5.6.2023
Tiedotteet

Toimiva pyöräpysäköinti innostaa pyöräilemään

Pyörällä liikuttaessa jokainen matka alkaa ja päättyy pyöräpysäköintiin, ja usein sille on tarvetta myös matkan varrella. Pyöräpysäköinnin heikot lenkit vaikuttavat väistämättä pyöräilyn houkuttelevuuteen. Parhaimmillaan toimiva pyöräpysäköinti lisää pyörällä liikkumista ja siksi siihen kannattaa panostaa. Seuraavaksi tutustumme neljään erilaiseen pyöräpysäköintiratkaisuun, jotka helpottavat paikallisten asukkaiden arkea ja innostavat nousemaan pyörän selkään.

Kuva: Istock

1. Kerrostalon asukkaat pääsivät vaikuttamaan pyöräpysäköintitiloihin

Ensimmäinen kohde sijaitsee Helsingin Kalasatamassa, joka on ryhmärakennutettu kerrostalo. Talon asukkaat ovat siis jo suunnitteluvaiheessa voineet vaikuttaa lopputulokseen – kuten talon pyöräpysäköintitilaan. ‘’Meillä oli muistaakseni kolme kappaletta erilaisia ratkaisuja, mitä tarjottiin ja tähän sitten päädyttiin, juuri siitä syystä, että tätä oli helppo käyttää, ja tässä oli myös tehokasta tilankäyttöä’’ kertoo talon asukas, Osma Ahvenlampi. Asukkaille oli tärkeää, että pyörävarastossa oli riittävästi tilaa ‘’täällä on pyörätelinepaikkoja 2,5 per asunto ja normaalilla yhdenkerroksen pyörälukituksella ei olisi millään mahtunut kaikki pyörät varastoon, joten siksi valitsimme kaksikerroksiset pyörätelineet’’ toteaa Ahvenlampi. 

Hyvin suunniteltu ja toteutettu tila kannustaa pitämään pyörän kunnossa

Pyöräpysäköintitilan ovet avautuvat automaattisesti, mikä ilahduttaa asukasta: ‘’sisäänkäynti on helppoa myös isompien lastien kanssa, jotka voi purkaa vasta sisällä’’. Ulko-ovelta katsottuna ensimmäiseksi tullaan sisään pyörän pesupisteelle. ‘’Se, että on talvikäytössäkin lämmin pesupaikka on ihan mieletön etu’’ kertoo Ahvenlampi. Pyörän pesupaikka on asukkaiden tehokkaassa käytössä, melkein joka päivä voi nähdä naapurin pesupuuhissa – ‘’kiva, kun pyörät pysyy puhtaina’’ hän lisää. Samaisessa tilassa on myös pysäköintipaikat isoimmille pyörille, jotka eivät mahdu kaksikerrostelineisiin.

Kuva: Osma Ahvenlampi

Pienillä jälkimuutoksilla tilasta tuli entistä parempi

Kun pyörää on huollettu pesupisteellä, päästään varsinaiseen pyörävarastotilaan, jossa on asukkaan mukaan noin 100:lle pyörälle paikka. Pyörän voi kiinnittää näppärästi kaksikerrostelineisiin. ‘’Pyörä lukittuu rungosta, joten se pysyy turvassa täällä ja tämä on ollut kaikkien asukkaiden paljon tykkäämä ja turvallinen säilytystila. Ylätelineet tietenkin vaativat pituutta jonkin verran, jotta niitä voi käyttää, mutta telineet ovat todella kevyitä.’’ kertoo Ahvenlampi. 

Talon asukkaat ovat olleet todella tyytyväisiä pyörävarastoonsa, vaikkakin jotain muutoksia on varastoon tehty. ‘’Joitain pieniä asioita on tässä tilassa tehty jälkikäteen, esimerkiksi lisättiin valaistusta, jotta pystyy paremmin myöskin huoltamaan pyörää – pääosin tila on toiminut oikein hyvin. Tietenkin ne, joilla on paksurenkaiset pyörät, joutuvat hieman miettimään pyörien säilytystä, mutta heitä varten pesutilassa on muutama perinteisempi runkolukittava teline. ‘’ kertoo Ahvenlampi. Jäikö joku asia mietityttämään? – viestiä voi lähettää osoitteeseen oa@iki.fi.

