19.12.2019
Kannanotot
Kommentti Kansalaistori-Kaisaniemi -alikulkuun liittyvistä suunnitelmaluonnoksista
Helsingin kaupunginvaltuusto hyväksyi Kansalaistori−Kaisaniemi jalankulun ja polkupyöräilyn alikulkuyhteyden yleissuunnitelman 30.1.2019. Suunnittelu on edennyt vuoden 2019 aikana katusuunnitteluvaiheeseen, ja rakentamisen on määrä alkaa syksyllä 2020. Suunnittelun aikana valtuuston hyväksymässä yleissuunnitelmassa esitetty alikulkuun johtava kierreramppi on korvattu suoralla ajoluiskalla.
Joulukuussa 2019 kommentoitavina olleet Töölönlahdenkadun ja Bergbominkujan katusuunnitelmien luonnokset sekä Kaisaniemenpuiston puistosuunnitelman luonnos käsittävät suunnittelualueen ne kohdat, joissa pyöräliikenne siirtyy alikulusta katuverkkoon.

Helsingin Polkupyöräilijät ry kiittää Kansalaistori-Kaisaniemen alikulun suunnitelmien nopeasta etenemisestä. Olemme tyytyväisiä alikulkuun ratkaisuna etenkin sen keskustan pyöräliikenteen reittiä suoristavan vaikutuksen ja paremman ympärivuotisen käytettävyyden vuoksi. Kiitämme myös baanan jatkamista alikulkuun tasoeroteltuna ratkaisuna.
Alikulku muuttaa keskustan läpi ajamisen pyöräliikenteelle entistä huomattavasti sujuvammaksi ja nopeammaksi. Se myös lisännee turvallisuutta, kun Rautatientorin kiertäminen monine pyöräliikenteen väylien ja muun liikenteen risteämisineen voidaan jatkossa välttää alikulkua käyttämällä. Mielestämme alikulun toteutus on myös hieno askel kohti kaupungin periaatepäätöstä priorisoida kävellen ja pyörällä liikkumista.
Kansalaistorin päädyn luiska
Pidämme alikulkua hyvänä parannuksena Rautatientorin ympäristön pyöräliikenteen infrastruktuuriin ja pidämme suoraa luiskaa kierreramppia parempana ratkaisuna. Huomautamme kuitenkin alikulun Kansalaistorin päätyyn suunnitellun luiskan 9,1 prosentin kaltevuudesta. Luiskan jyrkkyys ylittää sekä Pyöräliikenteen suunnitteluohjeen mukaisen pääreiteille suositellun enimmäisarvon että kaikkien reittien 8 prosentin maksimikaltevuuden. Suunniteltu toteutus on ristiriidassa myös esteettömän liikkumisen periaatteiden kanssa.
Jyrkkä luiska vähentää alikulun houkuttelevuutta, turvallisuutta ja siten alikulun kautta kulkevan pyöräliikenteen sujuvuutta. Jyrkkä luiska tarkoittaa myös heikompaa näkyvyyttä sekä kohonneita nopeuksia alamäkeen ajettaessa. Toisaalta ylämäessä etenkin fyysisesti heikompikuntoisille pyörällä liikkujille se tarkoittaa reittiä, jonka keskellä joudutaan nousemaan pyörän satulasta taluttamaan pyörää.
Edellä mainitut seikat samassa kohdassa alikulkua ovat omiaan lisäämään turvallisuusriskejä ja vähentämään alikulun toimivuutta pyöräliikenteen, mutta myös muiden alikulun käyttäjien näkökulmasta. Toivomme, että tämä otetaan vielä suunnittelussa ja toteutuksessa huomioon, sekä tutkitaan kaikki mahdolliset toimenpiteet luiskan jyrkkyyden pienentämiseksi.
Pitkän aikavälin tavoitteena tulee olla Elielin parkkihallin sisäänajon siirtäminen tai poistaminen siten, että alikulkua voidaan jatkaa Töölönlahdenkadun ali ja luiska voidaan toteuttaa ohjeiden mukaisesti riittävän loivana.
Pyöräliikenteen liittyminen alikulusta katuverkkoon
Ehdotamme alikulun länsipäätyyn liityttäessä katuverkkoon korotettuja risteysalueita, joilla rauhoitetaan risteävää auto- ja linja-autoliikennettä, sekä lisätään ylityksen turvallisuutta ja sujuvuutta jalan ja pyörällä liikkuville. Pyydämme huomioimaan myös alikulusta tulevan pyöräliikenteen riittävät odotus- ja ryhmittymistilat. Etenkin alikulun länsipäässä on kaksi hankalaa kohtaa:
- Heti alikulun luiskan yläpäässä on suojatie. Ennen suojatietä on oltava riittävä tasainen tila riittävine näkymineen molempiin suuntiin, jotta pyörällä ei tarvitse pysähtyä ylämäkeen.
