19.5.2025
Kannanotot

Mielipide Kaivokadun asemakaavasta(HEL 2024-004023)

Helsingin seudun pyöräilijät (Hepo) kiittää mahdollisuudesta antaa mielipiteen Kaivokadun asemakaavan muutoksesta.

Kaivokadun asemakaavan suunnitelmaluonnokset sujuvoittavat pyörällä liikkumista alueella. Suunnitelmassa tulisi kuitenkin paremmin huomioida pyöräliikenteen pääverkko kokonaisuutena. Pääverkko jatkuu Rautatientorilta Kansallisteatterin vieritse Kaisaniemen puistoon. Rautatientorin pyörätien linjaus on suunnitelmassa nykyisen kaltaisena. Vilhonkadun ylitys on ongelmallinen jo nykyään, kun pyörätie vain päättyy torin laitaan eikä ylityskohtaa ole mitenkään merkitty. Uuden suunnitelman mukaan Vilhonkadulla on linja-autoliikennettä kahteen suuntaan eikä ylityksen kohdalle ole suunnitelmassa merkitty liikennevaloja. Suunnitelmasta ei myöskään selviä, miten on ajateltu pyöräliikenteen tulevan Kaisaniemen puiston suunnasta Rautatientorille. Luontevaa on jatkaa sieltä suoraan Läntistä Teatterikujaa pitkin. Tällöin Rautatientorin pyörätielle pääsy vaatii Kansallisteatterin pääsisäänkäynnin ohittamista linja-autojen seassa Itäisen Teatterikujan tasalle.

Hepo esittää, että Vilhonkadun pyöräliikenteen ylitys merkitään selvästi ja pyöräliikenteen sujuvuus huomioidaan joko korotetulla ylityksellä tai liikennevalo-ohjauksella. Teatterikujien osalta pyöräliikenne tulee ohjata selkeillä liikennemerkeillä ja katumerkinnöin sujuvaa ja turvallista reittiä. Liittymä Rautatientorin pyörätiehen tulisi olla Itäiseltä Teatterikujalta ja sillä olla pyöräkaista molempiin suuntiin. Pyörätien linjauksen muuttaminen Rautatientorilla siten, että Vilhonkadun liittymässä pyörätie olisi Itäisen Teatterikujan kohdalla sujuvoittaisi Vilhonkadun ylitystä.

Mannerheimintien ylitys Kaivokadulta Simonkadulle on leveä. Hitaat pyöräilijät eivät välttämättä ehdi risteyksen yli ennen kuin risteävälle liikenteelle vaihtuu vihreä valo, jos he eivät ole lähtemässä ylitykseen heti valon vaihtuessa vihreäksi heille. Tämän vuoksi Hepo esittää, että myös pyöräilijöille rakennetaan keskikoroke risteykseen. Kaivokadun ylityskohdassa Mikonkadulta Rautatientorille on kahden raitiotiekiskoparin ylitys. Hepo toivoo, että siihen kohtaan raiteiden väleihin asennetaan samanlaiset kumitasoitteet (kumi tai vastaava materiaali) kuin raitiolinjan 15 ylityspaikoilla Oulunkylän aseman kohdalla on.

Suunnitelman liittenä on Ydinkeskustan liikennejärjestelmän kehittämisperiaatteet. Siinä on käsitelty omina osinaan muut liikkumismuodot, mutta pyöräilyn pääverkon kehittäminen keskusta-alueella puuttuu siitä. Hepon mielestä kehittämisperiaatteissa on huomioitava myös pyöräilyn pääverkko. Pyöräpysäköinnin kehittäminen, kuormauspaikkojen ja saattotilojen lisääminen (vähentää huoltoajon pysäköintiä jalkakäytäville ja pyöräteille) sekä jalankulun, pyöräliikenteen ja autoliikenteen erottaminen toisistaan ovat myönteisiä asioita ja on hyvä, että ne ovat osana  liikennejärjestelmän kehittämisperiaatteita.

Kaivokadun ympäristösuunnitelma (6284 8)

Ydinkeskustan liikennejärjestelmää koskeva kehittäminen (6284 8)