11.6.2024
Kannanotot

Muistutus Oulunkyläntien ympäristön asemakaavasta

Helsingin seudun pyöräilijät (Hepo) kiittää mahdollisuudesta kommentoida Oulunkyläntien ympäristön asemakaavaa. Hepo pyytää kiinnittämään erityistä huomiota Kirkkoherrantien pyöräilyjärjestelyihin sekä Larin Kyöstin tien eteläpäähän lähellä Veräjämäentien risteystä.

Kirkkoherrantien pyöräilyjärjestelyt

Nykyinen liikennemäärä Kirkkoherrantiellä on yli 5000 ajoneuvoa vuorokaudessa (lähde: https://www.hel.fi/static/liitteet/kaupunkiymparisto/liikenne-ja-kartat/kadut/liikennetilastot/autoliikenne/Liikennelaskennat/H5R4070u.htm) ja oletettavaa on moottoriajoneuvoliikenteen kasvaminen tästä alueen lisärakentamisen myötä. Tätä kasvamista ei ole huomioitu edellämainitussa liikennemäärän laskennassa.

Kirkkoherrantie on paikallinen kokoojakatu ja pyöräliikenteen suunnitteluohjeen mukaan pyöräliikenne tulee tavallisesti erotella pyörätielle tai -kaistalle kokoojakaduilla (https://pyoraliikenne.hel.fi/verkkotason-suunnittelu/pyoraliikennejarjestelyn-valitseminen/). Nykyinen liikennemäärä ei tähän velvoittaisi, mutta lisärakentamisen myötä tilanne muuttunee, tai ainakin sen myötä päästäneen lähelle 7000 moottoriajoneuvon ylärajaa. Alueelle suunniteltu koulu lisää erottelun tarvetta.

Kirkkoherrantie kulkee jyrkässä mäessä. Tässä kaavassa suunniteltu pyöräilyratkaisu kulkee osan mäkeä pyörätiellä, osan sekaliikenteessä. Tämä on ongelmallinen ratkaisu monessa suhteessa. Kirkkoherrantiellä on jyrkkä ja pitkä mäki, jolloin pyörällä suoraan ajaminen on suurelle osalle pyöräilijöistä vaikeaa, eritoten lapsille ja vanhuksille. Johtuen Oulunkyläntien varteen suunniteltavasta uudesta 500 oppilaan koulusta, kouluun pyöräilevien lasten määrä tulee olemaan merkittävä Kirkkoherrantiellä. Kirkkoherrantie on suorin ja loogisin reitti koululle suuresta osasta Veräjämäkeä. Kirkkoherrantieltä risteävällä Myrskyläntiellä on lisäksi palvelutalo Saga Käpylinna, jolloin alueella liikkuu myös merkittävä määrä vanhuksia.

Edellä mainituista syistä pyörätiet tulee ehdottomasti toteuttaa molemmin puolin Kirkkoherrantietä koko matkalta nykyisen suunnitelman sijaan. Ajorataa ja jalkakäytäviä kaventamalla sekä katualuetta hieman leventämällä saisi mahtumaan yksisuuntaisen pyörätien molemmin puolin katua. Kohdalla olevien kolmen puun etäisyys nykyisestä jalkakäytävän reunasta on lähimmillään 165 cm, jolloin viheraluetta voinee hieman kaventaa ilman, että puita joudutaan kaatamaan. Kirkkoherrantien eteläreunalle merkitty linja-autopysäkki voitaisiin tarvittaessa siirtää Jokiniementien puolelle, missä onkin jo toiseen suuntaan oleva linja-autopysäkki.

Larin Kyöstin tie

Larin Kyöstin tielle on merkitty uusi jalkakäytävä sekä pysäköintiä ajoradalle. Jalkakäytävä tulee tarpeeseen, mutta sen sijoitus kadun eteläreunalle Veräjämäentien risteyksen puoleisessa päässä on ongelmallinen, varsinkin kun tällä kohdalla kadun toiselle reunalle on merkitty pysäköintipaikkoja. Larin Kyöstin tie todennäköisesti muodostuu myös merkittäväksi koulumatkareitiksi Jokiniementien suunnalta alueen uuteen kouluun.

