1.11.2024
Kannanotot

Muistutus Lauttasaaren ja Koivusaaren katusuunnitelmista

Helsingin seudun pyöräilijät (Hepo) kiittää mahdollisuudesta kommentoida Lauttasaaren ja Koivusaaren katusuunnitelmia.

Länsibaana

Suunnitelma-alueen läpi kulkeva Länsibaana on tärkeä pyöräily-yhteys Espoon ja Helsingin välillä. Hepo kommentoi jo 12 vuotta sitten Koivusaaren osayleiskaavaluonnosta seuraavasti: “Mutkitteleva, pohjoiseen koukkaava linjaus ei ole asianmukainen. Reitin nykyinen taso tulee säilyttää, eli sen pitää olla suora ja korkeuserot tulee minimoida.”

Valitettavasti kommenttiamme ei ole huomioitu, vaan suunnitelmissa on yhä tehdä Länsibaanaan mutkitteleva koukkaus pohjoisen kautta. Reitti tulee linjata suoraksi ja sujuvaksi. Baana voitaisiin linjata kulkemaan Koivusaaren risteyssillan alla ja Länsiväylän rampit voitaisiin upottaa syvemmälle, jolloin pyörätiestä saadaan suora, sujuva ja turvallinen. Suunnitelman mukainen ratkaisu ei täytä mitään näistä kriteereistä.

Suunnitelmakuvassa on nähtävästi merkitty Baana päällystettäväksi jonkinlaisella kivilaatalla, ellei sitten suunnitelmakuvassa ole virhe. Ainoastaan Koivusaaren liikenneympyrän kohdalle on merkitty punaista asfalttia. Baana kokonaisuudessaan tulee päällystää punaisella asfaltilla.

Telkkäkujan alikulku

Telkkäkujan alikulku on merkitty purettavaksi, mutta toisaalta sinne on myös piirretty kulkuyhteys pohjoisesta. Mikäli Telkkäkujan alikulku korvataan uudella, sinne tulee järjestää sujuva yhteys pyöräilylle ja jalankululle molemmista päistä näkemäesteet huomioiden. Mikäli taas Telkkäkujan alikulku poistettaisiin kokonaan, Länsiväylän estevaikutus kasvaa merkittävästi pohjois-eteläsuunnassa. Mahdollisista kiertoreiteistä esimerkiksi Länsiväylän pohjoispuolelta Koivusaaren metroasemalle tullee noin kilometrin pituisia ja korkeuseroista muodostuu lisäksi merkittäviä. Tästä johtuen yhteys Länsiväylän ali on ehdottoman tärkeä.

Vaskilahdenkatu

Kun Länsiväylältä katkaistaan nykyinen läntinen ramppi Lauttasaareen, on odotettavissa ainakin suurimman osan kyseistä ramppia tähän käyttäneestä moottoriajoneuvoliikenteestä siirtyvän käyttämään uutta Vaskilahdenkatua, koska se tarjoaa lyhimmän yhteyden läntiseen Lauttasaareen ja Katajaharjuun. Kadulle on merkitty pyöräkaistat, jotka tuskin soveltuvat tulevalle kadulle. Vähintäänkin kadun eteläreunan pyöräkaista tulee toteuttaa pyörätienä pyöräkaistan sijaan.

Työmaan aikaiset järjestelyt

Vaikkeivät työmaan aikaiset järjestelyt kuulukaan itse katusuunnitelmaan, ne tulee ehdottomasti huomioida jo suunnitteluvaiheessa. Työmaa katkaisee Espoon ja Helsingin välisen merkittävimmän pyöräilyreitin vuosiksi, jolloin kiertotieratkaisuiden pitää olla erittäin laadukkaat. Länsimetron työmaiden kiertotieratkaisut alueella olivat erittäin hankalat ja turvattomat, joten mikäli Koivusaaren suunnitelmat joskus toteutetaan, kiertotiet tulee suunnitella huomattavasti laadukkaampina.