12.10.2021
Kannanotot

Muistutus Mechelininkadun ja Pohjoisen Rautatiekadun katusuunnitelmista

Suunnitelmassa on kolme pyöräliikenteen turvallisuutta ja sujuvuutta heikentävää kohtaa: Mechelininkadun ylitys sekä Pohjoisen Rautatiekadun ylitys Baanalta nousevan rampin kohdalla ja Lapinlahdenkadun kohdalla.

Mechelininkadun ylitys

Pyrkimys linjata pyöräliikenne Pohjoisen Rautatiekadun pohjoisreunan pyörätieltä Mechelininkadun yli suorassa linjassa on lähtökohtaisesti kannatettava. Mechelininkadulla on kuitenkin ennen raitiokiskoja korokkeet, jotka tekevät ylityskohdasta kapean. Korokkeiden kapea väli on hankala tavarapyörille ja talvikunnossapidolle. Väli kapenee entisestään talvella lumen ja jään vaikutuksesta. Korokkeiden väli tulisi leventää riittävän leveäksi talvikunnossapidon kalustolle, tai vaihtoehtoisesti ulompi koroke poistaa kokonaan.

Mechelininkadun ylityksen jälkeen, kadun länsireunalla, pyöräilijät joutuvat tekemään jyrkän, 90 asteen pistemäisen käännöksen vasempaan etelän suuntaan. Pyörällä tällaisen käännöksen tekeminen on fyysisesti mahdotonta. Kohtaa jossa noustaan ajoradalta pyörätielle tulisi leventää, jotta pyöräilijän sujuva ja turvallinen liittyminen pyörätielle on mahdollista tavallisten kaksipyöräisten pyörien lisäksi myös esimerkiksi kolmipyöräisellä tavarapyörällä. Pyöräilijälle sujuva ajolinja on kaartaa risteyksessä muiden ajoneuvojen tapaan.

Pohjoisen Rautatiekadun ylitys

Kohdassa, jossa Baanan suunnasta tuleva pyöräliikenne ylittää Pohjoisen Rautatiekadun siirtyessään kadun pohjoispuolen yksisuuntaiselle pyörätielle, on seuraavat turvallisuus- ja sujuvuuspuutteet:

  • Ruuhka-aikoina on vaarana, että autojonot tukkivat Pohjoisen Rautatiekadun ylityspaikan Baanalta tulevalta pyöräliikenteeltä. Ylityksen tukkeutuminen tulisi estää esimerkiksi suojatiemerkinnällä, tiemerkinnällä M18 (risteysruudutus), tai muulla tavoin.
  • Vilkkaan moottoriajoneuvoliikenteen vuoksi pyöräilijän voi olla vaikeaa ylittää Pohjoinen Rautatiekatu ilman valo-ohjausta tai suojatietä. Tämä tulee aiheuttamaan sen, että merkittävä osa pyöräilijöistä tulee jatkossa ajamaan Pohjoisen Rautatiekadun eteläreunan yksisuuntaista pyörätietä väärään suuntaan.
  • Mechelininkadun suunnasta tulevat pyöräilijät eivät pysty liittymään sujuvasti ja turvallisesti Pohjoisen Rautatiekadun ajoradalle Kampin suuntaan. Noppakiveyksen vuoksi on tehtävä kaksi jyrkkää 90 asteen käännöstä lyhyen matkan sisällä. Noppakivetyksen tilalle tulee suunnitella itään päin suuntautuva luiskaus, joka mahdollistaa turvallisen ja sujuvan liittymisen ajoradan liikenteeseen. Laskeutuminen alas Baanalle ja sieltä heti ajo pitkään ylämäkeen Runeberginkadulle ei ole sujuva ja looginen pyöräily-yhteys, varsinkaan jos pyöräilijän on tarkoitus jatkaa Runeberginkatua pohjoiseen.

Lapinlahdenkadulta vasemmalle Pohjoisen Rautatiekadun yli kääntyvä pyöräliikenne on jätetty huomioimatta. Tätä kääntymissuuntaa varten tulee suunnitelmaan lisätä mahdollisuus siirtyä Pohjoisen Rautatiekadun pohjoispuolen pyörätielle.

Myös tässä ylityskohdassa autojonot voivat tukkia risteysalueen, ja tämän estämiseksi risteykseen on merkittävä risteysruudutus, kuten vuoden 2020 ilmakuvan perusteella tilanne on aikaisemmin ollutkin. Ruudutus tulee laajentaa kattamaan kaikki Mechelininkadun suuntaan vievät Pohjoisen Rautatiekadun kaistat, jotta pääsy Lapinlahdenkadulta Pohjoisen Rautatiekadun yli on esteetön.

Päivitys

Helsingin kaupunkiympäristölautakunta hyväksyi katusuunnitelmat 22.3.2022.