Ajorata on hyvin kapea tällä kohdalla ja tekee lähes 90 asteen mutkan mäen alapäässä. Kulmassa olevan kiinteistön ja sen pensasaidan takia näkyvyys mutkassa on hyvin heikko jo nykyisellään ja suunniteltu ratkaisu heikentää sitä entisestään: Pysäköidyt autot muodostavat lisää näköestettä ja jalkakäytävä kaventaa ajoradan siten, että Oulunkylän seurahuoneen suunnalta tulevalla autoilijalla ei ole mahdollista havaita mutkassa vastaantulevaa pyöräilijää.

Mikäli jalkakäytävä sijoitettaisiin tässä mäessä Larin Kyöstin tien pohjoisreunalle ja johdettaisiin korotetun suojatien kautta mutkassa kadun toiselle puolelle, näkyvyys mutkassa paranisi merkittävästi. Mäessä pysäköinnin poistamista tulisi myös harkita, jolloin kadulle saataisiin lisää tilaa. Mäki on myös niin jyrkkä, että talvisin moottoriajoneuvot jäävät usein mäkeen jumiin liukkauden takia. Myös tämä puoltaisi pysäköinnin poistamista.

Päivitys 5.11.2024

Tulevat tapahtumat

Ke 5.2. klo 17:00 – 19:00

Talvipyöräilykokemukset pyörän kunnossa pysymisen näkökulmasta -tapahtuma

Helsingin seudun pyöräilijät ry (Hepo) järjestää jäsenilleen ja muille asiasta kiinnostuneille tapaamisen Kaisantunnelin pyörätallissa keskiviikkona 5.2. klo 17-19. Tapaamisen tarkoitus on keskustella ja oppia yhteisön jäsenten talvipyöräilykokemuksista pyörän kunnossa pysymisen näkökulmasta. Tapahtuman tavoite on yhdessä keskustelemalla löytää yhteiset nimittäjät, miksi toisten pyörät menevät teiden kunnossapidossa käytetystä suolasta huonoon kuntoon ja toisten eivät. Tapahtuman tarkoitus on mahdollistaa avoin keskustelu ja ihmisten kokemusten vaihto ystävällisessä ilmapiirissä. Saavu paikalle pyöräsi kanssa ja laita pyöräsi muiden mukaan jonoon sen perusteella, miten koet harjasuolauksen vaikuttaneen pyöräsi tuhoutumiseen. Tämän tarkoituksena on etsiä yhteisiä nimittäjiä esim: huono voimansiirron suojaus, pyörän materiaalit, ajomäärä tai kokemus itselle liian suuresta haitasta tai joku muu. Hepon toiminnanjohtaja Henni ottaa tapahtumassa kuvia, erityisesti pyöristä. Jos et halua esiintyä kuvissa tule kertomaan tästä Hennille saapuessasi tapahtumaan. Kuvien ja muun avulla yritämme dokumentoida yhteiset päätelmämme. Kaikki kiinnostuneet saavat osallistua raportin tarkastamiseen ja viimeistelyyn Google docs -dokumentissa tapahtuman jälkeen ennen kuin se jaetaan Hepon kanavissa. Paikalla on tavattavissa Hepon toiminnanjohtaja Henni, Hepon hallituksen jäseniä sekä Hepon vaikuttamisryhmän jäseniä. Kaisantunnelin pyörätalliin mahdollistetaan tapahtuman aikana sisäänpääsy tapahtuman osallistujille myös ilman HSL-matkakorttia. Jos sinulla ei ole HSL-matkakorttia, älä jätä pyörääsi pyörätalliin tilaisuuden päättymisen jälkeen, koska tapahtuman jälkeen pyörätalliin pääsee vain HSL-matkakortilla. Tapahtumassa on tarjolla kuumaa mehua ja pullaa. Kaisantunneli sijaitsee Helsingin päärautatiesemalla. Yksi Kaisantunnelin päistä lähtee osoitteestaa Töölönlahdenkatu 3 läheltä Oodi-kirjastoa ja toinen pää on Kaisaniemenpuistokujan ja Bergbominkujan kulmassa Kaisaniemenpuiston reunalla. Kaisantunnelin pyöräparkin sisäänkäynti, josta tapahtumaan saavutaan on Kaisantunnelin keskellä. Taustaa ja lisätietoa: Syy ja idea tapahtumalle syntyi, koska muutaman vuoden harjasuolaus- ja raesuolauskeskusteluita seurannut Hepon toiminnanjohtaja Henni on huomannut, että joukossamme on monilla tavoilla asiaan vahvasti suhtautuvia. Uusille ja vanhoille keskusteluun osallistujille tiedoksi vielä, että pk-seudulla yritetään kehittää pyöräväylien talvihoitoa välillä siinä onnistuen ja välillä epäonnistuen. Yksi metodeista, joilla hoitoa tilataan on harjasuolaus. Harjasuolatulla väylällä ei kuulu olla sohjoa, vettä tai näkyvää suolaa, vaan sen kuuluu olla kuiva ja lopputulokseltaan mahdollistaa pyöräily kaikenikäisille ja -kuntoisille läpi talven. Lisäksi vielä, Hepo ei tee päätöksiä talvihoito- tai liukkaudentorjuntametodeista tienpitäjien puolesta. Lisätietoja tapahtumasta: Henni Ahvenlampi, henni.ahvenlampi@hepo.fi,  tai puh. +358 41 319 1002.

