11.1.2024
Kannanotot
Muistutus Ruukinrannanmäen asemakaavaehdotuksesta (250300)
Helsingin seudun pyöräilijät ry (Hepo) haluaa muistuttaa Espoon kaupunkisuunnittelukeskusta ja kaupunkisuunnittelulautakuntaa Ruukinrannanmäen asemakaavaehdotuksesta seuraavasti.
Hepo pitää hyvänä sitä, Ruukinrannanmäen asemakaavaehdotuksessa on tiedostettu, että kaava-alueelle sijoittuu kaksi pyöräliikenteen baanaa. Toinen niistä on itä-länsisuuntainen baanareitti, joka yhdistyy itäpäässä Helsingin baanaverkostoon ja länsipäässä Kehä I:n varren baanareittiin. Toinen baanareitti haarautuu Ville Vallgrenin Tien kulmilla pohjoiseen, Perkkaan suuntaan.
Kaavaselostuksen liitteistä ilmenee, että Tarvaspääntien varteen ehdotetaan kaksisuuntaista pyörätietä. Se on yksi mahdollisista järjestelyistä baanoilla. Baanatasoisen kaksisuuntaisen pyörätien tavoiteleveys on 4,0 metriä, poikkeustapauksessa 3,0 metriä (Rautio 2019, s. 50). Kaavaselostuksen liitteen mukaan Tarvaspääntien varressa baanan leveys olisi pääosin 3,5 metriä ja Villenpolun sekä Radukärrinpolun baanan leveys olisi 3,0 metriä. Kaavaselosteessa ei esitetä perustelua sille, miksi nämä baanaosuudet olisivat poikkeustapauksia ja voitaisiin toteuttaa 0,5–1,0 metriä tavoiteleveyttä kapeampina.
Ongelmallisin kohta asemakaavaehdotuksessa on Tarvaspääntiellä leikkauskohdassa G-G. Siinä pyörätien leveys olisi ainoastaan 2,0 metriä, mikä on aivan riittämätön baanatasoiselle väylälle (Kuva 1).
Ehdotamme, että asemakaavaa ja katusuunnitelmia kehitetään koko kaava-alueella ja erityisesti Tarvaspääntien leikkauskohdassa G-G niin, että ne täyttävät pyöräliikenteen baanoille asetetut kriteerit. Erityisesti Tarvaspääntien leikkauskohdassa G-G ehdotamme, että baanaa levennetään joko
a) leventämällä katualuetta,
b) kaventamalla pientareita ja ajorataa tai
c) muuttamalla ajorata yksikaistaiseksi.
Vaihtoehdot b) ja c), eli ajoradan kaventaminen, auttaisi samalla toteuttamaan asemakaavalle asetetut tavoitteet. Kaavaselostuksen mukaan asemakaavan tavoitteena on, että kokoojakatu (Tarvaspääntie) ei houkuttele autoliikenteen läpiajoon ja kadun yksityiskohtaisella suunnittelulla estetään korkeat nopeudet.
Asemakaavaehdotuksen toinen ongelmakohta sijaitsee Tarvaspääntiellä Ville Vallgrenin tien itäpuolella. Asemakaavaehdotuksen liitteessä esitetään, että kaksisuuntainen baana vaihtaisi kyseisessä kohdassa Tarvaspääntien puolelta toiselle (Kuva 2). Kyseinen kohta on laakson pohjalla, molemmista suunnista lähestyttäessä alamäkien alapäässä. Kahden 90 asteen käännöksen sekä kadun ylittämisen sijoittaminen kyseiseen kohtaan ei ole paras mahdollinen ratkaisu baanalla.
Parempi paikka kadun ylitykseen olisi hieman idempänä Tarvaspäänsillan eteläpään risteyksessä. Tämä paikka sijaitsee molemmista suunnista lähestyttäessä ylämäkien yläpäässä, missä nopeudet ovat alhaisia. Ylityspaikassa liikennejärjestelyiden tulee olla selkeät eli ylitys on toteutettava korotettuna ja se tulee varustaa liikennemerkillä B7 Väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa.