Kuva: Osma Ahvenlampi
Kurkkaa minkälainen pyörävarasto Helsinkiläisessä taloyhtiössä on! Paikallinen asukas esittelee toimivia tiloja pesupaikasta automaattioviin. Lisätietoja voi asukkaalta osoitteessa: oa@iki.fi Toteutus: Taija Timonen

2. ja 3. Espoon keskuksen pyöräpysäköintipaikat helpottamassa arjen kauppareissuja

Seuraavat kaksi kohdetta ovat Espoon keskuksessa. ‘’Espoon keskuksen Entressen S-marketin pyöräparkki on minulle se, missä arki tapahtuu.’’ kertoo Hepon jäsen Susanna, joka on ollut kehittämässä pyöräpysäköintiä parempaan suuntaan. ‘’Käytännössä tässä oli se tilanne, että pyöräparkki oli taivasalla ja osaa paikoista ei pystynyt edes käyttämään, koska rakennuksen tolpparakenteet estivät käytön. Kesäisin erilaiset myyntipisteet verottivat osan pyöräpysäköintipaikoista ja mä kyllästyin myös siihen, että niitä ei myöskään ikinä talvikunnossapidetty’’ Susanna jatkaa. Hän päätti ottaa ohjat omiin käsiin ja kertoa sosiaalisen median kanavassa, Twitterissä, asiasta S-ryhmälle. Monista viesteistä huolimatta mitään muutosta ei asiaan tullut.

Kuva: Taija Timonen

Yhteistyöllä eteenpäin

‘’Jonain päivänä sain ajatuksen, että mä pyydän siltä myymäläpäälliköltä aika paljon vaivannäköä ja ei sillä oo ehkä aikaa alkaa miettimään sitä, että mitä tälle pyöräparkille pitäisi tehdä, sillä on varmasti akuutimpiakin asioita. Joten mä tein sen ehdotuksen itse ja laitoin sen Twitteriin, johon S-ryhmä sitten vastasi ja kysyi, saako myymäläpäällikkö olla yhteyksissä.’’ kertoo Susanna.

Kahden kuukauden kuluttua S-marketin pyöräpysäköinti siirrettiin säänsuojaan katoksen alle, ostoskärryjen entiselle paikalle. Ostoskärryt siirrettiin pyöräpysäköinnin läheisyyteen, viereiseen parkkiruutuun, joka harvemmin oli käytössä. ‘’Tää uusi paikka on nyt katoksen alla, tässä ei sada vettä eikä luntakaan – ei tarvitse talvikunnossapitoa enää kinuta’’ kertoo Susanna. Pyöräparkkiin tehdyt muutokset ovat Susannan mieleen eikä hän juuri keksi parannettavaa. Viereinen kukkamyymälä on aivan pyöräpysäköinnin kyljessä, mutta ei siitäkään pidä olla huolissaan. Opastusta ei juuri ole, mutta Susannan sanoin ‘’tämä on tätä Espoolaista ‘’tietäjät tietää’’ – paikallistuntemus kehittyy käytön myötä.’’

Kurkkaa millainen pyöräpysäköinti löytyy Espoon keskuksen Entressen S-marketista. Paikallinen asukas Susanna, kertoo, minkälaisen muutoksen pyöräpysäköinti on saanut ja miten siihen päästiin. Toteutus: Taija Timonen

Salaperäinen pyöräpysäköinti

Toinen kohde Espoossa selvisi Susannalle sattuman kautta, kun kauppakeskus Entressen työntekijä kertoi hänelle pyöräpysäköinnistä, joka on rakennettu Entressen autohallin yhteyteen. ‘’Olin asunut Espoon keskuksen lähellä noin kymmenen vuotta, kun hermostuin, että Entressen etupuolella olevat runkolukitustelineet olivat aina talvisin täynnä lunta ja laitoin siitä palautteen Entresseen. Selvisi, että etupuolen pyöräpysäköinti on kaupungin hallinnassa, mutta Entressellä on myös oma pyöräpysäköinti hallissa, jonne pyöräilijät ovat tervetulleita’’ kertoo Susanna. 

