21.11.2024
Kannanotot

Muistutus Länsiväylän suunnitelmasta Koivusaaren kohdalla

Helsingin seudun pyöräilijät (Hepo) kiittää mahdollisuudesta kommentoida Länsiväylän suunnitelmaa Koivusaaren kohdalla.

Länsibaana

Suunnitelma-alueen läpi kulkeva Länsibaana on tärkeä pyöräily-yhteys Espoon ja Helsingin välillä. Mutkitteleva, pohjoiseen koukkaava linjaus ei ole asianmukainen. Reitin nykyinen taso tulee säilyttää, eli sen pitää olla suora ja korkeuserot tulee minimoida.

Reitti tulee linjata suoraksi ja sujuvaksi. Baana voitaisiin linjata kulkemaan Koivusaaren risteyssillan alla ja Länsiväylän rampit voitaisiin upottaa syvemmälle, jolloin pyörätiestä saadaan suora, sujuva ja turvallinen. Suunnitelman mukainen ratkaisu ei täytä mitään näistä kriteereistä. Länsiväylän varteen on jätettävä riittävästi tilaa Länsibaanalle.

Telkkäkujan alikulku

Telkkäkujan alikulku on merkitty purettavaksi, mutta toisaalta sinne on myös piirretty kulkuyhteys pohjoisesta. Mikäli Telkkäkujan alikulku korvataan uudella, sinne tulee järjestää sujuva yhteys pyöräilylle ja jalankululle molemmista päistä näkemäesteet huomioiden. Mikäli taas Telkkäkujan alikulku poistettaisiin kokonaan, Länsiväylän estevaikutus kasvaa merkittävästi pohjois-eteläsuunnassa. Mahdollisista kiertoreiteistä esimerkiksi Länsiväylän pohjoispuolelta Koivusaaren metroasemalle tullee noin kilometrin pituisia ja korkeuseroista muodostuu lisäksi merkittäviä. Tästä johtuen yhteys Länsiväylän ali on ehdottoman tärkeä.

Vaskilahdenkatu

Kun Länsiväylältä katkaistaan nykyinen läntinen ramppi Lauttasaareen, on odotettavissa ainakin suurimman osan kyseistä ramppia tähän käyttäneestä moottoriajoneuvoliikenteestä siirtyvän käyttämään uutta Vaskilahdenkatua, koska se tarjoaa lyhimmän yhteyden läntiseen Lauttasaareen ja Katajaharjuun. Koska kyseessä on tavallinen katu, jolle on merkitty ainoastaan pyöräkaistat, läpiajo Länsiväylältä Lauttasaareen ja Katajaharjuun tulee estää.

Työmaan aikaiset järjestelyt

Vaikkeivät työmaan aikaiset järjestelyt kuulukaan itse katusuunnitelmaan, ne tulee ehdottomasti huomioida jo suunnitteluvaiheessa. Työmaa katkaisee Espoon ja Helsingin välisen merkittävimmän pyöräilyreitin vuosiksi, jolloin kiertotieratkaisuiden pitää olla erittäin laadukkaat. Länsimetron työmaiden kiertotieratkaisut alueella olivat erittäin hankalat ja turvattomat, joten mikäli Koivusaaren suunnitelmat joskus toteutetaan, kiertotiet tulee suunnitella huomattavasti laadukkaampina.

Tulevat tapahtumat

Ma 10.11. klo 17:00 – 19:00

Vaikuttamisryhmän kokous

Tervetuloa Hepon vaikuttamisryhmän kokoukseen Polkimolle 10.11. klo 17-19! Kokouksessa keskustelemme ajankohtaisista pyöräliikenteeseen liittyvistä aiheista.  Esityslistan luonnos: https://docs.google.com/document/d/1vAXyqYLFbKn0UlkIHKI69HNqMhcPVftNTPoBu-B-SM4/edit Hepon vaikuttamisryhmä suunnittelee ja toteuttaa yhdistyksen vaikuttamistoimintaa yhdistyksen kokouksien vetämien suuntaviivojen mukaisesti. Vaikuttamisryhmä laatii kannanottoja, kommentteja, mielipidekirjoituksia ja blogeja yhdistyksen puolesta. Lisäksi vaikuttamisryhmä tapaa virkamiehiä ja poliitikkoja, toteuttaa kampanjoita ja tarvittaessa mielenosoituksiakin. Työ tehdään pääasiassa vapaaehtoispohjalta. Paikka: Iso Roobertinkatu 3-5 Sisäpihan/porttikongin kautta sisään, summeri "Kuvasto, Suomen Taiteilijaseura, Pyöräliitto, Pyöräilykuntien verkosto" 2. Krs. Tapaamiseen voi osallistua etäyhteydellä tämän linkin kautta:  meet.google.com/wwf-tqst-swm Tapahtuma Facebookissa: https://fb.me/e/3Qi7FQXOA

Ke 12.11. klo 17:00 – 19:00

Hallituksen kokous

Ke 10.12. klo 17:00 – 19:00

Hallituksen kokous

Kalenteri