15.11.2024
Kannanotot
Mielipide Satamatunnelin asemakaavasta
Helsingin seudun pyöräilijät (Hepo) kiittää mahdollisuudesta kommentoida Satamatunnelin asemakaavaa.
Tarvitaanko Satamatunnelia lainkaan?
Helsinki on pyrkinyt lisäämään kestävien kulkumuotojen kulkutapaosuutta. Satamatunneli sotii tätä tavoitetta vastaan. Satamatunneli tulee estämään Länsiväylän bulevardisoimisen, sillä sen tarkoitus on johtaa Länsiväylälle – mahdolliselle tulevalle Länsibulevardille – runsaasti sinne sopimatonta rekkaliikennettä. Satamatunneli sementoi keskusta-alueelle kuulumattoman tavaraliikenteen kulkemaan jatkossakin Länsisataman kautta sen sijaan, että tavaraliikenne kulkisi sille tarkoitetun Vuosaaren sataman kautta.
Pitkän moottoriliikennetunnelin vuosittaiset ylläpitokustannukset ovat merkittävä rasite kaupungin talouteen. Leveän moottoritien säilyttäminen tiiviissä kaupunkirakenteessa aiheuttaa merkittäviä lisäkustannuksia muuhun rakentamiseen (esimerkiksi Koivusaaren alueen kehittäminen) verrattuna bulevardisointiin.
Nykyinen moottoritie ja kaavailtu tunneli palvelee vain pientä osaa Helsinkiin suuntautuvasta liikenteestä, mutta vie tähän suhteutettuna huomattavan paljon pinta-alaa. Tunnelin rakentamatta jättäminen ja Länsiväylän bulevardisointi helpottaisi merkittävästi kestävän liikkumisen yhteyksien kehittämistä, ihmisten liikkumista Helsingin ja Etelä-Espoon välillä, sekä Helsingin kaupungin taloutta tukevia kaupunkikehityshankkeita.
Satamatunneli tuhoaisi merkittävän osan Lapinlahden puistosta sen uhanalaisine eläimineen.
Vaihtoehto nykyiselle linjaukselle?
Mikäli Satamatunneli päätetään toteuttaa, sen linjausta tulee tarkastella uudelleen. Linjaukselle oli aiemmin esillä useampia vaihtoehtoja. Vaihtoehtoja kuitenkin karsittiin ilman virallista viranhaltijapäätöstä, tai käsittelyä esimerkiksi kaupunginvaltuustossa.
Jos Satamatunnelin ulostuloaukko olisi pidemmällä Länsiväylällä, Lapinlahden puisto säästyisi vaurioilta ainakin suurimmalta osin. Samalla linjauksen muuttaminen mahdollistaisi paremmat liikennejärjestelyt Salmisaarenkadulla.
Länsibaanan linjaus
Mikäli Satamatunneli toteutetaan asemakaavaehdotuksen mukaisesti, tulee Länsibaanan linjausta tarkastella niin, että haittavaikutukset Lapinlahden puistolle saadaan minimoitua. Länsibaana tulisi pyrkiä linjaamaan alueelle, joka tuhoutuu joka tapauksessa Satamatunnelin työmaa-alueena. Tämä voisi tarkoittaa Länsibaanan linjaamista Satamatunnelin suuaukon katon ylitse lähempää Ilmarisen toimistotaloa.
Suunnitelman havainnekuvassa Länsibaanalta ei ole sujuvaa ja turvallista yhteyttä Itämerensolaan Ruoholahden metroaseman suuntaan, ja edelleen Ruoholahden ja Jätkäsaaren alueelle. Todennäköisesti Länsibaanaa työmatkaansa polkevista merkittävä määrä suuntaa tältä alueelta löytyviin toimistoihin. Satamatunnelia suunniteltaessa tämä tulee ottaa huomioon, etteivät tunnelin rakenteet estä tämän yhteyden toteuttamista.
Välittömästi Ilmarisen toimistotalon pohjoisreunaa kulkeva vilkkaasti liikennöity pyörätieyhteys Salmisaarenkadulle on ongelmallinen, koska se ei havainnekuvan perusteella yhdisty Salmisaarenkadun yksisuuntaiseen pyörätieinfraan, vaan tarkoittaa paluuta kaksisuuntaiseen pyörätiehen Salmisaarenkadun eteläreunalla. Suunnitelmassa tämä tulee ottaa huomioon ja toteuttaa Salmisaarenkadun ja Satamatunnelin liikennejärjestelyt tukemaan yksisuuntaista pyörätiejärjestelyä.