Kiertotiemerkinnät ovat usein puutteellisia ja väylä saattaa katketa kokonaan ilman ennakkovaroitusta. Korvaava kiertoreitti on usein ahdas, esteellinen ja huonosti merkitty. Kadun toisella puolella kulkeva tai koko korttelin kiertävä reitti pidentää matka-aikaa kohtuuttomasti.
Liian kapeilla kiertoteillä ei mahdu kohtaamaan vastaantulijaa turvallisesti. Yllättävät kuopat, reunakivet, irtosora ja terävät asfalttileikkaukset aiheuttavat vaaratilanteita ja usein myös estävät kulkemisen esimerkiksi tavarapyörällä tai pyörätuolilla.
Pyöräteille vaarallisesti asetetut ja puutteellisesti merkityt aidat, kaapelikourut ja muut esteet ovat aiheuttaneet onnettomuuksia ja sairaalakäyntejä. Suomessa on tapahtunut jopa kuolemaan johtanut tapaus, kun työmaan kiertotielle on asetettu verkkoaita ilman selkeitä pimeässä näkyviä merkintöjä. Yksikään tienkäyttäjä ei saa kuolla tai joutua onnettomuuteen puutteellisten poikkeusjärjestelyiden vuoksi.
Liikennemuotojen erottelu toisistaan ja työmaan toiminnasta kiertoteillä parantaa turvallisuutta ja sujuvuutta. Kun pyörällä liikkuville on oma selkeästi merkitty ja sujuva kiertotie, se parantaa myös jalankulkijoiden, joukkoliikenteen käyttäjien, autoilijoiden ja työmaaliikenteen turvallisuutta. Esimerkiksi Tukholmassa toimitaan näin lähes poikkeuksetta.