7.5.2020
Pyöräilyinfo

Pyöräliitto ohjeistaa: Näin ostat käytetyn polkupyörän

Käytetty polkupyörä on hyvä ostos, kun haluaa hankkia pyörän edullisesti. Myös lastenpyöriä myydään runsaasti käytettynä. Pyöräkaupoilla kannattaa kuitenkin olla tarkkana. Pyöräliitto vinkkaa, mitä polkupyörästä kannattaa tarkistaa ennen ostopäätöstä ja miten välttyä varastetun pyörän ostamiselta. Tori.fi-palvelussa käytettyjen pyörien kauppa on tänä vuonna erityisen vilkasta: kasvua on edellisvuoteen verrattuna jopa 30–40 prosenttia.

Käytetty polkupyörä on erinomainen vaihtoehto, jos haluaa hankkia pyörän edullisesti. Kun polkupyörä jää pois aktiivisesta käytöstä, sen eteenpäin myyminen on kiertotaloutta parhaimmillaan. Hyvin pidetty ja säännöllisesti huollettu pyörä kestää käytössä parhaimmillaan vuosikymmeniä.

Peruspyörä on siitä mukava väline, että sähköavustusta lukuun ottamatta siihen ei ole tullut merkittäviä teknologisia uudistuksia sataan vuoteen. Käytettynä voi löytää myös sellaisia pyöriä, joita ei enää valmisteta. Vintage-fillarit ovat usein huollon jälkeen loistavia ajaa ja ne kestävät hyvin”, sanoo Pyöräliiton toiminnanjohtaja Matti Koistinen.

Käytettyjen polkupyörien kauppa käy kuumana erityisesti keväisin, mutta tilastotietoa tarkoista myyntimääristä ei ole saatavilla. Tori.fi on Suomen suurin verkossa toimiva osto- ja myyntialusta, jonka kautta myytiin vuonna 2019 yli 99 000 käytettyä pyörää. Eniten myytiin tavalliseen kaupunkiajoon tarkoitettuja pyöriä (42%), lastenpyöriä (32%) ja maastopyöriä (16%). Käytettyjen sähköpyörien myynti on vielä vähäistä. Uusia pyöriä myydään Suomessa vuosittain noin 260 000 – 280 000 kappaletta.

Käytettyjen pyörien myynti on ollut viimeiset kolme vuotta pienessä kasvussa. Tänä vuonna kuluttajien välinen kauppa on kuitenkin ollut erityisen vilkasta, ja tämä näkyy myös pyörien myynnissä. Koronaepidemian myötä ihmisillä on enemmän aikaa ostaa ja myydä käytettyjä tavaroita ja asioida nettikaupoissa. Torin suosio on kasvanut kaikissa tuoteryhmissä 30–40 prosenttia”, sanoo Tori.fi:n markkinointipäällikkö Laura Kuusela.

Varo, ettet osta varastettua pyörää

Käytetyn polkupyörän ostajan tulee kiinnittää huomiota erityisesti kolmeen asiaan: pyörän kuntoon, pyörän rungon oikeaan kokoon ja siihen, ettei myytävä pyörä ole varastettu. Jos pyörä osoittautuu varastetuksi, ostaja joutuu luovuttamaan pyörän oikealle omistajalle.

Erityisesti arvokkaiden ja liian halvalta vaikuttavien pyörien kohdalla pyörän alkuperä tulee varmistaa huolellisesti. Epäilyttävän myyjän voi tunnistaa siitä, että hän esimerkiksi panttaa henkilötietojaan tai haluaa tehdä kaupat yleisellä parkkipaikalla oman kotinsa sijaan”, Koistinen sanoo.

Myös Tori.fi kannustaa ihmisiä olemaan valppaita. Palvelun ylläpito tarkistaa ilmoituksia ja pyrkii varmistamaan, ettei palvelussa myydä varastettua tavaraa. Valveutuneiden käyttäjien havainnot ja yhteydenotot ylläpitoon ovat tärkeä osa palvelun valvontaa.

Teemme myös tiivistä yhteistyötä poliisin kanssa. Annamme poliisille tietoja varastetuksi osoittauneiden polkupyörien ilmoituksista ja autamme rikostapausten selvittämisessä”, kertoo Kuusela.

Pyörä kannattaa tarkistaa huolellisesti ennen ostopäätöstä. Kunnossa olevasta pyörästä ei lähde ajaessa ylimääräisiä ääniä, ja se rullaa hyvin. Kotona tehtävät pienet korjaukset ovat yleensä kohtalaisen edullisia, mutta esimerkiksi vanteiden uusiminen voi olla yllättävän kallista. Pyörä tulee aina myös koeajaa, eikä pyörää kannata maksaa näkemättä. Oikean kokoisella pyörällä ajaminen on vaivatonta, raajoilla ei tarvitse kurotella eikä polvet osu ohjaustankoon sitä kääntäessä.

