29.10.2021
Kannanotot
Lausunto Helsingin pysäköintipolitiikka 2022 -luonnoksesta
Kiitämme mahdollisuudesta lausua pysäköintipoliittiseen työhön. Pyöräpysäköinti on keskeinen osa pysäköintiä ja onkin tärkeää, että pysäköintiä suunnitellaan ei pelkästään autoliikenteen vaan myös kestävien kulkumuotojen kannalta.
Toimenpiteessä 1-Kohti pysäköinnin reaaliaikaista tietoa, toivomme toimenpiteeseen lisättävän pyöräpysäköinnin, jotta pysäköintiä kehitetään kokonaisvaltaisesti. Tällä hetkellä kappale käsittelee vain autopysäköintiä. Reaaliaikaiset tiedot tarvitaan myös pyöräpysäköinnistä, jotta myös pyöräliikenne pysyy mukana toimenpiteessä 2- Pysäköinti osaksi liikkumista palveluna. Mikäli tietoja on vain autoliikenteestä, liikkumispalvelut kehittyvät autoilun ehdoilla, eikä pyöräliikenteelle pystytä kehittämään palveluita osana reittiopasta tai suunnitella omia applikaatioita ja muita palveluita vastaavasti kuin autoliikenteelle. Pyöräpysäköintilaitoksien valmistuessa mm. Helsingin päärautatieasemalle voidaan myös pyöräpysäköinnin reaaliaikaisia tietoja hyödyntää liikenteen ohjauksessa kuten autojen pysäköintihalleissa tai Hollannin pyöräpysäköintihalleissa (kuva alla).
Pyöräpysäköinnin toimenpiteet on mainittu erikseen työssä sivulla 40, mutta harmillisesti toimenpiteitä ei ole integroitu osaksi ohjelmaa. Tästä voi seurata se, että pysäköintiä kehitetään jatkossa siiloittain eikä esim. toimenpiteet 1 ja 2 edisty kokonaisvaltaisesti älyliikenteenä. Tämän takia pyydämme lisäämään pyöräpysäköinnin erityisesti osaksi toimenpidettä 1.
Ohjelman pysäköintipoliittiset tavoitteet kohtaan 2 pyydämme lisäämään seurantamenetelmäksi palautteen keräämisen pyörällä liikkuvilta sekä mittariksi pyörällä liikkuvien tyytyväisyyden toimenpiteisiin. Kehittyneen pysäköintipolitiikan tulee vähentää liikenneturvallisuutta heikentäviä konflikteja pyöräliikenteen ja autoliikenteen välillä ja tämän kehityksen seuraamiseksi pitää kerätä tätä koskevaa palautetta. Pyörällä liikkuvien tyytyväisyys toimenpiteistä tulee lisätä ohjelman mittariksi.
Ohjelman toimenpiteen 6 Katutyömaiden pysäköinnin kehittäminen tulee käsittää muun pysäköinnin lisäksi työmaan työntekijöiden ja työkoneiden pysäköinti. Pyöräteillä tapahtuva työmaapysäköinti aiheuttaa nykyisin merkittävää haittaa ja vaaraa jalankululle ja pyöräliikenteelle. Toimenpiteen perusteluissa on listattu pysäköinnin lisäämisellä sovellukseen saavutettavia etuja, ja listaan tulee lisätä kohta: työmaiden aikaisen pysäköinnin haitta pyöräliikenteen väylillä vähenee.
Ohjelman toimenpiteessä 15 on nostettu esille sähköautojen pysäköinti. Toivomme kaupungin kehittävän tasa-arvoisesti myös sähköpyörien käytön yleistymistä. Tämä vaatii myös sähköpyöräpysäköinnin infraa, joka tulee huomioida toimenpiteessä. Helsingin kaupungin tulee laatia myös oma sähköpyöräpaikkojen rakentamisvelvoite.
Toimenpiteessä 15 ehdotetaan myös, että asuintonttien laskentaohjeen päivitystyössä harkitaan laskea pyöräpysäköintipaikkojen määrää. Jo nykyisellään pyöräpysäköintipaikkojen määrä on liian matala, eikä pyöräpysäköinnin laadun parantamisen yhteydessä voida missään tapauksessa vähentää pyöräpysäköintipaikkojen kokonaismäärää. Selvityksen tulee tuottaa ratkaisut, jotka lisäävät sekä pyöräpysäköinnin laatua ja käytettävyyttä että vastaavat pyöräpysäköinnin kasvavaan kysyntään eli pyöräpysäköintipaikkojen määrän kasvattamiseen.
