7.4.2025
Kannanotot

Mielipide Diakonissalaitoksen asemakaavasta

Helsingin seudun pyöräilijät (Hepo) kiittää mahdollisuudesta antaa mielipiteen Diakonissalaitoksen asemakaavasta. Mielipide keskittyy Hoiva-talon (Viitesuunnitelmassa N) sijoitukseen alueen luoteiskulmassa.

Nykytilanne

Nykytilanteessa radan varressa kulkevalta Pohjoisbaanalta tulee jalankulku- ja pyörätieramppi alas Helsinginkadun eteläreunalle, jonka lisäksi Pohjoisbaanalta Helsinginkadulle on myös jalankulkua varten rappuset. Niin radan varressa kulkeva baanayhteys nykyisine siltoineen kuin eritoten ramppi ovat hyvin kapeita, eikä baana täytä tällaisenaan baanojen mitoitusvaatimuksia.

Kapeus ja rampin yläpään rakenteet kivimuurin kanssa estävät laadukkaan talvikunnossapidon, jonka takia yrityksistä huolimatta tätä osuutta ei ole saatu harjasuolauksen pariin. Kivimuurista aiheutuu merkittävä näkemäongelma rampilta tuleville vasemmalle Pohjoisbaanalle, kuten myös etelästä Pohjoisbaanaa tuleville rampin suuntaan. Alapäässään kivimuuri estää näkyvyyden oikealle ylös Helsinginkatua.

Kapeudestaan ja muista ongelmistaan huolimatta tästä kulkee hyvin merkittävä määrä pyöräilijöitä ja jalankulkijoita. Havaintojen mukaan tällä kohdalla aamun työmatkaliikenteessä ehkä noin kolme neljäsosaa Pohjoisbaanaa etelään polkevista kääntyy alas rampille Helsinginkadulle ja näistä liki kaikki edelleen kohti Töölönlahtea ja keskustaa. Iltapäivisin Töölönlahden suunnalta Helsinginkadun eteläreunaa polkevista noin puolet kääntyvät rampille ja jatkavat pohjoiseen Pohjoisbaanalla.

Asemakaavan jälkeinen tilanne

Mikäli asemakaava toteutetaan suunitelman mukaisena, pyöräilyn olosuhteet todennäköisesti heikkenevät nykyisestä ja parhaimmassakin tapauksessa säilyvät korkeintaan nykyisellään.

Merkittävin muutos koskee ramppia alas Helsinginkadulle. Suunnitelmassa se on sijoitettu uuden talon arkadiin ja se on linjattu merkittävästi pidemmälle Helsinginkadun mäkeen nykyiseen verrattuna. Tällöin pyöräilijät ja jalankulkijat joutuvat kiertämään huomattavasti pidemmän matkan päästäkseen Pohjoisbaanalle.

Talvikunnossapidon mahdollisuudet tällaisessa arkadiratkaisussa ovat varmasti hyvin rajoitettuja, eikä todennäköisesti harjasuolaus tule olemaan vaihtoehtona. Vastaava tilanne tuli vastaan Triplan kohdalla Pohjoisbaanaa, jossa rakennuksen pyörätiessä kiinni oleva seinä esti harjasuolauksen käytön. Arkadiin sijoitettu ramppi näyttää viitesuunnitelman kuvissa myös hyvin kapealta eritoten Pohjoisbaanaan liittymisen kohdalla, joka osaltaan tullee estämään talvikunnossapidon vastaavasti kuin se on estynyt nykyisessä ratkaisussakin.

Rampin ja Pohjoisbaanan risteyksessä nykyinen kivimuurin aiheuttama näkemäeste säilyy ennallaan, kun taas rampin alapäässä tulee lisää näköestettä Helsinginkadulle lännen suuntaan arkadin pilarien takia. Helsingin seudun pyöräilijät vaativat, että arkadiin sijoitetusta rampista luovutaan ja sen sijaan ramppi uusitaan laadukkaasti Diakonissatalon laajennuksen yhteydessä. Rampin tulee olla mitoitukseltaan riittävä tulevaisuudenkin pyöräilymäärille ja sen järjestelyiden tulee mahdollistaa laadukas talvikunnossapito.

Viimeistään tässä yhteydessä tulee ehdottomasti toteuttaa Pohjoisbaanan leventäminen tällä kohdalla baanamitoitukselle ja nykyiset näkemäesteet rampin yhteydessä tulee poistaa.

Hepon mielipide Diakonissalaitoksen asemakaavasta

Viitesuunnitelma