26.4.2021
Kannanotot

Muistutus Kyläsepäntien kaava-alueen katusuunnitelmista

Stensintie

Stensintie on keskeinen yhteys Kauniaisten ja Kaakkois-Espoon välillä. Stensintie on lyhin reitti Kauniaisten ja Kehä II:n välillä, ja Nihtisillan kautta kulkevaan reittiin verrattuna suunnilleen samanpituinen Mankkaan ja Turvesuontien suuntaan. Pyöräliikenteen pääreitti kulkee Nihtisillan kautta, mutta Stensintie tarjoaa huomattavasti viihtyisämmän yhteyden Nihtisillan epämiellyttävään autoliikenneympäristöön verrattuna.

Lisäksi Stensintie on liityntäliikenteen reitti Kauniaisten rautatieasemalle (Pyöräilyn edistämisohjelma, sivu 62).

Stensintien houkuttelevuus näkyy verrattaessa keskenään tienkäyttäjien todellista käyttäytymistä (Strava heatmap) ja ennustemallia (Brutus), kuvat alla. Käytännössä Stensintie on vilkkaampi kuin Nihtisillan kautta kulkeva pääreitti, vaikka ennuste antaa päinvastaisen tuloksen.

Kuva: Stensintie näkyy Stravan heatmapissa hieman käytetympänä reittinä kuin Nihtisillan kautta kulkeva reitti tai esimerkiksi Kehä II:n varsi.
Kuva: Brutus-ennustemallin mukaan Stensintie kerää hieman vähemmän liikennettä kuin Nihtisilta, mutta saman verran kuin Kehä II:n varsi.

Katusuunnitelmassa Stensintien yhteyttä ei kuitenkaan ole huomioitu, vaan yhteys on katkaistu.

Kyläsepänympyrän kautta kulkeva reitti on lähes kolminkertainen suoraan yhteyteen verrattuna. Pyöräliikenteelle ajallinen menetys ei ole suuri, mutta jalankulkijoille Kyläsepänympyrän kautta kierrättäminen pidentää matkaa merkittävästi. Stensintien ja Kyläsepäntien risteyksessä tuleekin todennäköisimmin käymään kuten Niittykummun metroaseman kohdalla Merituulentiellä, missä jalankulkijat ylittävät kadun lyhintä reittiä pitkin.

Vastaava tilanne on esimerkiksi Helsingissä Hakamäentiellä, missä epäonnistuneen suunnittelun vuoksi jalankulku ja pyöräliikenne kulkee vaarallisesti liittymän poikki ajoratojen ja liikenteenjakajan yli, koska jalankululle ja pyöräliikenteelle tarkoitettu reitti on kohtuuttoman pitkä, mäkinen ja mutkainen.

Kuvat yllä ja alla: Helsingissä Hakamäentien liittymään muodostunut polku osoittaa, että suunnittelu on epäonnistunut. Jalan ja pyörällä liikkuvat käyttävät lyhintä mahdollista reittiä. Polku näkyy jopa ilmakuvassa (Helsingin karttapalvelu 2020).

Matkan pitenemisen lisäksi Kyläsepänympyrän kautta kierrättäminen kasvattaa tarpeettomasti pyöräliikenteen reitin korkeuseroja, sillä Kyläsepänympyrä on Stensintietä alempana. Stensintie nousee ylöspäin joka tapauksessa Kauniaisten suuntaan, joten jokainen ylimääräinen nousumetri tulee välttää.

Katusuunnitelmaehdotuksessa esitetty ratkaisu on epätarkoituksenmukainen ja johtaa vaaralliseen liikennekäyttäytymiseen, eikä edistä sujuvaa liikkumista jalan ja pyörällä. Reitti Kauniaisten ja Kehä II:n välillä on monimutkainen ja vaikeasti suunnistettava (kuva alla). Vaikka Bengtsbyntien kautta kulkeva yhteys on hieman lyhyempi, ei sillä voida korvata Stensintien yhteyttä itään, eikä sitä voida lukea mukaan pyöräliikenteen pääreitistöön, sillä mitä ilmeisimmin se tulee kuulumaan heikoimpaan talvikunnossapidon luokkaan.

Kuva: Reitti Kehä II:n ja Kauniaisten välillä on monimutkainen ja vaikeasti suunnistettava riippumatta siitä, kulkeeko Bengtsbyntietä vai Bengtsbynpolkua.

