12.10.2021
Kannanotot

Muistutus Mechelininkadun ja Pohjoisen Rautatiekadun katusuunnitelmista

Suunnitelmassa on kolme pyöräliikenteen turvallisuutta ja sujuvuutta heikentävää kohtaa: Mechelininkadun ylitys sekä Pohjoisen Rautatiekadun ylitys Baanalta nousevan rampin kohdalla ja Lapinlahdenkadun kohdalla.

Mechelininkadun ylitys

Pyrkimys linjata pyöräliikenne Pohjoisen Rautatiekadun pohjoisreunan pyörätieltä Mechelininkadun yli suorassa linjassa on lähtökohtaisesti kannatettava. Mechelininkadulla on kuitenkin ennen raitiokiskoja korokkeet, jotka tekevät ylityskohdasta kapean. Korokkeiden kapea väli on hankala tavarapyörille ja talvikunnossapidolle. Väli kapenee entisestään talvella lumen ja jään vaikutuksesta. Korokkeiden väli tulisi leventää riittävän leveäksi talvikunnossapidon kalustolle, tai vaihtoehtoisesti ulompi koroke poistaa kokonaan.

Mechelininkadun ylityksen jälkeen, kadun länsireunalla, pyöräilijät joutuvat tekemään jyrkän, 90 asteen pistemäisen käännöksen vasempaan etelän suuntaan. Pyörällä tällaisen käännöksen tekeminen on fyysisesti mahdotonta. Kohtaa jossa noustaan ajoradalta pyörätielle tulisi leventää, jotta pyöräilijän sujuva ja turvallinen liittyminen pyörätielle on mahdollista tavallisten kaksipyöräisten pyörien lisäksi myös esimerkiksi kolmipyöräisellä tavarapyörällä. Pyöräilijälle sujuva ajolinja on kaartaa risteyksessä muiden ajoneuvojen tapaan.

Pohjoisen Rautatiekadun ylitys

Kohdassa, jossa Baanan suunnasta tuleva pyöräliikenne ylittää Pohjoisen Rautatiekadun siirtyessään kadun pohjoispuolen yksisuuntaiselle pyörätielle, on seuraavat turvallisuus- ja sujuvuuspuutteet:

  • Ruuhka-aikoina on vaarana, että autojonot tukkivat Pohjoisen Rautatiekadun ylityspaikan Baanalta tulevalta pyöräliikenteeltä. Ylityksen tukkeutuminen tulisi estää esimerkiksi suojatiemerkinnällä, tiemerkinnällä M18 (risteysruudutus), tai muulla tavoin.
  • Vilkkaan moottoriajoneuvoliikenteen vuoksi pyöräilijän voi olla vaikeaa ylittää Pohjoinen Rautatiekatu ilman valo-ohjausta tai suojatietä. Tämä tulee aiheuttamaan sen, että merkittävä osa pyöräilijöistä tulee jatkossa ajamaan Pohjoisen Rautatiekadun eteläreunan yksisuuntaista pyörätietä väärään suuntaan.
  • Mechelininkadun suunnasta tulevat pyöräilijät eivät pysty liittymään sujuvasti ja turvallisesti Pohjoisen Rautatiekadun ajoradalle Kampin suuntaan. Noppakiveyksen vuoksi on tehtävä kaksi jyrkkää 90 asteen käännöstä lyhyen matkan sisällä. Noppakivetyksen tilalle tulee suunnitella itään päin suuntautuva luiskaus, joka mahdollistaa turvallisen ja sujuvan liittymisen ajoradan liikenteeseen. Laskeutuminen alas Baanalle ja sieltä heti ajo pitkään ylämäkeen Runeberginkadulle ei ole sujuva ja looginen pyöräily-yhteys, varsinkaan jos pyöräilijän on tarkoitus jatkaa Runeberginkatua pohjoiseen.

Lapinlahdenkadulta vasemmalle Pohjoisen Rautatiekadun yli kääntyvä pyöräliikenne on jätetty huomioimatta. Tätä kääntymissuuntaa varten tulee suunnitelmaan lisätä mahdollisuus siirtyä Pohjoisen Rautatiekadun pohjoispuolen pyörätielle.