Tulevat tapahtumat
Ke 5.2. klo 17:00 – 19:00
Talvipyöräilykokemukset pyörän kunnossa pysymisen näkökulmasta -tapahtuma
Helsingin seudun pyöräilijät ry (Hepo) järjestää jäsenilleen ja muille asiasta kiinnostuneille tapaamisen Kaisantunnelin pyörätallissa keskiviikkona 5.2. klo 17-19. Tapaamisen tarkoitus on keskustella ja oppia yhteisön jäsenten talvipyöräilykokemuksista pyörän kunnossa pysymisen näkökulmasta. Tapahtuman tavoite on yhdessä keskustelemalla löytää yhteiset nimittäjät, miksi toisten pyörät menevät teiden kunnossapidossa käytetystä suolasta huonoon kuntoon ja toisten eivät. Tapahtuman tarkoitus on mahdollistaa avoin keskustelu ja ihmisten kokemusten vaihto ystävällisessä ilmapiirissä. Saavu paikalle pyöräsi kanssa ja laita pyöräsi muiden mukaan jonoon sen perusteella, miten koet harjasuolauksen vaikuttaneen pyöräsi tuhoutumiseen. Tämän tarkoituksena on etsiä yhteisiä nimittäjiä esim: huono voimansiirron suojaus, pyörän materiaalit, ajomäärä tai kokemus itselle liian suuresta haitasta tai joku muu. Hepon toiminnanjohtaja Henni ottaa tapahtumassa kuvia, erityisesti pyöristä. Jos et halua esiintyä kuvissa tule kertomaan tästä Hennille saapuessasi tapahtumaan. Kuvien ja muun avulla yritämme dokumentoida yhteiset päätelmämme. Kaikki kiinnostuneet saavat osallistua raportin tarkastamiseen ja viimeistelyyn Google docs -dokumentissa tapahtuman jälkeen ennen kuin se jaetaan Hepon kanavissa. Paikalla on tavattavissa Hepon toiminnanjohtaja Henni, Hepon hallituksen jäseniä sekä Hepon vaikuttamisryhmän jäseniä. Kaisantunnelin pyörätalliin mahdollistetaan tapahtuman aikana sisäänpääsy tapahtuman osallistujille myös ilman HSL-matkakorttia. Jos sinulla ei ole HSL-matkakorttia, älä jätä pyörääsi pyörätalliin tilaisuuden päättymisen jälkeen, koska tapahtuman jälkeen pyörätalliin pääsee vain HSL-matkakortilla. Tapahtumassa on tarjolla kuumaa mehua ja pullaa. Kaisantunneli sijaitsee Helsingin päärautatiesemalla. Yksi Kaisantunnelin päistä lähtee osoitteestaa Töölönlahdenkatu 3 läheltä Oodi-kirjastoa ja toinen pää on Kaisaniemenpuistokujan ja Bergbominkujan kulmassa Kaisaniemenpuiston reunalla. Kaisantunnelin pyöräparkin sisäänkäynti, josta tapahtumaan saavutaan on Kaisantunnelin keskellä. Taustaa ja lisätietoa: Syy ja idea tapahtumalle syntyi, koska muutaman vuoden harjasuolaus- ja raesuolauskeskusteluita seurannut Hepon toiminnanjohtaja Henni on huomannut, että joukossamme on monilla tavoilla asiaan vahvasti suhtautuvia. Uusille ja vanhoille keskusteluun osallistujille tiedoksi vielä, että pk-seudulla yritetään kehittää pyöräväylien talvihoitoa välillä siinä onnistuen ja välillä epäonnistuen. Yksi metodeista, joilla hoitoa tilataan on harjasuolaus. Harjasuolatulla väylällä ei kuulu olla sohjoa, vettä tai näkyvää suolaa, vaan sen kuuluu olla kuiva ja lopputulokseltaan mahdollistaa pyöräily kaikenikäisille ja -kuntoisille läpi talven. Lisäksi vielä, Hepo ei tee päätöksiä talvihoito- tai liukkaudentorjuntametodeista tienpitäjien puolesta. Lisätietoja tapahtumasta: Henni Ahvenlampi, henni.ahvenlampi@hepo.fi, tai puh. +358 41 319 1002.
Ke 5.2. klo 17:00 – 19:00
Talvipyöräilykokemukset pyörän kunnossa pysymisen näkökulmasta -tapahtuma
5.2. klo 17-19 Talvipyöräilykokemukset pyörän kunnossa pysymisen näkökulmasta -tapahtuma Kaisantunnelin pyörätallissa
Helsingin seudun pyöräilijät ry (Hepo) järjestää jäsenilleen ja muille asiasta kiinnostuneille tapaamisen Kaisantunnelin pyörätallissa keskiviikkona 5.2. klo 17-19. Tapaamisen tarkoitus on keskustella ja oppia yhteisön jäsenten talvipyöräilykokemuksista pyörän kunnossa pysymisen näkökulmasta. Tapahtuman tavoite on yhdessä keskustelemalla löytää yhteiset nimittäjät, miksi toisten pyörät menevät teiden kunnossapidossa käytetystä suolasta huonoon kuntoon ja toisten eivät. Tapahtuman tarkoitus on mahdollistaa avoin keskustelu ja ihmisten kokemusten vaihto ystävällisessä ilmapiirissä.
Saavu paikalle pyöräsi kanssa ja laita pyöräsi muiden mukaan jonoon sen perusteella, miten koet harjasuolauksen vaikuttaneen pyöräsi tuhoutumiseen. Tämän tarkoituksena on etsiä yhteisiä nimittäjiä esim: huono voimansiirron suojaus, pyörän materiaalit, ajomäärä tai kokemus itselle liian suuresta haitasta tai joku muu.