Stensintien jalankulun ja pyöräliikenteen yhteys on säilytettävä.

Kyläsepäntie

Kyläsepäntiellä on käytetty suunnitteluratkaisuna sekä erillistä pyörätietä että yhdistettyä pyörätietä ja jalkakäytävää. Suunnittelualueen eteläosassa pyörätie päättyy ja muuttuu yhdistetyksi pyörätieksi ja jalkakäytäväksi.

Alueen rakentumisen myötä Kyläsepäntien alueelle muodostuu tiiviisti rakennettua ympäristöä. Väyläviraston Pyöräliikenteen suunnittelu -ohjeen mukaan yhdistettyä pyörätietä ja jalkakäytävää ei käytetä tiiviisti rakennetussa liikenneympäristössä. Yhdistetty väylä ei mahdollista laadukkaita ratkaisuita yhtäaikaisesti sekä jalankululle että pyöräliikenteelle. Lisäksi koska pyöräliikenteen paikka on kulkusuunnassa väylän oikeassa reunassa, ei eteneminen tiiviissä katutilassa ole aina turvallista rakennuksen seinustan vieressä tai muutoin näkemäongelmaisissa tilanteissa.

Yhdistetty väylä ei mahdollista erikoisratkaisuita jalankululle, kuten reunakiviä risteyksissä. Katusuunnitelmaehdotuksessa esitetty reunakiviratkaisu ohjaa pyöräliikenteen esimerkiksi Kyläsepänympyrässä vastapäivään ajettaessa lainvastaisesti väylän vasempaan reunaan.

Yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä soveltuu rakentamattomalle alueelle, ja ratkaisua voidaan käyttää myös väljästi rakennetussa liikenneympäristössä. Vaikka Kyläsepäntien varrella on myös väljää puistoaluetta, tulee erottelun jatkua johdonmukaisesti koko kadun pituudella.

Kyläsepäntorin kohdalla Kyläsepäntien liikennejärjestelyt ovat epäselvät. Suorin reitti kulkee bussipysäkin odotusalueen läpi, mikä ei ole tarkoituksenmukaista. Pyöräliikenne tulee ohjata helposti hahmotettavaa reittiä pitkin alueen läpi sen sijaan, että tie yllättäen katkeaa. Pyöräliikenteen ja jalankulun erottelun tulee jatkua koko kadun pituudella. Raitiotievaraus ei ole peruste sekaville järjestelyille. Katualue tulee toteuttaa laadukkaasti eikä sitä voida jättää odottamaan raitiotien mahdollista rakentamista tulevaisuudessa.

Päivitys

Tekninen lautakunta hyväksyi katusuunnitelmat 15.12.2021.

