19.5.2025
Kannanotot
Muistutus Satamatunnelin asemakaavasta (HEL 2021-012679)
Helsingin seudun pyöräilijät (Hepo) kiittää mahdollisuudesta antaa muistutuksen Satamatunnelin asemakaavasta.
Tarvitaanko Satamatunnelia lainkaan?
Helsinki on pyrkinyt lisäämään kestävien kulkumuotojen kulkutapaosuutta. Satamatunneli sotii tätä tavoitetta vastaan. Satamatunneli tulee estämään Länsiväylän bulevardisoimisen, sillä sen tarkoitus on johtaa Länsiväylälle – mahdolliselle tulevalle Länsibulevardille – runsaasti sinne sopimatonta rekkaliikennettä. Satamatunneli sementoi keskusta-alueelle kuulumattoman tavaraliikenteen kulkemaan jatkossakin Länsisataman kautta sen sijaan, että tavaraliikenne kulkisi sille tarkoitetun Vuosaaren sataman kautta.
Pitkän moottoriliikennetunnelin kustannukset kerrannaisvaikutuksineen ovat merkittävä rasite kaupungin talouteen. Leveän moottoritien säilyttäminen tiiviissä kaupunkirakenteessa aiheuttaa merkittäviä lisäkustannuksia muuhun rakentamiseen (esimerkiksi Koivusaaren alueen kehittäminen) verrattuna bulevardisointiin.
Nykyinen moottoritie ja kaavailtu tunneli palvelee vain pientä osaa Helsinkiin suuntautuvasta liikenteestä, mutta vie tähän suhteutettuna huomattavan paljon pinta-alaa. Tunnelin rakentamatta jättäminen ja Länsiväylän bulevardisointi helpottaisi merkittävästi kestävän liikkumisen yhteyksien kehittämistä, ihmisten liikkumista Helsingin ja Etelä-Espoon välillä, sekä Helsingin kaupungin taloutta tukevia kaupunkikehityshankkeita.
Satamatunneli tuhoaisi merkittävän osan Lapinlahden puistosta sen uhanalaisine eläimineen, kuten erityisesti suojellun kirvelilattakoin sekä liito-oravan. Tunnelin rakentaminen vaarantaa alueen muitakin arvoja, eikä niitä ole arvioitu tarpeeksi tarkasti. Tunneli aiheuttaa alueen asukkaille kohtuutonta haittaa, minkä lisäksi pyöräily ja kävely alueella vaikeutuvat niin rakentamisaikana kuin sen valmistuttuakin tunnelin tällä linjauksella. Jos Satamatunneli toteutetaan, parempi vaihtoehto olisi johtaa sen ulostuloramppi pidemmälle Länsiväylällä Lapinlahden sijaan.
Vaihtoehto nykyiselle linjaukselle?
Mikäli Satamatunneli päätetään toteuttaa, sen linjausta tulee tarkastella uudelleen. Linjaukselle oli aiemmin esillä useampia vaihtoehtoja. Vaihtoehtoja kuitenkin karsittiin ilman virallista viranhaltijapäätöstä tai käsittelyä esimerkiksi kaupunginvaltuustossa.
Jos Satamatunnelin ulostuloaukko olisi pidemmällä Länsiväylällä, Lapinlahden puisto säästyisi vaurioilta ainakin suurimmalta osin. Samalla linjauksen muuttaminen mahdollistaisi paremmat liikennejärjestelyt Salmisaarenkadulla.
Länsibaanan linjaus
Mikäli Satamatunneli toteutetaan asemakaavaehdotuksen mukaisesti, tulee Länsibaanan linjausta tarkastella niin, että haittavaikutukset Lapinlahden puistolle saadaan minimoitua. Länsibaana tulisi pyrkiä linjaamaan alueelle, joka tuhoutuu joka tapauksessa Satamatunnelin työmaa-alueena. Tämä voisi tarkoittaa Länsibaanan linjaamista Satamatunnelin suuaukon katon ylitse lähempää Ilmarisen toimistotaloa sekä linjaamista Länsibaana selvästi lähemmäs Satamatunnelin ulostuloramppia.
Jotta suunnitelman kokonaisvaikutukset Lapinlahden ympäristöön voitaisiin huomioida, asemakaavaan tulee sisällyttää tarkka linjaus Länsibaanalle. On vaarana, että jälkikäteen Länsibaanaa suunniteltaessa joudutaan tilanteeseen, että Länsibaanan rakentaminen aiheuttaa lisää tuhoa Lapinlahden puistolle. Tämä vaarantaisi myös pyöräilyn edistämistä kaupunkilaisten mielipiteiden muuttuessa pyöräilyvastaisiksi; pyöräilyn tulisi olla ympäristöystävällinen kulkumuoto.
Suunnitelman havainnekuvassa Länsibaanalta ei ole sujuvaa ja turvallista yhteyttä Itämerensolaan Ruoholahden metroaseman suuntaan, ja edelleen Ruoholahden ja Jätkäsaaren alueelle. Todennäköisesti Länsibaanaa työmatkaansa polkevista merkittävä määrä suuntaa tältä alueelta löytyviin toimistoihin. Satamatunnelia suunniteltaessa tämä tulee ottaa huomioon, etteivät tunnelin rakenteet estä tämän yhteyden toteuttamista.
