6.11.2024
Tiedotteet
Turvallinen pyöräväylä voidaan toteuttaa vilkkaalle kadulle erottamalla pyöräkaista pollareilla autoliikenteestä
Helsingin seudun pyöräilijät tuotti Helsingin kaupungille Lönnrotinkadun pyöräkaista -kokeilun seurannan 2024 kaupungin suunnittelemalle tilapäiselle pyöräkaistalle. Hepon tuottaman seurannan raportit sisältyvät Esplanadin ja lähialueen katujen kokeilun tuloksiin, jotka julkaistiin Helsingin kaupunkiympäristölautakunnan kokouksen esityslistalla 5.11.2024. Tuloksista selviää, että pyöräkaista oli tarpeellinen ja turvallinen pyöräväylä voidaan toteuttaa vilkkaalle kadulle erottamalla pyöräkaista pollareilla autoliikenteestä.
Lönnrotinkadun pyöräkaista -kokeilun käyttäjäseurannassa arvioitiin kadulle tehtyjen kahdeksan vaihtoehtoisen järjestelyn toimivuutta pyöräilijän näkökulmasta kerran kuussa tammi-kesäkuussa 2024. Helsingin seudun pyöräilijät ry keräsi, analysoi ja raportoi anonymisoidun palautteen Helsingin kaupungin toimeksiannosta.
Seurantaryhmään ilmoittautui yhteensä 25 kaupunkilaista Helsingistä ja Espoosta, joista kussakin kuussa järjestelyjä arvioi keskimäärin 20 heistä. Ilmoittautuneista 14 ilmoitti sukupuolekseen miehen, yhdeksän naisen ja kaksi ilmoittautuneista ei ilmoittanut sukupuoltaan. Nuorin arvioijista oli 25 ja vanhin 71-vuotias. Ilmoittautuneista 15 arvioi pyöräilynsä Helsingin keskustan alueella erittäin luontevaksi ja 10 jokseenkin luontevaksi. Yhtään henkilöä, joka koki ettei hänelle ole lainkaan luontevaa pyöräillä Helsingin keskustan alueella, ei onnistuttu rekrytoimaan tammikuussa aloitettuun seurantaan.
Selvityksessä osallistujat vastasivat osiokohtaisesti kerran kuussa oliko pyöräkaista havaittavissa ja olivatko pyöräkaistan katumerkinnät näkyvissä. He arvioivat edistivätkö liikennejärjestelyt pyöräilijän turvallisuutta, tuntuiko pyöräily turvalliselta, oliko pyöräily sujuvaa ja jatkuvaa ja oliko pyöräily mukavaa. He myös arvioivat, aiheuttiko autojen pysäköinti haittaa pyöräilylle ja onnistuiko pyöräily talviolosuhteissa. Myös Lönnrotinkadun ja sen poikkikatujen risteysten selkeyttä arvioitiin. Tämän jälkeen vastaajat kertoivat, mikä osioista toimi pyöräilyyn parhaiten perustellen valintansa sekä antoivat vapaata palautetta koskien Lönnrotinkadun pyöräkaista -kokeilun kaikkia arvioitavia osioita.
Pollareilla muista ajokaistoista erotettu pyöräkaista on toimivin
Vastaajien mielipiteet pyöräkaistan toteutustapavaihtoehdoista pyöräilyyn parhaiten toimivaksi jakautuivat, mutta pollareilla muista ajokaistoista eroteltu osio 5 sai eniten vastaajien kannatusta kaikkina kuutena arviointikertana tammi-kesä 2024. Osiossa 5 pyöräkaista sijoittui heti kadun oikeanpuoleisen jalkakäytävän viereen. Kaikki kadun oikeanpuoleisen jalkakäytävän viereen sijoitetut pyöräkaistat toimivat vastaajien mielestä paremmin kuin kadun keskelle oikeanpuoleisen jalkakäytävän viereen pysäköityjen autojen vasemmalle puolelle sijoitetut vaihtoehdot. Kukaan vastaajista ei valinnut kertaakaan osiota 1 parhaiten toimivaksi. Osiossa pyöräkaista sijoittuu kadun keskelle ylämäessä.