Tulevat tapahtumat

Ke 5.2. klo 17:00 – 19:00

Talvipyöräilykokemukset pyörän kunnossa pysymisen näkökulmasta -tapahtuma

Helsingin seudun pyöräilijät ry (Hepo) järjestää jäsenilleen ja muille asiasta kiinnostuneille tapaamisen Kaisantunnelin pyörätallissa keskiviikkona 5.2. klo 17-19. Tapaamisen tarkoitus on keskustella ja oppia yhteisön jäsenten talvipyöräilykokemuksista pyörän kunnossa pysymisen näkökulmasta. Tapahtuman tavoite on yhdessä keskustelemalla löytää yhteiset nimittäjät, miksi toisten pyörät menevät teiden kunnossapidossa käytetystä suolasta huonoon kuntoon ja toisten eivät. Tapahtuman tarkoitus on mahdollistaa avoin keskustelu ja ihmisten kokemusten vaihto ystävällisessä ilmapiirissä. Saavu paikalle pyöräsi kanssa ja laita pyöräsi muiden mukaan jonoon sen perusteella, miten koet harjasuolauksen vaikuttaneen pyöräsi tuhoutumiseen. Tämän tarkoituksena on etsiä yhteisiä nimittäjiä esim: huono voimansiirron suojaus, pyörän materiaalit, ajomäärä tai kokemus itselle liian suuresta haitasta tai joku muu. Hepon toiminnanjohtaja Henni ottaa tapahtumassa kuvia, erityisesti pyöristä. Jos et halua esiintyä kuvissa tule kertomaan tästä Hennille saapuessasi tapahtumaan. Kuvien ja muun avulla yritämme dokumentoida yhteiset päätelmämme. Kaikki kiinnostuneet saavat osallistua raportin tarkastamiseen ja viimeistelyyn Google docs -dokumentissa tapahtuman jälkeen ennen kuin se jaetaan Hepon kanavissa. Paikalla on tavattavissa Hepon toiminnanjohtaja Henni, Hepon hallituksen jäseniä sekä Hepon vaikuttamisryhmän jäseniä. Kaisantunnelin pyörätalliin mahdollistetaan tapahtuman aikana sisäänpääsy tapahtuman osallistujille myös ilman HSL-matkakorttia. Jos sinulla ei ole HSL-matkakorttia, älä jätä pyörääsi pyörätalliin tilaisuuden päättymisen jälkeen, koska tapahtuman jälkeen pyörätalliin pääsee vain HSL-matkakortilla. Tapahtumassa on tarjolla kuumaa mehua ja pullaa. Kaisantunneli sijaitsee Helsingin päärautatiesemalla. Yksi Kaisantunnelin päistä lähtee osoitteestaa Töölönlahdenkatu 3 läheltä Oodi-kirjastoa ja toinen pää on Kaisaniemenpuistokujan ja Bergbominkujan kulmassa Kaisaniemenpuiston reunalla. Kaisantunnelin pyöräparkin sisäänkäynti, josta tapahtumaan saavutaan on Kaisantunnelin keskellä. Taustaa ja lisätietoa: Syy ja idea tapahtumalle syntyi, koska muutaman vuoden harjasuolaus- ja raesuolauskeskusteluita seurannut Hepon toiminnanjohtaja Henni on huomannut, että joukossamme on monilla tavoilla asiaan vahvasti suhtautuvia. Uusille ja vanhoille keskusteluun osallistujille tiedoksi vielä, että pk-seudulla yritetään kehittää pyöräväylien talvihoitoa välillä siinä onnistuen ja välillä epäonnistuen. Yksi metodeista, joilla hoitoa tilataan on harjasuolaus. Harjasuolatulla väylällä ei kuulu olla sohjoa, vettä tai näkyvää suolaa, vaan sen kuuluu olla kuiva ja lopputulokseltaan mahdollistaa pyöräily kaikenikäisille ja -kuntoisille läpi talven. Lisäksi vielä, Hepo ei tee päätöksiä talvihoito- tai liukkaudentorjuntametodeista tienpitäjien puolesta. Lisätietoja tapahtumasta: Henni Ahvenlampi, henni.ahvenlampi@hepo.fi,  tai puh. +358 41 319 1002.

Ke 5.2. klo 17:00 – 19:00

Talvipyöräilykokemukset pyörän kunnossa pysymisen näkökulmasta -tapahtuma

5.2. klo 17-19 Talvipyöräilykokemukset pyörän kunnossa pysymisen näkökulmasta -tapahtuma Kaisantunnelin pyörätallissa

Helsingin seudun pyöräilijät ry (Hepo) järjestää jäsenilleen ja muille asiasta kiinnostuneille tapaamisen Kaisantunnelin pyörätallissa keskiviikkona 5.2. klo 17-19. Tapaamisen tarkoitus on keskustella ja oppia yhteisön jäsenten talvipyöräilykokemuksista pyörän kunnossa pysymisen näkökulmasta. Tapahtuman tavoite on yhdessä keskustelemalla löytää yhteiset nimittäjät, miksi toisten pyörät menevät teiden kunnossapidossa käytetystä suolasta huonoon kuntoon ja toisten eivät. Tapahtuman tarkoitus on mahdollistaa avoin keskustelu ja ihmisten kokemusten vaihto ystävällisessä ilmapiirissä.

Saavu paikalle pyöräsi kanssa ja laita pyöräsi muiden mukaan jonoon sen perusteella, miten koet harjasuolauksen vaikuttaneen pyöräsi tuhoutumiseen. Tämän tarkoituksena on etsiä yhteisiä nimittäjiä esim: huono voimansiirron suojaus, pyörän materiaalit, ajomäärä tai kokemus itselle liian suuresta haitasta tai joku muu.

Hepon toiminnanjohtaja Henni ottaa tapahtumassa kuvia, erityisesti pyöristä. Jos et halua esiintyä kuvissa tule kertomaan tästä Hennille saapuessasi tapahtumaan. Kuvien ja muun avulla yritämme dokumentoida yhteiset päätelmämme. Kaikki kiinnostuneet saavat osallistua raportin tarkastamiseen ja viimeistelyyn Google docs -dokumentissa tapahtuman jälkeen ennen kuin se jaetaan Hepon kanavissa.

