20.1.2020
Kannanotot

Mielipide Tapiolan jalkapallo­stadionin asemakaavan osallistumis- ja arviointi­suunnitelmasta

Espoossa Tapiolan urheilupuistoon on suunnitteilla jalkapallostadion, jonka viereen tulisi myös asuintaloja. Asemakaavan valmisteluaineistossa esitetyissä vaihtoehdoissa autopysäköinti on maanpinnan tasossa ja varsinainen stadion pysäköinnin yläpuolella kannen päällä. Ratkaisussa kävellen tai polkupyörällä stadionille saapuvat joutuvat kiipeämään toiseen kerrokseen, jossa sisäänkäynti on. Tämä heikentää saapumiskokemusta oleellisesti. Olisi syytä pyrkiä ratkaisuun, jossa sisäänkäynti stadionille on maanpinnan tasossa ja autopysäköinti stadionin alla kellarikerroksessa.

Ottelutapahtumien aikaiseen pyöräpysäköintiin pitää varata riittävästi runkolukituksen mahdollistavia pyörätelineitä. Jalkapallopeleihin tulee tyypillisesti suurin osa katsojista muulla kuin omalla autolla, joten on perusteltua olettaa, että 10 prosenttia katsojista tulee paikalle pyörällä.

Pidämme valmistelumateriaalissa esitettyä 550-560 pyöräpysäköintipaikan määrää oikean suuntaisena ja kehotamme jatkovalmistelussa kiinnittämään huomiota kahteen epäkohtaan:

1. Huomattava osa pysäköintiä on sijoitettu toiseen kerrokseen, missä ne ovat epäloogisessa paikassa ja näin ollen vaikeasti löydettävissä. Lisäksi korkeusero vähentää pysäköinnin houkuttelevuutta. Yhdessä nämä tekijät lisäävät riskiä villiin pysäköintiin merkitsemättömillä paikoilla. Pyöräpysäköinti on sijoitettava katutasoon ja osa siitä tulee toteuttaa katettuna. Jos autopysäköinti sijoitetaan katutasoon, tulee pysäköintihallista varata tilaa pyöräpysäköinnille, ja tällöin pysäköinnin sisäänkäyntien havaittavuuteen ja saavutettavuuteen tulee kiinnittää huomiota.

Jos pyöräpysäköinti sijoitetaan hankalaan paikkaan toiseen kerrokseen, tulee ramppien pituuskaltevuuksien määrittelyssä käyttää maksimiarvojen sijaan suositusarvoja, eli alla olevan kuvan mukaisesti pituuskaltevuudelle sallitaan maksimissaan korkeuserosta riippuen 3-5 prosentin arvo.

2. Molemmissa vaihtoehdoissa pyöräpysäköintiä on sijoitettu saattoliikenteen kanssa samaan tilaan. Autojen liikkuminen pyöräpysäköintipaikalla ja jalankulkijoiden seassa lisää riskiä onnettomuuksiin. Saattoliikenne ja pyöräpysäköinti on syytä erottaa toisistaan.

Suunnitellun pyöräpysäköinnin toteutumiseksi sen määrä ja laatu on syytä varmistaa velvoittavalla kaavamerkinnällä, esimerkiksi: ”0.1 katutasossa sijaitsevaa, runkolukituksen mahdollistavaa polkupyöräpaikkaa per stadionin katsojapaikka.”

Tulevat tapahtumat

La 25.7. klo 10:00 – 15:00

Pyöräretki Taiteen kotitaloon Keravalle


Tervetuloa HePon pyöräretkelle
Taiteen kotitaloon Keravalle. Retkelle lähdetään lauantaina 25.7. Viikin Prisman edestä klo 10:00. Mukaan voi liittyä myös Vantaan Kuusijärvellä, missä pysähdytään kahvilan luona noin klo 10:45. Matkaa kertyy noin 60 km, perillä Taiteen kotitalossa vietetään yksi tunti ja retki päättyy takaisin Viikkiin.

