15.11.2024
Kannanotot

Mielipide Satamatunnelin asemakaavasta

Helsingin seudun pyöräilijät (Hepo) kiittää mahdollisuudesta kommentoida Satamatunnelin asemakaavaa.

Tarvitaanko Satamatunnelia lainkaan?

Helsinki on pyrkinyt lisäämään kestävien kulkumuotojen kulkutapaosuutta. Satamatunneli sotii tätä tavoitetta vastaan. Satamatunneli tulee estämään Länsiväylän bulevardisoimisen, sillä sen tarkoitus on johtaa Länsiväylälle – mahdolliselle tulevalle Länsibulevardille – runsaasti sinne sopimatonta rekkaliikennettä. Satamatunneli sementoi keskusta-alueelle kuulumattoman tavaraliikenteen kulkemaan jatkossakin Länsisataman kautta sen sijaan, että tavaraliikenne kulkisi sille tarkoitetun Vuosaaren sataman kautta.

Pitkän moottoriliikennetunnelin vuosittaiset ylläpitokustannukset ovat merkittävä rasite kaupungin talouteen. Leveän moottoritien säilyttäminen tiiviissä kaupunkirakenteessa aiheuttaa merkittäviä lisäkustannuksia muuhun rakentamiseen (esimerkiksi Koivusaaren alueen kehittäminen) verrattuna bulevardisointiin.

Nykyinen moottoritie ja kaavailtu tunneli palvelee vain pientä osaa Helsinkiin suuntautuvasta liikenteestä, mutta vie tähän suhteutettuna huomattavan paljon pinta-alaa. Tunnelin rakentamatta jättäminen ja Länsiväylän bulevardisointi helpottaisi merkittävästi kestävän liikkumisen yhteyksien kehittämistä, ihmisten liikkumista Helsingin ja Etelä-Espoon välillä, sekä Helsingin kaupungin taloutta tukevia kaupunkikehityshankkeita.

Satamatunneli tuhoaisi merkittävän osan Lapinlahden puistosta sen uhanalaisine eläimineen.

Vaihtoehto nykyiselle linjaukselle?

Mikäli Satamatunneli päätetään toteuttaa, sen linjausta tulee tarkastella uudelleen. Linjaukselle oli aiemmin esillä useampia vaihtoehtoja. Vaihtoehtoja kuitenkin karsittiin ilman virallista viranhaltijapäätöstä, tai käsittelyä esimerkiksi kaupunginvaltuustossa.

Jos Satamatunnelin ulostuloaukko olisi pidemmällä Länsiväylällä, Lapinlahden puisto säästyisi vaurioilta ainakin suurimmalta osin. Samalla linjauksen muuttaminen mahdollistaisi paremmat liikennejärjestelyt Salmisaarenkadulla.

Länsibaanan linjaus

Mikäli Satamatunneli toteutetaan asemakaavaehdotuksen mukaisesti, tulee Länsibaanan linjausta tarkastella niin, että haittavaikutukset Lapinlahden puistolle saadaan minimoitua. Länsibaana tulisi pyrkiä linjaamaan alueelle, joka tuhoutuu joka tapauksessa Satamatunnelin työmaa-alueena. Tämä voisi tarkoittaa Länsibaanan linjaamista Satamatunnelin suuaukon katon ylitse lähempää Ilmarisen toimistotaloa.

Suunnitelman havainnekuvassa Länsibaanalta ei ole sujuvaa ja turvallista yhteyttä Itämerensolaan Ruoholahden metroaseman suuntaan, ja edelleen Ruoholahden ja Jätkäsaaren alueelle. Todennäköisesti Länsibaanaa työmatkaansa polkevista merkittävä määrä suuntaa tältä alueelta löytyviin toimistoihin. Satamatunnelia suunniteltaessa tämä tulee ottaa huomioon, etteivät tunnelin rakenteet estä tämän yhteyden toteuttamista.

Välittömästi Ilmarisen toimistotalon pohjoisreunaa kulkeva vilkkaasti liikennöity pyörätieyhteys Salmisaarenkadulle on ongelmallinen, koska se ei havainnekuvan perusteella yhdisty Salmisaarenkadun yksisuuntaiseen pyörätieinfraan, vaan tarkoittaa paluuta kaksisuuntaiseen pyörätiehen Salmisaarenkadun eteläreunalla. Suunnitelmassa tämä tulee ottaa huomioon ja toteuttaa Salmisaarenkadun ja Satamatunnelin liikennejärjestelyt tukemaan yksisuuntaista pyörätiejärjestelyä.