Kuva: Taija Timonen
Katso minkälainen pyöräpysäköinti löytyy Espoon keskuksen Entressen autohallista. Paikallinen asukas Susanna esittelee kohteen hyvät ja huonot puolet. Susanna kertoo myös, miten vielä kymmenenkin vuoden jälkeen paikkakunnalta voi löytää uusia paikkoja. Toteutus: Taija Timonen

Pyöräpysäköinnin plussat ja miinukset Entressen sisähallissa

Halliin ei ole ollenkaan opasteita pyöräilijöille, joten sinne ei voi löytää muuten kuin siitä kuulemalla. ‘’Pyörällä pitää ajaa ajorataa pitkin pyöräpysäköintiin, koska sen vieressä kulkee jalkakäytävä. Toinen käytännön syy ajoradalla ajamiseen on se, että jalankulkijoille on ovi, joka pitää itse avata, mutta ajoradalla ajaessa pyöräilijätkin pääsevät automaattiovista sisään halliin’’ kertoo Susanna.

‘’Se mikä tässä on vähän hankalaa on se, että jos noudattaisi ohjeita ihan virallisesti, halliin tultaessa pyöräilijöidenkin pitäisi ajaa suoraan ja kiertää koko parkkihalli päästäkseen pyöräpysäköintiin’’ kertoo Susanna. Sisähalliin tultaessa pyöräpysäköinti on heti vasemmalla, ja siihen olisi loogista kääntyä heti tullessa halliin sisään, mutta se on liikennemerkkien mukaan väärä ajosuunta.

Entressen pyöräpysäköinnissä on myös puutteelliset telineet, joihin ei saa pyörää runkolukiten kiinni. ‘’Telineethän ei missään tapauksessa ole hyvät, mutta se minkä takia tämä on ihana, on se, että ylipäänsä Espoossa on ajateltu, että pyöräilijäkin voisi haluta tulla parkkihalliin – eli tämä on talvella lämmitetty. Mulla esimerkiksi on pyörä talvella sään armoilla, jos lunta tai jäätä tulee, niin ne kaikki on siinä pyörässä kiinni. Välillä on vaihteet, jarrut ja koko pyörä sekä pyöräilijä jäässä. Tänne voi ajaa ja viettää vaikka puoli tuntia Entressen kirjastossa ja sillä aikaa pyörä on sulanut’’ kertoo Susanna. Pyörällä on myös kivempi saapua ja lähteä, kun esimerkiksi lukon voi avata hallin lämpimissä sisätiloissa.

Susanna kannustaa ihmisiä olemaan aktiivisesti yhteydessä niihin tahoihin, joilta vaatisi muutosta, kuten lähikauppiaaseen. ‘’Aina pitäisi olla mukana myös oma ehdotus siitä, miten asian voisi järjestää paremmin, sillä se auttaa hahmottamaan ja vie eteenpäin – ehdotukseen on aina paljon helpompi tarttua’’ kertoo Susanna.

4. Autotonta arkea Lauttasaaressa

Viimeinen pyöräpysäköintikohde sijaitsee Helsingin Lauttasaaressa Katajaharjun asuinalueella. Vanhan kerrostalon pihaan on tuotu yhteiskäyttöinen kontti, jonka sisällä majailee kaksi yhteiskäyttöistä kuormapyörää. ‘’Katajaharjuntiellä on mielenkiintoinen kymmenen taloyhtiön kortteli, jossa on tehty erinäistä yhteistyötä monissa jakamistalouteen liittyvissä asioissa, ja nyt olemme saaneet kuormapyörät tänne. Yhteensä tässä pihapiirissä on noin 450 asukasta, ja nyt kesän ajan tarjoamme heille kokeiluna liikkumispalvelua: minkälainen kuormapyörä on ja miten sitä voi arjessa käyttää’’ kertoo HSY:n Juuso Vähä-Piikkiö. 

Yritysyhteistyössä kehitetty turvallinen, helppokäyttöinen ja sääsuojainen pysäköintiratkaisu on paikalla kevään ja kesän 2023 ajan. Kokeilun mahdollistaa HSY:n koordinoima Circular Green Blocks -hanke. Sähköavusteiset kuormapyörät on hankittu korttelin asukkaiden käyttöön, mutta mallista toivotaan tulevaisuudessa laajemmin monistettavaa. Kokeilun aikana on tarkoitus selvittää erillisen pihalla sijaitsevan pysäköintiratkaisun soveltuvuutta taloyhtiöiden tarpeisiin, ratkoa olemassa olevia tilahaasteita sekä tutustuttaa ihmisiä kuormapyörään kulkuvälineenä.

