16.8.2020
Tiedotteet

Pyöräliitto: Työsuhdepyörä tuloverovapaaksi 1500 euroon asti

Valtionvarainministeriön 12.8.2020 julkistamassa budjettiehdotuksessa ehdotettiin työsuhdepyörän tuloverovapautta 750 euroon saakka vuodessa. Pyöräliiton mielestä tuloverovapaus on erinomainen asia, mutta sitä tulisi myöntää arvokkaammille pyörille, jotta sähköavusteisten pyörien suosiota voitaisiin nostaa.

Työsuhdepyörä on polkupyörä, jonka hankinnasta vastaa työnantaja. Pyörä on tarkoitettu yksittäisen työntekijän henkilökohtaiseen käyttöön niin työ- kuin vapaa-ajalla. Työsuhdepyörä on ollut tähän saakka työntekijälle kokonaan veronalaista tuloa. Työsuhdepyörät hankitaan yleensä leasing-sopimuksilla, joihin sisältyvät varkausvakuutukset, varusteet ja huoltopalvelut tekevät pyörän käytöstä huoletonta. Työsuhdepyörämaksu pidätetään palkasta, jos työnantaja ei tarjoa etua.

Työsuhdepyörien leasing-sopimukset ovat yleensä kestoltaan kaksi tai kolme vuotta ja sisältävät pyörän lisäksi huollot, varaosat, varkausvakuutukset ja pyörään kuuluvat varusteet. 750 euron tuloverovapaus tarkoittaisi käytännössä 1500 tai 2250 euron kokonaispakettia. Tähän hintaan ei vielä saa laadukasta sähköpyörää varusteineen ja huoltoineen työmatkan taittamiseen”, sanoo Pyöräliiton toiminnanjohtaja Matti Koistinen.

Työsuhdepyörän verovapauden määrä tulisikin olla 1500 euroa vuodessa. Tällöin kahden vuoden leasingillä voisi hankkia 3000 euron arvoisen paketin tuloverottomasti. Tämä olisi työntekijälle erittäin houkuttelevaa ja kannustaisi ihmisiä vaihtamaan autosta sähköpyörään.

Työntekijä voi toki hankkia kalliimmankin pyörän, jolloin se on osittain veronalaista tuloa. Mutta tähän liittyy ongelma, jonka vuoksi työsuhdepyörän suosio on jäänyt Suomessa heikoksi:

Monella työpaikalla on koettu, että veronalainen työsuhdepyöräjärjestelmä on palkanlaskennassa ja viestinnässä hankala. Sen vuoksi työsuhdepyörä on jäänyt monelta työnantajalta hankkimatta. Olisikin tärkeää, että verovapauden raja olisi niin korkea, että sen sisälle mahtuisi valtaosa tavanomaisista sähköavusteisista työmatkapyöristä. Sähköpyörät houkuttelevat ajamaan pidempiä matkoja ja myös läpi talven”, Koistinen selventää.

Myös kansainvälisesti vertaillen 750 euroa on vähän: Esimerkiksi Iso-Britanniassa vähennys on 1000 puntaa (noin 1105 €) ja Irlannissa 1000 € vuodessa.

On muistettava pyöräilyn terveysvaikutukset. Meidän hyvin varovaisen arvion mukaan valtio voisi saada jopa 1-2 miljoonan euron terveyssäästöt, jos edes joka kymmenes työsuhdepyörän hankkivista siirtyisi kulkemaan lyhyehkön kuuden km:n työmatkan pyörällä auton sijaan puolet vuodesta. Lisäksi lisääntyvästä pyörien myynnistä kertyy arvonlisäverotuloja valtion kassaan.

Mikä on työsuhdepolkupyörä?

