21.10.2021
Kannanotot
Mielipide Vantaan ratikan katusuunnitelmien luonnoksista
Koko suunnittelualuetta koskeva yleinen palaute
Jalankulun ja pyöräliikenteen järjestelyt pysäkkien kohdalla
Väistämisvelvollisuus on osoitettava selkeästi tieliikennelain mukaisin merkinnöin. Poikittaisten heräteviivojen sijaan tulisi pysäkin molemmissa päissä olla suojatiet. Erottelua osoittavan sulkuviivan tulee jatkua koko matkalta. Kaiteen/pysäkin ja pyörätien väliin on jätettävä 0.5m vapaata tilaa.
Pyöräliikenteen suunnittelu, Väyläviraston ohjeita 18/2020, sivu 97:
Jalkakäytävän ja pyörätien tilanjako ja merkinnät
Poikkileikkauksissa tulisi esittää erikseen pyörätien ja jalkakäytävän tila, sekä näiden väliin jäävän nopparaidan viemä tila. Vantaan pyöräliikenteen tavoiteverkko -työssä on esitetty tilanjako seuraavasti:
Nyt esimerkiksi Hakunilantiellä (pääreitti I) tila näyttäsi jakutuvan 50/50-suhteessa mikä ei ole em. mukaista. 2.5m on ehdoton minimi kaksisuuntaiselle pyörätielle jotta vastaantulevan liikenteen turvallinen kohtaaminen on mahdollista. Polkupyörän lain sallima suurin leveys on 125cm.
Asfaltin pyöräsymbolit tulisi merkitä kaksisuuntaisella pyörätiellä kaikkiin haaroihin molempiin kulkusuuntiin edellisen kuvan mukaisesti.
Ajoradan ylityksissä suojatietä ei pitäisi merkitä pyörien puolelle, koska merkintä ei millään tavalla koske pyöriä, ja ohjaa jalankulkijoita pyörien sekaan. Myös odotusalueella tulisi olla nopparaita erottamassa jalankulkijoiden ja pyöräilijoiden odotustilat toisistaan. Pyöräliikenteen odotustiloissa tulisi myös käyttää pyöräsymbolia asfaltissa.
Pyöräliikenteen suunnittelu, Väyläviraston ohjeita 18/2020, sivu 128:
Hakunilantie välillä Kirkkokuja-Vaaralan talkootie Vaaralankuja, katusuunnitelmaluonnos 58629-2
Olemme jättäneet palautetta yksittäisistä kohdista karttakyselyn kautta. Nostamme tässä kuitenkin vielä yksityiskohtaisemmin esiin Vaaralankujan osuuden ja kampaamon kohdan sen merkittävyyden vuoksi.
Suunnitelmassa esitetty (kuvasta arvioiden) n. 2m leveä yhdistetty jalkakäytävä ja pyörätie ei ole hyväksyttävä suunnitelmaratkaisu. Tämän lisäksi kyseisessä katusuunnitelmassa ongelmana on pysäkin sijoittaminen pyörätielle sekä huonot näkemät Vaaralankujalla, jossa ajettaisiin aivan tonttien rajassa kiinni.
Ongelman ratkaisuksi ehdotamme seuraavaa:
- Raitiotien linjausta siirretään hieman itään päin (kohti Vaaralankujaa). Tällä hetkellä raitiotie tekee sivuttaissiirtymän länteen Lähdepuistontien risteyksen eteläpuolella.
- Vaaralankuja varataan pelkästään jalakulku- ja pyöräliikenteelle.
- Tonttiliittymät rakennetaan Vaaralankujan yli suoraan Hakunilantien ajoradalle. Poistuminen etelään ja saapuminen pohjoisesta onnistuu kääntymällä Kirkkokujan ja Vaaralan talkootien risteyksissä. Liikennen näille tonteille on vähäistä, joten se ei aiheuta haittaa Hakunilantien muulle liikenteelle.
Raitiotien siirtyessä idemmäs, länsipuolelle vapautuu lisää tilaa, mikä mahdollistaa riittävän leveän jalankulku- ja pyörätien rakentamisen kampaamon kohdalle. Samalla bussipysäkki on mahdollista siirtää pyörätien ja ajoradan väliin. Kun jalkakäytävä ja pyörätie erotellaan, Vaaralankujan näkemäongelma helpottuu, sillä pyörät kulkevat kauempana tonttien reunasta.
