5.6.2018
Kannanotot

Kommentti Jousensillan suunnitelmaluonnoksista

Espoon kaupunki suunnittelee Jousensillan rakentamista Merituulentien ylitse lähelle Urheilupuiston metroasemaa. Sillan on tarkoitus palvella jalankulkijoita ja pyöräilijöitä. Helsingin Polkupyöräilijät ry (HePo) kiittää Espoon kaupunkia siitä, että se aikoo ryhtyä poistamaan Merituulentien mittavia estevaikutuksia jalankulkijoilta ja pyöräilijöiltä.

Helsingin Polkupyöräilijät ry ei kuitenkaan näe parhaana ratkaisuna spiraalimaisen sillan rakentamista. Ehdotamme, että sillan rakentamiseen varatuilla rahoilla parannetaan Merituulentien liikenneturvallisuutta sekä kulkuyhteyksien käytettävyyttä muilla keinoin, erityisesti jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden näkökulmasta.

Jousensilta tulisi olemaan aivan liian jyrkkä (noin 8 prosenttia) esteettömyyden kannalta. Näin lähellä vilkasta joukkoliikenneasemaa reittien tulee täyttää esteettömyyden erityistason vaatimukset, jolloin esimerkiksi pituuskaltevuuden yläraja on 5 prosenttia.

On syytä epäillä, että sillan käyttäjämäärä jää vähäiseksi sen jyrkkyyden takia sekä siksi, että se lisää huomattavasti Merituulentien ylittämisestä kertyvää matkaa. Lisäksi on syytä pelätä, että suunnitellun sillan pohjoispään spiraali on talven liukkailla tai sulan maan aikaan ennen hiekoitussepelin poistoa todella vaarallinen. Spiraalin pään sijoittaminen siten että metron suuntaan jatkavien on tehtävä 90 asteen käännös ei sekään lisää turvallisuutta.

Samalla on syytä kyseenalaistaa näkemys siitä että Merituulentie olisi erityisen vilkas, sitä käyttää kyseisen risteysalueen kohdalla vain noin 6500 moottoriajoneuvoa vuorokaudessa. Silta on siis moottoriajoneuvoliikenteen määrään nähden ylimitoitettu ratkaisu. Sillan rakentamisesta säästyvät rahat tulee käyttää pyöräteiden, jalkakäytävien ja suojateiden lisärakentamiseen ja parantamiseen sekä muihin liikenneturvallisuutta laajemmalla alueella lisääviin toimiin.

Liikenneturvallisuuden parantamiseksi Merituulentietä ylitettäessä on olemassa kosolti muita, siltaa edullisempia ja toimivampia ratkaisuja. Merituulentien risteyksiin on rakennettava lisää suojateitä, jotta voidaan vähentää sen estevaikutusta jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden näkökulmasta esimerkiksi metroasemille kuljettaessa. Merituulentien nopeusrajoituksen alentaminen niin, että 40 km/h rajoitus olisi voimassa jo Merituulentien ja Koivu-Mankkaantien risteysalueella, parantaisi liikenneturvallisuutta merkittävästi kyseisessä risteyksessä. Myös Merituulentien suuntaisen pyörätien ja jalkakäytävän “Sallittu mopoille” kylttien poistaminen lisäisi jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden turvallisuutta.

Esimerkiksi Helsingissä pääkatujen nopeusrajoituksia on laskettu laajemminkin 40 kilometriin tunnissa ja tästä olisi syytä ottaa mallia. Muita keinoja liikenneturvallisuuden parantamiseen on muun muassa ajoradan kaistojen kaventaminen ja risteyksien pyöristyksien jyrkentäminen. Risteysalue voidaan myös toteuttaa korotettuna, jolloin joukkoliikenteelle korotuksista aiheutuva mahdollinen haitta jää mahdollisimman pieneksi. Kyseisessä risteyksessä voitaisiin lisäksi tehdä muutoksia liikennevalojen rytmiin niin että pyöräilijöiden ja jalankulkijoiden ei tarvitse odottaa tarpeettoman pitkiä aikoja Merituulentietä ylittäessään.

Tulevat tapahtumat

Su 16.8. klo 10:15 – 13:15

Pyöräretki Helsingin ympäristön ulkotaiteeseen

Tervetuloa HePon matalan kynnyksen pyöräretkelle, jolla tutustutaan Helsingin ympäristön ulkotaiteeseen.

Kokoontuminen sunnuntaina 16.8. Maunulan majalla (Metsäläntie 9) klo 10:15. Retki alkaa klo 10:30. Retkelle ei ole määritelty tarkkaa päättymisaikaa. Tarkista tiedot
retkikalenterista mahdollisten viime hetken muutosten varalta.

