29.10.2020
Tiedotteet

Helsingin laittomista liikennemerkeistä kantelu oikeuskanslerille

Helsingin Polkupyöräilijät ry on tehnyt oikeuskanslerille kantelun lainvastaisista liikennemerkeistä Helsingissä.

Lauttasaaren sillalla lisäkilpi muistuttaa ohittamiskielto- ja nopeusrajoitusliikennemerkkejä.

Helsingin kaupunki on käyttänyt Lauttasaaren sillan ja Pasilan Ratapihantien työmailla pyöräliikenteen ohjaamiseen virallisia liikennemerkkejä muistuttavia, mutta lainvastaisiksi epäiltyjä lisäkilpiä. Näillä lisäkilvillä kaupunki on ilmeisesti yrittänyt parantaa työmaajärjestelyitä asettamalla pyörätielle nopeusrajoituksen ja ohituskiellon.

Lauttasaaren sillan ja Ratapihantien liikennejärjestelyt ovat olleet kävelijöiden ja pyöräilijöiden kannalta vaaralliset työmaiden alusta alkaen, Ratapihantiellä jopa useita vuosia. On sietämätöntä, että puutteellisia ja vaarallisia työmaajärjestelyitä paikkaillaan nyt lainvastaisilla lisäkilvillä sen sijaan että järjestelyt olisi hoidettu turvallisesti alusta alkaen”, sanoo Helsingin Polkupyöräilijöiden puheenjohtaja Timo Hast.

Pyöräliikenteen kiertotiejärjestelyt pitää tehdä kunnolla, jolloin lailliset merkit riittävät”, Hast jatkaa.

Liikennemerkkiä muistuttavat lisäkilvet ”Pyörällä ohittaminen kielletty” ja 10 km nopeusrajoitus Pasilassa Ratapihantiellä.

Viralliset liikennemerkit on määritelty tieliikennelaissa ja ne velvoittavat tienkäyttäjiä. Tieliikennelaissa on erikseen kielletty asettamasta kilpeä, joka voitaisiin sekoittaa viralliseen liikennemerkkiin. Oikeuskanslerille tehty kantelu koskee nimenomaan tällaisia tapauksia, jotka voidaan sekoittaa virallisiin liikennemerkkeihin.

Itse keksityt lisäkilvet ovat monella tapaa erikoinen ratkaisu. Nopeusrajoitus olisi ollut mahdollista asettaa tavallisella nopeusrajoitusmerkilläkin.” (Viralliset nopeusrajoitusmerkit on nähtävillä Väyläviraston kielto- ja rajoitusmerkit sivulla). “Ohituskieltoa sen sijaan ei voi asettaa pyörätielle, sillä laissa esiintyvä ohituskieltomerkki koskee vain moottoriajoneuvojen ohittamista. Tämä ei kuitenkaan ole peruste käyttää laitonta merkkiä. Lisäksi Lauttasaaren sillalla yhden laittoman kilven sijainnista ei voi edes päätellä, koskeeko se pyörätietä vai ajorataa”, pohtii Hast.

Vasemmalla esimerkkejä laittomista liikennemerkkeistä Helsingissä ja oikealla virallisia liikennemerkkejä. Ylärivissä nopeusrajoitusalue ja nopeusrajoitus, sekä nopeusrajoitus päättyy. Alarivissä ohituskieltomerkki, ohituskielto päättyy sekä polkupyörällä ja mopolla ajo kielletty-merkki.

Helsingin Polkupyöräilijät on pyytänyt oikeuskansleria selvittämään, onko Helsingin kaupunki toiminut oikein asettaessaan kyseiset lisäkilvet.

Haluamme saada asiaan selvyyden, sillä on riski, että samanlaisia merkkejä käytettäisiin tulevaisuudessa muillakin työmailla korvaamaan turvallisia liikennejärjestelyitä”, painottaa Hast.

Jalankulun ja pyöräliikenteen turvallisuus tulee työmaiden kohdalla taata varaamalla näille kulkumuodoille riittävästi tilaa. Ahtailla kaduilla tämä voi tarkoittaa tilan ottamista autoliikenteeltä.