Paikalla on tavattavissa Hepon toiminnanjohtaja Henni, Hepon hallituksen jäseniä sekä Hepon vaikuttamisryhmän jäseniä.

Kaisantunnelin pyörätalliin mahdollistetaan tapahtuman aikana sisäänpääsy tapahtuman osallistujille myös ilman HSL-matkakorttia. Jos sinulla ei ole HSL-matkakorttia, älä jätä pyörääsi pyörätalliin tilaisuuden päättymisen jälkeen, koska tapahtuman jälkeen pyörätalliin pääsee vain HSL-matkakortilla. Tapahtumassa on tarjolla kuumaa mehua ja pullaa. Ei ennakkoilmoittautumista.

Kaisantunneli sijaitsee Helsingin päärautatiesemalla. Yksi Kaisantunnelin päistä lähtee osoitteestaa Töölönlahdenkatu 3 läheltä Oodi-kirjastoa ja toinen pää on Kaisaniemenpuistokujan ja Bergbominkujan kulmassa Kaisaniemenpuiston reunalla. Kaisantunnelin pyöräparkin sisäänkäynti, josta tapahtumaan saavutaan on Kaisantunnelin keskellä.

Taustaa ja lisätietoa:
Syy ja idea tapahtumalle syntyi, koska muutaman vuoden harjasuolaus- ja raesuolauskeskusteluita seurannut Hepon toiminnanjohtaja Henni on huomannut, että joukossamme on monilla tavoilla asiaan vahvasti suhtautuvia. Uusille ja vanhoille keskusteluun osallistujille tiedoksi vielä, että pk-seudulla yritetään kehittää pyöräväylien talvihoitoa välillä siinä onnistuen ja välillä epäonnistuen. Yksi metodeista, joilla hoitoa tilataan on harjasuolaus. Harjasuolatulla väylällä ei kuulu olla sohjoa, vettä tai näkyvää suolaa, vaan sen kuuluu olla kuiva ja lopputulokseltaan mahdollistaa pyöräily kaikenikäisille ja -kuntoisille läpi talven. Lisäksi vielä, Hepo ei tee päätöksiä talvihoito- tai liukkaudentorjuntametodeista tienpitäjien puolesta.

Lisätietoja tapahtumasta: Henni Ahvenlampi, henni.ahvenlampi@hepo.fi, tai puh. +358 41 319 1002

Tapahtuma Facebookissa: 
https://fb.me/e/JT7gNclCl

Kaisantunneli, 00100 Helsinki, Suomi
Ma 10.2. klo 17:00 – 19:00

Hallituksen kokous

Ke 12.2. klo 17:00 – 19:00

Hepon vaikuttamisryhmän kokous

Tervetuloa Hepon vaikuttamisryhmän kokoukseen Polkimolle 12.2. klo 17-19! Keskustelemme ajankohtaisista pyöräliikenteeseen liittyvistä aiheista. Esityslistan luonnos: https://docs.google.com/document/d/12wqyklDcJCrjmt-OPNJeXWiF3Fjsx30jqsuO9hlANhQ/edit Hepon vaikuttamisryhmä suunnittelee ja toteuttaa yhdistyksen vaikuttamistoimintaa yhdistyksen kokouksien vetämien suuntaviivojen mukaisesti. Vaikuttamisryhmä laatii kannanottoja, kommentteja, mielipidekirjoituksia ja blogeja yhdistyksen puolesta. Lisäksi vaikuttamisryhmä tapaa virkamiehiä ja poliitikkoja, toteuttaa kampanjoita ja tarvittaessa mielenosoituksiakin. Työ tehdään pääasiassa vapaaehtoispohjalta. Paikka: Iso Roobertinkatu 3-5 Sisäpihan/porttikongin kautta sisään, summeri "Kuvasto, Suomen Taiteilijaseura, Pyöräliitto, Pyöräilykuntien verkosto" 2. Krs. Tapaamiseen voi osallistua etäyhteydellä tämän linkin kautta: meet.google.com/wik-aodb-dqv Tapahtuma Facebookissa: https://fb.me/e/5KKY5EfqC

Ke 12.3. klo 17:00 – 19:00

Hallituksen kokous

Kalenteri