16.9.2020
Pyöräilyinfo

Viisi vinkkiä katuajoon kaupungissa

kolme pyöräilijää ja auto Helsingin kaduilla

Järjestimme katuajokoulutuksen Pyöräilyviikolla 2020, jonka osallistujat esittivät oivallisia kysymyksiä, joita varmasti moni muukin kaupungissa pyöräilevä toisinaan pohtii. Kysymysten pohjalta kokosimmekin tähän blogiartikkeliin viisi vinkkiä katuajoon pyörällä liikkujan näkökulmasta.

  1. Missä kohtaa ajoradalla pitäisi ajaa?
    Pyörällä liikkuja, ota rohkeasti oma tilasi ajoradalla ajaessasi. Olet yhdenvertainen muiden ajoneuvojen kanssa.

    Keskemmällä kaistaa on turvallisinta ajaa, sillä silloin muut kadun käyttäjät näkevät sinut parhaiten ja pystyt myös pitämään turvallisen välin kadun varteen pysäköityihin autoihin, joiden ovet saattavat aueta kadulle yllättävästikin. Jos katu on kapea, on turvallisin paikka keskellä kaistaa. Kun tulet risteykseen ja olet menossa suoraan, ryhmity kadun keskelle. Olet silloin parhaiten autoilijan näkökentässä. Ryhmity reunaan vain, jos olet kääntymässä risteyksestä vasemmalle tai oikealle.

    Muistathan, että pyörä on ajoneuvo, vaikkei pyörä olekaan moottoriajoneuvo. Pyörällä liikkuva noudattaa ajoneuvoille tarkoitettuja liikennemerkkejä, jollei erillisellä ”ei koske + pyörä symboli” merkillä ole toisin opastettu.
  1. Minua jännittää pyöräillä keskustassa, kun siellä on raitiovaunukiskoja, joihin pyörä saattaa jumahtaa ja autotkin saattavat tööttäillä. Miten saisin rohkeutta kaupungissa pyöräilyyn?
    Muista, että kaikki tienkäyttäjät ovat tasavertaisia. Äänekkäämpien ja isompienkin ajoneuvojen tulee noudattaa liikennesääntöjä, eikä tööttäämistä tarvitse pelätä. Kaupunkiliikenteessä malttia tarvitaan kaikilta tienkäyttäjiltä. Mitä enemmän meitä pyöräilijöitä näkyy kadulla, sitä paremmin autoilijat tottuvat meihin. 

    Raitiovaunukiskot kannattaa ylittää niin jyrkässä kulmassa kuin mahdollista. Jos kiskot tulevat eteesi yllättäen, voit jousta polkimille seisomaan. Se parantaa tasapainoasi ja niin maastopyöräiljätkin tekevät haastavissa paikoissa.

    Pyörää ei kannata jättää varastoon lojumaan vain siksi, että jokin pätkä matkasta jännittää. Syksyn ja talven liukkailla keleillä, ja muutenkin, on aina täysin ok valita kiertotie tai vaikka taluttaa pyörää jalkakäytävällä omasta mielestäsi haastavan kohdan ohitse. Haastavan kohdan jälkeen voitkin taas jatkaa matkaa sujuvasti

    Liikennesääntöjen kertaaminen on hyvä konsti rohkeuden kerryttämiseen. Lukaise esimerkiksi tämä Pyöräliiton yhteenveto pyöräilijän liikennesäännöistä.

    Liikennemerkkien tunteminen on myös oleellista. Katso täältä liikennemerkit 1.6.2020 alkaen Löydät kuvat ja selitykset niin uusista kuin myös aiemmin voimassa olleista liikennemerkeistä.
  2. Onko kaupunkialueella nopeusedellytystä? Eli pitääkö pyöräilijän pystyä ajamaan tiettyä nopeutta liikkuessaan autojen seassa kaupungissa?
    Ei ole nopeusedellytystä. Nopeusrajoitus on liikenneväylälle asetettu ajoneuvon suurin sallittu nopeus, ei siis minimivaatimus. Voit polkea juuri sitä vauhtia, mikä sinulle itsellesi tuntuu mieluisimmalta. Pysy valppaana ja huomioi kohteliaasti aina muut tienkäyttäjät ja käytä pelisilmää. Näin toimiessasi sekä oma katuajosi että muiden matkat etenevät sujuvasti.
  3. Olen nähnyt kohtia, joissa on esim. ajokieltokyltti ja pyörätiekyltti yhtä aikaa. Nämä ovat ristiriidassa keskenään. Kumpaa liikennemerkkiä tulisi noudattaa?
    Liikennemerkinnöissä on toisinaan virheitä tai epäjohdonmukaisuuksia. Tätä voi esiintyä erityisesti katutyömailla. Huomatessasi virheellisen merkinnän liikenteessä, laitathan asiasta palautetta suoraan kaupunkien palautejärjestelmien kautta. Oheiset linkit kannattaa ottaa talteen:

