4.7.2025
Kannanotot

Muistutus Mäkelänkadun ja Koskelantien risteysalueen suunnitelmasta (Dnro HEL 2023-015357)

Helsingin seudun pyöräilijät kiittää mahdollisuudesta jättää muistutus Mäkelänkadun ja Koskelantien risteysalueen suunnitelmista.

Nykyisellään merkittävin pyöräliikenteen reitti alueella kulkee Koskelantien suuntaisesti sekä idästä länteen että lännestä itään. Mäkelänkadun länsipuolella pyöräliikenne kulkee valtaosaltaan Koskelantien pohjoisreunan pyörätietä, kun taas eteläreunan pyörätietä kuljetaan vain urheilukentille. Mäkelänkadun itäpuolella pyöräliikenne tulee kulkemaan Koskelantien keskellä kulkevaa pyörätietä pitkin. Uudet järjestelyt tulevat valitettavasti heikentämään nykyistä järjestelyä.

Uusi risteysjärjestely aiheuttaa pyöräilijöille todennäköisesti tilanteen, jossa merkittävimpään liikennesuuntaan pyöräilevä joutuu odottamaan risteyksen läpi ajaessaan kahdet liikennevalot. Nykyisellään Koskelantien ylityksen ollessa kauempana Mäkelänkadun risteyksestä, suoraan ajava pyöräilijä pääsee usein ajamaan sujuvasti vain yhdet valot odottamalla. Liikennevalokiertoa suunniteltaessa tulee pyrkiä siihen, että uudellakin risteysjärjestelyllä pyöräilijä voi kulkea idästä länteen ja lännestä itään ilman, että hän joutuu odottamaan kahdet liikennevalot.

Risteysjärjestelyssä myös tulee huomioida tarvittava odotustila eritoten risteyksen koillis- ja luoteiskulmissa siten, että Mäkelänkadun suuntainen pyöräliikenne pääsee kulkemaan risteyksen läpi sujuvasti myös silloin, kun Koskelantien suuntaista pyöräliikennettä on runsaasti. Suunnitelman mukaisessa järjestelyssä risteyksen tukkii jo pari toiseen suuntaan liikennevaloissa odottavaa pyöräilijää. Luoteiskulmassa on jo nykyisiin pyöräilijämääriin nähden aivan liian kapea ja alimitoitettu järjestely. Pyörätien ja ajoradan kulmaan risteyksessä jäävää aluetta tulee pienentää, jotta pyöräilijöille jäisi edes hieman enemmän tilaa. Suunnitelman mukainen järjestely heikentää jopa nykyisiä pyöräilyolosuhteita risteyksessä.

Risteysjärjestelyissä tulee myös huomioida valmiiksi se, että Mäkelänkadulle tultaneen jatkossa suunnittelemaan yksisuuntaiset pyöräliikenteen järjestelyt. Koskelantien keskellä kulkeva pyörätie aiheuttaisi tällöin sen, että Koskelantieltä idästä Mäkelänkadulle etelään suuntautuva pyöräliikenne joutuisi kiertämään koko risteyksen kolmien liikennevalojen kautta. 

Koskelantien pohjoisreunalla on ollut myös eroteltu pyörätie ja jalkakäytävä Mäkelänkadun ja Kalervonkadun välillä. Suunnitelmakuvassa tämä on ilmeisesti muutettu pelkäksi jalkakäytäväksi. Kyseinen yhteys toimii kuitenkin vilkkaasti käytettynä yhteytenä Käpylän peruskoulun suuntaan ja tulee huomioida jatkossakin.

Vähänkyröntien risteyksessä Vähänkyröntietä tulevalle pyöräilijälle on erittäin hankala ja hyvin vaarallinen ylitys Mäkelänkadusta. Pyöräilijä joutuu ylittämään seitsemän ajokaistaa ja kahdet ratikkakiskot ilman, että risteyksen keskellä on realistista mahdollisuutta jäädä odottamaan, mikäli valot vaihtuvat kesken ylityksen. Risteysjärjestelyitä pitää muuttaa turvallisemmiksi.

Liikennesuunnitelma