1.9.2023
Kannanotot

Kommentti Itäbaanan suunnitelmavaihtoehdoista Herttoniemessä

Itäväylän viereisen reitin plussat

  • Selkeys
  • Turvallisuus
  • Ei risteyksiä autoliikenteen kanssa muuten kuin alueen itäpäässä Itäväylän rampin kohdalla, mikäli Muuntajankatu ylitetään sillalla.
  • Jos reitti tehdään siltojen ja pengerryksen kanssa samaan tasoon Itäväylän kanssa, osuudella ei ole juurikaan korkeusvaihteluita, mikäli siltaratkaisu on vain riittävän pitkä Muuntajankadun ylityksessä.

Itäväylän viereisen reitin miinukset

  • Moottoriliikenteen melu ajoradan vieressä tulee olemaan melkoinen. (Olisiko meluaita ajoradan ja pyörätien välissä mahdollista toteuttaa?)
  • Talvikunnossapito: Jos pyörätie on suunnilleen ajoradan tasossa, ajoradalta tullaan väistämättä auraamaan lumet ja loskat pyörätielle. Kulosaaren sillan jokatalvisten kokemusten perusteella tämän ongelman ratkaisu ei vaikuta olevan mahdollista.
  • Jos reitti laskee alas Muuntajankadulle johtavien ramppien vieressä ja ylittää Muuntajankadun risteyksessä, reitille tulee merkittävät korkeuserot, eikä edes alamäestä saatua vauhtia voi hyödyntää risteyksen takia ylämäessä.
  • Tiukka mutka heti Valurinkadun alikulun jälkeen voi olla ongelmallinen näkemien kanssa.

Mekaanikonkadun reitin plussat

  • Yhteydet ympäristön muihin pyöräteihin ja palveluihin, joskin alueella merkittävin osa palveluista on suunnattu autoilijoille.
  • Hiljaisempi verrattuna Itäväylän varteen.
  • Lumitilaa enemmän, eikä vastaavantasoista riskiä Itäväylän varteen verrattuna lumen auraamiseen pyörätielle. Tässä on myös mahdollista tarvittaessa siirtyä ajamaan ajoradalle.

Mekaanikonkadun reitin miinukset

  • Lukuisat risteämät moottoriliikenteen kanssa, ei ainoastaan risteyksissä vaan siellä täällä pihojen kohdilla.
  • Autojen ja rekkojen pysäköinti pyörätiellä nykyäänkin päivittäistä; autoliikkeisiin tulevat autonkuljetusrekat puretaan poikkeuksetta pyörätiellä. Aiempien kokemusten perusteella vaikuttaa siltä, ettei tätäkään ongelmaa pystytä ratkaisemaan.
  • Mahdolliset ongelmat väistämisvelvollisuuksien suhteen eritoten Valurintien ja Mekaanikonkadun risteyksessä.
  • Baanan pirstaloituminen keskenään hyvin erilaisten yksi- ja kaksisuuntaisten ratkaisujen sekamelskaksi.

Molemmissa vaihtoehdoissa on selkeästi omat hyvät ja huonot puolensa. Itäväylä-vaihtoehdossa meluaita pyörätien ja ajoradan välissä parantaisi pyöräliikenteen olosuhteita talvikunnossapidon ja melun kannalta. Jos Itäväylä-vaihtoehdossa pyörätie lasketaan Muuntajankadun tasoon ramppeja pitkin, se tuo niin isot korkeusvaihtelut, ettei reitti ole todennäköisesti monelle kovin toimiva vaihtoehto.

Kommentit on lähetetty sähköpostitse Helsingin kaupungille 30.8.2023.

Tulevat tapahtumat

Ke 14.5. klo 17:00 – 19:00

Hallituksen kokous

To 15.5. klo 17:00 – 19:00

Vaikuttamisryhmän kokous

Tervetuloa Hepon vaikuttamisryhmän kokoukseen Polkimolle 16.4. klo 17-19!

Keskustelemme ajankohtaisista pyöräliikenteeseen liittyvistä aiheista. 

Esityslistan luonnos:
https://docs.google.com/document/d/1qAbuud6o3mbiV1xo-11knJlQAeIe3gSWP2mod_bPsT4/edit

Hepon vaikuttamisryhmä suunnittelee ja toteuttaa yhdistyksen vaikuttamistoimintaa yhdistyksen kokouksien vetämien suuntaviivojen mukaisesti. Vaikuttamisryhmä laatii kannanottoja, kommentteja, mielipidekirjoituksia ja blogeja yhdistyksen puolesta. Lisäksi vaikuttamisryhmä tapaa virkamiehiä ja poliitikkoja, toteuttaa kampanjoita ja tarvittaessa mielenosoituksiakin. Työ tehdään pääasiassa vapaaehtoispohjalta.

Paikka: Iso Roobertinkatu 3-5 Sisäpihan/porttikongin kautta sisään, summeri "Kuvasto, Suomen Taiteilijaseura, Pyöräliitto, Pyöräilykuntien verkosto" 2. Krs.

Tapaamiseen voi osallistua etäyhteydellä tämän linkin kautta: meet.google.com/sed-sido-rjk

Tapahtuma Facebookissa: https://fb.me/e/6PiFuwReB

Join with Google Meet: https://meet.google.com/sed-sido-rjk Or dial: (FI) +358 9 23132846 PIN: 492791696# More phone numbers: https://tel.meet/sed-sido-rjk?pin=8729468373141&hs=7 Learn more about Meet at: https://support.google.com/a/users/answer/9282720

Kalenteri