14.12.2021
Kannanotot
Muistutus Rusthollinrinteen asemakaavasta
Helsingin seudun pyöräilijät ry haluaa nostaa esiin kävelyn ja pyöräilyn yhteyksien parantamisen Rusthollinrinteen kaavassa.
Rusthollinrinteen asemakaava-alue on tiivis kerrostalovaltainen kaupunkimainen alue. Kävelyn ja pyöräilyn yhteydet on esitetty osin yhdistettyinä jalankulku- ja pyöräväylinä ja osin pyöräily on osoitettu ajoradalle. Ratkaisu on sekava käyttäjille. Pyöräilijä joutuu ensin väistelemään jalankulkijoita ja sitten yhtäkkiä siirtymään ajoradalle, jolloin molemmissa kohdin voi tulla konfliktitilanteita.
Esimerkiksi siirtyminen pyörällä yhdistetyltä väylältä ajoradalle Malleniuksenkadun ja Luoteisrinteen risteyksessä vaatisi kaksi 90 asteen käännöstä: ensin yhdistetyn väylän poikki kohti suojatietä ja toinen suojatieltä ajoradalle. Molemmissa kohdin tulee konfliktipisteitä mahdollisten jalankulkijoiden tai muiden ajoneuvojen kanssa. Toisekseen, yhdistetyn väylän loppuminen yhtäkkiä risteyksen kohdalla ei ole loogista, jolloin todennäköisesti iso osa pyöräilijöistä jatkaisi ajoa eteenpäin jalkakäytävällä. Sama ongelma on Malleniuksenkujalla.

Ehdotus poikkeaa Pyöräliikenteen suunnittelu -ohjeista (Väyläviraston ohjeita 18/2020), joita Espoossa on alettu käyttämään. Rusthollinrinteen asemakaava-alueen voi katsoa olevan joko tiiviisti rakennettua liikenneympäristöä tai rauhallista liikenneympäristöä.
Tiiviisti rakennetussa liikenneympäristössä risteysten tiheys on yleensä suuri. Käytettävissä oleva katutila on yleensä rajallinen, jolloin sekaliikenne, pyöräkaista tai yksisuuntainen pyörätie on tyypillinen pyöräliikenteen ratkaisu. Kaksisuuntainen pyörätie ei yleensä sovellu ahtaaseen katutilaan. s. 39
Rauhallinen liikenneympäristö sisältää kaikki muut asemakaavoitetut kadut ja tiet rakennetun alueen sisällä. Tällaisia ovat tonttikadut ja muut vähäliikenteiset tiet, joilla autoliikenteen ja pyöräliikenteen nopeudet ovat lähellä toisiaan. Rauhallisen liikenneympäristön liikennejärjestelyt viestittävät tien paikallisuudesta. Ajorata on kapea eikä siinä yleensä ole tiemerkintöjä. Jalankulkijat voidaan erotella jalkakäytävälle. Rakennetulla alueella rauhallisen liikenneympäristön tiet muodostavat laajemman yhtenäisen alueen, jolla pyöräliikenne
kulkee sekaliikenteenä. s. 40
Tiiviiksi rakennetuilla alueilla ei käytetä yhdistettyä pyörätietä ja jalkakäytävää vaan suositellaan esimerkiksi sekaliikennettä tai pyöräkaistoja. Nämä viimeksi mainitut voisivat toimia tällä Rusthollinrinteen alueella parhaiten.

Pyöräily alueen sisällä olevilla kaduilla olisi loogisinta toteuttaa ajoradalle sekaliikenteenä tai pyöräkaistoilla ja esitämme, että
- kaavassa tulee varata riittävä katutila tälle toteutukselle, ja
- katukartta tulee päivittää katusuunnittelua varten siten, että pyöräily toteutetaan ajoradalla pyöräkaistoilla tai sekaliikenteenä.
Pyöräilyn siirtämisestä kokonaan ajoradalle olisi merkittäviä hyötyjä:
- Koko alueella on yhdenmukainen toteutus, jolloin sitä on helpompi noudattaa.