- Alikulusta etelään kääntyvä liikenne joutuu väistämään lännestä vastaantulevaa liikennettä, mikä voi johtaa siihen, että pyörällä joutuu pysähtymään Töölönlahdenkadun ajoradalle, mikäli riittävästä ryhmittymistilasta ei huolehdita.
Alikulun sisään- ja ulosmenojen ja luiskien suunnittelussa ja toteutuksessa on tärkeää huomioida myös näiden alueiden talvikunnossapidon edellytykset tai esim. kattaa alueet.
Alikulkua tullee käyttämään merkittävä määrä pyöräliikennettä, todennäköisesti selvästi suurempi määrä kuin mitä alikulun päissä olevilla kaduilla on moottoriajoneuvoliikennettä. On erittäin perusteltua, että väistämisvelvollisuudet molemmissa päissä katujen ylityksissä asetaan siten, että katujen liikenne on alikulusta tuleviin nähden väistämisvelvollista. Tämä myös hieman kompensoi eritoten länsipään jyrkkää nousua, kun pyörällä liikkuva ei joudu heti mäen noustuaan pysähtymään antaakseen tietä autoille. Korotetut risteysalueet tai suojatiet korostavat myös väistämisvelvollisuuksia näissä risteyksissä.
Kiitämme alikulun itäpäädyn pohjoispuolella olevan puuryhmän pienentämistä ja pyydämme huomioimaan myös muut mahdolliset näkemäesteet kaikkialla alikulun sisään- ja ulosajoalueilla. Huomautamme kuitenkin, että etenkin alikulun itäpäädyssä, missä suunnittelualue päättyy välittömästi alikulun suulle tarvittaisiin suunnittelua pyöräliikenteen ohjaamiseksi myös alikulun jälkeen.
Ilman tarkempaa suunnittelua pyöräliikenteen liittymisestä Kaisaniemen puistokujan ja Kaisaniemenpuiston/Bergbominkujan liikenteeseen riskinä on sekava, vaikeasti hahmotettava ja vaaratilanteisiin johtava osuus välittömästi alikulun suulla. Liittymää Kaisaniemen puistokujalle tulee lisäksi parantaa lisäämällä pyörätien ja ajoradan yhtymäkohtaan riittävän loivat kaarteet suunnitelmassa esitettyjen terävien kulmien sijaan, jotta kääntyminen pyörätielle/-tieltä olisi sujuvaa.
Muistutamme, että pohjoiseen radanvarren reunaan johtava yhteys on tärkeä pohjois-eteläsuuntainen pyöräliikenteen väylä sekä jatke Pohjoisbaanalle. Myös Kaisaniemenpuiston läpi kulkeva väylä on merkittävä keskustan koillis-lounas-suuntaisen pyöräliikenteen kannalta. Huolella suunnitelluilla ja toteutetuilla ratkaisuilla saadaan alikulusta ja uudesta yhteydestä paras mahdollinen hyöty irti kaikille kaupunkilaisille.
- Töölönlahdenkadun katusuunnitelmaluonnos
- Tiedote Töölönlahdenkadun katusuunnitelmaluonnoksen esilläolosta
- Bergbominkujan ja Kaisaniemenpuiston katu- ja puistosuunnitelmaluonnos
- Tiedote Bergbominkujan ja Kaisaniemenpuiston katu- ja puistosuunnitelmaluonnosten esilläolosta
Päivitys 21.1.2020:
Päivitys 4.2.2020: Valmiit katusuunnitelmaehdotukset olivat nähtävillä 15.-28.1.2020. HePo ei jättänyt muistutusta katusuunnitelmista. Nähtävillä olleet katusuunnitelmaehdotukset:
- Kaisaniemenpuisto, puistosuunnitelma
- Kaisaniemenpuisto, puistosuunnitelman selostus
- Bergbominkuja, katusuunnitelma
- Bergbominkuja, katusuunnitelman selostus
- Töölönlahdenkatu välillä Postikuja – Eero Erkon katu, katusuunnitelma
- Töölönlahdenkatu, katusuunnitelman selostus
Päivitys 13.3.2020: Kaupunkiympäristölautakunta hyväksyi katusuunnitelmat 3.3.2020.
Tulevat tapahtumat
Ke 23.4. klo 18:00 – 20:00
Hepon kevätkokous
Hepon sääntömääräinen kevätkokous pidetään keskiviikkona 23.4.2024 kello 18 alkaen toimistollamme Polkimolla (Iso Roobertikatu 3-5 A 22, 2. krs, summeri "Kuvasto, Suomen Taiteilijaseura, Pyöräliitto, Pyöräilykuntien verkosto").
Kokouksessa käsitellään sääntöjen mukaiset asiat, kuten vuoden 2024 tilinpäätös ja toimintakertomus. Kokousta voi seurata ja keskusteluun osallistua etänä, mutta päätöksentekoon voi osallistua ainoastaan paikan päällä.