Ke 5.2. klo 17:00 – 19:00

Talvipyöräilykokemukset pyörän kunnossa pysymisen näkökulmasta -tapahtuma

5.2. klo 17-19 Talvipyöräilykokemukset pyörän kunnossa pysymisen näkökulmasta -tapahtuma Kaisantunnelin pyörätallissa

Helsingin seudun pyöräilijät ry (Hepo) järjestää jäsenilleen ja muille asiasta kiinnostuneille tapaamisen Kaisantunnelin pyörätallissa keskiviikkona 5.2. klo 17-19. Tapaamisen tarkoitus on keskustella ja oppia yhteisön jäsenten talvipyöräilykokemuksista pyörän kunnossa pysymisen näkökulmasta. Tapahtuman tavoite on yhdessä keskustelemalla löytää yhteiset nimittäjät, miksi toisten pyörät menevät teiden kunnossapidossa käytetystä suolasta huonoon kuntoon ja toisten eivät. Tapahtuman tarkoitus on mahdollistaa avoin keskustelu ja ihmisten kokemusten vaihto ystävällisessä ilmapiirissä.

Saavu paikalle pyöräsi kanssa ja laita pyöräsi muiden mukaan jonoon sen perusteella, miten koet harjasuolauksen vaikuttaneen pyöräsi tuhoutumiseen. Tämän tarkoituksena on etsiä yhteisiä nimittäjiä esim: huono voimansiirron suojaus, pyörän materiaalit, ajomäärä tai kokemus itselle liian suuresta haitasta tai joku muu.

Hepon toiminnanjohtaja Henni ottaa tapahtumassa kuvia, erityisesti pyöristä. Jos et halua esiintyä kuvissa tule kertomaan tästä Hennille saapuessasi tapahtumaan. Kuvien ja muun avulla yritämme dokumentoida yhteiset päätelmämme. Kaikki kiinnostuneet saavat osallistua raportin tarkastamiseen ja viimeistelyyn Google docs -dokumentissa tapahtuman jälkeen ennen kuin se jaetaan Hepon kanavissa.

Paikalla on tavattavissa Hepon toiminnanjohtaja Henni, Hepon hallituksen jäseniä sekä Hepon vaikuttamisryhmän jäseniä.

