6.11.2024
Tiedotteet

Turvallinen pyöräväylä voidaan toteuttaa vilkkaalle kadulle erottamalla pyöräkaista pollareilla autoliikenteestä

Helsingin seudun pyöräilijät tuotti Helsingin kaupungille Lönnrotinkadun pyöräkaista -kokeilun seurannan 2024 kaupungin suunnittelemalle tilapäiselle pyöräkaistalle. Hepon tuottaman seurannan raportit sisältyvät Esplanadin ja lähialueen katujen kokeilun tuloksiin, jotka julkaistiin Helsingin kaupunkiympäristölautakunnan kokouksen esityslistalla 5.11.2024. Tuloksista selviää, että pyöräkaista oli tarpeellinen ja turvallinen pyöräväylä voidaan toteuttaa vilkkaalle kadulle erottamalla pyöräkaista pollareilla autoliikenteestä.

Lönnrotinkadun pyöräkaista -kokeilun käyttäjäseurannassa arvioitiin kadulle tehtyjen kahdeksan vaihtoehtoisen järjestelyn toimivuutta pyöräilijän näkökulmasta kerran kuussa tammi-kesäkuussa 2024. Helsingin seudun pyöräilijät ry keräsi, analysoi ja raportoi anonymisoidun palautteen Helsingin kaupungin toimeksiannosta. 

Seurantaryhmään ilmoittautui yhteensä 25 kaupunkilaista Helsingistä ja Espoosta, joista kussakin kuussa järjestelyjä arvioi keskimäärin 20 heistä. Ilmoittautuneista 14 ilmoitti sukupuolekseen miehen, yhdeksän naisen ja kaksi ilmoittautuneista ei ilmoittanut sukupuoltaan. Nuorin arvioijista oli 25 ja vanhin 71-vuotias. Ilmoittautuneista 15 arvioi pyöräilynsä Helsingin keskustan alueella erittäin luontevaksi ja 10 jokseenkin luontevaksi. Yhtään henkilöä, joka koki ettei hänelle ole lainkaan luontevaa pyöräillä Helsingin keskustan alueella, ei onnistuttu rekrytoimaan tammikuussa aloitettuun seurantaan.

Selvityksessä osallistujat vastasivat osiokohtaisesti kerran kuussa oliko pyöräkaista havaittavissa ja olivatko pyöräkaistan katumerkinnät näkyvissä. He arvioivat edistivätkö liikennejärjestelyt pyöräilijän turvallisuutta, tuntuiko pyöräily turvalliselta, oliko pyöräily sujuvaa ja jatkuvaa ja oliko pyöräily ​​mukavaa. He myös arvioivat, aiheuttiko autojen pysäköinti haittaa pyöräilylle ja onnistuiko pyöräily talviolosuhteissa. Myös Lönnrotinkadun ja sen poikkikatujen risteysten selkeyttä arvioitiin. Tämän jälkeen vastaajat kertoivat, mikä osioista toimi pyöräilyyn parhaiten perustellen valintansa sekä antoivat vapaata palautetta koskien Lönnrotinkadun pyöräkaista -kokeilun kaikkia arvioitavia osioita.

Pollareilla muista ajokaistoista erotettu pyöräkaista on toimivin

Vastaajien mielipiteet pyöräkaistan toteutustapavaihtoehdoista pyöräilyyn parhaiten toimivaksi jakautuivat, mutta pollareilla muista ajokaistoista eroteltu osio 5 sai eniten vastaajien kannatusta kaikkina kuutena arviointikertana tammi-kesä 2024. Osiossa 5 pyöräkaista sijoittui heti kadun oikeanpuoleisen jalkakäytävän viereen. Kaikki kadun oikeanpuoleisen jalkakäytävän viereen sijoitetut pyöräkaistat toimivat vastaajien mielestä paremmin kuin kadun keskelle oikeanpuoleisen jalkakäytävän viereen pysäköityjen autojen vasemmalle puolelle sijoitetut vaihtoehdot. Kukaan vastaajista ei valinnut kertaakaan osiota 1 parhaiten toimivaksi. Osiossa pyöräkaista sijoittuu kadun keskelle ylämäessä.