Puuttuvat pyöräkaistan liikennemerkit ja kuluneet katumerkinnät haittasivat pyöräkaistan havaitsemista
Kokeilu alkoi tammikuussa, jolloin osa osallistujista ajoi Lönnrotinkatua ensimmäistä kertaa pyöräkaistakokeilun aikana. Koska pyöräkaistan liikennemerkkejä E13.1 tai E13.2 ei ole asennettu ja katumerkinnät olivat lumen alla, ei tienkäyttäjillä ollut mahdollisuutta löytää pyöräkaistaa katutilasta. Arvioimiskauden loppuun mennessä kesäkuussa 2024 ei katumerkintöjä oltu ylläpidetty, joten myös auton renkaiden kulutuksesta pois kuluneet katumerkinnät vaikeuttivat pyöräkaistan havaitsemista kokeilun aikana. Jotta pyöräkaistat voivat toimia ympärivuotiselle pyöräliikenteelle, pitää pyöräkaistan liikennemerkit E13.1 tai E13.2 asentaa jokaiseen risteykseen.
Pyöräkaistan liikennemerkit E13.1 ja E13.2.
“Pyöräkaista on merkittävä myös liikennemerkein. Talvella tiemerkinnät jäivät lumen alle, ja talven kuluessa maali myös kului pois sieltä, missä autot pääsivät ajamaan merkintöjen päältä. Käytännössä pyöräkaista lakkasi olemasta aina lumisateen jälkeen, jolloin ”tietämättömät” autoilijat riensivät heti käyttämään vapaata pysäköintitilaa.” seurantaryhmän osallistuja kommentoi.
”Aina kun pyöräkaista rakennetaan, pitää aina asentaa myös siitä kertovat liikennemerkit. Muuten useissa eri säissä ja olosuhteissa pyöräilijät eivätkä autoilijat voi tietää, että kadulla tai tiellä edes on pyöräkaista. Näistä syistä on hyvin erikoista, että pyöräkaistoja rakennetaan, mutta niiden liikennemerkkejä ei asenneta.” kommentoi Helsingin seudun pyöräilijät ry:n toiminnanjohtaja Henni Ahvenlampi.
Vasemmalle kääntymistä helpottavat pyörätaskut tarvitaan risteyksiin
Pyörätaskujen puuttuminen risteyksistä vaikeutti vasemmalle kääntymistä. Jos risteyksestä saa kääntyä pyörällä vasemmalle olisi tärkeää, että risteyksiin toteutettaisiin pyörätaskut.
Autojen pysäköinti ovenavaustilan päälle sekä pyöräkaistalle lasketut liikennemerkkien betoniset jalustat kavensivat pyöräkaistaa.
Pollarit olivat kokeilun tehokkain keino vähentää autojen pysäköintiä liian lähelle pyöräkaistaa tai pyöräkaistalla. Kadun kunnossapidon ohjeistaminen asianmukaisesta liikennemerkkien betonijalustojen sijoittelusta on tarpeen, koska kokeilun aikana betonijalustoja asennettiin hyvin usein kaventamaan pyöräkaistaa.
Talvikunnossapito ei ollut ennakoitavaa
Vaikka Lönnrotinkatu kuuluu korkeimpaan A-hoitoluokkaan paikoin ja ajoittain pyöräkaista jäi silti auratun lumen alle tai lunta ei aurattu pyöräkaistalta.
Lönnrotinkadun liikennejärjestelyt päivitetään pysyvästi 2026
Lönnrotinkadun pyöräkaista -kokeilun seurannan tulokset on luettavissa kokonaisuudessaan tästä.
Lönnrotinkadun pysyvät liikennejärjestelyt tullaan päivittämään Kampin alueen liikennesuunnitelman laatimisen yhteydessä, suunnittelu käynnistyy arviolta vuonna 2026.