Esimerkiksi Lauttasaaren silta olisi voitu helposti muuttaa pyöräkaduksi ja ainakin osa autoliikenteestä ohjata viereiselle moottoritielle. Pyöräliikenteen kiertotiet on saatava kuntoon, ja tämän on onnistuttava ilman laittomia liikennemerkkejä”, vaatii Hast.

Kantelu:
https://drive.google.com/file/d/1-Oc87tZ_0a3GHraM9vohOhgfX1FdSmNo/

Lisätietoja:

Timo Hast
puheenjohtaja
Helsingin Polkupyöräilijät ry (HePo)
050 517 8736
timo.hast(a)hepo.fi

Helsingin Polkupyöräilijät ry (HePo):

Helsingin Polkupyöräilijät ry on pyöräilyn edistämiseen keskittynyt kansalaisjärjestö, jolla on yli 1500 jäsentä. Pääkaupunkiseudulla pyörällä liikkuvien yhteisön ja edunvalvojan tavoitteena on parantaa pyöräilyn edellytyksiä ja tehdä pääkaupunkiseudusta viihtyisämpi paikka elää ja liikkua. Jäsenenä saat lisäksi alennuksia pyöräliikkeistä ja muista palveluista. Lue lisää jäsenyydestä ja liity mukaan!

Helsingin Polkupyöräilijät ry FacebookTwitter, Instagram.

Tulevat tapahtumat

Ke 5.2. klo 17:00 – 19:00

Talvipyöräilykokemukset pyörän kunnossa pysymisen näkökulmasta -tapahtuma

Helsingin seudun pyöräilijät ry (Hepo) järjestää jäsenilleen ja muille asiasta kiinnostuneille tapaamisen Kaisantunnelin pyörätallissa keskiviikkona 5.2. klo 17-19. Tapaamisen tarkoitus on keskustella ja oppia yhteisön jäsenten talvipyöräilykokemuksista pyörän kunnossa pysymisen näkökulmasta. Tapahtuman tavoite on yhdessä keskustelemalla löytää yhteiset nimittäjät, miksi toisten pyörät menevät teiden kunnossapidossa käytetystä suolasta huonoon kuntoon ja toisten eivät. Tapahtuman tarkoitus on mahdollistaa avoin keskustelu ja ihmisten kokemusten vaihto ystävällisessä ilmapiirissä. Saavu paikalle pyöräsi kanssa ja laita pyöräsi muiden mukaan jonoon sen perusteella, miten koet harjasuolauksen vaikuttaneen pyöräsi tuhoutumiseen. Tämän tarkoituksena on etsiä yhteisiä nimittäjiä esim: huono voimansiirron suojaus, pyörän materiaalit, ajomäärä tai kokemus itselle liian suuresta haitasta tai joku muu. Hepon toiminnanjohtaja Henni ottaa tapahtumassa kuvia, erityisesti pyöristä. Jos et halua esiintyä kuvissa tule kertomaan tästä Hennille saapuessasi tapahtumaan. Kuvien ja muun avulla yritämme dokumentoida yhteiset päätelmämme. Kaikki kiinnostuneet saavat osallistua raportin tarkastamiseen ja viimeistelyyn Google docs -dokumentissa tapahtuman jälkeen ennen kuin se jaetaan Hepon kanavissa. Paikalla on tavattavissa Hepon toiminnanjohtaja Henni, Hepon hallituksen jäseniä sekä Hepon vaikuttamisryhmän jäseniä. Kaisantunnelin pyörätalliin mahdollistetaan tapahtuman aikana sisäänpääsy tapahtuman osallistujille myös ilman HSL-matkakorttia. Jos sinulla ei ole HSL-matkakorttia, älä jätä pyörääsi pyörätalliin tilaisuuden päättymisen jälkeen, koska tapahtuman jälkeen pyörätalliin pääsee vain HSL-matkakortilla. Tapahtumassa on tarjolla kuumaa mehua ja pullaa. Kaisantunneli sijaitsee Helsingin päärautatiesemalla. Yksi Kaisantunnelin päistä lähtee osoitteestaa Töölönlahdenkatu 3 läheltä Oodi-kirjastoa ja toinen pää on Kaisaniemenpuistokujan ja Bergbominkujan kulmassa Kaisaniemenpuiston reunalla. Kaisantunnelin pyöräparkin sisäänkäynti, josta tapahtumaan saavutaan on Kaisantunnelin keskellä. Taustaa ja lisätietoa: Syy ja idea tapahtumalle syntyi, koska muutaman vuoden harjasuolaus- ja raesuolauskeskusteluita seurannut Hepon toiminnanjohtaja Henni on huomannut, että joukossamme on monilla tavoilla asiaan vahvasti suhtautuvia. Uusille ja vanhoille keskusteluun osallistujille tiedoksi vielä, että pk-seudulla yritetään kehittää pyöräväylien talvihoitoa välillä siinä onnistuen ja välillä epäonnistuen. Yksi metodeista, joilla hoitoa tilataan on harjasuolaus. Harjasuolatulla väylällä ei kuulu olla sohjoa, vettä tai näkyvää suolaa, vaan sen kuuluu olla kuiva ja lopputulokseltaan mahdollistaa pyöräily kaikenikäisille ja -kuntoisille läpi talven. Lisäksi vielä, Hepo ei tee päätöksiä talvihoito- tai liukkaudentorjuntametodeista tienpitäjien puolesta. Lisätietoja tapahtumasta: Henni Ahvenlampi, henni.ahvenlampi@hepo.fi,  tai puh. +358 41 319 1002.