Kokouksen seuraaminen etäyhteydellä tästä linkistä: meet.google.com/qnb-gbis-nvu
Kokouksen jälkeen on mahdollisuus myös vapaamuotoiseen keskusteluun. Lämpimästi tervetuloa tutustumaan yhdistyksen toimintaan ja tapaamaan Hepon aktiiveja!
Tapahtuma Facebookissa: https://fb.me/e/2vblptjFp Join with Google Meet: https://meet.google.com/qnb-gbis-nvu Or dial: (FI) +358 9 23132695 PIN: 587180724# More phone numbers: https://tel.meet/qnb-gbis-nvu?pin=8786413506333&hs=7 Learn more about Meet at: https://support.google.com/a/users/answer/9282720
To 24.4. klo 17:00 – 19:00
Hepo ja Espoon pyöräilyn edistämisohjelman päivittäminen
Join with Google Meet: https://meet.google.com/ifm-zrpq-syv Or dial: (FI) +358 9 23132695 PIN: 839166033# More phone numbers: https://tel.meet/ifm-zrpq-syv?pin=2152588533681&hs=7 Learn more about Meet at: https://support.google.com/a/users/answer/9282720
La 26.4. klo 9:30 – 14:30
Retkikauden prologi, lauantairetki
N. 65 km retki Lepsämään Krannin tilalle kahville. Poljetaan hieman ripeämmin kuin sunnuntaisin, mutta kuitenkin retkivauhtia. Lisää Hepon retkistä https://hepo.fi/toiminta/retket/
Maunulan Maja, Metsäläntie 9, 00620 Helsinki, Suomi
Su 27.4. klo 10:30 – 14:30
Retkikauden avaus
Leppoisaa pyöräilyä. Lisätietoja https://hepo.fi/toiminta/retket/
Maunulan Maja, Metsäläntie 9, 00620 Helsinki, Suomi
La 3.5. klo 12:00 – 17:00
Pyöräilyviikko | Avajaiset
Hepo yhteistyökumppaneineen järjestää pääkaupunkiseudun Pyöräilyviikon avajaiset Helsingin Kansalaistorilla, Oodi-kirjaston vieressä, lauantaina 3. toukokuuta kello 12–17.
Avajaisissa riittää monenlaista kivaa ohjelmaa ja tekemistä kaikille! Tule koeajamaan Paralympiakomitean vuokrapyörävalikoiman erilaisia erityispyöriä, kuten noja- ja käsipyöriä Paralympiakomitean pyörät soveltuvat aikuisille ja nuorille. Lisäksi avajaisissa on mahdollisuus kokeilla erikoispyörien asiantuntija Apuväline Avuxin pyöriä, jotka mahdollistavat pyöräilyn lähes kaikille. Pyörämalleja löytyy myös lapsille ja nuorille. Koeajettavissa on myös Helkaman vakaa kolmipyöräinen sähköpyörä. Työsuhdepyörien asiantuntija Vapaus on myös mukana avajaisissa, ja heillä pääset koeajamaan huippulaatuisia kiertotalouspyöriä heidän Precycled-valikoimastaan sekä keskustelemaan verovapaasta pyöräedusta. Voit katsastuttaa oman pyöräsi ilmaiseksi pyörähuoltojen ammattilaisella Helsingin Pyörähuolto Oy:lla ja koristella pyöräsi paraatikuntoon. Paikalla on Helsingin kaupungin asiantuntijoita, jotka kertovat pyöräliikenteen kehittämisestä.
Avajaisissa on myös tietenkin musiikkia, Trash Heroes DJ:t tahdittavat tapahtumaa klo 12–15. Ohjatulla Zumba-tunnilla voi lämmitellä ennen pyöräparaatia. Myös Helsingin seudun pyöräilijöiden edustajat ovat luonnollisesti tavattavissa. Kansalaistorin tapahtumasta saat vinkkejä ja tietoa niin pyöräilystä kuin pyöräilyn liikennesäännöistä.
Tapahtuma Facebookissa: https://fb.me/e/2IlbJQLFC
________________________
Valtakunnallista Pyöräilyviikkoa vietetään 2.–11.5.2025. Tänä vuonna teemana on “Pyöräily kuuluu kaikille”. Pääkaupunkiseudulla järjestetään useita inspiroivia tapahtumia.
Pyöräilyviikkoa pääkaupunkiseudulla koordinoi Helsingin seudun pyöräilijät ry (Hepo). Viikon tapahtumat järjestetään yhteistyössä Helsingin, Vantaan ja Espoon kaupunkien ja HSL:n, sekä muiden pyöräalan toimijoiden kanssa. Tapahtumissa ovat mukana myös Hepon vapaaehtoiset.
#pyöräilyviikko2025 #pyöräily #pyöräliikenne #pyöräilyviikko #pyöräilykuuluukaikille #cyclingforall #DesignforAll