Lisätietoja:
Helsingin seudun pyöräilijät ry (Hepo)
Henni Ahvenlampi
toiminnanjohtaja
0413191002
henni.ahvenlampi(a)hepo.fi
Tulevat tapahtumat
Ma 11.11. klo 17:00 – 19:00
Hallituksen kokous
Polkimo, Iso Roobertinkatu 3-5 A 22, 00120 Helsinki
Ke 13.11. klo 17:00 – 19:00
Vaikuttamisryhmän kokous
Tervetuloa Hepon vaikuttamisryhmän kokoukseen Polkimolle 13.11. klo 17-19! Keskustelemme ajankohtaisista pyöräliikenteeseen liittyvistä aiheista. Esityslistan luonnos: https://docs.google.com/document/d/1_1a_V9h8oDx5RxEOqYKWGAx3hDM-MHnBx4RPRQSTr-g/edit Hepon vaikuttamisryhmä suunnittelee ja toteuttaa yhdistyksen vaikuttamistoimintaa yhdistyksen kokouksien vetämien suuntaviivojen mukaisesti. Vaikuttamisryhmä laatii kannanottoja, kommentteja, mielipidekirjoituksia ja blogeja yhdistyksen puolesta. Lisäksi vaikuttamisryhmä tapaa virkamiehiä ja poliitikkoja, toteuttaa kampanjoita ja tarvittaessa mielenosoituksiakin. Työ tehdään pääasiassa vapaaehtoispohjalta. Paikka: Iso Roobertinkatu 3-5 Sisäpihan/porttikongin kautta sisään, summeri "Kuvasto, Suomen Taiteilijaseura, Pyöräliitto, Pyöräilykuntien verkosto" 2. Krs. Tapaamiseen voi osallistua etäyhteydellä tämän linkin kautta: meet.google.com/jmk-bosq-poq Tapahtuma Facebookissa: https://fb.me/e/7Ivd925Px
To 21.11. klo 17:00 – 19:00
Hepo ja Espoon pyöräilyn edistämisohjelman päivittäminen
Espoon kaupunki kutsuun hepolaisia ja muita pyöräilyn edistämisestä kiinnostuneita keskustelemaan kaupungin pyöräilyn edistämisohjelman päivityksestä to 21.11. klo 17-19 Espoon kaupungin tiloihin Otaniemessä. Aika: to 21.11 klo 17-19 Paikka: Espoo, Tekniikantie 15, 1. kerroksessa ja kokoushuone Pitkäjärvessä, jonne mahtuu 40 henkilöä. Ei etukäteisilmoittautumista. Tapaamiseen voi osallistua etäyhteydellä tämän linkin kautta. Jos sinulla on vaikeuksia löytää paikalle tai liittyä tapahtumaan linjoilla soita Henni Ahvenlammelle 0413191002. Espoossa on keväällä 2024 käynnistynyt pyöräilyn edistämisohjelman päivitystyö. Kaupungin edellinen pyöräilyn edistämisohjelma on valmistunut vuonna 2013, ja sen toimenpiteet ulottuvat vuoteen 2024. Ohjelman päivityksen tavoitteena on löytää vaikuttavimmat toimenpiteet pyöräilyn olosuhteiden parantamiseksi ja toiminnan kohdentamiseksi. Lisäksi tavoitteena on kehittää pyöräliikenteen seurantaa ja seurannan mittareita. Työn laatimisen aikana on päivitetty pyöräliikenteen edistämisen tavoitteet ja niitä tarkentavat alatavoitteet. Nyt käynnissä olevassa työvaiheessa määritetään pyöräliikenteen edistämisen toimenpidekokonaisuudet sekä niiden ensimmäiset askeleet, eli noin 3-5 viiden vuoden aikana toteutettavat toimenpiteet. Hepo:lle järjestettävässä tilaisuudessa on tarkoitus esitellä ohjelman tavoitteet ja toimenpidekokonaisuudet, sekä keskustella toimenpiteiden alustavasta seurannasta. Tapahtuma Facebookissa: https://fb.me/e/8QnU2jV5I