    Helsingin kaupunki – Ohjeita ja tietoja palautteen antamisesta: https://www.hel.fi/helsinki/fi/kaupunki-ja-hallinto/osallistu-ja-vaikuta/palaute/ohjeita-palautteesta/
    Espoon kaupunki – Palautepalvelu: https://easiointi.espoo.fi/eFeedback/
    Vantaan kaupunki – Anna palautetta: https://asiointi.vantaa.fi/anna-palautetta
    Kauniaisten kaupunki – Palaute yleisten alueiden kunnossapidosta: https://www.kauniainen.fi/asuminen_ja_ymparisto/kadut_ja_viheralueet_liikenne_joukkoliikenne/palaute_yleisten_alueiden_kunnossapidosta

    Jos olet epävarma kuinka toimia, voit myös aina pyytää neuvoa HePolta info(a)hepo.fi tai keskustella aiheesta Helsingin Polkupyöräilijät ry. (HePo) Facebook ryhmässä: https://www.facebook.com/groups/HelsinkiCyclists/ 
  1. Miten ja milloin pyöräilijän tulee näyttää käsimerkkejä?
    Muista näyttää kädellä signaalia kääntymis- ja pysähtymisaikeistasi hyvissä ajoin ja tarpeeksi pitkään, jotta autoilijat ja muut pyörällä liikkujat pystyvät ennakoimaan tulevat liikkeesi. Kääntyessäsi oikealle osoita selkeästi koko käsivarsi suorana oikealle ja vasemmalle kääntyessäsi vastaavasti vasemmalla kädellä vasemmalle. Valmistautuessasi pysähtymään voit nostaa käden 90 asteen kulmassa ylös. Sormimerkkejä emme voi suositella. 😉

Tunnetko jo Helsingin Polkupyöräilijät eli tuttavallisemmin HePon?

Olemme pääkaupunkiseudulla pyörällä liikkuvien yhteisö ja edunvalvoja. Tavoitteenamme on parantaa pyöräilyn edellytyksiä ja tehdä pääkaupunkiseudusta viihtyisämpi, turvallisempi ja sujuvampi paikka elää ja liikkua. Helsingin Polkupyöräilijät ry, tuttavallisemmin HePo, on pyöräilyn edistämiseen keskittynyt kansalaisjärjestö, jolla on yli 1500 jäsentä. Kaikki pyöräilevät ja pyöräilystä kiinnostuneet ovat tervetulleita joukkoomme. Pyrimme vaikuttamaan lainsäädäntöön ja liikennesuunnitteluun niin paikallisella kuin valtakunnallisella tasolla. Puoluepoliittisesti HePo on sitoutumaton. Vaikuttamisen ohella myös pyöräretkien järjestäminen on ollut alusta alkaen näkyvä ja merkittävä osa HePon toimintaa. Pyöräretket löytyvät HePon kalenterista.

Jos koet, että pyöräilyolosuhteisiin pitäisi vaikuttaa, liity HePon jäseneksi. Tule mukaan toimintaan tai rivijäseneksi.

Liittymällä Helsingin Polkupyöräilijät Ry (HePo) jäseneksi tuet turvallisemman ja sujuvamman pyöräilyn edellytyksiä. Jäsenenä vaikutat pääkaupunkiseudun pyöräliikenteen edunvalvontaan ja etuna saat jäsentiedotteen sekä alennuksia pyöräliikkeistä ja muista palveluista Lue lisää: hepo.fi/liity

Artikkelin on kirjoittanut yhteistyössä katuajokoulutuksen ohjaaja, pyöräilykouluttaja Satu Leppänen ja Pyöräilyviikon 2020 tuottaja Kati Pankka.