‘’Kuormapyörällä voi kuljettaa mitä tahansa, mitä autollakin pystyy, autotonta elämää voi elää varsin helposti tällä ratkaisulla. Lähikauppaan on helppo mennä, se on muutaman kilometrin päässä, niihin reissuihin ei ainakaan tarvitse autoa. Kuormapyörällä pääsee usein jopa nopeammin, mitä autolla’’ kertoo Vähä-Piikkiö.

Kuva: Taija Timonen

Vanhojen kerrostalojen tilahaasteet pyöräilijän näkökulmasta

‘’Nämä talot ovat 60-luvun kerrostaloja, eikä silloin ole rakennusvaiheessa mietitty, että joku päivä asukkaat voivat käyttää kuormapyöriä. Toisin sanoen, tiloja ei ole suunniteltu niin, että kuormapyörät mahtuisivat sisään ovista. Tämän lisäksi tiloissa voi olla kynnyksiä tai tiukkoja kurveja. Meidän kontilla ratkaistaan tämä ongelma, siinä on ramppi, se on ulkotiloissa ja se on lukittava, valvottu tila.’’ kertoo HSY:n Lassi Sarlos.

2- ja 3- pyöräiset sähköavusteiset kuormapyörät tulevat helpottamaan esimerkiksi alueen asukkaiden kauppamatkoja. Paikallinen kauppakeskus Lauttis on tullut kehittämistyöhön mukaan järjestämällä vaivattoman pysäköinnin näille pyörille kauppakeskuksen paraatipaikalle.

Kauppakeskus Lauttiksen Kuormapyöräparkki. Kuva: Taija Timonen

Uniikki ratkaisu

‘’Jos miettisi, että tämä ratkaisu olisi yhden taloyhtiön sisällä, se tarkoittaisi sitä, että muiden taloyhtiöiden asukkaat eivät sinne pääsisi. Nyt kun kontti on pihalla ja siinä on digitaalinen lukitus, sinne voivat muutkin tulla näistä viereisistä taloyhtiöistä – tämä on taloyhtiön rajat ylittävä korttelikokeilu. Uniikin tästä myös tekee sen, että vuokrattavat pyörät ovat arvokkaita, ja harvalta sellainen löytyy. Nyt uudenlaista jakamispalvelua pääsee kokeilemaan matalalla kynnyksellä’’ kertoo Sarlos.

Varausjärjestelmää hoitaa CoReorient Oy ja tavaroita voi vuokrata Liiteri-net -sovelluksen avulla. Ennen varaamista sovellukseen täytyy tunnistautua vahvasti pankkitunnuksilla, minkä jälkeen pääsee itse varauskalenteriin. Varattavana on kaksi eri pyörää: 2-pyöräinen Urban Arrow Family -malli ja 3-pyöräinen Babboe Curve.

‘’Vuokraus on maksutonta taloyhtiölle, jonka pihalla kontti sijaitsee. Muille korttelin asukkaille on kuukauden ilmainen kokeiluaika, ja sitten katsotaan, että minkälaista kysyntää on sen kuukauden jälkeen. Kokeilun aikana siis testataan myös sitä, mikä voisi olla palvelun hinta’’ kertoo Vähä-Piikkiö. 

Kuva: Taija Timonen

Teoriasta käytäntöön

Vuokrakontin ovi aukeaa digitaalisesti hetki ennen varauksen alkua. Kontin nurkassa on latauskaappi, josta käyttäjä ottaa akun pyörään ennen liikkeellelähtöä. Akku lukitaan pyörään kiinni avaimen avulla. Ennen liikkeellelähtöä pitää vielä tarkistaa, että mukana kulkee iso ketjulukko. Kontin sivulla olevat suuret sivuovet ja ramppi helpottavat kulkemista. ‘’Tämän 2-pyöräisen kuormapyörän sisällä on myös penkki, jossa kaksi lasta voi istua mukavasti kyydissä, turvavöissä ja suojatussa katoksessa’’ kertoo Vähä-Piikkiö. Toisessa, 3-pyöräisessä mallissa on enemmän istumatilaa, sinne mahtuu jopa neljä lasta kyytiin.