Tarkista nämä asiat, kun ostat käytetyn pyörän

  • Jarrut. Kunnossa olevilla jarruilla pyörä pysähtyy tehokkaasti. Vanne- ja levyjarrujen jarrupalojen vaihto on yleensä kohtalaisen helppoa. Pyörän takanavassa olevan jarrun, eli niin sanotun jalkajarrun korjaaminen on hankalampaa.
  • Vaihteet. Sujuuko vaihteiden käyttö ilman kolinaa, rutinaa ja naksutusta? Jos ei, vaihteet kannattaa huoltaa tai huollattaa.
  • Renkaat ovat kulutustavaraa ja suhteellisen edullisia vaihtaa.
  • Pinnat ja vanteet. Pyörän vanteen kuuluu olla suora. Tämä on helppo todeta pyöräyttämällä rengasta ilmassa. Jos rengas pyörii tasaisesti, vanne on suora. Pinnojen täytyy olla ehjät ja napakat, jotta vanne pysyy muodossaan. Ruosteinen vanne voi tehdä vanteen suoristamisen mahdottoman, jos vanne ei kestä pinnojen kiristämistä.
  • Ketjut, rattaat, polkimet ja kammet. Kunnossa olevassa pyörässä kammet ovat suorassa ja polkimet pyörivät kevyesti. Huonosti vaihtuvat vaihteet voivat kertoa siitä, että rataspakka tai ketjut pitää vaihtaa. Polkupyörän voimansiirron huollot voivat olla yllättävän kalliita. Pelkän venyneen ketjun vaihto on edullista ja helppoa, mutta laajemmat huollot voivat maksaa yllättävänkin paljon.
  • Heijastimet ja valot ovat lain mukaan polkupyörän pakollisia varusteista. Jos ne puuttuvat, ostajan tulee hankkia etu- ja takavalo sekä joka suuntaan näkyvät heijastimet.
  • Moottorin, hallintapaneelin ja akun toimiminen sähköpyörissä.
  • Osien ruoste. Ruoste uudehkossa pyörässä kertoo yleensä osien heikosta laadusta tai huonosta ylläpidosta. Vanhoihin pyöriin patina kuuluu, mutta kannattaa huomata, että esimerkiksi ruosteiset vanteet voivat olla hankalia oikaista.
  • Oikean kokoisessa pyörässä ajoasento on miellyttävä. Pyörä on liian suuri, jos satula on säädetty alas ja silti jalkaa joutuu kurottamaan polkimelle. Jos polvet meinaavat osua ohjaustankoon käännöksissä, selkä on köyryssä tai pyörä tuntuu ahtaalta, pyörän runko on liian pieni.

Arvioi, tarvitseeko pyörä käyttää huollossa vai voitko kunnostaa pyörän itse. Mieti onko myyntihinta kohdallaan suhteessa huollosta koituviin kustannuksiin. Tingi hinnasta tarvittaessa!

Vältä varastetun pyörän ostaminen – näin tunnistat varastetun pyörän myyjän:

  • Hinta on epäilyttävän halpa. Ota selvää, minkä verran samanlaisesta pyörästä pyydetään muualla.
  • Myyjältä puuttuu ostokuitti, takuutodistus tai huolto-ohjeet. Erityisesti uudemmista pyöristä nämä tulisi olla myyjällä tallessa.
  • Myyjä ei osaa kertoa pyörän ominaisuuksista. Usein pyörävaras ei tiedä tarkkaan pyörän ominaisuuksia tai mallia. Tarkista tiedot valmistajan sivuilta ja vertaa niitä myyjän ilmoittamiin.
  • Samalla myyjällä on paljon pyöriä myynnissä. Jotkut harrastavat pyörien kunnostamista ja myymistä laillisestikin – katso, ovatko ilmoitukset muuten luotettavia.
  • Avain on hävinnyt, lukko on rikki tai runkonumero viilattu pois.
  • Myyjä panttaa tietoja itsestään. Haluaako myyjä kommunikoida vain nimimerkin takaa tai prepaid-liittymällä? Eikö hän kerro oikeaa nimeään tai osoitettaan, vaan haluaa tehdä kaupat vaikkapa yleisellä parkkipaikalla?
  • Myyjällä on kiire.
  • Kuvissa on jotain epäilyttävää.

Jos epäilet pyörää varastetuksi, tarkista Facebookin paikallinen Varastetut pyörät ja kaupunginosa -ryhmät. Oikea omistaja saattaa etsiä niissä pyöräänsä. Myös poliisilta voi tiedustella, onko tuntomerkkeihin täsmäävää pyörää ilmoitettu varastetuksi.

Tulevat tapahtumat

Su 16.8. klo 10:15 – 13:15

Pyöräretki Helsingin ympäristön ulkotaiteeseen

Tervetuloa HePon matalan kynnyksen pyöräretkelle, jolla tutustutaan Helsingin ympäristön ulkotaiteeseen.

Kokoontuminen sunnuntaina 16.8. Maunulan majalla (Metsäläntie 9) klo 10:15. Retki alkaa klo 10:30. Retkelle ei ole määritelty tarkkaa päättymisaikaa. Tarkista tiedot
retkikalenterista mahdollisten viime hetken muutosten varalta.