Ke 5.2. klo 17:00 – 19:00

Talvipyöräilykokemukset pyörän kunnossa pysymisen näkökulmasta -tapahtuma

5.2. klo 17-19 Talvipyöräilykokemukset pyörän kunnossa pysymisen näkökulmasta -tapahtuma Kaisantunnelin pyörätallissa

Helsingin seudun pyöräilijät ry (Hepo) järjestää jäsenilleen ja muille asiasta kiinnostuneille tapaamisen Kaisantunnelin pyörätallissa keskiviikkona 5.2. klo 17-19. Tapaamisen tarkoitus on keskustella ja oppia yhteisön jäsenten talvipyöräilykokemuksista pyörän kunnossa pysymisen näkökulmasta. Tapahtuman tavoite on yhdessä keskustelemalla löytää yhteiset nimittäjät, miksi toisten pyörät menevät teiden kunnossapidossa käytetystä suolasta huonoon kuntoon ja toisten eivät. Tapahtuman tarkoitus on mahdollistaa avoin keskustelu ja ihmisten kokemusten vaihto ystävällisessä ilmapiirissä.

Saavu paikalle pyöräsi kanssa ja laita pyöräsi muiden mukaan jonoon sen perusteella, miten koet harjasuolauksen vaikuttaneen pyöräsi tuhoutumiseen. Tämän tarkoituksena on etsiä yhteisiä nimittäjiä esim: huono voimansiirron suojaus, pyörän materiaalit, ajomäärä tai kokemus itselle liian suuresta haitasta tai joku muu.

Hepon toiminnanjohtaja Henni ottaa tapahtumassa kuvia, erityisesti pyöristä. Jos et halua esiintyä kuvissa tule kertomaan tästä Hennille saapuessasi tapahtumaan. Kuvien ja muun avulla yritämme dokumentoida yhteiset päätelmämme. Kaikki kiinnostuneet saavat osallistua raportin tarkastamiseen ja viimeistelyyn Google docs -dokumentissa tapahtuman jälkeen ennen kuin se jaetaan Hepon kanavissa.

Paikalla on tavattavissa Hepon toiminnanjohtaja Henni, Hepon hallituksen jäseniä sekä Hepon vaikuttamisryhmän jäseniä.

