19.4.2022
Kannanotot

Kommentti Vantaan ratikan katusuunnitelmien luonnoksista (Aviapolis, Tikkurila, Hakunila)

Olemme jättäneet yksityiskohtaiset palautteet karttakyselyn kautta. Tässä koko esillä ollutta aineistoa koskevia huomioita.

Monin paikoin jalankulku ja pyöräliikenteen erottelu puuttuu tai väylän leveys on minimitasoa, vaikka tilaa olisi laadukkaampaankin ratkaisuun. Tiiviiseen ympäristöön (jota kaikki ratikan varsi on tai tulee olemaan) ei tule rakentaa yhdistettyjä väyliä ajoratojen yhteyteen. Kuten olemme aiemmin kommentoineet, Vantaan pyöräliikenteen tavoiteverkko -työn normaalimitoitus ei ole riittävällä tasolla. Esimerkiksi Länsimäentiellä Maratontien alikulussa, sekä Fazerilantiellä vierailukeskuksen kohdalla erottelu loppuu kesken kaiken.

Rälssitiellä (pääreitti I) katutilaan ei nykyisellä leveydellä jää lainkaan ylimääräistä tilaa, jotta pyörätien leveyttä voisi tulevaisuudessa kasvattaa, kun pyöräliikenteen määrä kasvaa. Tilaa tarvitaan myös riiittävän leveille viherkaistoille, jotka ovat tärkeitä niin turvallisuuden kuin houkuttelevuuden kannalta. Katualuetta tulisi laajentaa alueen asemakaavamuutosten yhteydessä, jotta tilaa saadaan lisää. Tämä tulisi huomioida jo kaavarunkotyön yhteydessä.

Aviabulevardi ei ole tavoiteverkoston pääreitti, mutta se on merkittävä palvelusijainti ja vaihtopaikka. Alueella tulee olemaan runsaasti jalankulkuliikennettä, joten länsipuolen 2,5m leveä kaksisuuntainen väylä on kapea. Leveämpi pyörätie ja erotuskaista pyörätien ja jalkakäytävän välissä parantaisi turvallisuutta ja miellyttävyyttä. Aviabulevardin länsipuoli on tällä hetkellä pääosin rakentamatonta.

Monet Aviapoliksen alueen olemassaolevista sivukaduista on tällä hetkellä suunniteltu kaksiajorataisiksi. Alueen luonne on muuttumassa keskustaksi, joten alueen jatkosuunnittelussa olisi luontevaa pyrkiä luomaan sivukaduista entistä tiiviimpiä ja rauhallisempia, jotta jalan ja pyörällä liikkumisen sujuvuus ja turvallisuus paranee.