Kaisantunnelin pyörätalliin mahdollistetaan tapahtuman aikana sisäänpääsy tapahtuman osallistujille myös ilman HSL-matkakorttia. Jos sinulla ei ole HSL-matkakorttia, älä jätä pyörääsi pyörätalliin tilaisuuden päättymisen jälkeen, koska tapahtuman jälkeen pyörätalliin pääsee vain HSL-matkakortilla. Tapahtumassa on tarjolla kuumaa mehua ja pullaa. Ei ennakkoilmoittautumista.

Kaisantunneli sijaitsee Helsingin päärautatiesemalla. Yksi Kaisantunnelin päistä lähtee osoitteestaa Töölönlahdenkatu 3 läheltä Oodi-kirjastoa ja toinen pää on Kaisaniemenpuistokujan ja Bergbominkujan kulmassa Kaisaniemenpuiston reunalla. Kaisantunnelin pyöräparkin sisäänkäynti, josta tapahtumaan saavutaan on Kaisantunnelin keskellä.

Taustaa ja lisätietoa:
Syy ja idea tapahtumalle syntyi, koska muutaman vuoden harjasuolaus- ja raesuolauskeskusteluita seurannut Hepon toiminnanjohtaja Henni on huomannut, että joukossamme on monilla tavoilla asiaan vahvasti suhtautuvia. Uusille ja vanhoille keskusteluun osallistujille tiedoksi vielä, että pk-seudulla yritetään kehittää pyöräväylien talvihoitoa välillä siinä onnistuen ja välillä epäonnistuen. Yksi metodeista, joilla hoitoa tilataan on harjasuolaus. Harjasuolatulla väylällä ei kuulu olla sohjoa, vettä tai näkyvää suolaa, vaan sen kuuluu olla kuiva ja lopputulokseltaan mahdollistaa pyöräily kaikenikäisille ja -kuntoisille läpi talven. Lisäksi vielä, Hepo ei tee päätöksiä talvihoito- tai liukkaudentorjuntametodeista tienpitäjien puolesta.

Lisätietoja tapahtumasta: Henni Ahvenlampi, henni.ahvenlampi@hepo.fi, tai puh. +358 41 319 1002

Tapahtuma Facebookissa: 
https://fb.me/e/JT7gNclCl

Kaisantunneli, 00100 Helsinki, Suomi
Ma 10.2. klo 17:00 – 19:00

Hallituksen kokous

Ke 12.2. klo 17:00 – 19:00

Hepon vaikuttamisryhmän kokous

Tervetuloa Hepon vaikuttamisryhmän kokoukseen Polkimolle 12.2. klo 17-19! Keskustelemme ajankohtaisista pyöräliikenteeseen liittyvistä aiheista. Esityslistan luonnos: https://docs.google.com/document/d/12wqyklDcJCrjmt-OPNJeXWiF3Fjsx30jqsuO9hlANhQ/edit Hepon vaikuttamisryhmä suunnittelee ja toteuttaa yhdistyksen vaikuttamistoimintaa yhdistyksen kokouksien vetämien suuntaviivojen mukaisesti. Vaikuttamisryhmä laatii kannanottoja, kommentteja, mielipidekirjoituksia ja blogeja yhdistyksen puolesta. Lisäksi vaikuttamisryhmä tapaa virkamiehiä ja poliitikkoja, toteuttaa kampanjoita ja tarvittaessa mielenosoituksiakin. Työ tehdään pääasiassa vapaaehtoispohjalta. Paikka: Iso Roobertinkatu 3-5 Sisäpihan/porttikongin kautta sisään, summeri "Kuvasto, Suomen Taiteilijaseura, Pyöräliitto, Pyöräilykuntien verkosto" 2. Krs. Tapaamiseen voi osallistua etäyhteydellä tämän linkin kautta: meet.google.com/wik-aodb-dqv Tapahtuma Facebookissa: https://fb.me/e/5KKY5EfqC

Ke 12.3. klo 17:00 – 19:00

Hallituksen kokous

Kalenteri