25.11.2020
Pyöräilyinfo

Varustevinkkejä talvella pyöräilyyn

Tämä blogipostaus on tehty kaupallisessa yhteistyössä pyöräilyyn erikoistuneen verkkokauppa Bikesterin kanssa. Bikester on myös yksi Helsingin Polkupyöräilijät ry HePon jäsenetuyrityksistä, jolta HePon jäsenet saavat alennuksen bikester.fi verkkokaupassa.*

Pyöräily on talvellakin oivallinen liikkumismuoto.
Photo by Iris on Unsplash

Varustaudu talvella pyöräilyyn

Suomessa talvikausi on niin pitkä, että siihen kannattaa varautua sopivilla varusteilla, jotta pyöräilykautta voi jatkaa mukavasti ympäri vuoden. Talvipyöräily tuo mukanaan omat haasteensa, kuten kylmyyden, pimeyden sekä teiden liukkauden ja niiden kunnossapidon. Pyörä tulee huoltaa talvikuntoon ennen kauden alkua, joten käymme tässä jutussa läpi hieman perustietoa talvirenkaista, lokasuojista ja valaistuksesta. Bikesterin asiakasneuvoja Janne, jolle pyöräily on ympärivuotinen harrastus, täydentää suosituksiamme omakohtaisilla neuvoillaan, lue Jannen vinkit artikkelin loppupuolelta.

Talvirenkaat pyörään

Kesärenkaiden vaihto talvirenkaisiin hyvissä ajoin ennen kuin lämpötila laskee pakkasen puolelle, koskee myös polkupyöriä. Talvipyöräilijän ongelmana ovat useimmiten märät, liukkaat ja/tai lumiset tienpinnat, joten vallitsevat ajo-olosuhteet vaikuttavatkin ratkaisevasti talvirenkaiden valintaan.  

Talvirenkaille on ominaista karkea kuviointi ja tietynlainen kumisekoite, joka lisää huomattavasti niiden pitokykyä. Ne toimivat hyvin auratuilla ja märillä tienpinnoilla ja ovat normirenkaita napakampia, karheampia ja kestävämpiä. Tämä on erityisen tärkeää talviajossa, jolloin vältytään paremmin esim. sepelin aiheuttamilta rengasrikoilta. Renkaiden pintakuviointi määrittää niiden pitokyvyn. Siksi on tärkeää varmistaa pyöräilykaudesta riippumatta, että pintakuviointi ei ole liian kulunut, vaan on edelleen selvästi näkyvissä.

Tienpinnan ollessa jäinen ja liukas nastarenkaat ovat oikea valinta. Ne eivät ainoastaan lisää turvallisuutta, vaan myös ajovarmuutta ja -mukavuutta haastavissa olosuhteissa. Ne soveltuvat parhaiten ajoalustalle, jossa on tiivis ja jäinen lumipinta, koska pito paranee huomattavasti nastojen porautuessa jäähän. Jos lunta on runsaasti tai jää on kivenkovaa, ei nastatkaan valitettavasti pahemmin auta. Paksussa lumessa ajettaessa karkeakuvioiset ja leveät renkaat rullaavat tukevasti ja niillä pito on paras mahdollinen. Katso artikkelin lopusta myös Jannen kattavammat vinkit pyörän talvirenkaiden valintaan.

polkupyörän talvirenkaat
Polkupyörän talvirenkaita.
Kuva: Pekka Rintala

Vinkkejä pyörän nastarenkaiden valintaan

Kuinka monta nastaa riittää? Ohjenuorana voidaan todeta, että mitä enemmän nastoja sitä parempi pito, mutta samalla nastojen määrän kasvaessa vauhti hidastuu ja polkeminen käy jonkin verran raskaammaksi. Rengas, jossa on 120 nastaa rullaa varsin sujuvasti, mutta pito ei ole paras mahdollinen, tosin se on parempi vaihtoehto kuin tavallinen nastaton kumi.