Kannatamme erityisesti teeman 7: Jakeluliikenteen lastaus- ja purkupaikat toimenpiteiden toteuttamista, sillä lastaus- ja purku pyöräväylillä aiheuttaa tällä hetkellä merkittävää haittaa ja vaaraa pyöräliikenteelle. Mikäli lastaus- ja purku saadaan toimimaan paremmin tästä on hyötyä niin pyöräilylle kuin jalankulullekin. Teeman 7 toimenpide 23 tulee kytkeä Pyörätielle pysäköinnin sanktioinnin toteuttamissuunnitelmaan. Ohjelman tavoitteeksi tulee asettaa citylogistiikan suojattomille tienkäyttäjille aiheuttaman liikenneturvallisuushaitan merkittävä pieneneminen. Ehdotamme mittariksi lisättäväksi pyörällä liikkuvien tyytyväisyyttä toimenpiteisiin.
Näiden lisäksi toivomme hinnoitteluun selkeää vastuuta pysäköinnin aiheuttamasta haitasta, kuten Helsingin aikaisemmassa pysäköintipoliittisessa työssä 2013 on rohkeasti ehdotettu (9 Pysäköinninvalvonnan vaikuttavuutta tulee parantaa). Esimerkiksi pysäköitäessä ratikkakiskolle tai pyöräkaistalle, olisi sakko isompi kuin pienimmän haitan virheellisestä pysäköinnistä. Tämän keinon avulla voitaisiin sakottaa enemmän pyöräväylille pysäköinnistä.
Nostamme myös esille Helsingin kaupungin pyöräpysäköinnin yleissuunnitelmasta ja toteutusohjelmasta 2021-2025 sivut 50-52. Näillä on mainittu tarkennetut toimenpiteet pyöräpysäköintiin. Mukana on myös toimenpiteet, jotka on jäänyt toteuttamatta kaupungin edellisestä pyöräilyn edistämisohjelmasta (2014), mutta ovat edelleen ajankohtaisia. Näiden asioiden olisi syytä näkyä yhä edelleen myös kaupungin pysäköintipolitiikassa:
- Pysäköintilaitosten hyödyntäminen pyöräpysäköintiin
- Kausihuiput ja tapahtumat (pyöräpysäköinnin kapasiteetin lisääminen)
Tulevat tapahtumat
Ke 5.2. klo 17:00 – 19:00
Talvipyöräilykokemukset pyörän kunnossa pysymisen näkökulmasta -tapahtuma
Helsingin seudun pyöräilijät ry (Hepo) järjestää jäsenilleen ja muille asiasta kiinnostuneille tapaamisen Kaisantunnelin pyörätallissa keskiviikkona 5.2. klo 17-19. Tapaamisen tarkoitus on keskustella ja oppia yhteisön jäsenten talvipyöräilykokemuksista pyörän kunnossa pysymisen näkökulmasta. Tapahtuman tavoite on yhdessä keskustelemalla löytää yhteiset nimittäjät, miksi toisten pyörät menevät teiden kunnossapidossa käytetystä suolasta huonoon kuntoon ja toisten eivät. Tapahtuman tarkoitus on mahdollistaa avoin keskustelu ja ihmisten kokemusten vaihto ystävällisessä ilmapiirissä. Saavu paikalle pyöräsi kanssa ja laita pyöräsi muiden mukaan jonoon sen perusteella, miten koet harjasuolauksen vaikuttaneen pyöräsi tuhoutumiseen. Tämän tarkoituksena on etsiä yhteisiä nimittäjiä esim: huono voimansiirron suojaus, pyörän materiaalit, ajomäärä tai kokemus itselle liian suuresta haitasta tai joku muu. Hepon toiminnanjohtaja Henni ottaa tapahtumassa kuvia, erityisesti pyöristä. Jos et halua esiintyä kuvissa tule kertomaan tästä Hennille saapuessasi tapahtumaan. Kuvien ja muun avulla yritämme dokumentoida yhteiset päätelmämme. Kaikki kiinnostuneet saavat osallistua raportin tarkastamiseen ja viimeistelyyn Google docs -dokumentissa tapahtuman jälkeen ennen kuin se jaetaan Hepon kanavissa. Paikalla on tavattavissa Hepon toiminnanjohtaja Henni, Hepon