Lisätietoja HePon matalan kynnyksen ohjatuista retkistä voit lukea kotisivuiltamme: https://hepo.fi/toiminta/retket/. Retkille ovat tervetulleita kaikki, joille pyöräily on jo tuttua. Ota vain pyöräsi ja saavu paikalle. Retkellä on maltillinen tahti, viihtyisä tunnelma ja mahdollisuus pullakahveihin taukopaikalla.

HePon retket ovat maksuttomia, eikä niille tarvitse ilmoittautua erikseen.

Retki Facebookissa

Maunulan Ulkoilumaja, Metsäläntie 9, 00620 Helsinki, Suomi
Ma 17.8. klo 17:00 – 19:00

HePon vaikuttamisryhmän kokous

Tervetuloa syksyn ensimmäiseen HePon vaikuttamisryhmän kokoukseen!

os. Iso Roobertinkatu 3-5 Sisäpihan/porttikongin kautta sisään, summeri "Kuvasto, Suomen Taiteilijaseura, Pyöräliitto, Pyöräilykuntien verkosto" 2. krs.

Lisätietoja: 
henni.ahvenlampi@hepo.fi

Kokoukseen voi osallistua myös etänä. Liity palaveriin tästä linkistä: meet.google.com/xmz-hnjo-ojg 

Tämä esityslista täydentyy vielä ennen palaverin alkua: 
https://docs.google.com/document/d/1_EH7zCtQ7W7TATXmaxf9CmT3_-NZ2ILYLHOJtUwwEKI/edit?usp=sharing

Myös uudet - tervetuloa mukaan!

Polkimo (Pyöräliitto, Pyöräilykuntien verkosto, Helsingin Polkupyöräilijät), Iso Roobertinkatu 3-5 A 22, 00120 Helsinki, Suomi
Ke 19.8. klo 16:00 – 17:00

Pyöräilykaupunki Pasila -etätapahtuma

Pasilasta halutaan tehdä Suomen saavutettavin paikka, mutta vielä on paljon tehtävää. Miten sujuva ja turvallinen pyöräily mahdollistetaan?

Paneelikeskustelussa mukana:

- Harri Verkamo, Pasila-projektin liikennejärjestelyjen projektijohtaja, Helsingin kaupunkiympäristön toimiala
- Oskari Kaupinmäki, pyöräilykoordinaattori, Helsingin kaupunkiympäristön toimiala
- Petri Kangassalo, kaupunkisuunnitteluryhmän koordinaattori, Dodo ry
- Tapio Keihänen, hallituksen jäsen, Helsingin Polkupyöräilijät (HePo) ry
- Jenni Ekholm, asukasaktiivi, Pasila-liike

Paneelin puheenjohtajana toimii Helsingin Polkupyöräilijöiden toiminnanjohtaja Henni Ahvenlampi ja yleisökysymyksien välittäjänä Malm Nordlund Dodosta. Kysymyksiä voi esittää jo ennen tapahtumaa täällä:
https://forms.gle/hMbzF2v2F7VFURLx8

Etätapahtuman linkki päivitetään tänne lähempänä tapahtumaa.

Tapahtuman järjestävät Dodo ry ja Helsingin polkupyöräilijät ry.

Dodo ry on urbaani ympäristöjärjestö, jonka toiminnan aiheita ovat kestävä kaupunkisuunnittelu, kestävä ruoantuotanto, ilmasto, globaali kehitys ja vertaisoppiminen. Dodon toiminta on keskittynyt Pasilan veturitalleille, jossa sijaitsee Dodon kaupunkiviljely- ja tapahtumakeskus Kääntöpöytä. Dodo on myös laatinut Ratapihavision eteläisen Keski-Pasilan alueesta.
https://dodo.org/

Helsingin Polkupyöräilijät ry. (HePo) on pääkaupunkiseudun pyöräilyn ja pyöräliikenteen edistämisyhdistys. Järjestön toimintaan kuuluu kuuluu vaikuttamista, tiedottamista, tapahtumia, retkiä ja lenkkejä. Vaikuttamiseen kuuluu jatkuvaa vuoropuhelua kaupunkien virkamiesten ja poliitikkojen kanssa ja yhteistyötä muiden pyöräilyyn liittyvien tahojen kanssa. Liity jäseneksi! https://hepo.fi/yhdistys/liity-jaseneksi/

****
IN ENGLISH

Biking town Pasila

The panel discussion will be held in Finnish but questions can be asked also in English - in the event or here in advance: https://forms.gle/hMbzF2v2F7VFURLx8.

The discussion looks into the future of Pasila and how to develop biking in the area which aims to be the most easy to reach spot in Finland.

Panelists:
- Harri Verkamo, Pasila project's traffic solutions' director, Helsinki Urban Environment Division
- Oskari Kaupinmäki, cycling coordinator, Helsinki Urban Environment Division
- Petri Kangassalo, Coordinator of Urban planning group, Dodo
- Tapio Keihänen, board member, Helsinki cyclists
- Jenni Ekholm, community activist, Pasila movement

Kalenteri