Reilu pito taataan 240-nastaisilla renkailla. Ja kuten sanottu, polkeminen voi olla raskaampaa, mutta noin 50 gramman painoeroa esimerkiksi päivittäiset työmatkapyöräilijät tuskin huomaavat ollenkaan. Hyvä ja toimiva vaihtoehto on hankkia 240-nastainen rengas eteen ja paremmin rullaava 140-nastainen taakse, jolloin ajotuntuma paranee huomattavasti, pidosta liukkaalla kelillä puhumattakaan. On myös hyvä pitää mielessä, että uudet nastarenkaat vaativat noin 40-50 km maltillisen sisäänajon. Näin estetään nastojen löystyminen ja irtoaminen renkaista.

Lokasuojat suojaavat pyöräilijää kuralta ja loskalta

Loska, vesi ja kura kuuluvat talvipyöräilyn varjopuoliin, mutta niistäkin selvitään helposti kunnon lokasuojilla. Niitä pidetään yleensä pyörän itsestään selvinä vakiovarusteina, mutta esim. hybridi- ja maastopyöristä ne puuttuvat kokonaan.

Markkinoilta löytyy lokasuojia joka lähtöön ja ne voidaan jaotella pika- ja kiinteisiin lokasuojiin. Pika- eli clip-on-lokasuojat voidaan helposti ja näppärästi kiinnittää/irrottaa pyörästä. Kiinteät lokasuojat taas ruuvataan kiinni pyörään, jolloin ne pysyvät myös tukevammin paikoillaan. Käyttötarkoitus ratkaisee luonnollisesti minkä tyyppiset lokasuojat sopivat parhaiten juuri sinun pyörääsi. Yleisesti ottaen kiinteät lokasuojat suojaavat tehokkaammin ja niitä hankittaessa olisi hyvä valita 3-5 mm pyöräsi renkaita leveämmät lokasuojat, jotta rengas mahtuu pyörimään sujuvasti.

Polkupyörän valaistusvinkit talviolosuhteissa

Talvipyöräilyssä näkyvyys on kaiken a ja o. Pimeissä ja hämärissä olosuhteissa valot ja heijastimet auttavat pyöräilijää näkemään ja näkymään. Polkupyörässä tulee tieliikennelain mukaan olla valkoinen etuvalo ja punainen takavalo sekä heijastimet edessä, takana ja sivuilla.

Pyörässä tulee olla punainen valo takana ja valkoinen edessä.
Photo by Thomas Jarrand on Unsplash

Bikesterin runsas valovalikoima sisältää paljon erilaisia heijastimia ja ajovaloja eri voimakkuuksilla ja kiinnitysmekanismeilla. Helposti kiinnitettävät ja irrotettavat ajovalot toimivat hyödyllisinä lisävaloina kiinteille ajovaloille. 

Kuinka paljon valotehoa tarvitaan pyörän etuvaloon?

Kaupunkiajoon riittää 50 lumenin ajovalo, mutta pimeillä maanteillä 50-100 lumenin ajovalo on välttämätön, jotta näet eteesi riittävän hyvin. On myös tärkeää muistaa, että valo tulee suunnata siten, ettei se häikäise vastaantulijoita tai muita tiellä liikkujia. Maastopyöräily vaatii parhaan ja voimakkaimman valotehon eli noin 1000 lumenia, jotta ajoista saisi mahdollisimman paljon irti ja, jotta riskeiltä ja onnettomuuksilta vältyttäisiin.

pyörän etuvalo
Pyörän etuvaloja löytyy montaa sorttia.
Photo by Yann Behr on Unsplash


Jannen vinkit talvella pyöräileville

Lue talvella pyöräilevän Jannen vinkit ja hyppää pyörän selkään sinäkin, sillä talvifillarointi on hauskaa ja sopii kaikille!

Bikesterin asiakasneuvoja ja talvella pyöräilyn asiantuntija Janne jakaa vinkkinsä 8 pyöräillyn talven kokemustensa perusteella.

Mihin tulisi kiinnittää huomiota talvirenkaita valittaessa Suomen olosuhteisiin?