Kontissa on pyörien lisäksi pyöräilykypäriä sekä huoltovälineitä, joiden avulla voi tehdä akuuttia huoltoa, kuten pumpata kumit täyteen tai lisätä ketjuöljyä. Kontin seinillä on myös hauskoja reittiehdotuksia. Kuormapyörällä voi polkaista esimerkiksi piknikseikkailulle tai kauppareissulle. Pidempiä pyöräretkiä varten on myös lista kauniista reittikohteista. Kun määränpää on valittu, kontin ovet pitää sulkea.

Pyörää palauttaessa palataan taas Liiteri-net -sovellukseen, jonka avulla pyörä palautetaan paikoilleen. Tuttuun tapaan sovellus avaa digitaalisesti oven, ja pyörän voi palauttaa kontin sivuovien kautta. ‘’Kun pyörät ovat paikallaan, laitetaan akut vielä latauskaappiin. Kaapissa on kaksi akkua per pyörä. Jos varauksia on paljon, ja pyörät ovat koko ajan ajossa, löytyy aina uusi akku valmiina seuraavalle käyttäjälle. Melkein 100km pystyy pyöräilemään pyörän eco-vaihteella’’ kertoo Vähä-Piikkiö. 

Lisätietoja Circular Green Blocks -hankkeesta ja Katajaharjun liikkumiskokeilusta voi kysellä osoitteesta: juuso.vaha-piikkio@hsy.fi

Lauttasaaren Katajaharjussa tapahtuu, nimittäin paikalliset asukkaat voivat kokeilla autotonta elämää kesän ajan. HSY:n Circular Green Blocks -hanke on mahdollistanut lähi alueen taloyhtiöiden asukkaiden käyttöön kaksi sähköavusteista kuormapyörää. Katso minkälainen ratkaisu käytännössä on ja miten pyörien vuokraaminen toimii. Toteutus: Taija Timonen

Polkaise kaupunkiseikkailuun koko perheen voimin!

Pyöräpysäköintisuunnistus kutsuu koko perheen kaupunkiseikkailuun pääkaupunkiseudulla. Lähde lähimatkailemaan pyöräillen suunnistuksen avulla – koe ja näe uusia paikkoja tänä keväänä ja kesänä. Myös tämän artikkelin kolme kohdetta (kohteet Espoon keskuksessa ja Lauttasaaressa) löytyvät suunnistuksesta!

Osallistua voi täysin oman aikataulun mukaan omalla pyörällä tai vaikka kaupunkipyörällä. Suunnistuskohteet sisältävät pääkaupunkiseudun parhaat julkiset ja yksityiset pyöräpysäköintiratkaisut.

Suuntaa suunnistukseen täältä!

Tunnetko jo Helsingin seudun pyöräilijät eli Hepon?

Olemme pääkaupunkiseudulla pyörällä liikkuvien yhteisö ja edunvalvoja. Tavoitteenamme on parantaa pyöräilyn edellytyksiä ja tehdä pääkaupunkiseudusta viihtyisämpi, turvallisempi ja sujuvampi paikka elää ja liikkua. Kaikki pyöräilevät ja pyöräilystä kiinnostuneet ovat tervetulleita joukkoomme.

Jos koet, että pyöräilyolosuhteisiin pitäisi vaikuttaa, liity Hepon jäseneksi. Tule mukaan toimintaan tai rivijäseneksi.

Hepon jäsenenä pääset hyödyntämään rahanarvoisia jäsenetuja, joilla mm. huollatat niin pyörää kuin pyöräilijääkin mukavilla alennuksilla. 30 euron vuosijäsenmaksu maksaa itsensä nopeasti takaisin. Liittymällä jäseneksi viimeistään 29.9.2023 klo 23.59 olet mukana Helkaman sähköavusteisen polkupyörän arvonnassa (arvo jopa 3 299€).

Helsingin seudun pyöräilijät ry, tuttavallisemmin Hepo, on pyöräilyn edistämiseen keskittynyt kansalaisjärjestö, jolla on yli 1550 jäsentä. Pyrimme vaikuttamaan lainsäädäntöön ja liikennesuunnitteluun niin paikallisella kuin valtakunnallisella tasolla. Puoluepoliittisesti Hepo on sitoutumaton. Vaikuttamisen ohella myös pyöräretkien järjestäminen on ollut alusta alkaen näkyvä ja merkittävä osa Hepon toimintaa. Pyöräretket löytyvät retket-sivulta.