19.5.2025
Kannanotot

Mielipide Esplanadien asemakaavasta(HEL 2024-017144)

Helsingin seudun pyöräilijät (Hepo) kiittää mahdollisuudesta antaa mielipiteen Esplanadien asemakaavasta.

Esplanadien liikennesuunnittelussa on huomioitava, että siellä kulkee myös pyöräliikenteen pääverkko. Suunnitelman liitteenä olevan Ydinkeskustan liikennejärjestelmän kehittämisperiaatteiden mukaan Esplanadeilla säilyy kaksi ajokaistaa suuntaansa. Tästä voi päätellä, että pyörätie tulee kulkemaan suunnilleen nykyisillä kohdillaan Eteläesplanadin varrella. Pyöräliikenteen sujuvuus on huomioitava suunnittelussa ja jalankulku ja pyöräliikenne on erotettava selkeästi toisistaan. 

Kappeliesplanadin kohdalla nykyinen ratkaisu on erityisen hankala kapeutensa vuoksi ja koska jalankulku vielä ohjautuu väylälle. Pyörätie on niin kapea tällä kohdalla, ettei kaksi tavarapyörää mahdu kohtaamaan toisiaan. Pyörätie on vähintään osoitettava selkeästi liikennemerkein ja pinnoitteella, ja sen leventämisen mahdollisuutta on tutkittava. Kolmesta moottoriliikenteelle tarkoitetusta kaistasta tulisi yksi ottaa pyöräliikenteelle.

Suunnittelualueen ulkopuolella pyörätie jatkuu Mantan patsaan kohdan raitiotiepysäkin vieritse. Ylitys Kappelinesplanadin kohdalta Mantan aukiolle tulee linjata suoraksi. Nykyinen vino ylitys ei ole sujuva. Mantan kohdalla pyörätie on kapea ja usein jalankulkijoiden käyttämä. Myös tällä kohtaa pyörätie on vähintään osoitettava selkeästi liikennemerkein ja pinnoitteella, ja sen leventämisen mahdollisuutta on tutkittava. Vaikka tämä kohta on suunnittelualueen ulkopuolella, tulee pyörätie suunnitella toimivaksi koko Eteläesplanadin pituudella. Liikenteen pääverkkoa on suunniteltava kokonaisuutena eikä pala kerrallaan.

Ydinkeskustan liikennejärjestelmän kehittämisperiaatteet -liitteessä on käsitelty omina osinaan muut liikkumismuodot, mutta pyöräilyn pääverkon kehittäminen keskusta-alueella puuttuu siitä. Hepon mielestä myös pyöräilyn pääverkko on huomioitava kehittämisperiaatteissa ja sitä myöten eri kohteiden suunnittelussa. Pyöräpysäköinnin kehittäminen, kuormauspaikkojen ja saattotilojen lisääminen (vähentää huoltoajon pysäköintiä jalkakäytäville ja pyöräteille) sekä jalankulun, pyöräliikenteen ja autoliikenteen erottaminen toisistaan ovat myönteisiä asioita ja on hyvä, että ne ovat osana liikennejärjestelmän kehittämisperiaatteita.

Esplanadi ympäristöhistoriaselvitys (2461 13)

Kappeli rakennushistorian selvitys (2461 13)