Aloittelevan talvipyöräilijän tulisi valita mahdollisimman leveät renkaat riippuen tietenkin siitä, kuinka leveille renkaille pyörän rungossa on tilaa. Haastavissa olosuhteissa, kuten lumisilla ja jäisillä pinnoilla leveät renkaat takaavat parhaan mahdollisen pidon.

Hyvä peukalosääntö on myös tarkkailla rengaspaineita: mitä matalampi ilmanpaine sitä parempi pito, mutta polkeminen on ainakin jonkin verran raskaampaa. Talvella kylmä ilma laskee rengaspainetta ja se palautuu normaaliksi vasta, kun pyörä otetaan sisälle lämpimään. Kun pyörä otetaan aamulla sisätiloista, sujuu pyörämatka töihin kevyesti, mutta kotimatka saattaakin olla kylmän vaikutuksesta hikisempää hommaa, jos pyörä on ollut päivän ulkona. Rengasta ei kuitenkaan tulisi pumpata täyteen sen ollessa kylmä, sillä kun pyörä taas tuodaan lämpimään, niin ilma renkaan sisällä laajenee ja sisäkumi saattaa jopa räjähtää.

Talvipyöräilyssä on aina myös muistettava, että maltti on valttia eli esim. työmatkat tulisi pyöräillä rauhallisesti, jotta kaatumisilta ja muilta riskeiltä vältyttäisiin.

Miten erityyppiset talvirenkaat eroavat toisistaan ominaisuuksiltaan?

Talvirenkaita löytyy montaa eri tyyppiä; erot riippuvat lähinnä nastojen määrästä ja pistosuojauksen paksuudesta eli mitä enemmän nastoja ja mitä paksumpi pistosuojaus, niin sitä painavampi on myös rengas. Polkupyörän talvirenkaita löytyy myös ns. kitkaversioina, mutta minulla ei ole valitettavasti niistä henkilökohtaista kokemusta. Suosittelen kuitenkin Suomen oloissa aina hankkimaan pyörään nastarenkaat jäiseen ja lumiseen talviajoon.

Maastopyörään löytyy esim. Schwalben renkaista muutama hyvä vaihtoehto: näiden eroina on lähinnä renkaan sivujen kestävyys/rakenne sekä nastat, jotka on valmistettu joko alumiinista tai lujatekoisemmasta teräksestä. Myös nastojen muoto on näissä useimmiten erilainen: toisissa on nimenomaan piikit, kun taas toiset ovat tylppiä tai kartiomaisia. 

Jos talvirenkaat tuli hankittua jo edellisvuonna, niin mitä tulisi huomioida ennen vaihtoa?

Tärkeintä on tarkistaa, että nastoja on jäljellä, ja että kumi ei ole halkeillut tai tunnu haperolta. Auringon UV-säteily ja renkaiden vääränlainen säilytys vaikuttavat usein negatiivisesti kumin ominaisuuksiin. Mutta jos renkaat ja nastat ovat kunnossa, niin ei muuta kuin baanalle. Varsinkin eturenkaan vaihtaminen uuteen voi olla ajankohtaista, jos nastat istuvat hieman vinossa renkaan koloissa. Tällöin pito valitettavasti heikkenee ja uuden renkaan hankkiminen on paikallaan.

Entä korjaus- ja huoltotarvikkeet? Mitä tulisi ehdottomasti olla mukana?

Itse en lähde pyörällä liikkeelle ilman monitoimityökalua, rengasrautoja, minipumppua ja varasisäkumia. Jos rengasrikko yllättää, niin minulla on kaikki tarvittava tilanteen varalle ja pääsen turvallisesti kotiin. Tällaista tilannetta on hyvä harjoitella etukäteen kotona, jotta vaihto sujuu ongelmitta, jos rengas puhkeaa matkalla. Ja kuten sanottu, oikeanlaiset työkalut on aina pidettävä mukana, riippuen siitä onko kiekon kiinnitys muttereilla, pikalinkulla vai läpiakselilla.