Lisätietoja HePon matalan kynnyksen ohjatuista retkistä voit lukea kotisivuiltamme: https://hepo.fi/toiminta/retket/. Retkille ovat tervetulleita kaikki, joille pyöräily on jo tuttua.


HePon retket ovat maksuttomia, eikä niille tarvitse ilmoittautua erikseen. Taiteen kotitalon sisäänpääsymaksu 6 euroa.



Retki Facebookissa.


Tarkista tiedot retkikalenterista mahdollisten viime hetken muutosten varalta.

Lue lisää taideprojektista Helsingin Sanomien artikkelista.

Prisma Viikki, Viikintori 3, 00790 Helsinki, Suomi
Ma 10.8. klo 17:00 – 19:00

Hallituksen kokous

Polkimo, Iso Roobertinkatu 3-5 A 22
Ke 19.8. klo 16:00 – 17:00

Pyöräilykaupunki Pasila -etätapahtuma

Pasilasta halutaan tehdä Suomen saavutettavin paikka, mutta vielä on paljon tehtävää. Miten sujuva ja turvallinen pyöräily mahdollistetaan?

Paneelikeskustelussa mukana:

- Harri Verkamo, Pasila-projektin liikennejärjestelyjen projektijohtaja, Helsingin kaupunkiympäristön toimiala
- Oskari Kaupinmäki, pyöräilykoordinaattori, Helsingin kaupunkiympäristön toimiala
- Petri Kangassalo, kaupunkisuunnitteluryhmän koordinaattori, Dodo ry
- Tapio Keihänen, hallituksen jäsen, Helsingin Polkupyöräilijät (HePo) ry
- Jenni Ekholm, asukasaktiivi, Pasila-liike

Paneelin puheenjohtajana toimii Helsingin Polkupyöräilijöiden toiminnanjohtaja Henni Ahvenlampi ja yleisökysymyksien välittäjänä Malm Nordlund Dodosta. Kysymyksiä voi esittää jo ennen tapahtumaa täällä:
https://forms.gle/hMbzF2v2F7VFURLx8

Etätapahtuman linkki päivitetään tänne lähempänä tapahtumaa.

Tapahtuman järjestävät Dodo ry ja Helsingin polkupyöräilijät ry.

Dodo ry on urbaani ympäristöjärjestö, jonka toiminnan aiheita ovat kestävä kaupunkisuunnittelu, kestävä ruoantuotanto, ilmasto, globaali kehitys ja vertaisoppiminen. Dodon toiminta on keskittynyt Pasilan veturitalleille, jossa sijaitsee Dodon kaupunkiviljely- ja tapahtumakeskus Kääntöpöytä. Dodo on myös laatinut Ratapihavision eteläisen Keski-Pasilan alueesta.
https://dodo.org/

Helsingin Polkupyöräilijät ry. (HePo) on pääkaupunkiseudun pyöräilyn ja pyöräliikenteen edistämisyhdistys. Järjestön toimintaan kuuluu kuuluu vaikuttamista, tiedottamista, tapahtumia, retkiä ja lenkkejä. Vaikuttamiseen kuuluu jatkuvaa vuoropuhelua kaupunkien virkamiesten ja poliitikkojen kanssa ja yhteistyötä muiden pyöräilyyn liittyvien tahojen kanssa. Liity jäseneksi! https://hepo.fi/yhdistys/liity-jaseneksi/

****
IN ENGLISH

Biking town Pasila

The panel discussion will be held in Finnish but questions can be asked also in English - in the event or here in advance: https://forms.gle/hMbzF2v2F7VFURLx8.

The discussion looks into the future of Pasila and how to develop biking in the area which aims to be the most easy to reach spot in Finland.

Panelists:
- Harri Verkamo, Pasila project's traffic solutions' director, Helsinki Urban Environment Division
- Oskari Kaupinmäki, cycling coordinator, Helsinki Urban Environment Division
- Petri Kangassalo, Coordinator of Urban planning group, Dodo
- Tapio Keihänen, board member, Helsinki cyclists
- Jenni Ekholm, community activist, Pasila movement

La 5.9. klo 0:00 – 23:59

Pyöräilyviikko

Kalenteri