Lisätietoja HePon matalan kynnyksen ohjatuista retkistä voit lukea kotisivuiltamme: https://hepo.fi/toiminta/retket/. Retkille ovat tervetulleita kaikki, joille pyöräily on jo tuttua. Ota vain pyöräsi ja saavu paikalle. Retkellä on maltillinen tahti, viihtyisä tunnelma ja mahdollisuus pullakahveihin taukopaikalla.

HePon retket ovat maksuttomia, eikä niille tarvitse ilmoittautua erikseen.

Retki Facebookissa

Maunulan Ulkoilumaja, Metsäläntie 9, 00620 Helsinki, Suomi
Ma 17.8. klo 17:00 – 19:00

HePon vaikuttamisryhmän kokous

Tervetuloa syksyn ensimmäiseen HePon vaikuttamisryhmän kokoukseen!

os. Iso Roobertinkatu 3-5 Sisäpihan/porttikongin kautta sisään, summeri "Kuvasto, Suomen Taiteilijaseura, Pyöräliitto, Pyöräilykuntien verkosto" 2. krs.

Lisätietoja: 
henni.ahvenlampi@hepo.fi

Kokoukseen voi osallistua myös etänä. Liity palaveriin tästä linkistä: meet.google.com/xmz-hnjo-ojg 

Tämä esityslista täydentyy vielä ennen palaverin alkua: 
https://docs.google.com/document/d/1_EH7zCtQ7W7TATXmaxf9CmT3_-NZ2ILYLHOJtUwwEKI/edit?usp=sharing

Myös uudet - tervetuloa mukaan!

Polkimo (Pyöräliitto, Pyöräilykuntien verkosto, Helsingin Polkupyöräilijät), Iso Roobertinkatu 3-5 A 22, 00120 Helsinki, Suomi
Ke 19.8. klo 16:00 – 17:00

Pyöräilykaupunki Pasila -etätapahtuma

Pasilasta halutaan tehdä Suomen saavutettavin paikka, mutta vielä on paljon tehtävää. Miten sujuva ja turvallinen pyöräily mahdollistetaan?

Paneelikeskustelussa mukana:

- Harri Verkamo, Pasila-projektin liikennejärjestelyjen projektijohtaja, Helsingin kaupunkiympäristön toimiala
- Oskari Kaupinmäki, pyöräilykoordinaattori, Helsingin kaupunkiympäristön toimiala
- Petri Kangassalo, kaupunkisuunnitteluryhmän koordinaattori, Dodo ry
- Tapio Keihänen, hallituksen jäsen, Helsingin Polkupyöräilijät (HePo) ry
- Jenni Ekholm, asukasaktiivi, Pasila-liike

Paneelin puheenjohtajana toimii Helsingin Polkupyöräilijöiden toiminnanjohtaja Henni Ahvenlampi ja yleisökysymyksien välittäjänä Malm Nordlund Dodosta. Kysymyksiä voi esittää jo ennen tapahtumaa täällä:
https://forms.gle/hMbzF2v2F7VFURLx8

Etätapahtuman linkki päivitetään tänne lähempänä tapahtumaa.

Tapahtuman järjestävät Dodo ry ja Helsingin polkupyöräilijät ry.

Dodo ry on urbaani ympäristöjärjestö, jonka toiminnan aiheita ovat kestävä kaupunkisuunnittelu, kestävä ruoantuotanto, ilmasto, globaali kehitys ja vertaisoppiminen. Dodon toiminta on keskittynyt Pasilan veturitalleille, jossa sijaitsee Dodon kaupunkiviljely- ja tapahtumakeskus Kääntöpöytä. Dodo on myös laatinut Ratapihavision eteläisen Keski-Pasilan alueesta.
https://dodo.org/

Helsingin Polkupyöräilijät ry. (HePo) on pääkaupunkiseudun pyöräilyn ja pyöräliikenteen edistämisyhdistys. Järjestön toimintaan kuuluu kuuluu vaikuttamista, tiedottamista, tapahtumia, retkiä ja lenkkejä. Vaikuttamiseen kuuluu jatkuvaa vuoropuhelua kaupunkien virkamiesten ja poliitikkojen kanssa ja yhteistyötä muiden pyöräilyyn liittyvien tahojen kanssa. Liity jäseneksi! https://hepo.fi/yhdistys/liity-jaseneksi/

****
IN ENGLISH

Biking town Pasila

The panel discussion will be held in Finnish but questions can be asked also in English - in the event or here in advance: https://forms.gle/hMbzF2v2F7VFURLx8.

The discussion looks into the future of Pasila and how to develop biking in the area which aims to be the most easy to reach spot in Finland.

Panelists:
- Harri Verkamo, Pasila project's traffic solutions' director, Helsinki Urban Environment Division
- Oskari Kaupinmäki, cycling coordinator, Helsinki Urban Environment Division
- Petri Kangassalo, Coordinator of Urban planning group, Dodo
- Tapio Keihänen, board member, Helsinki cyclists
- Jenni Ekholm, community activist, Pasila movement

Kalenteri