Lämmin vaatetus on tärkeää, mutta mitä pitäisi erityisesti huomioida, jotta pyöräily olisi mahdollisimman mielekästä talvella? 

Kerrospukeutuminen on kaiken a ja o. Toki liika on liikaa, jos polkee tarmokkaasti, mutta esim. sähköpyörällä ajettaessa kannattaa pukeutua lämpimästi. Aluskerros on ehkä tärkein ja sen tarkoitus on pitää iho lämpimänä ja kuivana, sukkia unohtamatta. Vedenpitävät sukat ovat mielestäni erinomainen keksintö, ne ovat pelastaneet monet ajokerrat, jos esim. pyörästäni ovat puuttuneet lokasuojat tai kenkäsuojat unohtuneet kotiin. GripGrabin vedenpitävät sukat ovat minun suosikkini. 

Tuulelta ja vedeltä suojautuminen: Vaatteista läpimenevä tuuli jäähdyttää kehon erittäin tehokkaasti. Tuulelta suojautuminen joko tuuli- tai sadetakilla on hyvä vaihtoehto, ja ne eristävät myös lämpöä hyvin. Suosittelen myös ajohanskoja tai ohjaustankoon kiinnitettävää tuulensuojaa. Lisälämpöä voi saada hieman GripGrab Merino Liner -alushanskoilla, jotka puetaan varsinaisten ajohanskojen alle. Northwave Husky Lobster -hanskat soveltuvat hyvin noin 10 km pituisille työmatkoille alle kymmenen asteen pakkasessa. Tärkeintä on testata eri ominaisuuksilla varustettuja hanskoja ja löytää juuri itselle sopivat talvipyöräilyhanskat. Jos haluaa korostaa hyvää näkyvyyttä, niin talvihanskoja löytyy myös fluorescent -väreissä eli kirkkaissa neonväreissä.

Talvikenkiä ei myöskään tule unohtaa; niiden tulee olla lestiltään tarpeeksi leveät, jotta varpaat pääsevät liikkuman vapaasti. Lämpö pysyy hyvin jaloissa, jos kengät ovat tuulen- ja vedenpitävät, esim. gore-tex -kengät soveltuvat erinomaisesti talvipyöräilyyn.

Lopuksi supersuosikkini: tuubihuivi tai buffi on erittäin käytännöllinen ja monipuolinen asuste, joka suojaa tehokkaasti kaulaa ja kasvoja. Sillä saa helposti myös lisälämpöä korville ja päähän kypärän alla. Huivi on edullinen ja erinomainen lisävaruste jokaiselle talvipyöräilijälle.

Muista myös nesteytys. Kylmällä ilmalla nesteytys unohtuu helposti, mikä on erittäin tärkeää erityisesti pidemmillä matkoilla ja maantiepyöräilyssä. Vesipullon tulisi aina olla mukana säästä riippumatta, mutta jos mahdollista niin talviaikaan on hyvä pakata mukaan termospullollinen lämmintä juotavaa.

Oikealla varustuksella turvallinen talvipyöräily ei siis ole ainoastaan haaste, vaan myös upea mahdollisuus. Näkyvyys, nastarenkaat ja toiminnallinen kerrospukeutuminen tekevät talvipyöräilystä nautinnollisen ja hauskan harrastuksen.

Bikester.fi asiakasneuvoja Janne kannustaa pyöräilemään ympäri vuoden

* Helsingin Polkupyöräilijät ry HePon jäsenet saavat 10 % alennuksen Bikesterin tuotteista 04/2021 saakka (poislukien merkit Cube, Endura, Cube RFR, Trek, ORBEA, Mondraker, Kona, Garmin). Alennukseen oikeuttava koodi lähetetään sähköpostilla jäsenille ti 1.12.2020.

Etkö ole vielä HePo:n jäsen? Ei huolta! Olet lämpimästi tervetullut yhteisömme jäseneksi, lue lisää ja liity jäseneksi nyt!