Myös tässä ylityskohdassa autojonot voivat tukkia risteysalueen, ja tämän estämiseksi risteykseen on merkittävä risteysruudutus, kuten vuoden 2020 ilmakuvan perusteella tilanne on aikaisemmin ollutkin. Ruudutus tulee laajentaa kattamaan kaikki Mechelininkadun suuntaan vievät Pohjoisen Rautatiekadun kaistat, jotta pääsy Lapinlahdenkadulta Pohjoisen Rautatiekadun yli on esteetön.

Päivitys

Helsingin kaupunkiympäristölautakunta hyväksyi katusuunnitelmat 22.3.2022.

Tulevat tapahtumat

Ke 12.3. klo 17:00 – 19:00

Hallituksen kokous

Ma 24.3. klo 17:00 – 19:00

Vaikuttamisryhmä


Tervetuloa Hepon vaikuttamisryhmän kokoukseen Polkimolle 24.3. klo 17-19!

Keskustelemme ajankohtaisista pyöräliikenteeseen liittyvistä aiheista.

Esityslistan luonnos:
https://docs.google.com/document/d/1XqNScMfeg0uv6EdjquIxTGZpIACd7pIdZi7XniQdnV8/edit

Hepon vaikuttamisryhmä suunnittelee ja toteuttaa yhdistyksen vaikuttamistoimintaa yhdistyksen kokouksien vetämien suuntaviivojen mukaisesti. Vaikuttamisryhmä laatii kannanottoja, kommentteja, mielipidekirjoituksia ja blogeja yhdistyksen puolesta. Lisäksi vaikuttamisryhmä tapaa virkamiehiä ja poliitikkoja, toteuttaa kampanjoita ja tarvittaessa mielenosoituksiakin. Työ tehdään pääasiassa vapaaehtoispohjalta.

Paikka: Iso Roobertinkatu 3-5 Sisäpihan/porttikongin kautta sisään, summeri "Kuvasto, Suomen Taiteilijaseura, Pyöräliitto, Pyöräilykuntien verkosto" 2. Krs.

Tapaamiseen voi osallistua etäyhteydellä tämän linkin kautta:  meet.google.com/dkn-koio-fiu Join with Google Meet: https://meet.google.com/dkn-koio-fiu Or dial: (FI) +358 9 85691665 PIN: 424243119# More phone numbers: https://tel.meet/dkn-koio-fiu?pin=7783038037443&hs=7 Learn more about Meet at: https://support.google.com/a/users/answer/9282720

Ma 14.4. klo 17:00 – 19:00

Hallituksen kokous

Ke 23.4. klo 18:00 – 20:00

Hepon kevätkokous

Hepon sääntömääräinen kevätkokous pidetään keskiviikkona 23.4.2024 kello 18 alkaen toimistollamme Polkimolla (Iso Roobertikatu 3-5 A 22, 2. krs, summeri "Kuvasto, Suomen Taiteilijaseura, Pyöräliitto, Pyöräilykuntien verkosto").

Kokouksessa käsitellään sääntöjen mukaiset asiat, kuten vuoden 2024 tilinpäätös ja toimintakertomus. Kokousta voi seurata ja keskusteluun osallistua etänä, mutta päätöksentekoon voi osallistua ainoastaan paikan päällä.

Kokouksen seuraaminen etäyhteydellä tästä linkistä: 
meet.google.com/qnb-gbis-nvu


Kokouksen jälkeen on mahdollisuus myös vapaamuotoiseen keskusteluun. Lämpimästi tervetuloa tutustumaan yhdistyksen toimintaan ja tapaamaan Hepon aktiiveja!

Tapahtuma Facebookissa: https://fb.me/e/2vblptjFp Join with Google Meet: https://meet.google.com/qnb-gbis-nvu Or dial: (FI) +358 9 23132695 PIN: 587180724# More phone numbers: https://tel.meet/qnb-gbis-nvu?pin=8786413506333&hs=7 Learn more about Meet at: https://support.google.com/a/users/answer/9282720

Ke 14.5. klo 17:00 – 19:00

Hallituksen kokous

Kalenteri