- Se rauhoittaisi muuta ajoneuvoliikennettä.
- Yhdistetyille väylille tyypilliset konfliktitilanteet jalankulkijoiden kanssa poistuisivat.
- Tuloksena olisi parantunut liikenneturvallisuus ja parempi kävelyn ja pyöräilyn sujuvuus.
Toteutus voidaan tehdä esimerkiksi pyöräkaistoilla Malleniuksenkadulla ja sekaliikenteenä muilla kaduilla.
Lisäksi esitämme, että Rusthollarinkadun ja Finnoonkartanonkadun nykyinen liikenneympyrä päivitetään Espoon uusien tyyppipiirustusten ja Väylän suositusten mukaisesti (kuvat alla). Nykyisessä muodossaan ylitystä lähestyvä pyöräilijä kaartaa ensin poispäin liikenneympyrästä ja joutuu kääntymään tiukasti 90 astetta juuri ennen ajoradan ylitystä. Tämä vaikeuttaa sekä pyöräilijän havainnointia että autolla ajavan mahdollisuutta ennakoida pyöräilijän liikkeitä. Siksi tällaista liikenneympyrää ei tule liikenneturvallisuuden vuoksi käyttää, vaan kaavaan on varattava tila nykyaikaisten suunnitteluohjeiden mukaiselle liikenneympyrälle.
Samassa yhteydessä autoliikenteen kaarresäteisiin tulee kiinnittää erityistä huomiota. Nykytilanteessa kaarteet ovat aivan liian loivia, kaarresäteet jopa useita kymmeniä metrejä, mikä ei ohjaa hidastamaan vauhtia riittävästi käännyttäessä autolla esimerkiksi lännestä etelään. Tämä seikka yhdistettynä pyöräliikenteen vaikeasti ennakoitaviin ajolinjoihin tekee liikenneympyrästä erittäin vaarallisen.


- Asemakaava
- Kaavamääräykset
- Asemakaavan selostus
- Katukartta
- Lähiympäristösuunnitelma
- Aluesuunnitelma
- Hanke Espoon kaupungin sivuilla
Päivitys
Espoon kaupunkisuunnittelulautakunta hyväksyi asemakaavan 13.4.2022. Jatkosuunnittelun periaatteissa pyöräliikenne on selkeämmin osoitettu ajoradalle sekaliikenteeseen hiljaisilla katuosuuksilla.

Tulevat tapahtumat
Ke 23.4. klo 18:00 – 20:00
Hepon kevätkokous
Hepon sääntömääräinen kevätkokous pidetään keskiviikkona 23.4.2024 kello 18 alkaen toimistollamme Polkimolla (Iso Roobertikatu 3-5 A 22, 2. krs, summeri "Kuvasto, Suomen Taiteilijaseura, Pyöräliitto, Pyöräilykuntien verkosto").
Kokouksessa käsitellään sääntöjen mukaiset asiat, kuten vuoden 2024 tilinpäätös ja toimintakertomus. Kokousta voi seurata ja keskusteluun osallistua etänä, mutta päätöksentekoon voi osallistua ainoastaan paikan päällä.
Kokouksen seuraaminen etäyhteydellä tästä linkistä: meet.google.com/qnb-gbis-nvu
Kokouksen jälkeen on mahdollisuus myös vapaamuotoiseen keskusteluun. Lämpimästi tervetuloa tutustumaan yhdistyksen toimintaan ja tapaamaan Hepon aktiiveja!
