15.1.2021
Kannanotot
Mielipide Vantaan ratikan osallistumis- ja arviointisuunnitelmasta
Pyöräliikenne vuonna 2030
Suunnittelussa on kaikilta osin pidettävä mielessä kohdevuosi 2030 ja sen jälkeinen aika.
Tämä tarkoittaa mm. voimakkaasti kasvanutta pyöräliikenteen määrää ja kulkutapaosuutta, ympärivuotista pyöräliikennettä, ja sähköavusteisilla kuormapyörillä tapahtuvaa logistiikkaa.
Ratikalla on vahva symbioosi jalankulun ja pyöräliikenteen kanssa. Jalankulku- ja pyöräliikenneympäristön houkuttelevuus takaa ratikan suosion. Sujuvat pyöräliikenteen järjestelyt ovat jalankulun ja siten myös ratikan elinehto.
Kaavarunko, asemakaavat, verkkotason suunnittelu
Kaavarunkotyössä tulee huomioida pyöräliikenteen reitit. Palveluiden ja toimintojen sijoittuminen tulee suhteuttaa yhteen pyöräliikenteen verkon hierarkian kanssa. Huolellisella autoliikenteen verkkosuunnittelulla voidaan rauhoittaa asuntokatuja mahdollistamaan pyöräliikenne ajoradalla (ml. pyöräkadut), ja luoda jalankulun ja pyöräliikenteen “oikoreittejä”, jotka kannustavat aktiiviseen liikkumiseen lähiympäristössä.
Laadukas pyöräpysäköinti tulee huomioida asemakaavoissa niin asuin-, liike- kuin palvelukohteissa. Asuinrakennusten kaavoissa tulee eriyttää pyörien arkisäilytys (pysäköinti) pitkäaikaissäilytyksestä (varastointi).
Kaavamääräyksillä tulee varmistaa arkipysäköinnin riittävyys, helppo käytettävyys, sekä soveltuvuus kuormapyörille ja perävaunuille. Tämä tarkoittaa riittävän leveitä ovia (pyörän suurin sallittu leveys 1,25 cm + taluttajan viemä tila), matalia kynnyksiä (korkeat kynnykset ongelma erityisesti raskailla sähkö- ja kuormapyörillä), sekä suoria ja leveitä kulkutiloja, joissa pyörän saa vaivatta käännettyä. Lisäksi tulee huomioida sää- ja murtosuojaus sekä riittävä valaistus. Sisäänkäyntien sijoittelussa on huomiotava talvikunnossapito. Pyöränpesupaikka pysäköinnin yhteydessä ja sähkötoiminen ovi ovat esimerkkejä kustannustehokaista tavoista kasvattaa pysäköintitilan käyttöarvoa asukkaille. Myös polkupyörien vieras-/asiakaspysäköinnin laatuun ja löydettävyyteen on kiinnitettävä huomiota.
OAS:ssa esitetyn aikataulun perusteella kaavarunkotyö olisi valmistumassa asemakaavojen sekä katu- ja puistosuunnitelmien kanssa samaan aikaan tai jopa myöhemmin. Tämä nurinkurisuus aikataulutuksessa herättää huolta mahdollisesta ns. tilkkutäkkiefektistä, mikäli kaavarunkotyö ei ole riittävän pitkällä asemakaavatyön alkaessa.
Katusuunnittelu
Jalankulun ja pyöräliikenteen erottelun tulee olla lähtökohta kaikilla suunniteltavilla osuuksilla. Kaikkien pyöräteiden tulee olla täysin reunakivettömiä, ja luiskausten tarpeeksi loivia. Erillisillä jalkakäytävillä reunakivi tarvitaan esteettömyyden vuoksi. Pyöräteiden reunakivettömyys mahdollistaa myös osaltaan laadukkaan aurausjäljen talvella, kun hyppäyksiä ei tule.
Liikennevalo-ohjatuissa risteyksissä tulee pyöräliikennettä ohjata jalankulkuopastimien sijaan pyöräopastimilla, jotka on varustettu ennakkotunnistimin. Jalankulusta erilliset pyöräliikenteen valovaiheet sujuvoittavat kaikkea liikennettä.
Eritasoratkaisuissa on alusta alkaen varattava riittävästi tilaa, jotta kaltevuus pysyy kohtuullisena, sekä näkemäalueet ja kaarresäteet riittävän suurina. Väyläviraston suunnitteluohjeen mukaan pituuskaltevuuden suositeltava enimmäisarvo on 5 %, laatukäytävällä 4 %. Katusuunnittelussa on muiltakin osin noudatettava Väyläviraston ohjetta Pyöräliikenteen suunnittelu (Väyläviraston ohjeita 18/2020).
Pyöräteiden valaistukseen ja autoliikenteen kaarresäteisiin on kiinnitettävä erityistä huomiota kohdissa, joissa autoliikenne on väistämisvelvollinen.
Toivomme, että katusuunnitelmat tuodaan luonnoskierrokselle mahdollisimman aikaisessa vaiheessa.
Tulevat tapahtumat
Ke 23.4. klo 18:00 – 20:00
Hepon kevätkokous
Hepon sääntömääräinen kevätkokous pidetään keskiviikkona 23.4.2024 kello 18 alkaen toimistollamme Polkimolla (Iso Roobertikatu 3-5 A 22, 2. krs, summeri "Kuvasto, Suomen Taiteilijaseura, Pyöräliitto, Pyöräilykuntien verkosto").