Havainnekuva ehdotetuista muutoksista:
Kapeammilla (3.25m tai 3.5m) ajoradoilla tilaa jää vielä viherkaistoillekin:
Kuitenkin mikäli 4m leveät ajoradat on pakko säilyttää (erikoiskuljetusreitti?) olisi riittävän leveät pyörätiet edelleen mahdollista toteuttaa viherkaistoista nipistämällä:
Edellä olevat poikkileikkaukset ovat kapeimmasta kohdasta kampaamon kohdalta (X-X).
- Länsimäentie välillä Helsinki – Kuulakuja, katusuunnitelman luonnos
- Länsimäentie välillä Kuulakuja – Pallastunturintie, katusuunnitelman luonnos
- Rivieranraitio, katusuunnitelman luonnos
- Tilustie, katusuunnitelman luonnos
- Hakunilantie välillä Kyytitie – Raudikkokuja, katusuunnitelman luonnos
- Hakunilantie välillä Raudikkokuja – Hiirakkokuja, katusuunnitelman luonnos
- Hakunilantie välillä Hiirakkokuja – Hepokuja, katusuunnitelman luonnos
- Hakunilantie välillä Hepokuja – Oritie, katusuunnitelman luonnos
- Hakunilantie välillä Oritie – Kehä III, katusuunnitelman luonnos
- Hakunilantie välillä Oritie – Kehä III, tyyppipoikkileikkaus, luonnos
- Hakunilantie välillä Kuussillantie – Kirkkokuja, katusuunnitelman luonnos
- Hakunilantie välillä Kirkkokuja – Vaaralan talkootie, katusuunnitelman luonnos
- Hakunilantie välillä Vaaralan talkootie – Kehä 3, katusuunnitelman luonnos
- Kuussillantie välillä Rajatie – kortteli 93033, katusuunnitelman luonnos
- Vaaralantie, katusuunnitelman luonnos
- Hepopolku välillä Hakunilantie – Hepokuja, katusuunnitelman luonnos
- Hevoshaanpolku, katusuunnitelman luonnos
- Raudikkopolku, katusuunnitelman luonnos
- Kyytitie välillä Lahdentie – Liinakkokuja, katusuunnitelman luonnos
- Kyytitie välillä Liinakkokuja – Hakunilantie, katusuunnitelman luonnos
- Kyytitie välillä Lahdenväylä – Lahdentie, katusuunnitelman luonnos
- Kyytitie, tyyppipoikkileikkaus, luonnos
- Kyytitie välillä Tukkukaupankuja – Vanha Porvoontie, osa 1, katusuunnitelman luonnos
- Kyytitie välillä Tukkukaupankuja – Vanha Porvoontie, osa 2, katusuunnitelman luonnos
- Kyytitie välillä Tukkukaupankuja – Vanha Porvoontie, tyyppipoikkileikkaukset, luonnos
- Santaradantie välillä Jokiniementie – Kanervanummi, katusuunnitelman luonnos
- Jokiniemenkatu ja Kuninkaalanranta, katusuunnitelman luonnos
Päivitys
Tulevat tapahtumat
Ke 5.2. klo 17:00 – 19:00
Talvipyöräilykokemukset pyörän kunnossa pysymisen näkökulmasta -tapahtuma
Helsingin seudun pyöräilijät ry (Hepo) järjestää jäsenilleen ja muille asiasta kiinnostuneille tapaamisen Kaisantunnelin pyörätallissa keskiviikkona 5.2. klo 17-19. Tapaamisen tarkoitus on keskustella ja oppia yhteisön jäsenten talvipyöräilykokemuksista pyörän kunnossa pysymisen näkökulmasta. Tapahtuman tavoite on yhdessä keskustelemalla löytää yhteiset nimittäjät, miksi toisten pyörät menevät teiden kunnossapidossa käytetystä suolasta huonoon kuntoon ja toisten eivät. Tapahtuman tarkoitus on mahdollistaa avoin keskustelu ja ihmisten kokemusten vaihto ystävällisessä ilmapiirissä. Saavu paikalle pyöräsi kanssa ja laita pyöräsi muiden mukaan jonoon sen perusteella, miten koet harjasuolauksen vaikuttaneen pyöräsi tuhoutumiseen. Tämän tarkoituksena on etsiä yhteisiä nimittäjiä esim: huono voimansiirron suojaus, pyörän materiaalit, ajomäärä tai kokemus itselle liian suuresta