24.9.2025
Kannanotot
Muistutus Linnankoskenkadun katusuunnitelmasta (suunnitelmakuvat 31389/1 ja 31389/2, Diaarinumero HEL 2025-012656)
Helsingin seudun pyöräilijät (Hepo) kiittää mahdollisuudesta antaa palautetta Linnankoskenkadun katusuunnitelmasta.
Luonnoksen mukainen toteutus – yksisuuntaiset pyörätiet Linnankoskenkadulle – parantaa pääsääntöisesti pyöräilyn olosuhteita suunnitelma-alueella. Hepo haluaa kiinnittää suunnittelijoiden huomion kuitenkin muutamaan seikkaan.
Linja-autopysäkkien kohdalla pyöräteiden on suunniteltu kulkevan odotusalueen ja linja-autoon nousukohdan välistä. Tämä ei ole hyvä ratkaisu. Linja-autoon nousevat ja sieltä tulevat matkustajat tukkivat pyörätietä ja kokemus muista samanlaisista ratkaisuista on, että osa matkustajista seisoo odottamassa pyörätiellä. Vaikka pyöräilijä onkin väistämisvelvollinen pysäkillä olevasta linja-autosta poistuvan (tai siihen nousevan) matkustajan suhteen, tällaisessa toteutuksessa tapahtuu jatkuvasti vaaratilanteita. Siksi pyörätiet on linjattava siten, että pysäkit tulevat pyöräteiden ja ajoradan väliin.
Pyöräteiden ja kaduvarsipysäköintipaikkojen välissä ei ole ovenavaustilaa kuin yhdessä kohdassa kadun pohjoisreunalla, jolloin auton ovi saatetaan avata pyörätiellä kulkevan pyöräilijän eteen. Ovenavaustilat tulee tehdä, mieluiten noppakivettynä selkeämmän erottelun vuoksi, kaventamatta pyöräteitä. Suunnitelman mukaan ajoradan leveys on 7-7.80 metriä, joten tilaa ovenavaustilan varaamiselle katutilassa on.
Ovenavaustilaan liittyen vuorovaikutusmuistiossa annetut perustelut suunnitelmanmukaisille ratkaisuille ontuvat ja ovat osin käsittämättömiä. Niissä vedotaan ahtauteen, jota todellisuudessa ei ole: Ajoradan leveys on suunnitelman mukaan yllä mainittu 7-7.80 metriä. Lisäksi vuorovaikutusmuistiossa väitetään, että kaartuvat ajolinjat vähentäisivät pysäköintipaikkojen määrää. Varsinkaan Lastenlinnankadun itäpuolisella osuudella ovenavaustilan varaamisella ei varmasti aiheuteta merkittävää ajolinjan kaartumista. Kyseessä on suurelta osin priorisointi: Kumpi on tärkeämpää, pyöräilijöiden turvallisuus vai autoilijan ratinkääntämisen minimointi?
Nordenskiöldinkadun Linnankoskenkadun risteyksessä pyöräilijät joutuisivat suunnitelman mukaan lähtemään Mechelininkadun suuntaan samalta tasalta kuin Linnankoskenkadulle kääntyvät autot. Autoja kääntyy nykyäänkin pyörien eteen tuossa kohdassa. Risteyksen ajojärjestyksen selkeyttämiseksi ja turvallisuuden lisäämiseksi autoliikenteen pysäytysviiva tulee maalata kauemmaksi risteyksestä kuin pyöräliikenteen pysäytysviiva.
Vuorovaikutusmuistiossa todettiin lakonisesti “Linnankoskenkatu liittyy Nordenskiöldinaukiolla pääosin nykyisiin liikennejärjestelyihin”, eikä annettu mitään oikeaa vastausta ylläolevaan parannusehdotukseen. Annetulla palautteella suunnitelmaluonnokseen pyrittiin vaikuttamaan siihen, että nykyistä, huonoa ja vaarallista järjestelyä olisi parannettu.
Merikannontien itäpuolelle on tulossa pätkä pyörätietä ennen Paciuksenkadun ja Linnankoskenkadun risteystä. Tälle pyörätielle siirrytään Munkkiniemen baanalta Merikannontien länsipuolelta. Koska pyöräliikenteen on suunniteltu tulemaan risteykseen itäpuolen pyörätietä pitkin, sujuvan matkanteon takaamiseksi tulee ylityksessä pyöräilijöillä olla etuajo-oikeus.
Vuorovaikutusmuistiossa kerrottiin tavoitteena olevan mahdollisimman pienet muutokset järjestelyihin kunnes Munkkiniemenbaanan suunnitelmat ovat valmiina. Yksinkertainen ylityskohdan merkintä esimerkiksi kolmioin tai pyöräilijöiden ylityspaikka -merkein ei kuitenkaan varmasti olisi iso muutos, eikä se varmasti aiheuttaisi vuorovaikutusmuistion vihjaaamaa vahinkoa tai puiden kaatamista. Jälleen kysymys on priorisoinnista: Kumpi on tärkeämpää, toteuttaa sujuva ja turvallinen ylityspaikka pyöräilijöille vai se, että autoilijan ei tarvitsisi antaa tietä pyöräilijälle?
Suunnitelmakuva 31389/1
Suunnitelmakuva 31389/2
Tulevat tapahtumat
Ma 10.11. klo 17:00 – 19:00
Vaikuttamisryhmän kokous
Tervetuloa Hepon vaikuttamisryhmän kokoukseen Polkimolle 10.11. klo 17-19! Kokouksessa keskustelemme ajankohtaisista pyöräliikenteeseen liittyvistä aiheista. Esityslistan luonnos: https://docs.google.com/document/d/1vAXyqYLFbKn0UlkIHKI69HNqMhcPVftNTPoBu-B-SM4/edit Hepon vaikuttamisryhmä suunnittelee ja toteuttaa yhdistyksen vaikuttamistoimintaa yhdistyksen kokouksien vetämien suuntaviivojen mukaisesti. Vaikuttamisryhmä laatii kannanottoja, kommentteja, mielipidekirjoituksia ja blogeja yhdistyksen puolesta. Lisäksi vaikuttamisryhmä tapaa virkamiehiä ja poliitikkoja, toteuttaa kampanjoita ja tarvittaessa mielenosoituksiakin. Työ tehdään pääasiassa vapaaehtoispohjalta. Paikka: Iso Roobertinkatu 3-5 Sisäpihan/porttikongin kautta sisään, summeri "Kuvasto, Suomen Taiteilijaseura, Pyöräliitto, Pyöräilykuntien verkosto" 2. Krs. Tapaamiseen voi osallistua etäyhteydellä tämän linkin kautta: meet.google.com/wwf-tqst-swm Tapahtuma Facebookissa: https://fb.me/e/3Qi7FQXOA