  • Työsuhdepyörä on polkupyörä, jonka hankinnasta vastaa työnantaja. Pyörä on tarkoitettu yksittäisen työntekijän henkilökohtaiseen käyttöön niin työ- kuin vapaa-ajalla. Työnantaja hankkii yleensä työsuhdepyörät leasing-sopimuksilla, joihin sisältyvät varkausvakuutukset, huoltopalvelut ja varaosat. Tämä tekee pyörän käytöstä huoletonta työntekijälle.
  • Työsuhdepyörämaksu pidätetään palkasta, jos työnantaja ei tarjoa etua. Tyypillinen leasing-sopimuskausi on 24 kuukautta ja sopimuksen päättyessä valtaosa työntekijöistä lunastaa pyörän omaksi. Tyypillinen palkasta pidettävä kuukausimaksu on 30-120 euroa.
  • Työsuhdepolkupyörä verotetaan nykyään täydestä arvosta. Järjestelmä ei ole ollut erityisen suosittu, sillä se ei ole työntekijän tai työnantajan näkökulmasta taloudellisesti houkutteleva. Tuloverovapaus lisäisi merkittävästi järjestelmän käyttöä.
  • Työsuhdepyörän verottaminen täydestä arvosta on ollut epätasa-arvoinen verrattuna joukkoliikenteeseen, jonka käyttäjät saavat työsuhdematkalipun osittain verovapaasti sekä muihin kodin ja työpaikan välisten matkojen verovapaisiin etuihin nähden (autotallietu työpaikalla ja yhteiskuljetus).

Työsuhdepyörän verovapauden vaikutukset, jos verovapauden raja on 1500 €

  • Työntekijät hankkivat huomattavasti nykyistä useammin polkupyöränsä työsuhdepyöränä, sillä se olisi verotuksellisesti houkuttelevaa.
  • Laadukkaampien pyörien – sähköavusteisuudella tai ilman – myynti kasvaa.
  • Pyörät huollettaisiin nykyistä useammin, koska huollot sisältyisivät leasing-palvelun hintaan. Tämä lisäisi pyörähuoltoalan työllisyyttä sekä parantaa pyörien turvallisuutta.
  • Pyöräily lisääntyy erityisesti talvella. Paremmalla ja paremmin huolletulla pyörällä on miellyttävämpi ja kevyempi polkea myös heikommissa olosuhteissa.
  • Autoilun korvautuminen pyöräilyllä vähentää ilmastopäästöjä ja ilmansaasteita.
  • Kansanterveys paranee ja pitkällä aikavälillä sote-kulut vähenevät.
  • Pyörätoimialan työllisyys ja verotuotto kasvavat.

