25.6.2025
Kannanotot

Kommentti Linnankoskenkadun katusuunnitelmaluonnoksesta (suunnitelmakuvat 31389/1 ja 31389/2)

Helsingin seudun pyöräilijät (Hepo) kiittää mahdollisuudesta antaa palautetta Linnankoskenkadun katusuunnitelmaluonnoksesta.

Luonnoksen mukainen toteutus – yksisuuntaiset pyörätiet Linnankoskenkadulle – parantaa pääsääntöisesti pyöräilyn olosuhteita suunnitelma-alueella. Hepo haluaa kiinnittää suunnittelijoiden huomion kuitenkin muutamaan seikkaan.

Linja-autopysäkkien kohdalla pyöräteiden on suunniteltu kulkevan odotusalueen ja linja-autoon nousukohdan välistä. Tämä ei ole hyvä ratkaisu. Linja-autoon nousevat ja sieltä tulevat matkustajat tukkivat pyörätietä ja kokemus muista samanlaisista ratkaisuista on, että osa matkustajista seisoo odottamassa pyörätiellä. Vaikka pyöräilijä onkin väistämisvelvollinen pysäkillä olevasta linja-autosta poistuvan (tai siihen nousevan) matkustajan suhteen, tällaisessa toteutuksessa tapahtuu jatkuvasti vaaratilanteita. Siksi pyörätiet on linjattava siten, että pysäkit tulevat pyöräteiden ja ajoradan väliin. 

Pyöräteiden ja kaduvarsipysäköintipaikkojen välissä ei ole ovenavaustilaa kuin yhdessä kohdassa kadun pohjoisreunalla, jolloin auton ovi saatetaan avata pyörätiellä kulkevan pyöräilijän eteen. Ovenavaustilat tulee tehdä, mieluiten noppakivettynä selkeämmän erottelun vuoksi, kaventamatta pyöräteitä. Suunnitelman mukaan ajoradan leveys on 7-7.80 metriä, joten tilaa ovenavaustilan varaamiselle katutilassa on.

Nordenskiöldinkadun Linnankoskenkadun risteyksessä pyöräilijät joutuisivat suunnitelman mukaan lähtemään Mechelininkadun suuntaan samalta tasalta kuin Linnankoskenkadulle kääntyvät autot. Autoja kääntyy nykyäänkin pyörien eteen tuossa kohdassa. Risteyksen ajojärjestyksen selkeyttämiseksi ja turvallisuuden lisäämiseksi autoliikenteen pysäytysviiva tulee maalata kauemmaksi risteyksestä kuin pyöräliikenteen pysäytysviiva.

Merikannontien itäpuolelle on tulossa pätkä pyörätietä ennen Paciuksenkadun ja Linnankoskenkadun risteystä. Tälle pyörätielle siirrytään Munkkiniemen baanalta Merikannontien länsipuolelta. Koska pyöräliikenteen on suunniteltu tulemaan risteykseen itäpuolen pyörätietä pitkin, sujuvan matkanteon takaamiseksi tulee ylityksessä pyöräilijöillä olla etuajo-oikeus. 

Suunnitelmaluonnoksessa kuvattu osa Munkkiniemen baanan linjauksesta Merikannontien länsipuolella ja Paciuksenkadulla näyttäisi poikkeavan Munkkiniemen baanan hyväksytystä suunnitelmasta. Suunnitelmat tulee yhdenmukaistaa keskenään.

Suunnitelmakuva 31389/1 ja 31389/2

Tulevat tapahtumat

Ma 10.11. klo 17:00 – 19:00

Vaikuttamisryhmän kokous

Tervetuloa Hepon vaikuttamisryhmän kokoukseen Polkimolle 10.11. klo 17-19! Kokouksessa keskustelemme ajankohtaisista pyöräliikenteeseen liittyvistä aiheista.  Esityslistan luonnos: https://docs.google.com/document/d/1vAXyqYLFbKn0UlkIHKI69HNqMhcPVftNTPoBu-B-SM4/edit Hepon vaikuttamisryhmä suunnittelee ja toteuttaa yhdistyksen vaikuttamistoimintaa yhdistyksen kokouksien vetämien suuntaviivojen mukaisesti. Vaikuttamisryhmä laatii kannanottoja, kommentteja, mielipidekirjoituksia ja blogeja yhdistyksen puolesta. Lisäksi vaikuttamisryhmä tapaa virkamiehiä ja poliitikkoja, toteuttaa kampanjoita ja tarvittaessa mielenosoituksiakin. Työ tehdään pääasiassa vapaaehtoispohjalta. Paikka: Iso Roobertinkatu 3-5 Sisäpihan/porttikongin kautta sisään, summeri "Kuvasto, Suomen Taiteilijaseura, Pyöräliitto, Pyöräilykuntien verkosto" 2. Krs. Tapaamiseen voi osallistua etäyhteydellä tämän linkin kautta:  meet.google.com/wwf-tqst-swm Tapahtuma Facebookissa: https://fb.me/e/3Qi7FQXOA

Ke 12.11. klo 17:00 – 19:00

Hallituksen kokous

Ke 10.12. klo 17:00 – 19:00

Hallituksen kokous

Kalenteri