4.7.2025
Kannanotot
Kommentti Itäbaanan ja Viilarintien katusuunnitelmaluonnoksista (suunnitelmakuvat 32297/1-7 ja 32315/1)
Helsingin seudun pyöräilijät (Hepo) kiittää mahdollisuudesta antaa palautetta Itäbaanan ja Viilarintien katusuunnitelmaluonnoksista.
Itäbaanan rakentuminen on oikein tervetullut parannus idän suunnan pyöräilyolosuhteisiin. Suunnitelma on pääosin erittäin hyvä ja kiitämme erityisesti baanan sijoittamista suoralinjaisena Itäväylän varteen, mutta toivoisimme kuitenkin seuraaviin asioihin parannuksia.
Suunnitelma-alueen lounaispäässä Valurinkadun alikulusta käännytään jyrkästi Itäväylän varteen baanalle. Alikulku, sen korkeuserot ja jyrkkä käännös aiheuttavat näköesteitä ja vaarallisen paikan muuten hyvin selkeälinjaiselle ja turvalliselle baanalle. Mikäli mahdollista, alikulusta tulevan rampin kaide tulisi purkaa kokonaan pelkän lyhentämisen sijaan ja muotoilla maasto niin, että näköeste olisi mahdollisimman pieni. Itse baanan risteys tulisi kuitenkin pitää mahdollisimman etäällä alikulusta sen aiheuttaman näköesteen minimoimiseksi.
Osalla matkaa Itäväylän varressa on merkitty 2-metrinen betonikaide Itäväylän ajoradan ja Itäbaanan väliin. Tämä on erittäin tärkeä, koska ilman sitä talvisin Itäväylän lumet tultaisiin auraamaan pyörätielle. Lisäksi 2 metriä korkea kaide toimii myös meluseinänä pyöräilijöiden ja autoilijoiden välissä. Jostain syystä osalla matkaa (poikkileikkaukset F-F – H-H) kaide on merkitty vain 1.2 metriä korkeaksi. Näin matala kaide ei tule estämään lumen roiskumista pyörätielle ottaen huomioon sen, millä ajonopeudella Itäväylää auraava kalusto ajaa. Lisäksi näin matalasta kaiteesta ei ole myöskään mitään hyötyä meluseinänä. Kaide tuleekin ehdottomasti toteuttaa 2 metriä korkeana koko matkaltaan. Voisi myös harkita, olisiko kaide mahdollista toteuttaa koko matkaltaan 3-metrisenä meluseinänä, kuten Roihuvuorentien itäpuolisella osalla Itäbaanaa ollaankin tekemässä.
Viilarintien osalta suunnitelma-alue loppuu risteysten välillä. Suunnitelma-aluetta tulee kasvattaa Varikkotien risteykseen asti, koska nykyisellään Varikkotieltä eteläpuolella Viilarintien pyörätiet ovat kaksisuuntaisia molemmin puolin Viilarintietä ja tämän suunnitelman mukaan ne ollaan kuitenkin yksisuuntaistamassa. Yksisuuntaistaminen ei kuitenkaan vaatine muuta kuin liikennemerkki- ja katumerkintämuutokset.
Suunnitelmakuva 32297/1, 32297/2, 32297/4, 32297/5, 32297/6, 32297/7 ja 32315/1
Tulevat tapahtumat
Ma 10.11. klo 17:00 – 19:00
Vaikuttamisryhmän kokous
Tervetuloa Hepon vaikuttamisryhmän kokoukseen Polkimolle 10.11. klo 17-19! Kokouksessa keskustelemme ajankohtaisista pyöräliikenteeseen liittyvistä aiheista. Esityslistan luonnos: https://docs.google.com/document/d/1vAXyqYLFbKn0UlkIHKI69HNqMhcPVftNTPoBu-B-SM4/edit Hepon vaikuttamisryhmä suunnittelee ja toteuttaa yhdistyksen vaikuttamistoimintaa yhdistyksen kokouksien vetämien suuntaviivojen mukaisesti. Vaikuttamisryhmä laatii kannanottoja, kommentteja, mielipidekirjoituksia ja blogeja yhdistyksen puolesta. Lisäksi vaikuttamisryhmä tapaa virkamiehiä ja poliitikkoja, toteuttaa kampanjoita ja tarvittaessa mielenosoituksiakin. Työ tehdään pääasiassa vapaaehtoispohjalta. Paikka: Iso Roobertinkatu 3-5 Sisäpihan/porttikongin kautta sisään, summeri "Kuvasto, Suomen Taiteilijaseura, Pyöräliitto, Pyöräilykuntien verkosto" 2. Krs. Tapaamiseen voi osallistua etäyhteydellä tämän linkin kautta: meet.google.com/wwf-tqst-swm Tapahtuma Facebookissa: https://fb.me/e/3Qi7FQXOA