9.9.2024
Kannanotot
Pyörätieinvestoinneissa kaikki voittavat
Mielipidekirjoitus on julkaistu Helsingin Sanomissa 9.9.2024.
Keskustelu Munkkiniemenbaanan ympärillä osoittaa usein toistuvaa ymmärtämättömyyttä pyöräliikenteen investointien tarkoituksesta ja mittasuhteista.
Pyöräverkkoa ei kehitetä siksi, että nykyisin pyöräilevillä olisi helpompaa. Parannuksia tarvitaan, jotta aiempaa useampi tekisi matkansa pyörällä. Näin liikenteen kulkumuotojakaumaa saadaan kestävämmäksi, kansanterveyttä paremmaksi ja kaupunkitilaa viihtyisämmäksi.
Väännetään vielä rautalangasta: Keskimääräinen tervejalkainen ihminen pystyy kyllä taluttamaan ohi yksittäisen yllättävän esteen. Jos reitillä kuitenkin on riittävän jyrkkiä mäkiä tai muita päivittäin toistuvia esteitä tai vaaroja, moni jättää matkansa pyöräilemättä ja vaihtaa sen sijaan esimerkiksi autoon. Lisäksi on muistettava niitä, jotka eivät voi taluttaa yli mäen tai ohi esteen. Sujuvat ja turvalliset reitit houkuttelevat kulkemaan, ja parempi terveys palauttaa investoidut rahat moninkertaisesti säästyneinä sote-kuluina.
Hyvä toteutunut esimerkki on baana Pasilasta Käpylään. Sen vieressä oli jo pyörätie, joka tosin oli todella mäkinen, mutkainen ja vaarallinen. Uuden baanan rakentamisen ansiosta reitin pyöräilijämäärät ovat moninkertaistuneet. Kun useampi tekee matkansa pyörällä, kaduilla riittää paremmin tilaa myös niille, joiden on pakko kulkea autolla.
Kaikki voittavat. Todellinen säästäjän valinta on sijoittaa sujuvaan pyöräliikenteeseen, joka palvelee sekä yksityisiä arjen matkoja että kaupunkilogistiikkaa sujuvasti, turvallisesti ja koko yhteiskunnan kannalta kustannustehokkaasti. Talouden realiteetit puhuvat vahvasti pyörätieinvestointien puolesta.
Tuure Savuoja
varapuheenjohtaja
Helsingin seudun pyöräilijät ry