hallituksen jäseniä sekä Hepon vaikuttamisryhmän jäseniä. Kaisantunnelin pyörätalliin mahdollistetaan tapahtuman aikana sisäänpääsy tapahtuman osallistujille myös ilman HSL-matkakorttia. Jos sinulla ei ole HSL-matkakorttia, älä jätä pyörääsi pyörätalliin tilaisuuden päättymisen jälkeen, koska tapahtuman jälkeen pyörätalliin pääsee vain HSL-matkakortilla. Tapahtumassa on tarjolla kuumaa mehua ja pullaa. Kaisantunneli sijaitsee Helsingin päärautatiesemalla. Yksi Kaisantunnelin päistä lähtee osoitteestaa Töölönlahdenkatu 3 läheltä Oodi-kirjastoa ja toinen pää on Kaisaniemenpuistokujan ja Bergbominkujan kulmassa Kaisaniemenpuiston reunalla. Kaisantunnelin pyöräparkin sisäänkäynti, josta tapahtumaan saavutaan on Kaisantunnelin keskellä. Taustaa ja lisätietoa: Syy ja idea tapahtumalle syntyi, koska muutaman vuoden harjasuolaus- ja raesuolauskeskusteluita seurannut Hepon toiminnanjohtaja Henni on huomannut, että joukossamme on monilla tavoilla asiaan vahvasti suhtautuvia. Uusille ja vanhoille keskusteluun osallistujille tiedoksi vielä, että pk-seudulla yritetään kehittää pyöräväylien talvihoitoa välillä siinä onnistuen ja välillä epäonnistuen. Yksi metodeista, joilla hoitoa tilataan on harjasuolaus. Harjasuolatulla väylällä ei kuulu olla sohjoa, vettä tai näkyvää suolaa, vaan sen kuuluu olla kuiva ja lopputulokseltaan mahdollistaa pyöräily kaikenikäisille ja -kuntoisille läpi talven. Lisäksi vielä, Hepo ei tee päätöksiä talvihoito- tai liukkaudentorjuntametodeista tienpitäjien puolesta. Lisätietoja tapahtumasta: Henni Ahvenlampi, henni.ahvenlampi@hepo.fi, tai puh. +358 41 319 1002.
Ke 5.2. klo 17:00 – 19:00
Talvipyöräilykokemukset pyörän kunnossa pysymisen näkökulmasta -tapahtuma
5.2. klo 17-19 Talvipyöräilykokemukset pyörän kunnossa pysymisen näkökulmasta -tapahtuma Kaisantunnelin pyörätallissa
Helsingin seudun pyöräilijät ry (Hepo) järjestää jäsenilleen ja muille asiasta kiinnostuneille tapaamisen Kaisantunnelin pyörätallissa keskiviikkona 5.2. klo 17-19. Tapaamisen tarkoitus on keskustella ja oppia yhteisön jäsenten talvipyöräilykokemuksista pyörän kunnossa pysymisen näkökulmasta. Tapahtuman tavoite on yhdessä keskustelemalla löytää yhteiset nimittäjät, miksi toisten pyörät menevät teiden kunnossapidossa käytetystä suolasta huonoon kuntoon ja toisten eivät. Tapahtuman tarkoitus on mahdollistaa avoin keskustelu ja ihmisten kokemusten vaihto ystävällisessä ilmapiirissä.
Saavu paikalle pyöräsi kanssa ja laita pyöräsi muiden mukaan jonoon sen perusteella, miten koet harjasuolauksen vaikuttaneen pyöräsi tuhoutumiseen. Tämän tarkoituksena on etsiä yhteisiä nimittäjiä esim: huono voimansiirron suojaus, pyörän materiaalit, ajomäärä tai kokemus itselle liian suuresta haitasta tai joku muu.
Hepon toiminnanjohtaja Henni ottaa tapahtumassa kuvia, erityisesti pyöristä. Jos et halua esiintyä kuvissa tule kertomaan tästä Hennille saapuessasi tapahtumaan. Kuvien ja muun avulla yritämme dokumentoida yhteiset päätelmämme. Kaikki kiinnostuneet saavat osallistua raportin tarkastamiseen ja viimeistelyyn Google docs -dokumentissa tapahtuman jälkeen ennen kuin se jaetaan Hepon kanavissa.