Puuttuvat pyöräkaistan liikennemerkit ja kuluneet katumerkinnät haittasivat pyöräkaistan havaitsemista

Kokeilu alkoi tammikuussa, jolloin osa osallistujista ajoi Lönnrotinkatua ensimmäistä kertaa pyöräkaistakokeilun aikana. Koska pyöräkaistan liikennemerkkejä E13.1 tai E13.2 ei ole asennettu ja katumerkinnät olivat lumen alla, ei tienkäyttäjillä ollut mahdollisuutta löytää pyöräkaistaa katutilasta. Arvioimiskauden loppuun mennessä kesäkuussa 2024 ei katumerkintöjä oltu ylläpidetty, joten myös auton renkaiden kulutuksesta pois kuluneet katumerkinnät vaikeuttivat pyöräkaistan havaitsemista kokeilun aikana. Jotta pyöräkaistat voivat toimia ympärivuotiselle pyöräliikenteelle, pitää pyöräkaistan liikennemerkit E13.1 tai E13.2 asentaa jokaiseen risteykseen.

Pyöräkaistan liikennemerkit E13.1 ja E13.2.

“Pyöräkaista on merkittävä myös liikennemerkein. Talvella tiemerkinnät jäivät lumen alle, ja talven kuluessa maali myös kului pois sieltä, missä autot pääsivät ajamaan merkintöjen päältä. Käytännössä pyöräkaista lakkasi olemasta aina lumisateen jälkeen, jolloin ”tietämättömät” autoilijat riensivät heti käyttämään vapaata pysäköintitilaa.” seurantaryhmän osallistuja kommentoi.

”Aina kun pyöräkaista rakennetaan, pitää aina asentaa myös siitä kertovat liikennemerkit. Muuten useissa eri säissä ja olosuhteissa pyöräilijät eivätkä autoilijat voi tietää, että kadulla tai tiellä edes on pyöräkaista. Näistä syistä on hyvin erikoista, että pyöräkaistoja rakennetaan, mutta niiden liikennemerkkejä ei asenneta.” kommentoi Helsingin seudun pyöräilijät ry:n toiminnanjohtaja
Henni Ahvenlampi.

Vasemmalle kääntymistä helpottavat pyörätaskut tarvitaan risteyksiin

Pyörätaskujen puuttuminen risteyksistä vaikeutti vasemmalle kääntymistä. Jos risteyksestä saa kääntyä pyörällä vasemmalle olisi tärkeää, että risteyksiin toteutettaisiin pyörätaskut. 

Autojen pysäköinti ovenavaustilan päälle sekä pyöräkaistalle lasketut liikennemerkkien betoniset jalustat kavensivat pyöräkaistaa.

Pollarit olivat kokeilun tehokkain keino vähentää autojen pysäköintiä liian lähelle pyöräkaistaa tai pyöräkaistalla. Kadun kunnossapidon ohjeistaminen asianmukaisesta liikennemerkkien betonijalustojen sijoittelusta on tarpeen, koska kokeilun aikana betonijalustoja asennettiin hyvin usein kaventamaan pyöräkaistaa.

Talvikunnossapito ei ollut ennakoitavaa

Vaikka Lönnrotinkatu kuuluu korkeimpaan A-hoitoluokkaan paikoin ja ajoittain pyöräkaista jäi silti auratun lumen alle tai lunta ei aurattu pyöräkaistalta.

Lönnrotinkadun liikennejärjestelyt päivitetään pysyvästi 2026


Lönnrotinkadun pyöräkaista -kokeilun seurannan tulokset on luettavissa kokonaisuudessaan tästä.

Lönnrotinkadun pysyvät liikennejärjestelyt tullaan päivittämään Kampin alueen liikennesuunnitelman laatimisen yhteydessä, suunnittelu käynnistyy arviolta vuonna 2026.

Lisätietoja:
Helsingin seudun pyöräilijät ry (Hepo) 
Henni Ahvenlampi 
toiminnanjohtaja 
0413191002 
henni.ahvenlampi(a)hepo.fi