Hepon toiminnanjohtaja Henni ottaa tapahtumassa kuvia, erityisesti pyöristä. Jos et halua esiintyä kuvissa tule kertomaan tästä Hennille saapuessasi tapahtumaan. Kuvien ja muun avulla yritämme dokumentoida yhteiset päätelmämme. Kaikki kiinnostuneet saavat osallistua raportin tarkastamiseen ja viimeistelyyn Google docs -dokumentissa tapahtuman jälkeen ennen kuin se jaetaan Hepon kanavissa.
Paikalla on tavattavissa Hepon toiminnanjohtaja Henni, Hepon hallituksen jäseniä sekä Hepon vaikuttamisryhmän jäseniä.
Kaisantunnelin pyörätalliin mahdollistetaan tapahtuman aikana sisäänpääsy tapahtuman osallistujille myös ilman HSL-matkakorttia. Jos sinulla ei ole HSL-matkakorttia, älä jätä pyörääsi pyörätalliin tilaisuuden päättymisen jälkeen, koska tapahtuman jälkeen pyörätalliin pääsee vain HSL-matkakortilla. Tapahtumassa on tarjolla kuumaa mehua ja pullaa. Ei ennakkoilmoittautumista.
Kaisantunneli sijaitsee Helsingin päärautatiesemalla. Yksi Kaisantunnelin päistä lähtee osoitteestaa Töölönlahdenkatu 3 läheltä Oodi-kirjastoa ja toinen pää on Kaisaniemenpuistokujan ja Bergbominkujan kulmassa Kaisaniemenpuiston reunalla. Kaisantunnelin pyöräparkin sisäänkäynti, josta tapahtumaan saavutaan on Kaisantunnelin keskellä.
Taustaa ja lisätietoa:
Syy ja idea tapahtumalle syntyi, koska muutaman vuoden harjasuolaus- ja raesuolauskeskusteluita seurannut Hepon toiminnanjohtaja Henni on huomannut, että joukossamme on monilla tavoilla asiaan vahvasti suhtautuvia. Uusille ja vanhoille keskusteluun osallistujille tiedoksi vielä, että pk-seudulla yritetään kehittää pyöräväylien talvihoitoa välillä siinä onnistuen ja välillä epäonnistuen. Yksi metodeista, joilla hoitoa tilataan on harjasuolaus. Harjasuolatulla väylällä ei kuulu olla sohjoa, vettä tai näkyvää suolaa, vaan sen kuuluu olla kuiva ja lopputulokseltaan mahdollistaa pyöräily kaikenikäisille ja -kuntoisille läpi talven. Lisäksi vielä, Hepo ei tee päätöksiä talvihoito- tai liukkaudentorjuntametodeista tienpitäjien puolesta.
Lisätietoja tapahtumasta: Henni Ahvenlampi, henni.ahvenlampi@hepo.fi, tai puh. +358 41 319 1002
Tapahtuma Facebookissa: https://fb.me/e/JT7gNclCl
Kaisantunneli, 00100 Helsinki, Suomi
Ma 10.2. klo 17:00 – 19:00
Hallituksen kokous
Ke 12.2. klo 17:00 – 19:00
Hepon vaikuttamisryhmän kokous
Tervetuloa Hepon vaikuttamisryhmän kokoukseen Polkimolle 12.2. klo 17-19! Keskustelemme ajankohtaisista pyöräliikenteeseen liittyvistä aiheista. Esityslistan luonnos: https://docs.google.com/document/d/12wqyklDcJCrjmt-OPNJeXWiF3Fjsx30jqsuO9hlANhQ/edit Hepon vaikuttamisryhmä suunnittelee ja toteuttaa yhdistyksen vaikuttamistoimintaa yhdistyksen kokouksien vetämien suuntaviivojen mukaisesti. Vaikuttamisryhmä laatii kannanottoja, kommentteja, mielipidekirjoituksia ja blogeja yhdistyksen puolesta. Lisäksi vaikuttamisryhmä tapaa virkamiehiä ja poliitikkoja, toteuttaa kampanjoita ja tarvittaessa mielenosoituksiakin. Työ tehdään pääasiassa vapaaehtoispohjalta. Paikka: Iso Roobertinkatu 3-5 Sisäpihan/porttikongin kautta sisään, summeri "Kuvasto, Suomen Taiteilijaseura, Pyöräliitto, Pyöräilykuntien verkosto" 2. Krs. Tapaamiseen voi osallistua etäyhteydellä tämän linkin kautta: meet.google.com/wik-aodb-dqv Tapahtuma Facebookissa: https://fb.me/e/5KKY5EfqC