Jos Satamatunneli toteutetaan kaistamuutoksineen Lapinlahden sillalla, samassa yhteydessä tulee toteuttaa myös Länsibaana, ainakin mikäli nykyistä, ilmeisesti jo kohtuullisen huonokuntoista siltaa joudutaan perusparantamaan tai uusimaan.
Pysäköintihallin ramppi
Ilmarisen toimistotalon takana kulkeva pyörätie ylittää pysäköintihallista tulevan rampin. Tämä kohta on ongelmallinen näkyvyyksien suhteen. Pysäköintihallista tulevilla ei ole riittävää näkyvyyttä pyöräilijöihin kumpaankaan suuntaan, ja lännestä Salmisaarenkadulta pysäköintihalliin tulevilla näkyvyys takaoikealta tuleviin pyöräilijöihin peittyy Länsiväylän sillan pylväiden takia.
Salmisaarenkadun ylitys
Koska Satamatunneli tuhoaa mahdollisuuden Salmisaarenkadun turvallisista ja yksisuuntaisista pyöräteistä, suunnitelmassa on toteutettu idästä tuleville pyöräilijöille pakollinen ylityspaikka Energiakadun risteykseen. Ratkaisu on täysin alimitoitettu ja vaarallinen kyseisen kohdan liikennemääriin nähden. Tulevaisuudessa Mariantunnelin myötä pyöräilymäärät tässä kohoavat entisestään; todennäköisesti lähes kaikki keskustan ja Lauttasaaren välisestä pyöräliikenteestä tulee kulkemaan tätä reittiä.
Suunnitelman mukaisesti pyöräilijöiden pitäisi pystyä tekemään kaksi 90 asteen mutkaa ylittäessään erittäin vilkasta katua, jolla toisesta suunnasta tullaan kohti moottoritietä mutkan takaa ja toisesta suunnasta tullaan erittäin loivasti kaartavaa ramppia moottoritieltä. Pyöräilijöillä ei ole odotustilaa ylityksen kohdalla, eikä likimainkaan tarpeeksi tilaa keskikorokkeen kohdalla odottaa omaa ylitysvuoroa. Tämä risteys on toteutettu pelkästään mahdollistamaan sujuva moottoriliikenne ja siinä on jätetty pyöräilyn turvallisuus ja sujuvuus täysin sivuseikaksi. Tämä on täysin vastoin kaupungin kulkumuotoprioriteetteja.
Mikäli Satamatunneli toteutetaan ja Salmisaarenkadun eteläreunalle tehdään kaksisuuntainen pyöräinfra tämän takia, kaksisuuntainen infra tulee toteuttaa liikennevalo-ohjattuun Porkkalankadun risteykseen asti. Tämä tarkoittaa sitä, että Salmisaarenkadun linjausta tulee muuttaa Porkkalankadun tuntumassa niin, että myös Salmisaarenkadun mutkaan tulee riittävä tila pyöräilylle ja jalankululle. Tila jo yksisuuntaisessa pyörätiejärjestelyssä tässä mutkassa on liian kapea jalankululle ja pyöräilylle. Samoin Porkkalankadun risteykseen piirretty loiva käännös Porkkalankadulta lännestä Salmisaarenkadulle kohti Länsiväylää tulee tehdä kulmikkaampana.
Koska reitti Porkkalankadulta Salmisaarenkadun kautta kohti keskustaa on erittäin vilkas pyöräliikenteen reitti, myös työmaan aikaisiin järjestelyihin tulee kiinnittää erityistä huomiota. Pyöräilylle ja jalankululle tulee suunnitella turvallinen ja sujuva työmaa-aikainen järjestely jo osana Satamatunnelin suunnittelua.
Liikennesuunnitelma (piir.nro 7737/11.2.2025)
Tulevat tapahtumat
Su 22.6. klo 10:30 – 15:00
Sunnuntairetki
Lisätietoja https://hepo.fi/toiminta/retket/
Maunulan Maja, Metsäläntie 9, 00620 Helsinki, Suomi
Su 29.6. klo 10:30 – 15:00
Sunnuntairetki
Lisätietoja https://hepo.fi/toiminta/retket/
Maunulan Maja, Metsäläntie 9, 00620 Helsinki, Suomi
Su 6.7. klo 10:30 – 15:00
Sunnuntairetki
Lisätietoja https://hepo.fi/toiminta/retket/
Maunulan Maja, Metsäläntie 9, 00620 Helsinki, Suomi
Su 13.7. klo 10:30 – 15:00
Sunnuntairetki
Lisätietoja https://hepo.fi/toiminta/retket/
Maunulan Maja, Metsäläntie 9, 00620 Helsinki, Suomi
Su 20.7. klo 10:30 – 15:00
Sunnuntairetki
Lisätietoja https://hepo.fi/toiminta/retket/