haitasta tai joku muu. Hepon toiminnanjohtaja Henni ottaa tapahtumassa kuvia, erityisesti pyöristä. Jos et halua esiintyä kuvissa tule kertomaan tästä Hennille saapuessasi tapahtumaan. Kuvien ja muun avulla yritämme dokumentoida yhteiset päätelmämme. Kaikki kiinnostuneet saavat osallistua raportin tarkastamiseen ja viimeistelyyn Google docs -dokumentissa tapahtuman jälkeen ennen kuin se jaetaan Hepon kanavissa. Paikalla on tavattavissa Hepon toiminnanjohtaja Henni, Hepon hallituksen jäseniä sekä Hepon vaikuttamisryhmän jäseniä. Kaisantunnelin pyörätalliin mahdollistetaan tapahtuman aikana sisäänpääsy tapahtuman osallistujille myös ilman HSL-matkakorttia. Jos sinulla ei ole HSL-matkakorttia, älä jätä pyörääsi pyörätalliin tilaisuuden päättymisen jälkeen, koska tapahtuman jälkeen pyörätalliin pääsee vain HSL-matkakortilla. Tapahtumassa on tarjolla kuumaa mehua ja pullaa. Kaisantunneli sijaitsee Helsingin päärautatiesemalla. Yksi Kaisantunnelin päistä lähtee osoitteestaa Töölönlahdenkatu 3 läheltä Oodi-kirjastoa ja toinen pää on Kaisaniemenpuistokujan ja Bergbominkujan kulmassa Kaisaniemenpuiston reunalla. Kaisantunnelin pyöräparkin sisäänkäynti, josta tapahtumaan saavutaan on Kaisantunnelin keskellä. Taustaa ja lisätietoa: Syy ja idea tapahtumalle syntyi, koska muutaman vuoden harjasuolaus- ja raesuolauskeskusteluita seurannut Hepon toiminnanjohtaja Henni on huomannut, että joukossamme on monilla tavoilla asiaan vahvasti suhtautuvia. Uusille ja vanhoille keskusteluun osallistujille tiedoksi vielä, että pk-seudulla yritetään kehittää pyöräväylien talvihoitoa välillä siinä onnistuen ja välillä epäonnistuen. Yksi metodeista, joilla hoitoa tilataan on harjasuolaus. Harjasuolatulla väylällä ei kuulu olla sohjoa, vettä tai näkyvää suolaa, vaan sen kuuluu olla kuiva ja lopputulokseltaan mahdollistaa pyöräily kaikenikäisille ja -kuntoisille läpi talven. Lisäksi vielä, Hepo ei tee päätöksiä talvihoito- tai liukkaudentorjuntametodeista tienpitäjien puolesta. Lisätietoja tapahtumasta: Henni Ahvenlampi, henni.ahvenlampi@hepo.fi, tai puh. +358 41 319 1002.
Ke 5.2. klo 17:00 – 19:00
Talvipyöräilykokemukset pyörän kunnossa pysymisen näkökulmasta -tapahtuma
5.2. klo 17-19 Talvipyöräilykokemukset pyörän kunnossa pysymisen näkökulmasta -tapahtuma Kaisantunnelin pyörätallissa
Helsingin seudun pyöräilijät ry (Hepo) järjestää jäsenilleen ja muille asiasta kiinnostuneille tapaamisen Kaisantunnelin pyörätallissa keskiviikkona 5.2. klo 17-19. Tapaamisen tarkoitus on keskustella ja oppia yhteisön jäsenten talvipyöräilykokemuksista pyörän kunnossa pysymisen näkökulmasta. Tapahtuman tavoite on yhdessä keskustelemalla löytää yhteiset nimittäjät, miksi toisten pyörät menevät teiden kunnossapidossa käytetystä suolasta huonoon kuntoon ja toisten eivät. Tapahtuman tarkoitus on mahdollistaa avoin keskustelu ja ihmisten kokemusten vaihto ystävällisessä ilmapiirissä.
Saavu paikalle pyöräsi kanssa ja laita pyöräsi muiden mukaan jonoon sen perusteella, miten koet harjasuolauksen vaikuttaneen pyöräsi tuhoutumiseen. Tämän tarkoituksena on etsiä yhteisiä nimittäjiä esim: huono voimansiirron suojaus, pyörän materiaalit, ajomäärä tai kokemus itselle liian suuresta haitasta tai joku muu.