Kokouksessa käsitellään sääntöjen mukaiset asiat, kuten vuoden 2024 tilinpäätös ja toimintakertomus. Kokousta voi seurata ja keskusteluun osallistua etänä, mutta päätöksentekoon voi osallistua ainoastaan paikan päällä.
Kokouksen seuraaminen etäyhteydellä tästä linkistä: meet.google.com/qnb-gbis-nvu
Kokouksen jälkeen on mahdollisuus myös vapaamuotoiseen keskusteluun. Lämpimästi tervetuloa tutustumaan yhdistyksen toimintaan ja tapaamaan Hepon aktiiveja!
Tapahtuma Facebookissa: https://fb.me/e/2vblptjFp Join with Google Meet: https://meet.google.com/qnb-gbis-nvu Or dial: (FI) +358 9 23132695 PIN: 587180724# More phone numbers: https://tel.meet/qnb-gbis-nvu?pin=8786413506333&hs=7 Learn more about Meet at: https://support.google.com/a/users/answer/9282720
To 24.4. klo 17:00 – 19:00
Hepo ja Espoon pyöräilyn edistämisohjelman päivittäminen
Join with Google Meet: https://meet.google.com/ifm-zrpq-syv Or dial: (FI) +358 9 23132695 PIN: 839166033# More phone numbers: https://tel.meet/ifm-zrpq-syv?pin=2152588533681&hs=7 Learn more about Meet at: https://support.google.com/a/users/answer/9282720
La 26.4. klo 9:30 – 14:30
Retkikauden prologi, lauantairetki
N. 65 km retki Lepsämään Krannin tilalle kahville. Poljetaan hieman ripeämmin kuin sunnuntaisin, mutta kuitenkin retkivauhtia. Lisää Hepon retkistä https://hepo.fi/toiminta/retket/
Maunulan Maja, Metsäläntie 9, 00620 Helsinki, Suomi
Su 27.4. klo 10:30 – 14:30
Retkikauden avaus
Leppoisaa pyöräilyä. Lisätietoja https://hepo.fi/toiminta/retket/
Maunulan Maja, Metsäläntie 9, 00620 Helsinki, Suomi
La 3.5. klo 12:00 – 17:00
Pyöräilyviikko | Avajaiset
Hepo yhteistyökumppaneineen järjestää pääkaupunkiseudun Pyöräilyviikon avajaiset Helsingin Kansalaistorilla, Oodi-kirjaston vieressä, lauantaina 3. toukokuuta kello 12–17.
Avajaisissa riittää monenlaista kivaa ohjelmaa ja tekemistä kaikille! Tule koeajamaan Paralympiakomitean vuokrapyörävalikoiman erilaisia erityispyöriä, kuten noja- ja käsipyöriä Paralympiakomitean pyörät soveltuvat aikuisille ja nuorille. Lisäksi avajaisissa on mahdollisuus kokeilla erikoispyörien asiantuntija Apuväline Avuxin pyöriä, jotka mahdollistavat pyöräilyn lähes kaikille. Pyörämalleja löytyy myös lapsille ja nuorille. Koeajettavissa on myös Helkaman vakaa kolmipyöräinen sähköpyörä. Työsuhdepyörien asiantuntija Vapaus on myös mukana avajaisissa, ja heillä pääset koeajamaan huippulaatuisia kiertotalouspyöriä heidän Precycled-valikoimastaan sekä keskustelemaan verovapaasta pyöräedusta. Voit katsastuttaa oman pyöräsi ilmaiseksi pyörähuoltojen ammattilaisella Helsingin Pyörähuolto Oy:lla ja koristella pyöräsi paraatikuntoon. Paikalla on Helsingin kaupungin asiantuntijoita, jotka kertovat pyöräliikenteen kehittämisestä.
Avajaisissa on myös tietenkin musiikkia, Trash Heroes DJ:t tahdittavat tapahtumaa klo 12–15. Ohjatulla Zumba-tunnilla voi lämmitellä ennen pyöräparaatia. Myös Helsingin seudun pyöräilijöiden edustajat ovat luonnollisesti tavattavissa. Kansalaistorin tapahtumasta saat vinkkejä ja tietoa niin pyöräilystä kuin pyöräilyn liikennesäännöistä.
Tapahtuma Facebookissa: https://fb.me/e/2IlbJQLFC
________________________
Valtakunnallista Pyöräilyviikkoa vietetään 2.–11.5.2025. Tänä vuonna teemana on “Pyöräily kuuluu kaikille”. Pääkaupunkiseudulla järjestetään useita inspiroivia tapahtumia.
Pyöräilyviikkoa pääkaupunkiseudulla koordinoi Helsingin seudun pyöräilijät ry (Hepo). Viikon tapahtumat järjestetään yhteistyössä Helsingin, Vantaan ja Espoon kaupunkien ja HSL:n, sekä muiden pyöräalan toimijoiden kanssa. Tapahtumissa ovat mukana myös Hepon vapaaehtoiset.
#pyöräilyviikko2025 #pyöräily #pyöräliikenne #pyöräilyviikko #pyöräilykuuluukaikille #cyclingforall #DesignforAll