Tulevat tapahtumat

Ke 5.2. klo 17:00 – 19:00

Talvipyöräilykokemukset pyörän kunnossa pysymisen näkökulmasta -tapahtuma

Helsingin seudun pyöräilijät ry (Hepo) järjestää jäsenilleen ja muille asiasta kiinnostuneille tapaamisen Kaisantunnelin pyörätallissa keskiviikkona 5.2. klo 17-19. Tapaamisen tarkoitus on keskustella ja oppia yhteisön jäsenten talvipyöräilykokemuksista pyörän kunnossa pysymisen näkökulmasta. Tapahtuman tavoite on yhdessä keskustelemalla löytää yhteiset nimittäjät, miksi toisten pyörät menevät teiden kunnossapidossa käytetystä suolasta huonoon kuntoon ja toisten eivät. Tapahtuman tarkoitus on mahdollistaa avoin keskustelu ja ihmisten kokemusten vaihto ystävällisessä ilmapiirissä. Saavu paikalle pyöräsi kanssa ja laita pyöräsi muiden mukaan jonoon sen perusteella, miten koet harjasuolauksen vaikuttaneen pyöräsi tuhoutumiseen. Tämän tarkoituksena on etsiä yhteisiä nimittäjiä esim: huono voimansiirron suojaus, pyörän materiaalit, ajomäärä tai kokemus itselle liian suuresta haitasta tai joku muu. Hepon toiminnanjohtaja Henni ottaa tapahtumassa kuvia, erityisesti pyöristä. Jos et halua esiintyä kuvissa tule kertomaan tästä Hennille saapuessasi tapahtumaan. Kuvien ja muun avulla yritämme dokumentoida yhteiset päätelmämme. Kaikki kiinnostuneet saavat osallistua raportin tarkastamiseen ja viimeistelyyn Google docs -dokumentissa tapahtuman jälkeen ennen kuin se jaetaan Hepon kanavissa. Paikalla on tavattavissa Hepon toiminnanjohtaja Henni, Hepon hallituksen jäseniä sekä Hepon vaikuttamisryhmän jäseniä. Kaisantunnelin pyörätalliin mahdollistetaan tapahtuman aikana sisäänpääsy tapahtuman osallistujille myös ilman HSL-matkakorttia. Jos sinulla ei ole HSL-matkakorttia, älä jätä pyörääsi pyörätalliin tilaisuuden päättymisen jälkeen, koska tapahtuman jälkeen pyörätalliin pääsee vain HSL-matkakortilla. Tapahtumassa on tarjolla kuumaa mehua ja pullaa. Kaisantunneli sijaitsee Helsingin päärautatiesemalla. Yksi Kaisantunnelin päistä lähtee osoitteestaa Töölönlahdenkatu 3 läheltä Oodi-kirjastoa ja toinen pää on Kaisaniemenpuistokujan ja Bergbominkujan kulmassa Kaisaniemenpuiston reunalla. Kaisantunnelin pyöräparkin sisäänkäynti, josta tapahtumaan saavutaan on Kaisantunnelin keskellä. Taustaa ja lisätietoa: Syy ja idea tapahtumalle syntyi, koska muutaman vuoden harjasuolaus- ja raesuolauskeskusteluita seurannut Hepon toiminnanjohtaja Henni on huomannut, että joukossamme on monilla tavoilla asiaan vahvasti suhtautuvia. Uusille ja vanhoille keskusteluun osallistujille tiedoksi vielä, että pk-seudulla yritetään kehittää pyöräväylien talvihoitoa välillä siinä onnistuen ja välillä epäonnistuen. Yksi metodeista, joilla hoitoa tilataan on harjasuolaus. Harjasuolatulla väylällä ei kuulu olla sohjoa, vettä tai näkyvää suolaa, vaan sen kuuluu olla kuiva ja lopputulokseltaan mahdollistaa pyöräily kaikenikäisille ja -kuntoisille läpi talven. Lisäksi vielä, Hepo ei tee päätöksiä talvihoito- tai liukkaudentorjuntametodeista tienpitäjien puolesta. Lisätietoja tapahtumasta: Henni Ahvenlampi, henni.ahvenlampi@hepo.fi,  tai puh. +358 41 319 1002.

Ke 5.2. klo 17:00 – 19:00

Talvipyöräilykokemukset pyörän kunnossa pysymisen näkökulmasta -tapahtuma

5.2. klo 17-19 Talvipyöräilykokemukset pyörän kunnossa pysymisen näkökulmasta -tapahtuma Kaisantunnelin pyörätallissa

Helsingin seudun pyöräilijät ry (Hepo) järjestää jäsenilleen ja muille asiasta kiinnostuneille tapaamisen Kaisantunnelin pyörätallissa keskiviikkona 5.2. klo 17-19. Tapaamisen tarkoitus on keskustella ja oppia yhteisön jäsenten talvipyöräilykokemuksista pyörän kunnossa pysymisen näkökulmasta. Tapahtuman tavoite on yhdessä keskustelemalla löytää yhteiset nimittäjät, miksi toisten pyörät menevät teiden kunnossapidossa käytetystä suolasta huonoon kuntoon ja toisten eivät. Tapahtuman tarkoitus on mahdollistaa avoin keskustelu ja ihmisten kokemusten vaihto ystävällisessä ilmapiirissä.