Tulevat tapahtumat

Ke 5.2. klo 17:00 – 19:00

Talvipyöräilykokemukset pyörän kunnossa pysymisen näkökulmasta -tapahtuma

Helsingin seudun pyöräilijät ry (Hepo) järjestää jäsenilleen ja muille asiasta kiinnostuneille tapaamisen Kaisantunnelin pyörätallissa keskiviikkona 5.2. klo 17-19. Tapaamisen tarkoitus on keskustella ja oppia yhteisön jäsenten talvipyöräilykokemuksista pyörän kunnossa pysymisen näkökulmasta. Tapahtuman tavoite on yhdessä keskustelemalla löytää yhteiset nimittäjät, miksi toisten pyörät menevät teiden kunnossapidossa käytetystä suolasta huonoon kuntoon ja toisten eivät. Tapahtuman tarkoitus on mahdollistaa avoin keskustelu ja ihmisten kokemusten vaihto ystävällisessä ilmapiirissä. Saavu paikalle pyöräsi kanssa ja laita pyöräsi muiden mukaan jonoon sen perusteella, miten koet harjasuolauksen vaikuttaneen pyöräsi tuhoutumiseen. Tämän tarkoituksena on etsiä yhteisiä nimittäjiä esim: huono voimansiirron suojaus, pyörän materiaalit, ajomäärä tai kokemus itselle liian suuresta haitasta tai joku muu. Hepon toiminnanjohtaja Henni ottaa tapahtumassa kuvia, erityisesti pyöristä. Jos et halua esiintyä kuvissa tule kertomaan tästä Hennille saapuessasi tapahtumaan. Kuvien ja muun avulla yritämme dokumentoida yhteiset päätelmämme. Kaikki kiinnostuneet saavat osallistua raportin tarkastamiseen ja viimeistelyyn Google docs -dokumentissa tapahtuman jälkeen ennen kuin se jaetaan Hepon kanavissa. Paikalla on tavattavissa Hepon toiminnanjohtaja Henni, Hepon hallituksen jäseniä sekä Hepon vaikuttamisryhmän jäseniä. Kaisantunnelin pyörätalliin mahdollistetaan tapahtuman aikana sisäänpääsy tapahtuman osallistujille myös ilman HSL-matkakorttia. Jos sinulla ei ole HSL-matkakorttia, älä jätä pyörääsi pyörätalliin tilaisuuden päättymisen jälkeen, koska tapahtuman jälkeen pyörätalliin pääsee vain HSL-matkakortilla. Tapahtumassa on tarjolla kuumaa mehua ja pullaa. Kaisantunneli sijaitsee Helsingin päärautatiesemalla. Yksi Kaisantunnelin päistä lähtee osoitteestaa Töölönlahdenkatu 3 läheltä Oodi-kirjastoa ja toinen pää on Kaisaniemenpuistokujan ja Bergbominkujan kulmassa Kaisaniemenpuiston reunalla. Kaisantunnelin pyöräparkin sisäänkäynti, josta tapahtumaan saavutaan on Kaisantunnelin keskellä. Taustaa ja lisätietoa: Syy ja idea tapahtumalle syntyi, koska muutaman vuoden harjasuolaus- ja raesuolauskeskusteluita seurannut Hepon toiminnanjohtaja Henni on huomannut, että joukossamme on monilla tavoilla asiaan vahvasti suhtautuvia. Uusille ja vanhoille keskusteluun osallistujille tiedoksi vielä, että pk-seudulla yritetään kehittää pyöräväylien talvihoitoa välillä siinä onnistuen ja välillä epäonnistuen. Yksi metodeista, joilla hoitoa tilataan on harjasuolaus. Harjasuolatulla väylällä ei kuulu olla sohjoa, vettä tai näkyvää suolaa, vaan sen kuuluu olla kuiva ja lopputulokseltaan mahdollistaa pyöräily kaikenikäisille ja -kuntoisille läpi talven. Lisäksi vielä, Hepo ei tee päätöksiä talvihoito- tai liukkaudentorjuntametodeista tienpitäjien puolesta. Lisätietoja tapahtumasta: Henni Ahvenlampi, henni.ahvenlampi@hepo.fi,  tai puh. +358 41 319 1002.

Ke 5.2. klo 17:00 – 19:00

Talvipyöräilykokemukset pyörän kunnossa pysymisen näkökulmasta -tapahtuma

5.2. klo 17-19 Talvipyöräilykokemukset pyörän kunnossa pysymisen näkökulmasta -tapahtuma Kaisantunnelin pyörätallissa

Helsingin seudun pyöräilijät ry (Hepo) järjestää jäsenilleen ja muille asiasta kiinnostuneille tapaamisen Kaisantunnelin pyörätallissa keskiviikkona 5.2. klo 17-19. Tapaamisen tarkoitus on keskustella ja oppia yhteisön jäsenten talvipyöräilykokemuksista pyörän kunnossa pysymisen näkökulmasta. Tapahtuman tavoite on yhdessä keskustelemalla löytää yhteiset nimittäjät, miksi toisten pyörät menevät teiden kunnossapidossa käytetystä suolasta huonoon kuntoon ja toisten eivät. Tapahtuman tarkoitus on mahdollistaa avoin keskustelu ja ihmisten kokemusten vaihto ystävällisessä ilmapiirissä.

