31.8.2021
Kannanotot
Kommentti Hakaniemensillan ja Siltavuorenrannan katusuunnitelmien luonnoksista
Hakaniemensillan alikulku
Suunnitelmassa on yksi merkittävä pyöräliikenteen turvallisuutta ja sujuvuutta heikentävä kohta: Hakaniemensillan alikulku Signe Branderin terassilla.
Pyrkimys linjata baana liikennevalojen ohi alikulun kautta Hakaniemensillan ali on lähtökohtaisesti erittäin kannatettava. Ratkaisun toimivuus edellyttää kuitenkin, että alikulku on turvallinen. Huono alikulku ei ole liikennevaloja parempi ratkaisu.
Suunnitelmassa esitetyssä alikulussa on lukuisia turvallisuus- ja sujuvuuspuutteita:
- Puutteelliset näkemät.
- Jyrkät käännökset.
- Epäselviin väistämisvelvollisuuksiin liittyvät ongelmat baanan ja muiden pyöräteiden risteyksissä.
- Reunakivet pyöräteiden poikki.
- Risteäminen vilkkaan jalankulkureitin kanssa.
- Pitkät alamäet, joiden alapäässä kaikki em. ongelmat ovat.
- Ajorataan verrattuna suurempi korkeusero, eli laskeutuminen alikulun suulle ja nouseminen sieltä ylös.
Jos em. ongelmia ei pystytä ratkaisemaan, on parempi linjata baana Hakaniemensillan ajoradan tasoon koko sillan pituudelta. Tällöin baana ylittää Hakaniemensillan ajoradan liikennevaloissa Hakaniemensillan ja Hakaniemenrannan risteyksessä.
Hakaniemensillasta tulee laatia vaihtoehtoinen suunnitelma, jossa pyörätiet kulkevat samassa tasossa ajoradan kanssa koko sillan pituudelta, jotta näitä vaihtoehtoja on mahdollista verrata keskenään.
Muita huomioita
Hakaniemensilta on moottoritiemäistä ympäristöä, jossa autojen nopeudet ja määrät ovat suuria. On erittäin merkittävä riski, että Hakaniemensillalta oikealle Siltavuorenrantaan kääntyvät autoilijat eivät noudata väistämisvelvollisuuttaan, vaan vaarantavat pyöräilijöiden ja jalankulkijoiden turvallisuuden. Tämä tulee huomioida Hakaniemensillan ja Siltavuorenrannan risteyksen liikennevalo-ohjauksessa siten, että oikealle kääntyville autoilijoille ei pala vihreä yhtäaikaa pyöräliikenteen ja jalankulun kanssa.
Pyöräteiden poikki on suunnitelmassa merkitty 0-tasoinen reunakivi ajoradan ylityskohtiin paikoissa, joissa pyöräliikenne on väistämisvelvollinen joihinkin (muttei kaikkiin) muihin suuntiin nähden. Tieliikennelaissa on määritelty kaksi liikennemerkkiä väistämisvelvollisuuden osoittamiseen: kärkikolmio ja stop-merkki. Reunakivien sijaan tulee tarvittaessa käyttää näitä merkkejä.
Nollatasoinenkaan reunakivi ei aina ole riittävän tasainen, varsinkaan muutaman talven jälkeen tai asfaltointi- ja maankaivuutöiden jälkeen.
Jos ajoneuvonkuljettajan väistämisvelvollisuus on tarpeen osoittaa reunakivellä, tulee reunakivi asentaa myös ajoradan poikki kaikkiin tarpeellisiin kohtiin, kuten ennen ja jälkeen jokaisen suojatien ja esimerkiksi Siltavuorenrannasta ja Hakaniemenrannasta tulevalle ja sinne kääntyvälle autoliikenteelle.
Hakaniemensillan ja Hakaniemenrannan risteyksessä Hakaniemensillan ylittävä pyöräliikenteen ylityskohta kapenee keskellä katua väärin sijoitetun keskikorokkeen vuoksi. Koroke tulee siirtää oikeaan paikkaan tai poistaa.