Saavu paikalle pyöräsi kanssa ja laita pyöräsi muiden mukaan jonoon sen perusteella, miten koet harjasuolauksen vaikuttaneen pyöräsi tuhoutumiseen. Tämän tarkoituksena on etsiä yhteisiä nimittäjiä esim: huono voimansiirron suojaus, pyörän materiaalit, ajomäärä tai kokemus itselle liian suuresta haitasta tai joku muu.

Hepon toiminnanjohtaja Henni ottaa tapahtumassa kuvia, erityisesti pyöristä. Jos et halua esiintyä kuvissa tule kertomaan tästä Hennille saapuessasi tapahtumaan. Kuvien ja muun avulla yritämme dokumentoida yhteiset päätelmämme. Kaikki kiinnostuneet saavat osallistua raportin tarkastamiseen ja viimeistelyyn Google docs -dokumentissa tapahtuman jälkeen ennen kuin se jaetaan Hepon kanavissa.

Paikalla on tavattavissa Hepon toiminnanjohtaja Henni, Hepon hallituksen jäseniä sekä Hepon vaikuttamisryhmän jäseniä.

Kaisantunnelin pyörätalliin mahdollistetaan tapahtuman aikana sisäänpääsy tapahtuman osallistujille myös ilman HSL-matkakorttia. Jos sinulla ei ole HSL-matkakorttia, älä jätä pyörääsi pyörätalliin tilaisuuden päättymisen jälkeen, koska tapahtuman jälkeen pyörätalliin pääsee vain HSL-matkakortilla. Tapahtumassa on tarjolla kuumaa mehua ja pullaa. Ei ennakkoilmoittautumista.

Kaisantunneli sijaitsee Helsingin päärautatiesemalla. Yksi Kaisantunnelin päistä lähtee osoitteestaa Töölönlahdenkatu 3 läheltä Oodi-kirjastoa ja toinen pää on Kaisaniemenpuistokujan ja Bergbominkujan kulmassa Kaisaniemenpuiston reunalla. Kaisantunnelin pyöräparkin sisäänkäynti, josta tapahtumaan saavutaan on Kaisantunnelin keskellä.

Taustaa ja lisätietoa:
Syy ja idea tapahtumalle syntyi, koska muutaman vuoden harjasuolaus- ja raesuolauskeskusteluita seurannut Hepon toiminnanjohtaja Henni on huomannut, että joukossamme on monilla tavoilla asiaan vahvasti suhtautuvia. Uusille ja vanhoille keskusteluun osallistujille tiedoksi vielä, että pk-seudulla yritetään kehittää pyöräväylien talvihoitoa välillä siinä onnistuen ja välillä epäonnistuen. Yksi metodeista, joilla hoitoa tilataan on harjasuolaus. Harjasuolatulla väylällä ei kuulu olla sohjoa, vettä tai näkyvää suolaa, vaan sen kuuluu olla kuiva ja lopputulokseltaan mahdollistaa pyöräily kaikenikäisille ja -kuntoisille läpi talven. Lisäksi vielä, Hepo ei tee päätöksiä talvihoito- tai liukkaudentorjuntametodeista tienpitäjien puolesta.

Lisätietoja tapahtumasta: Henni Ahvenlampi, henni.ahvenlampi@hepo.fi, tai puh. +358 41 319 1002

Tapahtuma Facebookissa: 
https://fb.me/e/JT7gNclCl

Kaisantunneli, 00100 Helsinki, Suomi
Ma 10.2. klo 17:00 – 19:00

Hallituksen kokous

Ke 12.2. klo 17:00 – 19:00

Hepon vaikuttamisryhmän kokous

Tervetuloa Hepon vaikuttamisryhmän kokoukseen Polkimolle 12.2. klo 17-19! Keskustelemme ajankohtaisista pyöräliikenteeseen liittyvistä aiheista. Esityslistan luonnos: https://docs.google.com/document/d/12wqyklDcJCrjmt-OPNJeXWiF3Fjsx30jqsuO9hlANhQ/edit Hepon vaikuttamisryhmä suunnittelee ja toteuttaa yhdistyksen vaikuttamistoimintaa yhdistyksen kokouksien vetämien suuntaviivojen mukaisesti. Vaikuttamisryhmä laatii kannanottoja, kommentteja, mielipidekirjoituksia ja blogeja yhdistyksen puolesta. Lisäksi vaikuttamisryhmä tapaa virkamiehiä ja poliitikkoja, toteuttaa kampanjoita ja tarvittaessa mielenosoituksiakin. Työ tehdään pääasiassa vapaaehtoispohjalta. Paikka: Iso Roobertinkatu 3-5 Sisäpihan/porttikongin kautta sisään, summeri "Kuvasto, Suomen Taiteilijaseura, Pyöräliitto, Pyöräilykuntien verkosto" 2. Krs. Tapaamiseen voi osallistua etäyhteydellä tämän linkin kautta: meet.google.com/wik-aodb-dqv Tapahtuma Facebookissa: https://fb.me/e/5KKY5EfqC

Ke 12.3. klo 17:00 – 19:00

Hallituksen kokous

Kalenteri