pääkaupunkiseudun Pyöräilyviikon avajaiset Helsingin Kansalaistorilla, Oodi-kirjaston vieressä, lauantaina 3. toukokuuta kello 12–17.
Avajaisissa riittää monenlaista kivaa ohjelmaa ja tekemistä kaikille! Tule koeajamaan Paralympiakomitean vuokrapyörävalikoiman erilaisia erityispyöriä, kuten noja- ja käsipyöriä Paralympiakomitean pyörät soveltuvat aikuisille ja nuorille. Lisäksi avajaisissa on mahdollisuus kokeilla erikoispyörien asiantuntija Apuväline Avuxin pyöriä, jotka mahdollistavat pyöräilyn lähes kaikille. Pyörämalleja löytyy myös lapsille ja nuorille. Koeajettavissa on myös Helkaman vakaa kolmipyöräinen sähköpyörä. Työsuhdepyörien asiantuntija Vapaus on myös mukana avajaisissa, ja heillä pääset koeajamaan huippulaatuisia kiertotalouspyöriä heidän Precycled-valikoimastaan sekä keskustelemaan verovapaasta pyöräedusta. Voit katsastuttaa oman pyöräsi ilmaiseksi pyörähuoltojen ammattilaisella Helsingin Pyörähuolto Oy:lla ja koristella pyöräsi paraatikuntoon. Paikalla on Helsingin kaupungin asiantuntijoita, jotka kertovat pyöräliikenteen kehittämisestä.
Avajaisissa on myös tietenkin musiikkia, Trash Heroes DJ:t tahdittavat tapahtumaa klo 12–15. Ohjatulla Zumba-tunnilla voi lämmitellä ennen pyöräparaatia. Myös Helsingin seudun pyöräilijöiden edustajat ovat luonnollisesti tavattavissa. Kansalaistorin tapahtumasta saat vinkkejä ja tietoa niin pyöräilystä kuin pyöräilyn liikennesäännöistä.
Tapahtuma Facebookissa: https://fb.me/e/2IlbJQLFC
________________________
Valtakunnallista Pyöräilyviikkoa vietetään 2.–11.5.2025. Tänä vuonna teemana on “Pyöräily kuuluu kaikille”. Pääkaupunkiseudulla järjestetään useita inspiroivia tapahtumia.
Pyöräilyviikkoa pääkaupunkiseudulla koordinoi Helsingin seudun pyöräilijät ry (Hepo). Viikon tapahtumat järjestetään yhteistyössä Helsingin, Vantaan ja Espoon kaupunkien ja HSL:n, sekä muiden pyöräalan toimijoiden kanssa. Tapahtumissa ovat mukana myös Hepon vapaaehtoiset.
#pyöräilyviikko2025 #pyöräily #pyöräliikenne #pyöräilyviikko #pyöräilykuuluukaikille #cyclingforall #DesignforAll