21.11.2024
Kannanotot
Muistutus Länsiväylän suunnitelmasta Koivusaaren kohdalla
Helsingin seudun pyöräilijät (Hepo) kiittää mahdollisuudesta kommentoida Länsiväylän suunnitelmaa Koivusaaren kohdalla.
Länsibaana
Suunnitelma-alueen läpi kulkeva Länsibaana on tärkeä pyöräily-yhteys Espoon ja Helsingin välillä. Mutkitteleva, pohjoiseen koukkaava linjaus ei ole asianmukainen. Reitin nykyinen taso tulee säilyttää, eli sen pitää olla suora ja korkeuserot tulee minimoida.
Reitti tulee linjata suoraksi ja sujuvaksi. Baana voitaisiin linjata kulkemaan Koivusaaren risteyssillan alla ja Länsiväylän rampit voitaisiin upottaa syvemmälle, jolloin pyörätiestä saadaan suora, sujuva ja turvallinen. Suunnitelman mukainen ratkaisu ei täytä mitään näistä kriteereistä. Länsiväylän varteen on jätettävä riittävästi tilaa Länsibaanalle.
Telkkäkujan alikulku
Telkkäkujan alikulku on merkitty purettavaksi, mutta toisaalta sinne on myös piirretty kulkuyhteys pohjoisesta. Mikäli Telkkäkujan alikulku korvataan uudella, sinne tulee järjestää sujuva yhteys pyöräilylle ja jalankululle molemmista päistä näkemäesteet huomioiden. Mikäli taas Telkkäkujan alikulku poistettaisiin kokonaan, Länsiväylän estevaikutus kasvaa merkittävästi pohjois-eteläsuunnassa. Mahdollisista kiertoreiteistä esimerkiksi Länsiväylän pohjoispuolelta Koivusaaren metroasemalle tullee noin kilometrin pituisia ja korkeuseroista muodostuu lisäksi merkittäviä. Tästä johtuen yhteys Länsiväylän ali on ehdottoman tärkeä.
Vaskilahdenkatu
Kun Länsiväylältä katkaistaan nykyinen läntinen ramppi Lauttasaareen, on odotettavissa ainakin suurimman osan kyseistä ramppia tähän käyttäneestä moottoriajoneuvoliikenteestä siirtyvän käyttämään uutta Vaskilahdenkatua, koska se tarjoaa lyhimmän yhteyden läntiseen Lauttasaareen ja Katajaharjuun. Koska kyseessä on tavallinen katu, jolle on merkitty ainoastaan pyöräkaistat, läpiajo Länsiväylältä Lauttasaareen ja Katajaharjuun tulee estää.
Työmaan aikaiset järjestelyt
Vaikkeivät työmaan aikaiset järjestelyt kuulukaan itse katusuunnitelmaan, ne tulee ehdottomasti huomioida jo suunnitteluvaiheessa. Työmaa katkaisee Espoon ja Helsingin välisen merkittävimmän pyöräilyreitin vuosiksi, jolloin kiertotieratkaisuiden pitää olla erittäin laadukkaat. Länsimetron työmaiden kiertotieratkaisut alueella olivat erittäin hankalat ja turvattomat, joten mikäli Koivusaaren suunnitelmat joskus toteutetaan, kiertotiet tulee suunnitella huomattavasti laadukkaampina.