Tapahtuma Facebookissa: https://fb.me/e/2vblptjFp Join with Google Meet: https://meet.google.com/qnb-gbis-nvu Or dial: (FI) +358 9 23132695 PIN: 587180724# More phone numbers: https://tel.meet/qnb-gbis-nvu?pin=8786413506333&hs=7 Learn more about Meet at: https://support.google.com/a/users/answer/9282720
To 24.4. klo 17:00 – 19:00
Hepo ja Espoon pyöräilyn edistämisohjelman päivittäminen
Join with Google Meet: https://meet.google.com/ifm-zrpq-syv Or dial: (FI) +358 9 23132695 PIN: 839166033# More phone numbers: https://tel.meet/ifm-zrpq-syv?pin=2152588533681&hs=7 Learn more about Meet at: https://support.google.com/a/users/answer/9282720
La 26.4. klo 9:30 – 14:30
Retkikauden prologi, lauantairetki
N. 65 km retki Lepsämään Krannin tilalle kahville. Poljetaan hieman ripeämmin kuin sunnuntaisin, mutta kuitenkin retkivauhtia. Lisää Hepon retkistä https://hepo.fi/toiminta/retket/
Maunulan Maja, Metsäläntie 9, 00620 Helsinki, Suomi
Su 27.4. klo 10:30 – 14:30
Retkikauden avaus
Leppoisaa pyöräilyä. Lisätietoja https://hepo.fi/toiminta/retket/
Maunulan Maja, Metsäläntie 9, 00620 Helsinki, Suomi
La 3.5. klo 12:00 – 17:00
Pyöräilyviikko | Avajaiset
Hepo yhteistyökumppaneineen järjestää pääkaupunkiseudun Pyöräilyviikon avajaiset Helsingin Kansalaistorilla, Oodi-kirjaston vieressä, lauantaina 3. toukokuuta kello 12–17.
Avajaisissa riittää monenlaista kivaa ohjelmaa ja tekemistä kaikille! Tule koeajamaan Paralympiakomitean vuokrapyörävalikoiman erilaisia erityispyöriä, kuten noja- ja käsipyöriä Paralympiakomitean pyörät soveltuvat aikuisille ja nuorille. Lisäksi avajaisissa on mahdollisuus kokeilla erikoispyörien asiantuntija Apuväline Avuxin pyöriä, jotka mahdollistavat pyöräilyn lähes kaikille. Pyörämalleja löytyy myös lapsille ja nuorille. Koeajettavissa on myös Helkaman vakaa kolmipyöräinen sähköpyörä. Työsuhdepyörien asiantuntija Vapaus on myös mukana avajaisissa, ja heillä pääset koeajamaan huippulaatuisia kiertotalouspyöriä heidän Precycled-valikoimastaan sekä keskustelemaan verovapaasta pyöräedusta. Voit katsastuttaa oman pyöräsi ilmaiseksi pyörähuoltojen ammattilaisella Helsingin Pyörähuolto Oy:lla ja koristella pyöräsi paraatikuntoon. Paikalla on Helsingin kaupungin asiantuntijoita, jotka kertovat pyöräliikenteen kehittämisestä.
Avajaisissa on myös tietenkin musiikkia, Trash Heroes DJ:t tahdittavat tapahtumaa klo 12–15. Ohjatulla Zumba-tunnilla voi lämmitellä ennen pyöräparaatia. Myös Helsingin seudun pyöräilijöiden edustajat ovat luonnollisesti tavattavissa. Kansalaistorin tapahtumasta saat vinkkejä ja tietoa niin pyöräilystä kuin pyöräilyn liikennesäännöistä.
Tapahtuma Facebookissa: https://fb.me/e/2IlbJQLFC
________________________
Valtakunnallista Pyöräilyviikkoa vietetään 2.–11.5.2025. Tänä vuonna teemana on “Pyöräily kuuluu kaikille”. Pääkaupunkiseudulla järjestetään useita inspiroivia tapahtumia.
Pyöräilyviikkoa pääkaupunkiseudulla koordinoi Helsingin seudun pyöräilijät ry (Hepo). Viikon tapahtumat järjestetään yhteistyössä Helsingin, Vantaan ja Espoon kaupunkien ja HSL:n, sekä muiden pyöräalan toimijoiden kanssa. Tapahtumissa ovat mukana myös Hepon vapaaehtoiset.
#pyöräilyviikko2025 #pyöräily #pyöräliikenne #pyöräilyviikko #pyöräilykuuluukaikille #cyclingforall #DesignforAll