Tulevat tapahtumat

Ke 5.2. klo 17:00 – 19:00

Talvipyöräilykokemukset pyörän kunnossa pysymisen näkökulmasta -tapahtuma

Helsingin seudun pyöräilijät ry (Hepo) järjestää jäsenilleen ja muille asiasta kiinnostuneille tapaamisen Kaisantunnelin pyörätallissa keskiviikkona 5.2. klo 17-19. Tapaamisen tarkoitus on keskustella ja oppia yhteisön jäsenten talvipyöräilykokemuksista pyörän kunnossa pysymisen näkökulmasta. Tapahtuman tavoite on yhdessä keskustelemalla löytää yhteiset nimittäjät, miksi toisten pyörät menevät teiden kunnossapidossa käytetystä suolasta huonoon kuntoon ja toisten eivät. Tapahtuman tarkoitus on mahdollistaa avoin keskustelu ja ihmisten kokemusten vaihto ystävällisessä ilmapiirissä. Saavu paikalle pyöräsi kanssa ja laita pyöräsi muiden mukaan jonoon sen perusteella, miten koet harjasuolauksen vaikuttaneen pyöräsi tuhoutumiseen. Tämän tarkoituksena on etsiä yhteisiä nimittäjiä esim: huono voimansiirron suojaus, pyörän materiaalit, ajomäärä tai kokemus itselle liian suuresta haitasta tai joku muu. Hepon toiminnanjohtaja Henni ottaa tapahtumassa kuvia, erityisesti pyöristä. Jos et halua esiintyä kuvissa tule kertomaan tästä Hennille saapuessasi tapahtumaan. Kuvien ja muun avulla yritämme dokumentoida yhteiset päätelmämme. Kaikki kiinnostuneet saavat osallistua raportin tarkastamiseen ja viimeistelyyn Google docs -dokumentissa tapahtuman jälkeen ennen kuin se jaetaan Hepon kanavissa. Paikalla on tavattavissa Hepon toiminnanjohtaja Henni, Hepon hallituksen jäseniä sekä Hepon vaikuttamisryhmän jäseniä. Kaisantunnelin pyörätalliin mahdollistetaan tapahtuman aikana sisäänpääsy tapahtuman osallistujille myös ilman HSL-matkakorttia. Jos sinulla ei ole HSL-matkakorttia, älä jätä pyörääsi pyörätalliin tilaisuuden päättymisen jälkeen, koska tapahtuman jälkeen pyörätalliin pääsee vain HSL-matkakortilla. Tapahtumassa on tarjolla kuumaa mehua ja pullaa. Kaisantunneli sijaitsee Helsingin päärautatiesemalla. Yksi Kaisantunnelin päistä lähtee osoitteestaa Töölönlahdenkatu 3 läheltä Oodi-kirjastoa ja toinen pää on Kaisaniemenpuistokujan ja Bergbominkujan kulmassa Kaisaniemenpuiston reunalla. Kaisantunnelin pyöräparkin sisäänkäynti, josta tapahtumaan saavutaan on Kaisantunnelin keskellä. Taustaa ja lisätietoa: Syy ja idea tapahtumalle syntyi, koska muutaman vuoden harjasuolaus- ja raesuolauskeskusteluita seurannut Hepon toiminnanjohtaja Henni on huomannut, että joukossamme on monilla tavoilla asiaan vahvasti suhtautuvia. Uusille ja vanhoille keskusteluun osallistujille tiedoksi vielä, että pk-seudulla yritetään kehittää pyöräväylien talvihoitoa välillä siinä onnistuen ja välillä epäonnistuen. Yksi metodeista, joilla hoitoa tilataan on harjasuolaus. Harjasuolatulla väylällä ei kuulu olla sohjoa, vettä tai näkyvää suolaa, vaan sen kuuluu olla kuiva ja lopputulokseltaan mahdollistaa pyöräily kaikenikäisille ja -kuntoisille läpi talven. Lisäksi vielä, Hepo ei tee päätöksiä talvihoito- tai liukkaudentorjuntametodeista tienpitäjien puolesta. Lisätietoja tapahtumasta: Henni Ahvenlampi, henni.ahvenlampi@hepo.fi,  tai puh. +358 41 319 1002.

Ke 5.2. klo 17:00 – 19:00

Talvipyöräilykokemukset pyörän kunnossa pysymisen näkökulmasta -tapahtuma

5.2. klo 17-19 Talvipyöräilykokemukset pyörän kunnossa pysymisen näkökulmasta -tapahtuma Kaisantunnelin pyörätallissa

Helsingin seudun pyöräilijät ry (Hepo) järjestää jäsenilleen ja muille asiasta kiinnostuneille tapaamisen Kaisantunnelin pyörätallissa keskiviikkona 5.2. klo 17-19. Tapaamisen tarkoitus on keskustella ja oppia yhteisön jäsenten talvipyöräilykokemuksista pyörän kunnossa pysymisen näkökulmasta. Tapahtuman tavoite on yhdessä keskustelemalla löytää yhteiset nimittäjät, miksi toisten pyörät menevät teiden kunnossapidossa käytetystä suolasta huonoon kuntoon ja toisten eivät. Tapahtuman tarkoitus on mahdollistaa avoin keskustelu ja ihmisten kokemusten vaihto ystävällisessä ilmapiirissä.

Saavu paikalle pyöräsi kanssa ja laita pyöräsi muiden mukaan jonoon sen perusteella, miten koet harjasuolauksen vaikuttaneen pyöräsi tuhoutumiseen. Tämän tarkoituksena on etsiä yhteisiä nimittäjiä esim: huono voimansiirron suojaus, pyörän materiaalit, ajomäärä tai kokemus itselle liian suuresta haitasta tai joku muu.

Hepon toiminnanjohtaja Henni ottaa tapahtumassa kuvia, erityisesti pyöristä. Jos et halua esiintyä kuvissa tule kertomaan tästä Hennille saapuessasi tapahtumaan. Kuvien ja muun avulla yritämme dokumentoida yhteiset päätelmämme. Kaikki kiinnostuneet saavat osallistua raportin tarkastamiseen ja viimeistelyyn Google docs -dokumentissa tapahtuman jälkeen ennen kuin se jaetaan Hepon kanavissa.