Hepon toiminnanjohtaja Henni ottaa tapahtumassa kuvia, erityisesti pyöristä. Jos et halua esiintyä kuvissa tule kertomaan tästä Hennille saapuessasi tapahtumaan. Kuvien ja muun avulla yritämme dokumentoida yhteiset päätelmämme. Kaikki kiinnostuneet saavat osallistua raportin tarkastamiseen ja viimeistelyyn Google docs -dokumentissa tapahtuman jälkeen ennen kuin se jaetaan Hepon kanavissa.
Paikalla on tavattavissa Hepon toiminnanjohtaja Henni, Hepon hallituksen jäseniä sekä Hepon vaikuttamisryhmän jäseniä.
Kaisantunnelin pyörätalliin mahdollistetaan tapahtuman aikana sisäänpääsy tapahtuman osallistujille myös ilman HSL-matkakorttia. Jos sinulla ei ole HSL-matkakorttia, älä jätä pyörääsi pyörätalliin tilaisuuden päättymisen jälkeen, koska tapahtuman jälkeen pyörätalliin pääsee vain HSL-matkakortilla. Tapahtumassa on tarjolla kuumaa mehua ja pullaa. Ei ennakkoilmoittautumista.
Kaisantunneli sijaitsee Helsingin päärautatiesemalla. Yksi Kaisantunnelin päistä lähtee osoitteestaa Töölönlahdenkatu 3 läheltä Oodi-kirjastoa ja toinen pää on Kaisaniemenpuistokujan ja Bergbominkujan kulmassa Kaisaniemenpuiston reunalla. Kaisantunnelin pyöräparkin sisäänkäynti, josta tapahtumaan saavutaan on Kaisantunnelin keskellä.
Taustaa ja lisätietoa:
Syy ja idea tapahtumalle syntyi, koska muutaman vuoden harjasuolaus- ja raesuolauskeskusteluita seurannut Hepon toiminnanjohtaja Henni on huomannut, että joukossamme on monilla tavoilla asiaan vahvasti suhtautuvia. Uusille ja vanhoille keskusteluun osallistujille tiedoksi vielä, että pk-seudulla yritetään kehittää pyöräväylien talvihoitoa välillä siinä onnistuen ja välillä epäonnistuen. Yksi metodeista, joilla hoitoa tilataan on harjasuolaus. Harjasuolatulla väylällä ei kuulu olla sohjoa, vettä tai näkyvää suolaa, vaan sen kuuluu olla kuiva ja lopputulokseltaan mahdollistaa pyöräily kaikenikäisille ja -kuntoisille läpi talven. Lisäksi vielä, Hepo ei tee päätöksiä talvihoito- tai liukkaudentorjuntametodeista tienpitäjien puolesta.
Lisätietoja tapahtumasta: Henni Ahvenlampi, henni.ahvenlampi@hepo.fi, tai puh. +358 41 319 1002
Tapahtuma Facebookissa: https://fb.me/e/JT7gNclCl
Kaisantunneli, 00100 Helsinki, Suomi
Ma 10.2. klo 17:00 – 19:00
Hallituksen kokous
Ke 12.2. klo 17:00 – 19:00
Hepon vaikuttamisryhmän kokous
Tervetuloa Hepon vaikuttamisryhmän kokoukseen Polkimolle 12.2. klo 17-19! Keskustelemme ajankohtaisista pyöräliikenteeseen liittyvistä aiheista. Esityslistan luonnos: https://docs.google.com/document/d/12wqyklDcJCrjmt-OPNJeXWiF3Fjsx30jqsuO9hlANhQ/edit Hepon vaikuttamisryhmä suunnittelee ja toteuttaa yhdistyksen vaikuttamistoimintaa yhdistyksen kokouksien vetämien suuntaviivojen mukaisesti. Vaikuttamisryhmä laatii kannanottoja, kommentteja, mielipidekirjoituksia ja blogeja yhdistyksen puolesta. Lisäksi vaikuttamisryhmä tapaa virkamiehiä ja poliitikkoja, toteuttaa kampanjoita ja tarvittaessa mielenosoituksiakin. Työ tehdään pääasiassa vapaaehtoispohjalta. Paikka: Iso Roobertinkatu 3-5 Sisäpihan/porttikongin kautta sisään, summeri "Kuvasto, Suomen Taiteilijaseura, Pyöräliitto, Pyöräilykuntien verkosto" 2. Krs. Tapaamiseen voi osallistua etäyhteydellä tämän linkin kautta: meet.google.com/wik-aodb-dqv Tapahtuma Facebookissa: https://fb.me/e/5KKY5EfqC