19.11.2025
Kannanotot

Kommentti Huopalahdentien katusuunnitelmaluonnoksesta

Helsingin seudun pyöräilijät (Hepo) kiittää mahdollisuudesta antaa palautetta Huopalahdentien katusuunnitelmaluonnoksesta.

Huopalahdentien itäpuolelle on suunniteltu pyöräkatu nykyisen talouskaistan tilalle sekä Tietokujan tasalta pohjoiseen päin. Pääsy autoilla Huopalahdentien varren talojen edustalle on ymmärrettävää, mutta suunnittelussa on huomioitava myös pyöräilyn sujuvuus ja turvallisuus, varsinkin kun kyseessä on baanareitti. Piirustuksessa 32289/2 Tietokujaa vastapäätä olevassa kohdassa on lyhyellä matkalla kaksi lähes 90 asteen käännöstä. Sujuvampi linjaus pyörätielle olisi leikkauksen A-A kohdalla olevan linja-autopysäkin taitse, kuten liikennesuunnitelmassa 7247 oli esitetty. Joka tapauksessa tässä kohtaa oletettavasti on pätkä pyörätietä, kun pyöräkatua etelästä ajavat auto kääntyvät Huopalahdentielle ja Tietokujan tasan risteyksen jälkeen on uusi liittymä autoille pyöräkadulle ajamiseen. 

Tietokujan risteyksen jälkeen (pohjoiseen päin) alkavalla pyöräkatuosuudella on vain yksi liittymä autoille siirtyä ajoradalta pyöräkadulle. Tämä tarkoittaa, että kaikille kadun varren taloille ja Luuvaniemenrinteeseen, autojen pysäköintialueelle, tuleva autoliikenne ajaa koko Tietokujan ja Ulvilantien liittymien välisen matkan pyöräkatua pitkin. On varsin todennäköistä, että tulevien kerrostalojen myötä autoliikennettä tulee tässä baanayhteydellä kulkemaan merkittävä määrä.

Autoliikenne pyöräkadulla vähenisi olennaisesti, jos sen eteläpäästä olisi ajoreitti pysäköintihalliin ja Luuvaniemenrinne olisi yksisuuntainen, pysäköintihallista poistumista varten. Jos tämä ei ole mahdollista, niin ainakin lähemmäksi Luuvaniemenrinnettä tulisi rakentaa liittymä ajoradalta pyöräkadulle. Tällä pyöräkatuosuudella on vain kaksi huoltotaskua taloihin suuntautuvaa huoltoliikennettä varten. Tämä lisää riskiä, että autoja pysäköidään pyöräkadulle, minkä vuoksi osuudelle tulee rakentaa enemmän huoltotaskuja.

Ulvilantien risteyksen jälkeen olevan autojen liittymä pyöräkadulta ajoradalle tulee ainakin ruuhka-aikoina jonoutumaan, kun Luuvaniemenrinteen pysäköintialueelta lähtee useampia autoja yhtaikaa, jolloin Huopalahdentielle pyrkivä jono tukkii pyöräkatua. Tämän vuoksi pyöräkatua voisi leventää Luuvaniemenrinteen ja ajorataliittymän välisellä osuudella ja järjestää selkeä ja turvallinen pyöräily- ja jalankulkuyhteys jonoutuneen moottoriajoneuvoliikenteen ohi.

Pysäköintialueen vieritse kulkevalta jalkakäytävältä on suora linjaus Huopalahdentien ylittäville suojateille, mutta pyöräkadun ylittävä suojatie on epäloogisesti eri linjassa edellä mainittujen kanssa. Jalankulkijoille tulee tehdä suora kulkureitti. Tällä kohdalla on myös tehty Huopalahdentien ja pyöräkadun välissä pyöräilijöiden ylityskohtaan vaikeasti pujoteltava mutkarakennelma, joka helposti vie pyöräilijän huomion itse liikenteestä. Tämä ylimääräinen shikaani tulee poistaa.

Piirustuksen 32389/3 leikkauksen B-B vasemmalla puolella olevassa selosteessa alin ajorata (Ajorata 4,50) lienee virhe ja siinä tulisi lukea Pyöräkatu 4,50.

Huopalahdentien länsipuolelle suunniteltu jalkakäytävän ja pyörätien erottelu on parannus nykyiseen yhdistettyyn ja paikoin kapeaan väylään. Pyörätie ja jalkakäytävä kiertävät pois Huopalahdentien varrelta moottoritien ylityksen kohdalla korkealle sillalle ja palaavat Huopalahdentien varteen Tietokujaa pitkin. Pyöräteillä ja jalkakäytävillä tulisi välttää ylimääräisiä matkan pidennyksiä ja eritoten korkeuseroja. Tässäkin kohtaa jalkakäytävä sekä pyörätie tulee Huopalahdentien varteen ja johtaa Huopalahdentien yli suojatietä ja pyörätien jatketta pitkin.
Huopalahdentien länsipuolelle suunniteltu jalkakäytävän ja pyörätien erottelu on parannus nykyiseen yhdistettyyn ja paikoin kapeaan väylään. Pyörätie ja jalkakäytävä kiertävät pois Huopalahdentien varrelta moottoritien ylityksen kohdalla korkealle sillalle ja palaavat Huopalahdentien varteen Tietokujaa pitkin. Pyöräteillä ja jalkakäytävillä tulisi välttää ylimääräisiä matkan pidennyksiä ja eritoten korkeuseroja. Tässäkin kohtaa jalkakäytävä sekä pyörätie tulee Huopalahdentien varteen ja johtaa Huopalahdentien yli suojatietä ja pyörätien jatketta pitkin.

Suunnitelmakuvat 32389/2 ja 32389/3

Tulevat tapahtumat

Ma 8.12. klo 17:00 – 19:30

Vaikuttamisryhmän kokous

Tervetuloa Hepon vaikuttamisryhmän kokoukseen Polkimolle 8.12. klo 17-19! Tänään keskustelemme ajankohtaisista pyöräliikenteeseen liittyvistä aiheista. Esityslistan luonnos: https://docs.google.com/document/d/12rr-TFpAFTAn-YCl-xHH8OefM9ypVR5zEEQiYWu927o/edit Hepon vaikuttamisryhmä suunnittelee ja toteuttaa yhdistyksen vaikuttamistoimintaa yhdistyksen kokouksien vetämien suuntaviivojen mukaisesti. Vaikuttamisryhmä laatii kannanottoja, kommentteja, mielipidekirjoituksia ja blogeja yhdistyksen puolesta. Lisäksi vaikuttamisryhmä tapaa virkamiehiä ja poliitikkoja, toteuttaa kampanjoita ja tarvittaessa mielenosoituksiakin. Työ tehdään pääasiassa vapaaehtoispohjalta. Paikka: Iso Roobertinkatu 3-5 Sisäpihan/porttikongin kautta sisään, summeri "Kuvasto, Suomen Taiteilijaseura, Pyöräliitto, Pyöräilykuntien verkosto" 2. Krs. Tapaamiseen voi osallistua etäyhteydellä tämän linkin kautta: meet.google.com/zco-ukhy-yvp Tapahtuma Facebookissa: https://fb.me/e/5htea13KS

Ke 10.12. klo 17:00 – 19:00

Hallituksen kokous

Kalenteri