Paikalla on tavattavissa Hepon toiminnanjohtaja Henni, Hepon hallituksen jäseniä sekä Hepon vaikuttamisryhmän jäseniä.

Kaisantunnelin pyörätalliin mahdollistetaan tapahtuman aikana sisäänpääsy tapahtuman osallistujille myös ilman HSL-matkakorttia. Jos sinulla ei ole HSL-matkakorttia, älä jätä pyörääsi pyörätalliin tilaisuuden päättymisen jälkeen, koska tapahtuman jälkeen pyörätalliin pääsee vain HSL-matkakortilla. Tapahtumassa on tarjolla kuumaa mehua ja pullaa. Ei ennakkoilmoittautumista.

Kaisantunneli sijaitsee Helsingin päärautatiesemalla. Yksi Kaisantunnelin päistä lähtee osoitteestaa Töölönlahdenkatu 3 läheltä Oodi-kirjastoa ja toinen pää on Kaisaniemenpuistokujan ja Bergbominkujan kulmassa Kaisaniemenpuiston reunalla. Kaisantunnelin pyöräparkin sisäänkäynti, josta tapahtumaan saavutaan on Kaisantunnelin keskellä.

Taustaa ja lisätietoa:
Syy ja idea tapahtumalle syntyi, koska muutaman vuoden harjasuolaus- ja raesuolauskeskusteluita seurannut Hepon toiminnanjohtaja Henni on huomannut, että joukossamme on monilla tavoilla asiaan vahvasti suhtautuvia. Uusille ja vanhoille keskusteluun osallistujille tiedoksi vielä, että pk-seudulla yritetään kehittää pyöräväylien talvihoitoa välillä siinä onnistuen ja välillä epäonnistuen. Yksi metodeista, joilla hoitoa tilataan on harjasuolaus. Harjasuolatulla väylällä ei kuulu olla sohjoa, vettä tai näkyvää suolaa, vaan sen kuuluu olla kuiva ja lopputulokseltaan mahdollistaa pyöräily kaikenikäisille ja -kuntoisille läpi talven. Lisäksi vielä, Hepo ei tee päätöksiä talvihoito- tai liukkaudentorjuntametodeista tienpitäjien puolesta.

Lisätietoja tapahtumasta: Henni Ahvenlampi, henni.ahvenlampi@hepo.fi, tai puh. +358 41 319 1002

Tapahtuma Facebookissa: 
https://fb.me/e/JT7gNclCl

Kaisantunneli, 00100 Helsinki, Suomi
Ma 10.2. klo 17:00 – 19:00

Hallituksen kokous

Ke 12.2. klo 17:00 – 19:00

Hepon vaikuttamisryhmän kokous

Tervetuloa Hepon vaikuttamisryhmän kokoukseen Polkimolle 12.2. klo 17-19! Keskustelemme ajankohtaisista pyöräliikenteeseen liittyvistä aiheista. Esityslistan luonnos: https://docs.google.com/document/d/12wqyklDcJCrjmt-OPNJeXWiF3Fjsx30jqsuO9hlANhQ/edit Hepon vaikuttamisryhmä suunnittelee ja toteuttaa yhdistyksen vaikuttamistoimintaa yhdistyksen kokouksien vetämien suuntaviivojen mukaisesti. Vaikuttamisryhmä laatii kannanottoja, kommentteja, mielipidekirjoituksia ja blogeja yhdistyksen puolesta. Lisäksi vaikuttamisryhmä tapaa virkamiehiä ja poliitikkoja, toteuttaa kampanjoita ja tarvittaessa mielenosoituksiakin. Työ tehdään pääasiassa vapaaehtoispohjalta. Paikka: Iso Roobertinkatu 3-5 Sisäpihan/porttikongin kautta sisään, summeri "Kuvasto, Suomen Taiteilijaseura, Pyöräliitto, Pyöräilykuntien verkosto" 2. Krs. Tapaamiseen voi osallistua etäyhteydellä tämän linkin kautta: meet.google.com/wik-aodb-dqv Tapahtuma Facebookissa: https://fb.me/e/5KKY5EfqC

Ke 12.3. klo 17:00 – 19:00

Hallituksen kokous

Kalenteri