- Tiedote: Hakaniemensillan ja Siltavuorenrannan alueen katusuunnitelmaluonnoksia esillä
- Siltavuorenranta, Pohjoisranta, Hakaniemensilta, katusuunnitelmaluonnosten kooste
- Hakaniemensilta, katusuunnitelman luonnos
- Hakaniemensilta, katusuunnitelmaselostuksen luonnos
- Hakaniemensilta, sillan pääpiirustus
- Siltavuorenranta ja Pohjoisranta, katusuunnitelman luonnos
- Siltavuorenranta ja Pohjoisranta, katusuunnitelmaselostuksen luonnos
Päivitys 12.10.2021
Tulevat tapahtumat
Ke 12.3. klo 17:00 – 19:00
Hallituksen kokous
Ma 24.3. klo 17:00 – 19:00
Vaikuttamisryhmä
Tervetuloa Hepon vaikuttamisryhmän kokoukseen Polkimolle 24.3. klo 17-19!
Keskustelemme ajankohtaisista pyöräliikenteeseen liittyvistä aiheista.
Esityslistan luonnos:
https://docs.google.com/document/d/1XqNScMfeg0uv6EdjquIxTGZpIACd7pIdZi7XniQdnV8/edit
Hepon vaikuttamisryhmä suunnittelee ja toteuttaa yhdistyksen vaikuttamistoimintaa yhdistyksen kokouksien vetämien suuntaviivojen mukaisesti. Vaikuttamisryhmä laatii kannanottoja, kommentteja, mielipidekirjoituksia ja blogeja yhdistyksen puolesta. Lisäksi vaikuttamisryhmä tapaa virkamiehiä ja poliitikkoja, toteuttaa kampanjoita ja tarvittaessa mielenosoituksiakin. Työ tehdään pääasiassa vapaaehtoispohjalta.
Paikka: Iso Roobertinkatu 3-5 Sisäpihan/porttikongin kautta sisään, summeri "Kuvasto, Suomen Taiteilijaseura, Pyöräliitto, Pyöräilykuntien verkosto" 2. Krs.
Tapaamiseen voi osallistua etäyhteydellä tämän linkin kautta: meet.google.com/dkn-koio-fiu
Join with Google Meet: https://meet.google.com/dkn-koio-fiu
Or dial: (FI) +358 9 85691665 PIN: 424243119#
More phone numbers: https://tel.meet/dkn-koio-fiu?pin=7783038037443&hs=7
Learn more about Meet at: https://support.google.com/a/users/answer/9282720
Ma 14.4. klo 17:00 – 19:00
Hallituksen kokous
Ke 23.4. klo 18:00 – 20:00
Hepon kevätkokous
Hepon sääntömääräinen kevätkokous pidetään keskiviikkona 23.4.2024 kello 18 alkaen toimistollamme Polkimolla (Iso Roobertikatu 3-5 A 22, 2. krs, summeri "Kuvasto, Suomen Taiteilijaseura, Pyöräliitto, Pyöräilykuntien verkosto").
Kokouksessa käsitellään sääntöjen mukaiset asiat, kuten vuoden 2024 tilinpäätös ja toimintakertomus. Kokousta voi seurata ja keskusteluun osallistua etänä, mutta päätöksentekoon voi osallistua ainoastaan paikan päällä.
Kokouksen seuraaminen etäyhteydellä tästä linkistä: meet.google.com/qnb-gbis-nvu
Kokouksen jälkeen on mahdollisuus myös vapaamuotoiseen keskusteluun. Lämpimästi tervetuloa tutustumaan yhdistyksen toimintaan ja tapaamaan Hepon aktiiveja!
Tapahtuma Facebookissa: https://fb.me/e/2vblptjFp Join with Google Meet: https://meet.google.com/qnb-gbis-nvu Or dial: (FI) +358 9 23132695 PIN: 587180724# More phone numbers: https://tel.meet/qnb-gbis-nvu?pin=8786413506333&hs=7 Learn more about Meet at: https://support.google.com/a/users/answer/9282720