Kaisantunnelin pyörätalliin mahdollistetaan tapahtuman aikana sisäänpääsy tapahtuman osallistujille myös ilman HSL-matkakorttia. Jos sinulla ei ole HSL-matkakorttia, älä jätä pyörääsi pyörätalliin tilaisuuden päättymisen jälkeen, koska tapahtuman jälkeen pyörätalliin pääsee vain HSL-matkakortilla. Tapahtumassa on tarjolla kuumaa mehua ja pullaa. Ei ennakkoilmoittautumista.

Kaisantunneli sijaitsee Helsingin päärautatiesemalla. Yksi Kaisantunnelin päistä lähtee osoitteestaa Töölönlahdenkatu 3 läheltä Oodi-kirjastoa ja toinen pää on Kaisaniemenpuistokujan ja Bergbominkujan kulmassa Kaisaniemenpuiston reunalla. Kaisantunnelin pyöräparkin sisäänkäynti, josta tapahtumaan saavutaan on Kaisantunnelin keskellä.

Taustaa ja lisätietoa:
Syy ja idea tapahtumalle syntyi, koska muutaman vuoden harjasuolaus- ja raesuolauskeskusteluita seurannut Hepon toiminnanjohtaja Henni on huomannut, että joukossamme on monilla tavoilla asiaan vahvasti suhtautuvia. Uusille ja vanhoille keskusteluun osallistujille tiedoksi vielä, että pk-seudulla yritetään kehittää pyöräväylien talvihoitoa välillä siinä onnistuen ja välillä epäonnistuen. Yksi metodeista, joilla hoitoa tilataan on harjasuolaus. Harjasuolatulla väylällä ei kuulu olla sohjoa, vettä tai näkyvää suolaa, vaan sen kuuluu olla kuiva ja lopputulokseltaan mahdollistaa pyöräily kaikenikäisille ja -kuntoisille läpi talven. Lisäksi vielä, Hepo ei tee päätöksiä talvihoito- tai liukkaudentorjuntametodeista tienpitäjien puolesta.

Lisätietoja tapahtumasta: Henni Ahvenlampi, henni.ahvenlampi@hepo.fi, tai puh. +358 41 319 1002

Tapahtuma Facebookissa: 
https://fb.me/e/JT7gNclCl

Kaisantunneli, 00100 Helsinki, Suomi
Ma 10.2. klo 17:00 – 19:00

Hallituksen kokous

Ke 12.2. klo 17:00 – 19:00

Hepon vaikuttamisryhmän kokous

Tervetuloa Hepon vaikuttamisryhmän kokoukseen Polkimolle 12.2. klo 17-19! Keskustelemme ajankohtaisista pyöräliikenteeseen liittyvistä aiheista. Esityslistan luonnos: https://docs.google.com/document/d/12wqyklDcJCrjmt-OPNJeXWiF3Fjsx30jqsuO9hlANhQ/edit Hepon vaikuttamisryhmä suunnittelee ja toteuttaa yhdistyksen vaikuttamistoimintaa yhdistyksen kokouksien vetämien suuntaviivojen mukaisesti. Vaikuttamisryhmä laatii kannanottoja, kommentteja, mielipidekirjoituksia ja blogeja yhdistyksen puolesta. Lisäksi vaikuttamisryhmä tapaa virkamiehiä ja poliitikkoja, toteuttaa kampanjoita ja tarvittaessa mielenosoituksiakin. Työ tehdään pääasiassa vapaaehtoispohjalta. Paikka: Iso Roobertinkatu 3-5 Sisäpihan/porttikongin kautta sisään, summeri "Kuvasto, Suomen Taiteilijaseura, Pyöräliitto, Pyöräilykuntien verkosto" 2. Krs. Tapaamiseen voi osallistua etäyhteydellä tämän linkin kautta: meet.google.com/wik-aodb-dqv Tapahtuma Facebookissa: https://fb.me/e/5KKY5EfqC

Ke 12.3. klo 17:00 – 19:00

Hallituksen kokous

Kalenteri