Saavu paikalle pyöräsi kanssa ja laita pyöräsi muiden mukaan jonoon sen perusteella, miten koet harjasuolauksen vaikuttaneen pyöräsi tuhoutumiseen. Tämän tarkoituksena on etsiä yhteisiä nimittäjiä esim: huono voimansiirron suojaus, pyörän materiaalit, ajomäärä tai kokemus itselle liian suuresta haitasta tai joku muu.

Hepon toiminnanjohtaja Henni ottaa tapahtumassa kuvia, erityisesti pyöristä. Jos et halua esiintyä kuvissa tule kertomaan tästä Hennille saapuessasi tapahtumaan. Kuvien ja muun avulla yritämme dokumentoida yhteiset päätelmämme. Kaikki kiinnostuneet saavat osallistua raportin tarkastamiseen ja viimeistelyyn Google docs -dokumentissa tapahtuman jälkeen ennen kuin se jaetaan Hepon kanavissa.

Paikalla on tavattavissa Hepon toiminnanjohtaja Henni, Hepon hallituksen jäseniä sekä Hepon vaikuttamisryhmän jäseniä.

Kaisantunnelin pyörätalliin mahdollistetaan tapahtuman aikana sisäänpääsy tapahtuman osallistujille myös ilman HSL-matkakorttia. Jos sinulla ei ole HSL-matkakorttia, älä jätä pyörääsi pyörätalliin tilaisuuden päättymisen jälkeen, koska tapahtuman jälkeen pyörätalliin pääsee vain HSL-matkakortilla. Tapahtumassa on tarjolla kuumaa mehua ja pullaa. Ei ennakkoilmoittautumista.

Kaisantunneli sijaitsee Helsingin päärautatiesemalla. Yksi Kaisantunnelin päistä lähtee osoitteestaa Töölönlahdenkatu 3 läheltä Oodi-kirjastoa ja toinen pää on Kaisaniemenpuistokujan ja Bergbominkujan kulmassa Kaisaniemenpuiston reunalla. Kaisantunnelin pyöräparkin sisäänkäynti, josta tapahtumaan saavutaan on Kaisantunnelin keskellä.

Taustaa ja lisätietoa:
Syy ja idea tapahtumalle syntyi, koska muutaman vuoden harjasuolaus- ja raesuolauskeskusteluita seurannut Hepon toiminnanjohtaja Henni on huomannut, että joukossamme on monilla tavoilla asiaan vahvasti suhtautuvia. Uusille ja vanhoille keskusteluun osallistujille tiedoksi vielä, että pk-seudulla yritetään kehittää pyöräväylien talvihoitoa välillä siinä onnistuen ja välillä epäonnistuen. Yksi metodeista, joilla hoitoa tilataan on harjasuolaus. Harjasuolatulla väylällä ei kuulu olla sohjoa, vettä tai näkyvää suolaa, vaan sen kuuluu olla kuiva ja lopputulokseltaan mahdollistaa pyöräily kaikenikäisille ja -kuntoisille läpi talven. Lisäksi vielä, Hepo ei tee päätöksiä talvihoito- tai liukkaudentorjuntametodeista tienpitäjien puolesta.

Lisätietoja tapahtumasta: Henni Ahvenlampi, henni.ahvenlampi@hepo.fi, tai puh. +358 41 319 1002

Tapahtuma Facebookissa: 
https://fb.me/e/JT7gNclCl

Kaisantunneli, 00100 Helsinki, Suomi
Ma 10.2. klo 17:00 – 19:00

Hallituksen kokous

Ke 12.2. klo 17:00 – 19:00

Hepon vaikuttamisryhmän kokous

Tervetuloa Hepon vaikuttamisryhmän kokoukseen Polkimolle 12.2. klo 17-19! Keskustelemme ajankohtaisista pyöräliikenteeseen liittyvistä aiheista. Esityslistan luonnos: https://docs.google.com/document/d/12wqyklDcJCrjmt-OPNJeXWiF3Fjsx30jqsuO9hlANhQ/edit Hepon vaikuttamisryhmä suunnittelee ja toteuttaa yhdistyksen vaikuttamistoimintaa yhdistyksen kokouksien vetämien suuntaviivojen mukaisesti. Vaikuttamisryhmä laatii kannanottoja, kommentteja, mielipidekirjoituksia ja blogeja yhdistyksen puolesta. Lisäksi vaikuttamisryhmä tapaa virkamiehiä ja poliitikkoja, toteuttaa kampanjoita ja tarvittaessa mielenosoituksiakin. Työ tehdään pääasiassa vapaaehtoispohjalta. Paikka: Iso Roobertinkatu 3-5 Sisäpihan/porttikongin kautta sisään, summeri "Kuvasto, Suomen Taiteilijaseura, Pyöräliitto, Pyöräilykuntien verkosto" 2. Krs. Tapaamiseen voi osallistua etäyhteydellä tämän linkin kautta: meet.google.com/wik-aodb-dqv Tapahtuma Facebookissa: https://fb.me/e/5KKY5EfqC

Ke 12.3. klo 17:00 – 19:00

Hallituksen kokous

Kalenteri