Paikalla on tavattavissa Hepon toiminnanjohtaja Henni, Hepon hallituksen jäseniä sekä Hepon vaikuttamisryhmän jäseniä.
Kaisantunnelin pyörätalliin mahdollistetaan tapahtuman aikana sisäänpääsy tapahtuman osallistujille myös ilman HSL-matkakorttia. Jos sinulla ei ole HSL-matkakorttia, älä jätä pyörääsi pyörätalliin tilaisuuden päättymisen jälkeen, koska tapahtuman jälkeen pyörätalliin pääsee vain HSL-matkakortilla. Tapahtumassa on tarjolla kuumaa mehua ja pullaa. Ei ennakkoilmoittautumista.
Kaisantunneli sijaitsee Helsingin päärautatiesemalla. Yksi Kaisantunnelin päistä lähtee osoitteestaa Töölönlahdenkatu 3 läheltä Oodi-kirjastoa ja toinen pää on Kaisaniemenpuistokujan ja Bergbominkujan kulmassa Kaisaniemenpuiston reunalla. Kaisantunnelin pyöräparkin sisäänkäynti, josta tapahtumaan saavutaan on Kaisantunnelin keskellä.
Taustaa ja lisätietoa:
Syy ja idea tapahtumalle syntyi, koska muutaman vuoden harjasuolaus- ja raesuolauskeskusteluita seurannut Hepon toiminnanjohtaja Henni on huomannut, että joukossamme on monilla tavoilla asiaan vahvasti suhtautuvia. Uusille ja vanhoille keskusteluun osallistujille tiedoksi vielä, että pk-seudulla yritetään kehittää pyöräväylien talvihoitoa välillä siinä onnistuen ja välillä epäonnistuen. Yksi metodeista, joilla hoitoa tilataan on harjasuolaus. Harjasuolatulla väylällä ei kuulu olla sohjoa, vettä tai näkyvää suolaa, vaan sen kuuluu olla kuiva ja lopputulokseltaan mahdollistaa pyöräily kaikenikäisille ja -kuntoisille läpi talven. Lisäksi vielä, Hepo ei tee päätöksiä talvihoito- tai liukkaudentorjuntametodeista tienpitäjien puolesta.
Lisätietoja tapahtumasta: Henni Ahvenlampi, henni.ahvenlampi@hepo.fi, tai puh. +358 41 319 1002
Tapahtuma Facebookissa: https://fb.me/e/JT7gNclCl
Kaisantunneli, 00100 Helsinki, Suomi
Ma 10.2. klo 17:00 – 19:00
Hallituksen kokous
Ke 12.2. klo 17:00 – 19:00
Hepon vaikuttamisryhmän kokous
Tervetuloa Hepon vaikuttamisryhmän kokoukseen Polkimolle 12.2. klo 17-19! Keskustelemme ajankohtaisista pyöräliikenteeseen liittyvistä aiheista. Esityslistan luonnos: https://docs.google.com/document/d/12wqyklDcJCrjmt-OPNJeXWiF3Fjsx30jqsuO9hlANhQ/edit Hepon vaikuttamisryhmä suunnittelee ja toteuttaa yhdistyksen vaikuttamistoimintaa yhdistyksen kokouksien vetämien suuntaviivojen mukaisesti. Vaikuttamisryhmä laatii kannanottoja, kommentteja, mielipidekirjoituksia ja blogeja yhdistyksen puolesta. Lisäksi vaikuttamisryhmä tapaa virkamiehiä ja poliitikkoja, toteuttaa kampanjoita ja tarvittaessa mielenosoituksiakin. Työ tehdään pääasiassa vapaaehtoispohjalta. Paikka: Iso Roobertinkatu 3-5 Sisäpihan/porttikongin kautta sisään, summeri "Kuvasto, Suomen Taiteilijaseura, Pyöräliitto, Pyöräilykuntien verkosto" 2. Krs. Tapaamiseen voi osallistua etäyhteydellä tämän linkin kautta: meet.google.com/wik-aodb-dqv Tapahtuma Facebookissa: https://fb.me/e/5KKY5EfqC